2022-09-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Angeånde huruvida JV tigger från medlemmarna eller inte så vill jag passa på att påpeka att organisationen JV:s upprepade påståenden om att medlemmarna ger vad de själva vill ge enkelt kan tolkas som tiggeri på två plan:
1) Helt enkelt det faktum att de faktiskt säger att de tar emot frivilliga bidrag är ett sätt att tigga om att få sådana bidrag.
2) Dessutom om sådana omnämnanden av "frivilliga bidrag" upprepas tillräckligt många gånger så blir det i sig en form av tiggeri genom att man håller det i färskt minne.

Detta tiggeri späds sedan på ytterligare genom att man redovisar vid mötena hur mycket som medlemmarna har gett ”frivilligt”, vilket då i sin tur gör att det kan framstå som en skyldighet att ge, vilket då gör att det ju inte alls längre är frivilligt.

Det är en intressant tanke helt klart, som även kan kompletteras med att de äldste ger regelbundna råd om att man ska lägga in bidrag till församlingen i sin månadsbudget och att ge till församlingen direkt vid lön och inte vänta tills slutet av månaden då det inte finns så mycket pengar kvar i hushållsekonomin.

Och glöm aldrig, gud är allsmäktig och kan göra precis vad han vill, som han vill, när han vill, men han behöver dina pengar för att göra det 👌✌️
Citera
2022-09-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så statsbidraget handlar inte om pengar?? Du är en riktig skämtare, Titties.

Varför vill Jv helt plötsligt ha en status i samhället som ni anser vara styrt av Satan himself?

JV har dessutom själva frånsagt sig rätten eller möjligheten att ha samma status i samhället då samhället är något de egentligen förkastar. JV anser att de lever i världen men inte är någon del av den enligt Jesu ord "ni är inte någon del av världen, precis som jag inte är någon del av världen..."

Detta mantra ligger till grund för att JV inte får rösta i allmäna val utan säger sig ha lagt sin röst på "guds kungarike" och inte heller engagera sig fackligt. Likaså uppmanas de att söka sina vänner och umgängeskrets inom församlingen.

De vill på alla sätt avskärma sig från samhället men vill ändå ha del av statliga bidrag...på ett individuellt plan är detta givetvis förståerligt då medlemmarna arbetar och betalar skatt men på organisatorisk nivå reser detta en rad frågetecken.

När JV fick rätt till sitt statsbidrag 2019 stämde man dessutom staten på en summa högre än det samlade bidraget för 13 år, så frågan är, om medlemmarna uppmanas att hellre lida orätt i ekonomiska dispyter, varför gäller inte samma princip för organisationen?
Citera
2022-09-21, 10:26
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
De vill på alla sätt avskärma sig från samhället men vill ändå ha del av statliga bidrag...på ett individuellt plan är detta givetvis förståerligt då medlemmarna arbetar och betalar skatt men på organisatorisk nivå reser detta en rad frågetecken.
Ja, på samma sätt som scientologerna eller Hells Angels eller Kommunistiska Partiet. Som precis som JV bara har förakt för vårt samhälle. Men det där du skriver om att de "arbetar och betalar skatt" tvivlar jag på. De jag har mött från JV verkar mer eller mindre efterblivna, och det är tveksamt om de bidrar till samhället på något meningsfullt sätt.

JV, och liknande organisationer, skall inte ha ett öre bidrag. Det enda de förtjänar är att exponeras som de otäcka snyltare och extremister de är.
Citera
2022-09-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ja, på samma sätt som scientologerna eller Hells Angels eller Kommunistiska Partiet. Som precis som JV bara har förakt för vårt samhälle. Men det där du skriver om att de "arbetar och betalar skatt" tvivlar jag på. De jag har mött från JV verkar mer eller mindre efterblivna, och det är tveksamt om de bidrar till samhället på något meningsfullt sätt.

JV, och liknande organisationer, skall inte ha ett öre bidrag. Det enda de förtjänar är att exponeras som de otäcka snyltare och extremister de är.

Jag tror att vi har olika erfarenheter helt enkelt, det finns säkert latmaskar inom JV det vore konstigt annars men erfarenheten jag har är att de ändå är flitiga och arbetsamma.

Däremot uppmuntrar (inget krav men ändå en form av påverkan) ju JV till att bara ta deltidsjobb eller jobb som innebär att man kan satsa mer på dörrknackande. Jag minns att pionjärerna var de man såg upp till i församlingen, de var föredömen och de jobbade i princip alltid max deltid.

Jag säger inte att du har fel men det stämmer inte med min erfarenhet i alla fall ✌️
Citera
2022-09-21, 21:57
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har redan förklarat detta. Det handlar inte om att Jehovas vittnen behöver pengarna, det handlar om rättsprinciper, principer om att Jehovas vittnen inte ska behandlas på ett sämre sätt än andra religiösa samfund bara för att vissa politiker tycker så, lobbade av avhoppare.

Om man ställer vissa kriterier för att få bidrag, så ska det gälla alla som söker bidraget, inte bara Jehovas vittnen. Den här domen och skadeståndet kommer kanske leda till att politikerna ändrar på kriterierna för att få bidrag, det har Jehovas vittnen inget emot, så länge det är rättvist. Men förmodligen kommer det i så fall drabba även andra samfund, så då kan ni tacka motståndare till Jehovas vittnen som gör allt för att begränsa Jehovas vittnen som ett religiöst samfund.

Man försöker flytta på gränserna, nästa gång kanske man vill förbjuda Jehovas vittnen så som man har gjort i Ryssland, det är inte omöjligt. I Ryssland existerar inga rättsprinciper längre, utan ledarna kan välja vilka dom tycker om, tydligen tycker dom om Rysk-Ortodoxa Kyrkan, dom får vara kvar och får den ryska statens bidrag och stöd. Kanske vill svenska staten göra något liknande i en framtid?

Att man ändå kommer att förbjuda eller inskränka alla religioner över hela världen i en framtiden talar bibeln om, men Jehovas vittnen kommer att kämpa för sin rätt att utöva sin religion in i det sista. Andra religioner har också fått nytta av Jehovas vittnens kamp mot staten, speciellt i USA på 30/40-talet och därför åtnjuter religionsfrihet idag.
Vill du och vittnena inte att alla jordens invånare ska ska vara jehovas vittnen?
Jag tolkar det som du tycker det är bra att ni hjälpt andra religioner med deras rättigheter.
Har ni företag, sponsorer kanske? som ni är extra bra kamrater med, tex pingstvännerna eller nån annan församling.

Om man tror och ser på Gud på ett visst sätt,vill man att alla ska tro så, för att de ska räddas, väl?

Kanske det löser sig ändå? Det tror jag.
Jehovas vittnen verkar vara rätt bra folk.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-09-21 kl. 22:04.
Citera
2022-09-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
JV har dessutom själva frånsagt sig rätten eller möjligheten att ha samma status i samhället då samhället är något de egentligen förkastar. JV anser att de lever i världen men inte är någon del av den enligt Jesu ord "ni är inte någon del av världen, precis som jag inte är någon del av världen..."

Detta mantra ligger till grund för att JV inte får rösta i allmäna val utan säger sig ha lagt sin röst på "guds kungarike" och inte heller engagera sig fackligt. Likaså uppmanas de att söka sina vänner och umgängeskrets inom församlingen.

När JV fick rätt till sitt statsbidrag 2019 stämde man dessutom staten på en summa högre än det samlade bidraget för 13 år, så frågan är, om medlemmarna uppmanas att hellre lida orätt i ekonomiska dispyter, varför gäller inte samma princip för organisationen?

Betraktar man detta är det helt uppenbart att organisationen blöder pengar. Det skulle vara intressant att veta hur mycket organisationen får punga ut med i skadestånd till offer för sexuella övergrepp
I fallet Candace Conti (googla gärna detta) som hade begärt ett skadestånd på 144000 cent 😁 dömde domstolen i stället ett skadestånd på många miljoner dollar. Cellskapet Vakttornet överklagade detta och gjorde upp med henne i godo. Jag vill minnas att hon då fick en "gag order" d v s förbud att yppa hur hur mycket hon fick. Hon var den första i en lång rad liknande fall, så detta kan vara en anledning till att organisationen blöder pengar
Citera
2022-09-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Betraktar man detta är det helt uppenbart att organisationen blöder pengar. Det skulle vara intressant att veta hur mycket organisationen får punga ut med i skadestånd till offer för sexuella övergrepp
I fallet Candace Conti (googla gärna detta) som hade begärt ett skadestånd på 144000 cent 😁 dömde domstolen i stället ett skadestånd på många miljoner dollar. Cellskapet Vakttornet överklagade detta och gjorde upp med henne i godo. Jag vill minnas att hon då fick en "gag order" d v s förbud att yppa hur hur mycket hon fick. Hon var den första i en lång rad liknande fall, så detta kan vara en anledning till att organisationen blöder pengar

Jag tror personligen att du var rätt, inte lika mycket pga skadestånd utan mer att jag tror att den där frivilligheten inte längre är så frikostig som förr.
Citera
2022-09-22, 16:15
Medlem
Citat:
"tack", men ändå en pik, jag förstår

Det viktigaste är om du förkastar Gud eller inte för vad ofullkomliga människor säger och gör, även det som jag säger och gör.

Det är möjligt att jag gör fel i Gud ögon, eller möter dig på ett felaktigt sätt, det kan bara Gud döma, men jag är väldigt nitisk i att försöka hitta sanningen och fakta i olika sakfrågor, det har jag varit i hela mitt liv, även långt innan jag blev ett Jehovas vittne i en släkt och familj av ateister. Och detta även om jag har mött massor med motstånd, tro mig, jag har mött MASSOR med motstånd, även innan jag blev ett Jehovas vittne, bara för att jag tyckte att jag lyfte upp sanningen. Vissa människor gillar inte att bli avslöjade i sina lögner.

Jag upplever det som att "avhoppare"/"avfällingar"/"icke troende" förkastar Gud för vad Jv säger och gör, och det är sorgligt, för Jv är inte fullkomliga, Jv gör misstag och fel, dom är människor, det har jag erkänt många gånger trots usch/usch felaktiga påstående.

Om du verkligen är en uppriktig sanningssökare som hatar lögner och älskar sanning, så kommer du att hitta Gud, oavsett Jv eller inte:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)

Men om du älskar att förnedra andra med glåpord som "titties" och: "Du är... långt borta rent mentalt för att kunna ha ett vuxet samtal", och mycket annat, så undrar jag verkligen om det kan stämma.

I alla fall ha det liv som du vill, jag dömer dig inte, och jag bryr mig inte om vilket liv du lever, bara att jag får leva det liv jag lever utan att människor hatar, hotar och förnedrar mig.

Men oavsett, så kommer jag alltid att försvara det som är sant, riktigt och förnuftigt. Jag har en väldigt stark tro när det gäller det, jag fick den tron som sagt långt innan jag blev ett Jehovas vittne.

När du lugnat ner dig, och är beredd att diskutera respektfullt och resonligt, så är jag inte främmande för att fortsätta. Men som jag sade, jag är inte intresserad av att sparka på varenda hund som skäller.

Bara för att förtydliga för dig.

Att förkasta JV är inte att förkasta gud. Jag är övertygad om att ni inte äger sanningen eller har ensamrätt på beskrivningen av gud eller hans vilja.

Att betraktas som rättfärdig av gud har inget med medlemskap i JV att göra.
Citera
2022-09-23, 19:59
Medlem
Adrenaline976s avatar
Hittade det här, Erik Engelv lämnade Jehovas vittnen – dödförklarades av sin familj.

Stockholmaren Erik Engelv växte upp inom Jehovas vittnen och när han*berättade för sina föräldrar att han är homosexuell*blev det tyst.*

Några dagar senare dök föräldrarna upp med en prinsesstårta och ett fempack rosor. Inte för att fira, utan för att ta farväl av sin son.

"Min komma ut-dag blev som ett begravningskaffe, den absolut sorgligaste dagen i mitt liv", säger han.
https://sverigesradio.se/artikel/eri...om-homosexuell

Han har även skrivit en bok som heter "Jag är inte död" finns att lyssna på bl.a storytel.
https://www.storytel.com/se/sv/books...8aAlStEALw_wcB

Erik Engelv har även jobbat med Jonas Gardell med en film...saxat ur aftonbladet,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-jag-ar-acklig

”Min familj tycker att jag är äcklig”Erik Engelvs liv inspirerade Jonas Gardells ’Torka aldrig tårar utan handskar’ – nu har han skrivit en egen bok.

Erik Engelv tvingades lämna Jehovas vittnen – och därmed sin familj – för att han inte ville dölja att han är gay.

Traumat skildrades i ”Torka aldrig tårar utan handskar”. Nu släpps boken om Eriks upplevelser.

– Hur kärleksfullt jag än vill porträttera min familj så tycker de egentligen att jag är äcklig, säger han.

Erik Engelv var en hängiven Guds tjänare. Han höll predikan och knackade dörr, såg Gud som sin bästa vän.

Uppvuxen i Strömsund, i en varm bubbla av tro, trodde han länge att han skulle leva sitt liv inom Jehovas vittnen. Farfar hade fört in familjen i samfundet, bägge föräldrarna var djupt engagerade.

Men det fanns många minor att undvika. Luciafirande var Satans påfund, att ha pop-idoler var en synd och när de i skolan sjöng ”Ja må han leva” för ett födelsedagsbarn fick han absolut inte stämma in.

– Jehovas vittnen hävdar att de är de enda sanna kristna. Deras teologi bygger på att de inte får förändras, säger Erik Engelv, 36, över telefon.

Erik Engelv har även gästat Efter fem.
https://www.tv4play.se/program/efter...amilj/13327993

Har lyssnat på ljudboken, väldigt ingripande och intressant berättelse. Ja vad ska man säga egentligen...Familjen "dödförklarar" honom när dom får veta att han är homosexuell och får lämna Jehovas vittnen, sen har dom avskedsfika med rosor och tårta.
Citera
2022-09-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
– Jehovas vittnen hävdar att de är de enda sanna kristna. Deras teologi bygger på att de inte får förändras, säger Erik Engelv, 36, över telefon.

Det stämmer inte, Jehovas vittnen har förändras med tiden för att försöka anpassa sig till bibelns budskap:

Citat:
"De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Citera
2022-09-24, 12:54
Medlem
Citat:
Det stämmer inte, Jehovas vittnen har förändras med tiden för att försöka anpassa sig till bibelns budskap:
Ni borde ha citerat Ords 4:19 också, ni som inte vet vart ni är på väg.

men de ondas väg är som mörkret, de vet inte var de kan snava. Ords 4:19
Citera
2022-09-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ni borde ha citerat Ords 4:19 också, ni som inte vet vart ni är på väg.

men de ondas väg är som mörkret, de vet inte var de kan snava. Ords 4:19

Hur är det i din församling?

Nej visst ja, du har ju ingen församling eftersom du har så udda tankar om vad kristendom är, så du är helt ensam med dina tankar i hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in