2022-09-24, 23:36
Medlem
1)

Har läst/hört lite olika angående hur lång tid det tar att få någon att bli döpt. Gäller framförallt utomstående som aldrig haft med JV att göra tidigare. Alltså inga barn som har växt upp med JV-föräldrar eller liknande.

Har läst/hört att 6 månader är minsta möjliga tid från första kontakten med JV tills dess att man blir döpt. Medan andra studerar med JV i flera år, innan ett dop ens blir aktuellt.

Enligt JV’s hemsida så måste man ta bibelstudier först:

”Kursen består av 60 lektioner. Du bestämmer själv studietakten, men många tycker om att gå igenom minst en lektion i veckan.”

Om det går snabbare än ett år (tex ett halvår), så antar jag att man tar flera lektioner i veckan. Om man studerar i flera år, så sprider man ut lektionerna. Kanske 2 lektioner i månaden.

Finns det fler förklaringar till varför det tar olika lång tid för folk att bli döpta JV’n? Att de inte anser att man är redo för dop tex?

2)

Man ska ju lämna in rapporter som gäller ens predikan/missionerande. Vad händer med inlämnade rapporter? Vem/vilka läser? Sparas rapporter för evigt i nåt arkiv, eller rensar man ut gamla rapporter?

Om man har för få timmar, så kan det tydligen leda till konsekvenser åtminstone (att man ses som andligt svag och overksam till slut). Finns det fler syften? Skulle det handla om simpel statistik så skulle man ju kunna lämna in anonyma rapporter istället.

Förmodligen finns det folk som ogillar predikandet/missionerandet. Är det möjligt att på något vis fuska eller ljuga om antalet timmar i en rapport? Förekommer det att rapporter kontrolleras så att uppgifterna stämmer, eller tar man för givet att alla talar sanning?

3)

Har hört av olika personer som är JV att om man vill veta mer så ska man kolla deras hemsida, besöka rikets sal och/eller fråga någon som är JV.

Varför är de då så dåliga på att svara på frågor? Och även om de hävdar att jag är välkommen till Rikets sal för att få veta mer, så har jag aldrig känt mig bekväm med det. Vet inte ens om de skulle vara bättre på att svara på frågor.

Jag känner folk irl som är JV, och jag har slutat fråga dem för länge sedan. Får ändå inga svar. Då undviker jag ändå sådant som troligen kan anses vara provocerande eller väcka anstöt, och jag har aldrig varit påstridig och envisats med att få svar. Jag minns tex när jag var barn och tyckte det var konstigt att de inte firade jul eller födelsedagar. Jag kunde inte ens försöka få någon kortfattad och barnvänligt svar på det. Det enda svaret var att de helt enkelt inte firar, endast pga deras religion. De kunde aldrig svara varför. Jag fick reda på svaret senare, så nu vet jag. Vet inte om det är en hemsk fråga att ställa, eller bara svår att svara på (speciellt om ett barn frågar, om det påverkar). Vi står fortfarande på relativ god fot, och kan småprata om allt möjligt. Bara det inte är religion.

Det har inte gått särskilt bättre på internet eller när folk har knackat på hos mig.

Somliga har även anklagat mig för att hellre lyssna på avfällingar, eller att jag läser information som de lägger ut på nätet. Men samtidigt är det nästan omöjligt att få svar på mycket när man frågar ett JV istället, och all information finns inte tillgänglig på deras hemsida. Så hemsidan har inte svar på alla frågor heller. Det gör ju att jag ibland letar information på annat håll.
Senast redigerad av Starberries 2022-09-25 kl. 00:28.
Citera
2022-09-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
1)

Har läst/hört lite olika angående hur lång tid det tar att få någon att bli döpt. Gäller framförallt utomstående som aldrig haft med JV att göra tidigare. Alltså inga barn som har växt upp med JV-föräldrar eller liknande.

Har läst/hört att 6 månader är minsta möjliga tid från första kontakten med JV tills dess att man blir döpt. Medan andra studerar med JV i flera år, innan ett dop ens blir aktuellt.

”Kursen består av 60 lektioner. Du bestämmer själv studietakten, men många tycker om att gå igenom minst en lektion i veckan.”

Om det går snabbare än ett år (tex ett halvår), så antar jag att man tar flera lektioner i veckan. Om man studerar i flera år, så sprider man ut lektionerna. Kanske 2 lektioner i månaden.

Finns det fler förklaringar till varför det tar olika lång tid för folk att bli döpta JV’n? Att de inte anser att man är redo för dop tex?

2)

Man ska ju lämna in rapporter som gäller ens predikan/missionerande. Vad händer med inlämnade rapporter? Vem/vilka läser? Sparas rapporter för evigt i nåt arkiv, eller rensar man ut gamla rapporter?

Om man har för få timmar, så kan det tydligen leda till konsekvenser åtminstone (att man ses som andligt svag och overksam till slut). Finns det fler syften? Skulle det handla om simpel statistik så skulle man ju kunna lämna in anonyma rapporter istället.

Förmodligen finns det folk som ogillar predikandet/missionerandet. Är det möjligt att på något vis fuska eller ljuga om antalet timmar i en rapport? Förekommer det att rapporter kontrolleras så att uppgifterna stämmer, eller tar man för givet att alla talar sanning?

3)

Har hört av olika personer som är JV att om man vill veta mer så ska man kolla deras hemsida, besöka rikets sal och/eller fråga någon som är JV.

Varför är de då så dåliga på att svara på frågor? Och även om de hävdar att jag är välkommen till Rikets sal för att få veta mer, så har jag aldrig känt mig bekväm med det. Vet inte ens om de skulle vara bättre på att svara på frågor.

Jag känner folk irl som är JV, och jag har slutat fråga dem för länge sedan. Får ändå inga svar. Då undviker jag ändå sådant som troligen kan anses vara provocerande eller väcka anstöt, och jag har aldrig varit påstridig och envisats med att få svar. Jag minns tex när jag var barn och tyckte det var konstigt att de inte firade jul eller födelsedagar. Jag kunde inte ens försöka få någon kortfattad och barnvänligt svar på det. Det enda svaret var att de helt enkelt inte firar, endast pga deras religion. De kunde aldrig svara varför. Jag fick reda på svaret senare, så nu vet jag. Vet inte om det är en hemsk fråga att ställa, eller bara svår att svara på (speciellt om ett barn frågar, om det påverkar). Vi står fortfarande på relativ god fot, och kan småprata om allt möjligt. Bara det inte är religion.

Det har inte gått särskilt bättre på internet eller när folk har knackat på hos mig.

Somliga har även anklagat mig för att hellre lyssna på avfällingar, eller att jag läser information som de lägger ut på nätet. Men samtidigt är det nästan omöjligt att få svar på mycket när man frågar ett JV istället, och all information finns inte tillgänglig på deras hemsida. Så hemsidan har inte svar på alla frågor heller. Det gör ju att jag ibland letar information på annat håll.

Jag kan skriva några ord om fråga 2 och 3.
Månadsrapporter sammanställs på ett registerkort som arkiveras. Jag tror också att det rapporteras till avdelningskontoret.
De som rapporterar få timmar blir föremål för "rådgivning" eller "uppmuntran". Den som rapporterar noll någon månad blir betraktad som oregelbunden, och den som inte rapporterat på sex månader betraktad som overksam. Dessa individer räknas som dåligt umgänge i församlingen.

Jv tycker om att predika på sina villkor. Den som ställer kritiska frågor Fr a om organisatoriska eller ekonomiska förhållanden anses vara besvärlig och inte intresserad av att bli JV. Medlemmarna är också tränade i att undvika frågor som får läran eller samfundet i dålig dager eller skrämma bort intresserade. Man lockar t ex gärna med paradiset, men är inte så pigga på att berätta om slakten av dem som inte får inträdesbiljett till nämnda paradis.
Citera
2022-09-25, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jv tycker om att predika på sina villkor. Den som ställer kritiska frågor Fr a om organisatoriska eller ekonomiska förhållanden anses vara besvärlig och inte intresserad av att bli JV. Medlemmarna är också tränade i att undvika frågor som får läran eller samfundet i dålig dager eller skrämma bort intresserade. Man lockar t ex gärna med paradiset, men är inte så pigga på att berätta om slakten av dem som inte får inträdesbiljett till nämnda paradis.

För det mesta har jag inte ställt kritiska frågor. Varken när det gäller folk som jag känner, dörrknackare eller internet. Som jag nämnde tidigare så frågade jag som barn varför de inte firar jul eller födelsedagar. Det kanske framställer dem i dålig dager. Men för mig personligen så gillar jag inte direkt julen eller födelsedagsfirande. Var inte ens särskilt förtjust i det som barn. Så på ett sätt skulle det nästan vara skönt att ha ett religiöst skäl för att avstå från sådant. Eller ja, hänvisa till att jag är JV om jag skulle bli det i framtiden. Så det hade inte skrämt bort mig precis. Även om jag kan förstå hur andra kan reagera.

Oftast har jag ställt mina frågor av ren nyfikenhet, för att jag har velat veta mer. Som barn var det dessutom ganska svårt att få information på annat sätt än att fråga. Det var innan information blev så lättillgänglig på internet. Jag skulle för övrigt inte byta religion utan att veta mer. Visst erbjuder de bibelstudier (som jag inte kan uttala mig om), och viss information samt svar på frågor på hemsidan. Men det sistnämnda har inte varit tillräckligt alla gånger. Att inte kunna få svar på frågor har varit avskräckande och frustrerande. När jag har frågat folk som är JV alltså. Vissa saker framstår som lögner eller dåliga bortförklaringar istället, om man nu får nån form av svar. Som tex när ttsp pratade om att jv ansökte om statsbidrag för att slippa särbehandling etc. Trots att JV ska klara sig på frivilliga donationer (står på deras hemsida bland annat). När inget kan styrka påståendet om särbehandling etc, så får man utgå från det som är officiellt.

Det är värre än att lova guld och gröna skogar (tex locka med paradiset), medan man försöker undvika sådant som framstår som negativt. Jag har inte stenkoll på alla religioner och samfund direkt, men troligen har alla eller de flesta åtminstone både bra och dåliga inslag saker. Vissa saker kan man bortse ifrån eller acceptera även om man inte håller med. Somliga är tex religiösa även om de är homosexuella. Vilket inte är okej enligt deras religion/trossamfund. För andra så är det något annat, men det hindrar dem inte. Det framstår bara som om JV vill sopa saker under mattan, istället för att hantera det på ett bättre sätt.
Senast redigerad av Starberries 2022-09-25 kl. 13:38.
Citera
2022-09-25, 13:26
Medlem
Citat:
För det mesta har jag inte ställt kritiska frågor. Varken när det gäller folk som jag känner, dörrknackare eller internet. Som jag nämnde tidigare så frågade jag som barn varför de inte firar jul eller födelsedagar. Det kanske framställer dem i dålig dager. Men för mig personligen så gillar jag inte direkt julen eller födelsedagsfirande. Var inte ens särskilt förtjust i det som barn. Så på ett sätt skulle det nästan vara skönt att ha ett religiöst skäl för att avstå från sådant. Eller ja, hänvisa till att jag är JV om jag skulle bli det i framtiden. Så det hade inte skrämt bort mig precis. Även om jag kan förstå hur andra kan reagera.

Oftast har jag ställt mina frågor av ren nyfikenhet, för att jag har velat veta mer. Som barn var det dessutom ganska svårt att få information på annat sätt än att fråga. Det var innan information blev så lättillgänglig på internet. Jag skulle för övrigt inte byta religion utan att veta mer. Visst erbjuder de bibelstudier (som jag inte kan uttala mig om), och viss information samt svar på frågor på hemsidan. Men det sistnämnda har inte varit tillräckligt alla gånger. Att inte kunna få svar på frågor har varit avskräckande och frustrerande. När jag har frågat folk som är JV alltså.

Det är värre än att lova guld och gröna skogar (tex locka med paradiset), medan man försöker undvika sådant som framstår som negativt. Jag har inte stenkoll på alla religioner och samfund direkt, men troligen har alla eller de flesta åtminstone både bra och dåliga inslag saker. Vissa saker kan man bortse ifrån eller acceptera även om man inte håller med. Somliga är tex religiösa även om de är homosexuella. Vilket inte är okej enligt deras religion/trossamfund. För andra så är det något annat, men det hindrar dem inte. Det framstår bara som om JV vill sopa saker under mattan, istället för att hantera det på ett bättre sätt.
Det blir inget evigt liv på jorden. Ur GT:

där (på den nya jorden) skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut. Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad. De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt. Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda. Jes 65

Den som dör som hundraåring dör ung. De ska bli gamla som träd, dvs max runt tusen år. Ur NT:

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet. 1Kor 15:50

Människor av kött och blod kan inte komma in i Guds rike och inte leva för evigt för att kött inte är oförgängligt. Sluta lyssna på JVs lögner.
Citera
2022-09-27, 00:57
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
1)

2)

3)

1) Allt från ett par månader till ett par år. Beror helt på personen ifråga

2) Har inget distinkt minne av att för få timmar kan leda till konsekvenser, men om man inte går i tjänsten alls så blir det definitivt föremål för diskussion hos äldstebröderna och det tisslas och tasslas i församlingen om varför broder eller syster x är overksam.

3) De är så dåliga på att svara på frågor för att dom inte har några bra svar. Jehovas Vittnen har inte tänkt igenom någonting på djupet. De är extremt ytliga och blanka människor. Ett "svar" för ett Jehovas Vittne innebär att upprepa en innövad vers i bibeln eller en förbestämd paragraf från en av deras publikationer. De tränar bokstavligen på att hitta rätt innövat svar från deras publikationer. Så när du pratar med ett Jehovas Vittne är deras svar alltså ingenting som dom själva personligen har kommit fram till, utan de är bokstavligen papegojor. Det finns inget eget resonemang, ingen intern dialog, ingenting som är förankrat via personliga erfarenheter, ingen prövning av ideér med meningsmotståndare, inga referenser utanför sekten. Total likriktning.

Deras ledare jämför dem bokstavligen med får, och för ett Jehovas Vittne är det en stolthet i att vara ett får. Jag tror inte ens dom är medvetna om komiken i det hela. Jehovas Vittnen förkroppsligar verkligen termen lydig som ett får, och dom illustrerar det ofta bildligt i sina böcker och tidningar, det är en dygd att vara "sheeplike" i deras värld. För ett får är snäll och lydig. Vilket för ett Jehovas Vittne är den högsta dygden, då dom tror att det är att göra gud till lags.

Tragiskt är bara förnamnet
Citera
2022-10-10, 17:57
Medlem
Om någon har en brännande iver att få VARA "in the Presence of God" och samtidigt helt ointresserad av att STUDERA - hur ses den personen av ett JV? (Med andra ord, ivern att få i Guds närvaro är ingenting värt om det saknas ett intresse att studera?)
Senast redigerad av astralflygaren 2022-10-10 kl. 18:02.
Citera
2022-10-10, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop

2) Har inget distinkt minne av att för få timmar kan leda till konsekvenser, men om man inte går i tjänsten alls så blir det definitivt föremål för diskussion hos äldstebröderna och det tisslas och tasslas i församlingen om varför broder eller syster x är overksam.

3) De är så dåliga på att svara på frågor för att dom inte har några bra svar. Jehovas Vittnen har inte tänkt igenom någonting på djupet. De är extremt ytliga och blanka människor. Ett "svar" för ett Jehovas Vittne innebär att upprepa en innövad vers i bibeln eller en förbestämd paragraf från en av deras publikationer. De tränar bokstavligen på att hitta rätt innövat svar från deras publikationer. Så när du pratar med ett Jehovas Vittne är deras svar alltså ingenting som dom själva personligen har kommit fram till, utan de är bokstavligen papegojor. Det finns inget eget resonemang, ingen intern dialog, ingenting som är förankrat via personliga erfarenheter, ingen prövning av ideér med meningsmotståndare, inga referenser utanför sekten. Total likriktning.

Deras ledare jämför dem bokstavligen med får, och för ett Jehovas Vittne är det en stolthet i att vara ett får. Jag tror inte ens dom är medvetna om komiken i det hela. Jehovas Vittnen förkroppsligar verkligen termen lydig som ett får, och dom illustrerar det ofta bildligt i sina böcker och tidningar, det är en dygd att vara "sheeplike" i deras värld. För ett får är snäll och lydig. Vilket för ett Jehovas Vittne är den högsta dygden, då dom tror att det är att göra gud till lags.

Har du varit ett JV? Eller har du bara dåliga erfarenheter av dem? I vilket fall låter det som att du är någorlunda insatt i deras tänkesätt och metoder.

Själv avskyr jag deras dörrknackande som försök att rekrytera nya medlemmar, och har svårt att förstå hur de tror att det skulle fungera. Även om de inte har en aning om vem som bor innanför dörren, så får man ju ändå lite känslan av att de har sökt upp en personligen, när de ringer på just min dörr, och när de sedan varken presenterar sig eller berättar vilka de är, utan bara börjar babbla om att de vill visa en en video...

Dock hade jag en kollega som efter en tid, ca ett år, visade sig vara ett JV, och hon var faktiskt jäkligt bra. Det var tråkigt när hon slutade. Kanske hör det till deras praxis, men hon pratade aldrig om att hon var ett JV. Det var först när jag frågade om hur hon och hennes familj skulle fira jul, som det kom fram. I övrigt, inte ett ord.
Citera
2022-10-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Om någon har en brännande iver att få VARA "in the Presence of God" och samtidigt helt ointresserad av att STUDERA - hur ses den personen av ett JV? (Med andra ord, ivern att få i Guds närvaro är ingenting värt om det saknas ett intresse att studera?)

Du skulle väl knappast bli utslängd om du går på ett möte. Men du skulle nog ses som en egendomlig figur av församlingsmedlemmarna.
Hur hade du tänkt dig det hela? Du kan inte bli döpt församlingsmedlem utan studium och andra s k andliga framsteg.
Citera
2022-10-11, 07:39
Medlem
På tal om dörrknackningar: Varför måste de ta med sina barn på rundorna?
Har mött några stycken genom åren, det skär i hjärtat att se de små hopkrupna varelserna bredvid sina mässande föräldrar.
Detta kanske har ventilerats tidigare i tråden, har inte läst hela.
Citera
2022-10-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren

Haha, om du vill vara ”i Guds närvaro” så ska du kanske leta någon annanstans än hos jv. Deras möten är rätt långtråkiga och handlar om att läsa och svara på frågor. Understrukna svar från det man har läst. Inte komma med några egna funderingar eller tankar. ”Guds närvaro” lyser helt enkelt med sin frånvaro. Alla står ut för att få vara med i klubben och får behålla sina vänner. Ytlighet är ledordet.
Du känner mer av Guds närvaro om du tänder ett ljus, blundar och lyssnar till dina egna tankar än du kommer att känna på deras möten.
Citera
2022-10-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag antar att du är expert inom området var "Guds närvaro" existerar?

Ja inte är det på jvs möten iaf. 😂
Skämt åsido. Gud är närvarande överallt, hela tiden. Vi är alla en del av det vi kallar Gud. Vi ÄR Gud. Allt vi gör är att uppleva oss själva. ”Jag är den jag visar mig vara” får en innebörd. Sanningen har gjort mig fri. 🙃
Citera
2022-10-12, 09:16
Medlem
Cyprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop

Jag har haft bibelstudier med dem och känner igen mycket av det du säger. Ställde jag en fråga blev svaret alltid en referens eller citat till Bibeln. De jag träffade jobbade inte heltid. De måste som du säger gå i tjänsten. Hela deras liv och perspektiv på omvärlden vilar på organisationen och Bibeln. Deras egna partners var också Jehovas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in