2022-09-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast du missar att det inte handlar om pengar, utan om att ha samma status i samhället som andra religiösa samfund i samhället.

Hur får ni samma status som andra trossamfund genom att ansöka om statsbidrag? Det är knappast statsbidrag eller inte som påverkar JV’s allmänna status i samhället. Andra faktorer påverkar betydligt mer.

Citat:
Vad ska man annars utgå ifrån? Missnöjda avhoppares åsikter kanske?

Citat:
Vi tar inte upp tionde, medlemsavgifter eller kollekt. Trots att kostnaderna för vår verksamhet är höga tigger vi aldrig om pengar. För mer än 100 år sedan stod det i det andra numret av Vakttornet att vi tror att vi har Jehova bakom oss och att vi inte kommer att ”tigga eller bedja människor om ... finansiellt stöd”, och det har vi heller aldrig gjort. (Matteus 10:8)

Vår verksamhet understöds genom frivilliga bidrag.

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/böck...t-finansieras/

Hemsidan säger något helt annat än vad du gör om statsbidrag. Därav min tidigare fråga. Anser ni faktiskt att genom att ansöka om statsbidrag så får ni en frivillig donation? Andra tycker uppenbarligen att ni ber om pengar genom att ansöka om statsbidrag, det är ingen frivillig donation.
Citera
2022-09-20, 22:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
Du är verkligen dum på riktigt......riktigt jävla borta i skallen.....

Det är inte tigga som är detsamma som att be, det är ansöka som är detsamma som att be.

Att ANSÖKA är detsamma som att BE. Gör nu så här, sök på synonymer till ordet ansöka så kommer du se att ordet be dyker upp som en synonym.

Jag har rätt, du har fel, punkt fakking slut!

Angeånde huruvida JV tigger från medlemmarna eller inte så vill jag passa på att påpeka att organisationen JV:s upprepade påståenden om att medlemmarna ger vad de själva vill ge enkelt kan tolkas som tiggeri på två plan:
1) Helt enkelt det faktum att de faktiskt säger att de tar emot frivilliga bidrag är ett sätt att tigga om att få sådana bidrag.
2) Dessutom om sådana omnämnanden av "frivilliga bidrag" upprepas tillräckligt många gånger så blir det i sig en form av tiggeri genom att man håller det i färskt minne.

Detta tiggeri späds sedan på ytterligare genom att man redovisar vid mötena hur mycket som medlemmarna har gett ”frivilligt”, vilket då i sin tur gör att det kan framstå som en skyldighet att ge, vilket då gör att det ju inte alls längre är frivilligt.
Citera
2022-09-21, 00:04
Medlem
Citat:
Fast du missar att det inte handlar om pengar, utan om att ha samma status i samhället som andra religiösa samfund i samhället.

Så statsbidraget handlar inte om pengar?? Du är en riktig skämtare, Titties.

Varför vill Jv helt plötsligt ha en status i samhället som ni anser vara styrt av Satan himself?
Citera
2022-09-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Angeånde huruvida JV tigger från medlemmarna eller inte så vill jag passa på att påpeka att organisationen JV:s upprepade påståenden om att medlemmarna ger vad de själva vill ge enkelt kan tolkas som tiggeri på två plan:
1) Helt enkelt det faktum att de faktiskt säger att de tar emot frivilliga bidrag är ett sätt att tigga om att få sådana bidrag.
2) Dessutom om sådana omnämnanden av "frivilliga bidrag" upprepas tillräckligt många gånger så blir det i sig en form av tiggeri genom att man håller det i färskt minne.

Detta tiggeri späds sedan på ytterligare genom att man redovisar vid mötena hur mycket som medlemmarna har gett ”frivilligt”, vilket då i sin tur gör att det kan framstå som en skyldighet att ge, vilket då gör att det ju inte alls längre är frivilligt.

Numera vill man inte ha de frivilliga bidragen i kontanter, utan som banköverföringar. Snacka om att kunna kartlägga hur mycket medlemmarna ger "frivilligt".
Citera
2022-09-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Hur får ni samma status som andra trossamfund genom att ansöka om statsbidrag? Det är knappast statsbidrag eller inte som påverkar JV’s allmänna status i samhället. Andra faktorer påverkar betydligt mer.

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/böck...t-finansieras/

Hemsidan säger något helt annat än vad du gör om statsbidrag. Därav min tidigare fråga. Anser ni faktiskt att genom att ansöka om statsbidrag så får ni en frivillig donation? Andra tycker uppenbarligen att ni ber om pengar genom att ansöka om statsbidrag, det är ingen frivillig donation.

Fullständigt korrekt, det står icke ett ord om statsbidrag i det JV skriver på sin hemsida.
Men den viktigaste frågan är varför organisationen blöder pengar. Är det p g a minskade gåvor eller är det skadestånd till offer för sexuella övergrepp, främst i USA.
Jag vet att för några år sedan ålades organisationen med 4000 dollar per dag för att man vägrade lämna ut handlingar rörande sexuella övergrepp. Om man betalat detta vite i åratal handlar det om miljontals dollar.
Citera
2022-09-21, 00:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Numera vill man inte ha de frivilliga bidragen i kontanter, utan som banköverföringar. Snacka om att kunna kartlägga hur mycket medlemmarna ger "frivilligt".

Det är väl snarare närmast på grund av reglerna om förhindrande av pengatvätt som det gäller.
Det går ju inte längre att sätta in hur mycket kontanter som helst på banken utan att kunna visa varifrån dessa kontanter kommer med tillhörande kvitton eller liknande.
Citera
2022-09-21, 00:22
Medlem
Citat:

För några år sedan, drygt 5 år tror jag, ålades medlemmarna att skriftligen lämna uppgifter på hur mycket de kunde donera varje månad. Detta gällde USA, men min gissning är att det förekommer i andra länder också.
Detta var efter det kända Candace Conti fallet, en ung flicka som utsatts för sexuella övergrepp av sin JV-styvfar.
Citera
2022-09-21, 00:24
Medlem
Citat:
Det är väl snarare närmast på grund av reglerna om förhindrande av pengatvätt som det gäller.
Det går ju inte längre att sätta in hur mycket kontanter som helst på banken utan att kunna visa varifrån dessa kontanter kommer med tillhörande kvitton eller liknande.

Säkert så, men med banköverföringar får organisationen stenkoll på varje medlems "frivilliga" donationer.
Citera
2022-09-21, 00:30
Medlem
Citat:
Kanske inte nödvändigt, men vilket manligt DNA hade då Jesus, om inte Josefs?

Det är väl ganska logiskt att tänka sig att Jesus hade en del av Josefs DNA eftersom han räknas med i Jesu släkttavla, se mitt inlägg: #7076

Jag hade glömt att den officiella läran är att Josef var Jesus adoptivfar, men jag kan inte se att det spelar någon större roll. Kanske har jag rätt, kanske är den officiella rätt, det kan jag inte se påverkar något nämnvärt.

Jesus hade i alla fall sin släktled från både Maria och Josef, det är därför båda släkttavlorna togs upp i bibeln.

Man kan ju undra hur många barn som har sin adoptivfars DNA. Du är en rolig typ du, Titties.😁
Citera
2022-09-21, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Han hade svar också enligt bibeln. Så han svamlade säkert inte och sa att folk förvrängde allt.
Hade han gjort det så hade han inte blivit en känd profet.

Eftersom du verkar tycka du kan mycket, så kanske du kan svara på en fråga, som jag ställde till ttsp, som han tydligen inte kunde.

När det bestämdes vad som skulle finnas i bibeln, så var det mängder som togs bort. Är det helt betydelselöst?

Det är litet roligt att JV accepterar det som beslöts på ett kyrkomöte av en kyrka man ansåg vara avfälling och i Satans våld.😁
Citera
2022-09-21, 00:46
Medlem
Citat:
På i början på 1980-talet tog vittnena betalt för litteraturen. Inte mycket, 10-20 kronor för en bok och några kronor för vakna och vakttornet. Självkostnadspris. Det var den kostnaden som vittnet betalde för litteraturen de hade med sig i tjänsten.
Sen slutade de med det av någon anledning.

Det var för att organisationen behövde bokföra och redovisa det som inkomster.
Det roliga var att under några år på 80-talet så sålde man böcker för " ett frivilligt bidrag på 20 kronor". Men det höll inte juridiskt.
Citera
2022-09-21, 00:55
Medlem
Citat:
Jag studerade med vittnena för många år sedan. Jag är inget vittne. Jag tyckte mycket stämde förr, men hade väldigt svårt med vissa saker.
Just det där med att vara ödmjuk och timid och att mannen skulle bestämma allt och jag som kvinna skulle tiga och lyda, där sket det sig 😊

Hade även kontakt med några av dem efter också, de hälsade på när de gick i tjänsten.
Jag har även varit i rikets sal och gått på några bibelstudium som skett i någons hem.

Jag har hört föredrag om hur vittnena ska bete sig "nu i ändens tid" (ungefär 25 år sedan). Hur viktigt det var att vittnena inte skulle frestas att ge sig in i onödiga diskussioner och vara trevliga och ödmjuka.

Ttsp är definitivt inget föredöme för dem, han är väldigt dryg, kräver svar, men svarar inte utan kommer bara med något citat.

Skulle vara intressant att veta om han är på väg ut eller på väg in i sanningen.

Han borde vara på väg ut, eftersom han håller till här, men vissa människor är faktaresistenta. Ett intressant psykologiskt fenomen.Det är lite kul att se det med egna ögon.😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in