Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, om det var ofarligt och räddade liv. Annars är det en falsk analogi. Du kan inte jämföra från olika kategorier. Detta har nog påpekats tusentals ggr i detta forum.
Jag skulle nämligen inte ge blod heller, om det var skadligt.

Men läkaren säger att det är farligt om du inte avhåller dig från alkohol, din lever tar skada. Kan du då kringgå det beslutet genom att injicera alkohol istället för att dricka det?

Det är inte en falsk analogi, Gud säger "avhåll dig från blod", läkaren säger "avhåll dig från alkohol", varför agerar du annorlunda bara för att det är Gud som säger detta?
Citera
2017-04-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast nu gav jag dig bevis, men du sade:

Det är upp till dig om du vill undersöka och fundera på vad bibeln säger.
Varför skulle jag ge bibeln mer uppmärksamhet? Om den var sann, då skulle det var ganska självklart, då den påstås komma från Gud. Alternativt så har Gud misslyckats totalt. Om bibeln är det bästa Gud kan, ja då säger det ganska mycket om Gud. Det finns tusentals tolkningar av bibeln. Hur kan Gud misslyckas så totalt? Dessutom har alla rätt....
Citera
2017-04-21, 14:09
Medlem
Citat:
Men läkaren säger att det är farligt om du inte avhåller dig från alkohol, din lever tar skada. Kan du då kringgå det beslutet genom att injicera alkohol istället för att dricka det?

Det är inte en falsk analogi, Gud säger "avhåll dig från blod", läkaren säger "avhåll dig från alkohol", varför agerar du annorlunda bara för att det är Gud som säger detta?
För att det ena är farligt. Nu har jag svarat två ggr.
En gång till: DET ENA ÄR FARLIGT!
Citera
2017-04-21, 14:10
Medlem
Citat:
Varför skulle jag ge bibeln mer uppmärksamhet? Om den var sann, då skulle det var ganska självklart, då den påstås komma från Gud. Alternativt så har Gud misslyckats totalt. Om bibeln är det bästa Gud kan, ja då säger det ganska mycket om Gud. Det finns tusentals tolkningar av bibeln. Hur kan Gud misslyckas så totalt? Dessutom har alla rätt....

Bara för att det finns massor med påståenden, från sinnessjuka, maktsökande och traditionsbundna, så betyder det inte att bibeln är osann.
Citera
2017-04-21, 14:13
Medlem
Citat:
För att det ena är farligt. Nu har jag svarat två ggr.
En gång till: DET ENA ÄR FARLIGT!

Att äta blod är också farligt eftersom Gud dömer.

"Var och en som äter blod av något slag skall utstötas ur sitt folk."(3 Mose 7:27 Bibel2000)
Citera
2017-04-21, 14:14
Medlem
Citat:
Bara för att det finns massor med påståenden, från sinnessjuka, maktsökande och traditionsbundna, så betyder det inte att bibeln är osann.
Nej, så är det. Det betyder bara att Gud misslyckats. Inget jag kan göra något åt.
Han har inte lyckats bevisa sin existens, man är tvungen att tro. Han har inte lyckat få ut sitt budskap klart och tydligt. Och mycket av budskapet verkar vara omoraliskt och ont.
Citera
2017-04-21, 14:15
Medlem
Citat:
Nej, jag tänker faktiskt inte fundera på det.

Varför befinner du dig här då?
Citera
2017-04-21, 14:17
Medlem
Citat:
Att äta blod är också farligt eftersom Gud dömer.

"Var och en som äter blod av något slag skall utstötas ur sitt folk."(3 Mose 7:27 Bibel2000)
Ja, det kan det vara. Men inte av den anledningen, enligt mig.
Hur många gudars påståenden tar du på allvar?
Om jag hittar en gud som påstår att det är ok att äta blod, ändrar du dig då?
Då är det ju ord mot ord.
Citera
2017-04-21, 14:19
Medlem
Citat:
Varför befinner du dig här då?
Diskutera såklart. Jag är inte här för att bli övertygad av just din religion och bok.
Är du här för att bli muslim? Om inte, varför?
Citera
2017-04-21, 14:20
Medlem
Citat:
Nej, så är det. Det betyder bara att Gud misslyckats. Inget jag kan göra något åt.
Han har inte lyckats bevisa sin existens, man är tvungen att tro. Han har inte lyckat få ut sitt budskap klart och tydligt. Och mycket av budskapet verkar vara omoraliskt och ont.

Gud har misslyckats bara för att det finns dom som vägrar att fundera på bibelns budskap?
kiss74 skrev: "Nej, jag tänker faktiskt inte fundera på det."

Kan man alltså anklaga en biltillverkare bara för att bilverkstaden vägrade att läsa manualen där det stod att man ska fylla på med motorolja?
Citera
2017-04-21, 14:24
Medlem
Citat:
Gud har misslyckats bara för att det finns dom som vägrar att fundera på bibelns budskap?

Kan man alltså anklaga en biltillverkare bara för att bilverkstaden vägrade att läsa manualen där det stod att man ska fylla på med motorolja?
Om det fanns tusentals olika manualer till den bilen, med massa olika tolkningar i varje, ja då kan man anklaga biltillverkaren. Varför har du så svårt med liknelser?
Citera
2017-04-21, 14:27
Medlem
Citat:

"Nej, jag tänker faktiskt inte fundera på det" gällde ju en specifik sak, nämligen varför kristna inte använder guds namn. Försök debattera hederligt, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in