Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
När fariséer och skriftlärda muttrade om att Jesus tar emot syndare och äter med dem så berättade han liknelsen om det bortsprungna fåret. Därmed visade Jesus att han var intresserad av att umgås med syndare för att försöka få dem på rätt väg igen, i stället för att endast umgås med redan lydiga får.

Vittnena verkar ha missat den delen. Det är inte de lydiga fåren som behöver vägledning. Avfällingar är ju flockens bortsprungna får.

Vad tror du Jesus gjorde efter dessa uttalanden:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent.

På samma sätt visar ni upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fullt av hyckleri och orättfärdighet.Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna och smyckar de rättfärdigas gravstenar och säger: Om vi hade levt på våra fäders tid skulle vi inte ha gjort oss medskyldiga till profeternas blod. Därmed visar ni själva att ni är söner till dem som mördade profeterna. Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat.

Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? Därför skall jag sända er profeter, visa män och skriftlärda. Somliga av dem kommer ni att döda och korsfästa och andra kommer ni att piska i era synagogor och jaga från stad till stad. Så skall allt rättfärdigt blod som utgjutits här på jorden komma över er, alltifrån den rättfärdige Abels blod till blodet från Sakarja, Berekjas son, som ni mördade mellan templet och altaret. Sannerligen, alltsammans skall detta släkte få svara för.
" (Matt 23:27-36 Bibel2000)

Tror du han sade: "Jag bara skojade, kom så äter vi tillsammans, umgås och skrattar tillsammans"?
Citera
2023-08-20, 08:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Umgicks Jesus med onda fariséer och skriftlärda som hade avfallit från Gud?

Det står inget om huruvida han gjorde det eller inte, så det är en dum fråga.
Citera
2023-08-20, 08:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vad tror du Jesus gjorde efter dessa uttalanden:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent.

På samma sätt visar ni upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fullt av hyckleri och orättfärdighet.Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna och smyckar de rättfärdigas gravstenar och säger: Om vi hade levt på våra fäders tid skulle vi inte ha gjort oss medskyldiga till profeternas blod. Därmed visar ni själva att ni är söner till dem som mördade profeterna. Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat.

Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? Därför skall jag sända er profeter, visa män och skriftlärda. Somliga av dem kommer ni att döda och korsfästa och andra kommer ni att piska i era synagogor och jaga från stad till stad. Så skall allt rättfärdigt blod som utgjutits här på jorden komma över er, alltifrån den rättfärdige Abels blod till blodet från Sakarja, Berekjas son, som ni mördade mellan templet och altaret. Sannerligen, alltsammans skall detta släkte få svara för.
" (Matt 23:27-36 Bibel2000)

Tror du han sade: "Jag bara skojade, kom så äter vi tillsammans, umgås och skrattar tillsammans"?

Nej, efter det uttalandet så talade han om konfliktlösning mellan församlingsmedlemmar och därefter hur många gånger man ska kunna förlåta:
Sedan kom Petrus fram till honom och frågade: ”Herre, hur många gånger ska jag förlåta min broder om han syndar mot mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: Inte sju gånger, utan ända upp till 77 gånger.

Du hoppar fram till något helt annat som skedde långt senare, då Jesus uttrycker sin djupa förtvivlan över de andliga ledarnas förfall.
Den texten som du citerade är en del av Jesus beskrivning av det motsatta till de välsignelser som han nämnde i Bergspredikan och de ska ses i det ljuset, inte som du påstår.
Senast redigerad av Smeso 2023-08-20 kl. 08:59.
Citera
2023-08-20, 09:59
Medlem
Citat:
Det står inget om huruvida han gjorde det eller inte, så det är en dum fråga.

Jo, Jesus sade att man inte skulle umgås med dom som vägrar att sluta upp med det orätta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. " (Matt 18:15-17 Bibel2000)
Citera
2023-08-20, 10:03
Medlem
Citat:
Nej, efter det uttalandet så talade han om konfliktlösning mellan församlingsmedlemmar och därefter hur många gånger man ska kunna förlåta:
Sedan kom Petrus fram till honom och frågade: ”Herre, hur många gånger ska jag förlåta min broder om han syndar mot mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: Inte sju gånger, utan ända upp till 77 gånger.

Du hoppar fram till något helt annat som skedde långt senare, då Jesus uttrycker sin djupa förtvivlan över de andliga ledarnas förfall.
Den texten som du citerade är en del av Jesus beskrivning av det motsatta till de välsignelser som han nämnde i Bergspredikan och de ska ses i det ljuset, inte som du påstår.

Så du menar att Jesus umgicks med vem som helst, även fariséer, tullindrivare och hedningar?

Gör du det också? Umgås du med tjuvar, mördare, heroinister, nazister och pedofiler? Du har alltså inga invändningar med att umgås och äta tillsammans med vem som helst?
Citera
2023-08-20, 10:10
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Så du menar att Jesus umgicks med vem som helst, även fariséer, tullindrivare och hedningar?

Gör du det också? Umgås du med tjuvar, mördare, heroinister, nazister och pedofiler? Du har alltså inga invändningar med att umgås och äta tillsammans med vem som helst?
Jag lägger mig i här
Jesus är ju Jesus. Inte många kan göra sånt som Jesus gör.

Inte många är så begåvade.

Säger du att du är bättre än nån annan? Tom Jesus sa att bara Gud är god. Är du Gud?

Även om man "är i Gud" är ju allt nåd.

Man har väl ätit med folk som befunnit sig vid olika platser av livets väg.
Citera
2023-08-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag lägger mig i här
Jesus är ju Jesus. Inte många kan göra sånt som Jesus gör.

Inte många är så begåvade.

Säger du att du är bättre än nån annan? Tom Jesus sa att bara Gud är god. Är du Gud?

Även om man "är i Gud" är ju allt nåd.

Man har väl ätit med folk som befunnit sig vid olika platser av livets väg.

Så du har inget problem med att vara kompis med t.ex. en heroinmissbrukare, som stjäl och bryter sig in i hus, och ibland stjäl från dig, lurar dig och ljuger för att få pengar till sitt beroende?

Tror du på detta skriftställe:

"Låt inte bedra er. »Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.« " (1 Kor 15:33 Bibel2000)
Citera
2023-08-20, 10:55
Medlem
Citat:
Så du har inget problem med att vara kompis med t.ex. en heroinmissbrukare, som stjäl och bryter sig in i hus, och ibland stjäl från dig, lurar dig och ljuger för att få pengar till sitt beroende?

"Låt inte bedra er. »Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.« " (1 Kor 15:33 Bibel2000)
Vad väger tyngre?

Redan det att ni processar med varandra är ett nederlag för er. Varför finner ni er inte hellre i en oförrätt? Varför tar ni inte hellre en förlust? I stället vållar ni andra orätt och förluster – era egna bröder. 1Kor 6

Ni är svaga i tron och det visar sig genom hur ni behandlar syndare som är omvända eller kan omvända. Ni förväntar er och kräver från dag ett att alla uppfyller er överlägsna not so much moral. Jag har aldrig missbrukat heroin, men som ni dömer folk i förväg, innan Herren kommer för att hålla dom, är avskyvärt. Som ung snackade jag ibland med missbrukare på stationen. Det var helt vanliga människor med olika problem! En broder, ett Jv, blev utesluten när han fick ett återfall in i missbruk. Ni är inte alls lika Jesus som sa att han inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare. Ni ser ner på folk och överger fåren, de som Kristus dog för.
Citera
2023-08-20, 10:58
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:

Jag skulle förstå honom.
Eftersom jag inte i mig själv är bättre.
Men man får ju inte vara dum. Gud förbjude.
Hur skulle vi hjälpa honom?
När skulle hans botten vara nådd? Hur skulle det uppnås i den här världen så han vet vad han är. Och inte är..

Jesus är densamme. Jag tittar på Honom. Och sen på min broder.

Jag säger kom, kom hit. Se. Där är Han. Vår frälsare och vän. Livets bröd och vatten. Det är honom du har letat efter.

Matt 11: 28- 30

Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-08-20 kl. 11:02.
Citera
2023-08-20, 15:23
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”.

Haha, det här är ju typ som en meme “ I never predict Harmageddon in Jehovah’s name, but when I do, it’s in every Awake magazine on page 2”

Före november 1995: “Why AWAKE is published…Most important, this magazine builds confidence in the Creator’s promise of a peaceful and secure world before the generation that saw the events of 1914 passes away

Efter november 1995: “Why AWAKE is published…Most important, this magazine builds confidence in the Creator’s promise of a peaceful and secure world that is about to replace the present wicked, lawless system of things.”
Citera
2023-08-20, 15:32
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Jag kan säga som så att om det handlade om ett av mina barn så hade jag fortfarande haft kontakt med denne, just för att försöka få denne att vända om. Jag skulle aldrig kunna vända mina barn ryggen oavsett, eller kanske jo, om de var pedofiler och våldtog och mördade barn. Då kanske.

Men du menar att umgås, så som kompisar. Alltså nej, det är ju självklart man inte gör. Tex om ens barn är en prostituerad heroinanvändare. Det är ju inte så att man går och hänger på gatan med dom, tar heroin ihop och fixar kunder åt dom.
Citera
2023-08-20, 17:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jo, Jesus sade att man inte skulle umgås med dom som vägrar att sluta upp med det orätta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. " (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Och var står det att Jesus gjorde alla stegen med någon farisé eller skriftlärd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in