2022-08-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det är väl inte att förvränga? Det är ju ganska logiskt att de tycker det är skönt att slippa resa till församlingarna. Många har långt dit efter att de sålt många rikets salar och slagit ihop församlingar och många måste resa kommunalt vilket kan kännas väldigt jobbigt. Klart det är mycket mer bekvämt att ta på sig finskjortan och finblusen och sitta på Zoom i hemmets lugna vrå istället. Sen så är många medlemmar gamla också och kanske är rädda för att bli smittade med både det ena efter det andra förutom covid. Då är ju Zoom en trygg plats att närvara på.
Nu har de ju tvingat på alla medlemmar att skaffa sig Apple iPads och telefoner för små förmögenheter och JV org strävar ju efter att bli en internetreligion så då kan de ju lika gärna få användning av sina investeringar också.

Förvrängningen ligger i att porträttera det som att Jv hellre vill vara hemma än att träffa vänner i församlingen i verkliga livet, vilket är er högst subjektiva och förvridna åsikt.

Och ord som: "skaffa sig Apple iPads och telefoner för små förmögenheter" är ganska tydligt vad ni vill åstadkomma, det finns begagnade Apple iPads och telefoner för "ännu mindre förmögenheter" om ni inte visste det. Men era ordval avslöjar er själva, därför
Citera
2022-08-20, 15:56
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Inom JV anses den styrande kretsen vara vägledda av den helige Ande (men absolut inte inspirerade eller ofelbara) och skall alltid åtlydas.
De äldste anses utsedda av den helige Ande. Om en enskild medlem påstår sig ha blivit inspirerad av den helige Ande är uteslutning nära.

Att vara vägledd av den Helige Anden är mycket starkare påstående än att bara vara inspirerad av den den Heliga Anden.

JV har i sina broschyrer påstått att den "styrande kretsen" i New York är i direkt kontakt med Jehova och att deras organisation är den enda som har en sådan kontakt och att de enda riktiga kristna på jorden.

PS

Hur kommer det sig att i den styrande kretsen finns bara vita amerikaner?
En med asiatiskt? ursprung på sistone...
Men under alla decennier har ingen svart amerikan, latinamerikan, indier, afrikan, kines, europé... varit värdig att ingå i den "styrande kretsen" . Jehova av nån anledning litade bara på vita amerikaner från Brooklyn.... New York.
Svågerpolitik så det sjunger om det.

Därför kan man undra varför har Jehova så många gånger missledde sin trogna fårskock?
JV ger Jehova ett dåligt rykte, man kan säga att de smädar hans namn närde framställer sig själva som hans "vittnen" då de vittnar falskt !
Citera
2022-08-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Förvrängningen ligger i att porträttera det som att Jv hellre vill vara hemma än att träffa vänner i församlingen i verkliga livet, vilket är er högst subjektiva och förvridna åsikt.

Och ord som: "skaffa sig Apple iPads och telefoner för små förmögenheter" är ganska tydligt vad ni vill åstadkomma, det finns begagnade Apple iPads och telefoner för "ännu mindre förmögenheter" om ni inte visste det. Men era ordval avslöjar er själva, därför

Varför gick det då ut ett brev till alla äldstekretsar härom veckan i vilket de uppmanades att "uppmuntra" medlemmarna att komma på fysiska möten?
Citera
2022-08-20, 16:31
Medlem
Citat:
Allt för att förvränga

Varför tror du att sällskapet skickade ut ett sådant brev? Vill du påstå att det inte har med låg mötesnärvaro att göra?
Citera
2022-08-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Att vara vägledd av den Helige Anden är mycket starkare påstående än att bara vara inspirerad av den den Heliga Anden.

JV har i sina broschyrer påstått att den "styrande kretsen" i New York är i direkt kontakt med Jehova och att deras organisation är den enda som har en sådan kontakt och att de enda riktiga kristna på jorden.

Lögn/förvrängning, Jehovas vittnen påstår sig inte ha en direkt kontakt med Gud så som dom första kristna:

Citat:
”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)
”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)
”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Citera
2022-08-20, 17:45
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Visst, men refurbished brukar oftast vara dyra dom med. I alla fall för gamla fattigpensionärer som sjukpensionerade sig i arbetsför ålder för att kunna gå heltid i tjänsten.
Det kan mycket väl vara så att de gillar att träffa sina vänner i verkliga livet också men att de hellre stannar i hemmets lugna vrå. Att förbereda sig för möten brukar vara ett heldagsprojekt som går långt utanför själva mötet, särskilt om man har lång resväg. Om de nu har det valet att man kan följa mötena på internet så kan de ju inte klandra medlemmar som väljer att göra just det, oavsett anledning. Om det är så illa så får de väl ta bort det valet och sen märka de som fortfarande inte kommer i person till mötena.
Citera
2022-08-20, 18:23
Medlem
Citat:
Visst, men refurbished brukar oftast vara dyra dom med. I alla fall för gamla fattigpensionärer som sjukpensionerade sig i arbetsför ålder för att kunna gå heltid i tjänsten.
Det kan mycket väl vara så att de gillar att träffa sina vänner i verkliga livet också men att de hellre stannar i hemmets lugna vrå. Att förbereda sig för möten brukar vara ett heldagsprojekt som går långt utanför själva mötet, särskilt om man har lång resväg. Om de nu har det valet att man kan följa mötena på internet så kan de ju inte klandra medlemmar som väljer att göra just det, oavsett anledning. Om det är så illa så får de väl ta bort det valet och sen märka de som fortfarande inte kommer i person till mötena.

Alla har ett eget fritt val, det motsatta du påstår.
Citera
2022-08-20, 18:46
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Alla har ett eget fritt val, det motsatta du påstår.

Vart har jag sagt att de inte har ett eget fritt val? Vi vet kära du att valet är fritt men även att alla val har absurda konsekvenser som inte motsvarar själva valet när det kommer till grad av allvar.
Citera
2022-08-20, 19:01
Medlem
Citat:
Vart har jag sagt att de inte har ett eget fritt val? Vi vet kära du att valet är fritt

Ok, bra att du erkänner att Jehovas vittnen har ett fritt val och inte tvingas, jag har uppfattat det som att du påstått det motsatta, men det är bra att du har förstått vad det handlar om nu.

Citat:
men även att alla val har absurda konsekvenser som inte motsvarar själva valet när det kommer till grad av allvar.

"alla val"? Pratar du t.ex. om dina egna val?
Citera
2022-08-20, 19:37
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ok, bra att du erkänner att Jehovas vittnen har ett fritt val och inte tvingas, jag har uppfattat det som att du påstått det motsatta, men det är bra att du har förstått vad det handlar om nu.

"alla val"? Pratar du t.ex. om dina egna val?

“Erkänner”? “Mina val”?

Vad skulle mina “val” vara då? Jag har aldrig vart ett vittne så jag har aldrig påverkats av några konsekvenser heller, vilket gör att jag har och har alltid haft nära kontakt med min JV-morsa.

Du skriver ju så lustigt att man bara måste få skratta lite.
Citera
2022-08-20, 20:37
Medlem
Citat:
“Erkänner”? “Mina val”?

Vad skulle mina “val” vara då? Jag har aldrig vart ett vittne så jag har aldrig påverkats av några konsekvenser heller, vilket gör att jag har och har alltid haft nära kontakt med min JV-morsa.

Du skriver ju så lustigt att man bara måste få skratta lite.

Ditt val är att smutskasta Jehovas vittnen så mycket du bara kan.

Ärligt talat så förstår jag inte vad du får ut av att smutskasta och förtala Jehovas vittnen på det sättet, är det någon slags hämnd för vad din mor utsatte dig för?

Du förstår väl att allt som din mor utsatte dig för, inte nödvändigtvis behöver ha något med Jehovas vittnen att göra?

Jag uppfattar det som att du har full av hat mot Jehovas vittnen, när det egentligen handlar om din mor. För det du hävdar och anklagar Jehovas vittnen för är långt ifrån fakta och sanning.
Citera
2022-08-20, 20:43
Medlem
Citat:
Lögn/förvrängning, Jehovas vittnen påstår sig inte ha en direkt kontakt med Gud så som dom första kristna:

Exakt hur styr då Gud sitt jordiska språkrör (styrande kretsen) om han inte har kontakt med dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in