Citat:
Ursprungligen postat av
Greaser
Jag till skillnad från Oprah kan inte respektera alla andras tro. Det är en brist hos mig som människa,jag vet. Jag är faktiskt oförmögen att tolerera människor som förhärligar en sådan psykopatvarelse som "gud" Att stå bredvid (sitta bland molnen) medan människor dör och plågas i fruktansvärda smärtor utan att ingripa för att hon är oförmögen/ovillig/straffar mänskligheten är för jävligt. Att sedan benämna henne som "god och kärleksfull" är ett fruktansvärt jävla hyckleri i mina ögon. Att bibeln i någon form sedan ska vara sann,eller ens återgiven korrekt under 2000 år är ju fullständigt löjeväckande. Som sagts tidigare i tråden så tar jag gärna dödsstraffet på domens dag hellre än att leva med er för evigt.
Kom genom att läsa din text att tänka på bland annat teodicéproblemet. Och om det existerar en allsmäktig god gud så är han inte alls god, eller så existerar han helt enkelt inte. Vi ateister kan förklara ondska utan att behöva ge mysterieförklaringar, alla människor har aggressivitet, kamp, kärlek, elakhet, omhändertagande inom sig, människan är ett djur. Ju intelligentare djur desto mer avancerad kärlek, desto mer avancerad elakhet. Människors välgörenhet och kamp för godhet mot det onda har gjort betydligt mer än gud, faktiskt alltihop av det hela för gud har inte gjort ett dugg. Den konstaterade konklusionen är att gud inte existerar. Inte svårare än så.