2021-11-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satansfavoriter
välkommen till religionsforumet, där både starkt troende och tvivlare möts. i Jesus Namn
Tacktack. Är du i tråden för att förklara att några tusen samfund har fel och ditt har rätt tolkning av bibeln,eller har du någon ny vinkling? Jag hoppas på lite nya grepp. Har du någonting emot just JV?
Citera
2021-11-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Aha, ok..😃
Underbart! Det svaret sa mer än tusen ord!
Citera
2021-11-07, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Tacktack. Är du i tråden för att förklara att några tusen samfund har fel och ditt har rätt tolkning av bibeln,eller har du någon ny vinkling? Jag hoppas på lite nya grepp. Har du någonting emot just JV?
försöker du locka ut "oprah winfrey" ur mig eller? https://www.youtube.com/shorts/NRvGwvn-Kv0

jag tror att bibeln är Guds Inspirerade Ord och att man kan söka förståelse genom Helig Ande för att förstå vad Herren vill säga en. inte för att förminska råd mellan människor, och att man diskuterar Den Heliga Skriften, men det är inte så mycket mer jag kan svara där tror jag.

min kritik emot JV finns på många plan. för det första förnekar de korset. och i bibeln varnas det emot korsets förnekare. således är det nog lite som ett skämt, från helvetet - likt scientologin och islam. men jag vet inte
Senast redigerad av satansfavoriter 2021-11-07 kl. 20:10.
Citera
2021-11-07, 21:58
Medlem
Citat:
Vad är det då? 🤔
Det står i Bibeln

Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.« De hade ju sagt att han hade en oren ande.

Jesus hade fått Guds ande (när han döptes), men många sa att Guds ande var en oren ande. Gissa hur många som säger det om mig och andra.
Citera
2021-11-07, 22:30
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det står i Bibeln

Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.« De hade ju sagt att han hade en oren ande.

Jesus hade fått Guds ande (när han döptes), men många sa att Guds ande var en oren ande. Gissa hur många som säger det om mig och andra.

Exempelvis Hitler?
Citera
2021-11-07, 22:31
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Underbart! Det svaret sa mer än tusen ord!

Jasså på vad sätt..
Citera
2021-11-07, 23:26
Medlem
Citat:
Jasså på vad sätt..
När man läser vissa texter så får man inte ur sig mer än ett ok. När jag inser att jag ändå inte kommer fram till personen i fråga så måste man liksom hålla det kort. Jag skrattade högt när jag läste det.
Citera
2021-11-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satansfavoriter
försöker du locka ut "oprah winfrey" ur mig eller? https://www.youtube.com/shorts/NRvGwvn-Kv0

jag tror att bibeln är Guds Inspirerade Ord och att man kan söka förståelse genom Helig Ande för att förstå vad Herren vill säga en. inte för att förminska råd mellan människor, och att man diskuterar Den Heliga Skriften, men det är inte så mycket mer jag kan svara där tror jag.

min kritik emot JV finns på många plan. för det första förnekar de korset. och i bibeln varnas det emot korsets förnekare. således är det nog lite som ett skämt, från helvetet - likt scientologin och islam. men jag vet inte
Jag till skillnad från Oprah kan inte respektera alla andras tro. Det är en brist hos mig som människa,jag vet. Jag är faktiskt oförmögen att tolerera människor som förhärligar en sådan psykopatvarelse som "gud" Att stå bredvid (sitta bland molnen) medan människor dör och plågas i fruktansvärda smärtor utan att ingripa för att hon är oförmögen/ovillig/straffar mänskligheten är för jävligt. Att sedan benämna henne som "god och kärleksfull" är ett fruktansvärt jävla hyckleri i mina ögon. Att bibeln i någon form sedan ska vara sann,eller ens återgiven korrekt under 2000 år är ju fullständigt löjeväckande. Som sagts tidigare i tråden så tar jag gärna dödsstraffet på domens dag hellre än att leva med er för evigt.
Citera
2021-11-07, 23:40
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Som sagts tidigare i tråden så tar jag gärna dödsstraffet på domens dag hellre än att leva med er för evigt.

Ja som jag sagt- Även om det skulle visa sig att Sällskapet Vakttornet har rätt så dör jag heller i Harmageddon än lever för evigt tillsammans med de där förbannade påläggskalvarna.
Citera
2021-11-08, 00:30
Medlem
Citat:
Exempelvis Hitler?
Vad får dig att tro att Hitler hade Guds ande?
Citera
2021-11-09, 08:47
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jag till skillnad från Oprah kan inte respektera alla andras tro. Det är en brist hos mig som människa,jag vet. Jag är faktiskt oförmögen att tolerera människor som förhärligar en sådan psykopatvarelse som "gud" Att stå bredvid (sitta bland molnen) medan människor dör och plågas i fruktansvärda smärtor utan att ingripa för att hon är oförmögen/ovillig/straffar mänskligheten är för jävligt. Att sedan benämna henne som "god och kärleksfull" är ett fruktansvärt jävla hyckleri i mina ögon. Att bibeln i någon form sedan ska vara sann,eller ens återgiven korrekt under 2000 år är ju fullständigt löjeväckande. Som sagts tidigare i tråden så tar jag gärna dödsstraffet på domens dag hellre än att leva med er för evigt.

Kom genom att läsa din text att tänka på bland annat teodicéproblemet. Och om det existerar en allsmäktig god gud så är han inte alls god, eller så existerar han helt enkelt inte. Vi ateister kan förklara ondska utan att behöva ge mysterieförklaringar, alla människor har aggressivitet, kamp, kärlek, elakhet, omhändertagande inom sig, människan är ett djur. Ju intelligentare djur desto mer avancerad kärlek, desto mer avancerad elakhet. Människors välgörenhet och kamp för godhet mot det onda har gjort betydligt mer än gud, faktiskt alltihop av det hela för gud har inte gjort ett dugg. Den konstaterade konklusionen är att gud inte existerar. Inte svårare än så.
Citera
2021-11-09, 08:51
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
När man läser vissa texter så får man inte ur sig mer än ett ok. När jag inser att jag ändå inte kommer fram till personen i fråga så måste man liksom hålla det kort. Jag skrattade högt när jag läste det.

Ja vad ska jag säga, en religiös som pepprar bibelcitat eller obegripliga domfraser, det är som att möta en målare som sprutar färg i mitt ansikte eller en bilmekaniker som slår domkraften i min skalle. Finns inget att svara på liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in