2022-08-10, 20:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hur skulle församlingen motta den heliga anden? Måste han komma först till de äldste för att bli accepterad?
Citera
2022-08-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur skulle församlingen motta den heliga anden? Måste han komma först till de äldste för att bli accepterad?

Inom JV anses den styrande kretsen vara vägledda av den helige Ande (men absolut inte inspirerade eller ofelbara) och skall alltid åtlydas.
De äldste anses utsedda av den helige Ande. Om en enskild medlem påstår sig ha blivit inspirerad av den helige Ande är uteslutning nära.
Citera
2022-08-12, 16:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Du kan inte skicka in timmar till sällskapet för tjänst för det du gjort på internet.

Att det inte skulle vara tillåtet att rapportera timmar på Internet som ”tid i tjänsten” emotsägs av doktorsavhandlingen kallad ”Att bli, att vara och att ha varit, om ingångar i och utgångar ur Jehovas vittnen i Sverige” av Pernilla Liedgren Dobronravoff, publicerad 2007.

Där står det följande om rapporteringen:
”medlemmarna har även valet att söka kontakt med medmänniskor på offentliga platser, skriva brev, ringa eller sprida budskapet via Internet. Sedan ungefär tio år tillbaka är uppfattningen inom organisationen att medlemmarna själva får avgöra hur många timmar de rapporterar. Så lite som 15 minuter per månad accepteras idag för att man ska räknas som ett aktivt vittne, men det gäller snarast för äldre och funktionshindrade som har svårt att röra sig."
(Min understrykning)

Och nej, uppgiftslämnarna var inte avhoppare:
”De aktiva vittnena som jag har intervjuat är förmedlade och utvalda av äldstebröderna i respektive församling. De kommer från församlingar i en storstad och en mellanstor stad. De är alla goda representanter för organisationen och är förmodligen utvalda av äldstebröderna just av den orsaken.”

Visserligen kan reglerna ha ändrats sedan 2007, men då var det tydligen tillåtet att rapportera tjänst som gjorts för att sprida budskapet via internet.
Citera
2022-08-12, 17:03
Medlem
Märks att ni inte följer JV läror, det är kretstillsyningsmannen som har hand om personer som er, inte ni själva.
Citera
2022-08-13, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förstår nog inte det här med att man som kristen bryr sig om sina medtroende, du har ju inga medtroende, du har ju ingen församling. Hur kan du kalla dig för kristen när du inte hjälper till att samlas med Jesus:

"Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." (Matt 12:30 Bibel2000)

Du tänker bara på dig själv och dina själviska tolkningar av bibeln, ingen som du uppmuntrar på möten:

"låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." (Hebr 10:25 Bibel2000)

Så du ska inte ha några synpunkter på hur en församling ska skötas, när du själv inte ens vill ha en församling.
Ska du tala om hur en församling ska skötas, du som ljuger folk rakt upp i nyllet?

Om du sårar din broder med vad du äter, då lever du inte längre efter kärlekens bud. Låt inte din (andliga) mat (i otid *) bringa den i fördärvet som Kristus dog för. Se till att man inte talar illa om det goda som är ert. Ty Guds rike är inte mat och dryck utan rättfärdighet och frid och glädje i den heliga anden. Den som tjänar Kristus på det sättet behagar Gud och blir uppskattad av människor. Låt oss därför sträva efter det som gagnar friden och bygger upp gemenskapen. Riv inte ner Guds verk för matens skull. Allt är rent men är inte bra för den som äter och kommer på fall. Rom 14

* Jehovas vittnen serverar enligt de själva andlig mat i rätt tid. De har ljugit om Harmagedon för de som Kristus dog för, och fått de att avfalla från tron och bli Guds fiender. Där ser ni vad deras verk är värt
Citera
2022-08-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Inom JV anses den styrande kretsen vara vägledda av den helige Ande (men absolut inte inspirerade eller ofelbara) och skall alltid åtlydas.
De äldste anses utsedda av den helige Ande. Om en enskild medlem påstår sig ha blivit inspirerad av den helige Ande är uteslutning nära.

Den styrande kretsen är en samling idioter som tror att de är vägledda av den heliga ande. Medlemmarna i Jehovas vittnen måste vara väldigt lättlurade om de tror på den styrande kretsens lögner. Den styrande kretsen har till exempel hittat på att man inte inte får ta emot blodstransfusioner, trots det inte är förbjudet enligt Bibeln. Det står bara att man inte får äta blod, vilket inte är samma sak. Detta leder till att föräldrar låter sina egna barn dö helt i onödan. Därför är den styrande kretsen mer inspirerad av Satan än av den helige ande.
Citera
2022-08-13, 21:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Församlingen och den stora skaran har inte tillgång till helig ande. Däremot kan de åtnjuta en sk trickle down effect av den genom att hålla sig nära till och lyda styrande kretsen, som har just direktkontakt med helig (?) ande. Även fast de inte är inspirerade. De är redan så gott som högsta präster som får nytt ljus av heliga (?) anden när det visar sig att de missförstod ljuset innan och gav ut fel information till den stora skaran. Men det är inte deras fel utan det är Adams fel som gjorde så att de blev ofullkomliga. Så lite fel här och där får den stora skaran stå ut med. Men innan ljuset förklaras felaktigt måste det följas till punkt och pricka utan ifrågasättning, även om det verkar helt fel och skadligt utifrån ett mänskligt perspektiv.

JV är en progressiv religion, en shapeshifter.
Citera
2022-08-13, 22:00
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sladderfittan
Den styrande kretsen är en samling idioter som tror att de är vägledda av den heliga ande. Medlemmarna i Jehovas vittnen måste vara väldigt lättlurade om de tror på den styrande kretsens lögner. Den styrande kretsen har till exempel hittat på att man inte inte får ta emot blodstransfusioner, trots det inte är förbjudet enligt Bibeln. Det står bara att man inte får äta blod, vilket inte är samma sak. Detta leder till att föräldrar låter sina egna barn dö helt i onödan. Därför är den styrande kretsen mer inspirerad av Satan än av den helige ande.

Men har du inte sett deras emotionella högkvalitativa långfilmer? De kan nästan få en äcklig kristen person som mig att vilja lyda styrande kretsen. Och jag är inte alls så himla lättlurad. Hypnos är på riktigt!
Citera
2022-08-20, 01:22
Medlem
DroidBishops avatar
Hur går det för Jehåvas nu för tin? De har ju varit hårt hållna under fejkpandemin och inte tillåtits vara ute och predika som normalt. Och Rikets-salarna har gapat tomma ganska länge. Verkar som att folk hellre väljer zoom och är bekväma av sig. Tro fan det eftersom det verkar som att dom måste bära munskydd på mötet.

JV 2022 är långt ifrån samma organisation som den jag växte upp i. Långt ifrån! Det hela känns mer som ett ytligt skal av vad det en gång var. Och det var inte mycket ens då.
Citera
2022-08-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Hur går det för Jehåvas nu för tin? De har ju varit hårt hållna under fejkpandemin och inte tillåtits vara ute och predika som normalt. Och Rikets-salarna har gapat tomma ganska länge. Verkar som att folk hellre väljer zoom och är bekväma av sig. Tro fan det eftersom det verkar som att dom måste bära munskydd på mötet.

JV 2022 är långt ifrån samma organisation som den jag växte upp i. Långt ifrån! Det hela känns mer som ett ytligt skal av vad det en gång var. Och det var inte mycket ens då.

Vad jag förstått så har mötena på riketssalarna börjat igen, men med usel närvaro. Äldste bröderna fick härom veckan uppdrag att "uppmuntra" medlemmarna, ( d v s utöva påtryckningar) att gå på fysiska möten.
Jag tro många JVn tyckt att det varit skönt att slippa mötena och sitta hemma vid datorn.
Citera
2022-08-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad jag förstått så har mötena på riketssalarna börjat igen, men med usel närvaro. Äldste bröderna fick härom veckan uppdrag att "uppmuntra" medlemmarna, ( d v s utöva påtryckningar) att gå på fysiska möten.
Jag tro många JVn tyckt att det varit skönt att slippa mötena och sitta hemma vid datorn.

Allt för att förvränga
Citera
2022-08-20, 15:32
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Allt för att förvränga

Det är väl inte att förvränga? Det är ju ganska logiskt att de tycker det är skönt att slippa resa till församlingarna. Många har långt dit efter att de sålt många rikets salar och slagit ihop församlingar och många måste resa kommunalt vilket kan kännas väldigt jobbigt. Klart det är mycket mer bekvämt att ta på sig finskjortan och finblusen och sitta på Zoom i hemmets lugna vrå istället. Sen så är många medlemmar gamla också och kanske är rädda för att bli smittade med både det ena efter det andra förutom covid. Då är ju Zoom en trygg plats att närvara på.
Nu har de ju tvingat på alla medlemmar att skaffa sig Apple iPads och telefoner för små förmögenheter och JV org strävar ju efter att bli en internetreligion så då kan de ju lika gärna få användning av sina investeringar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in