2022-08-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ditt val är att smutskasta Jehovas vittnen så mycket du bara kan.

Ärligt talat så förstår jag inte vad du får ut av att smutskasta och förtala Jehovas vittnen på det sättet, är det någon slags hämnd för vad din mor utsatte dig för?

Du förstår väl att allt som din mor utsatte dig för, inte nödvändigtvis behöver ha något med Jehovas vittnen att göra?

Jag uppfattar det som att du har full av hat mot Jehovas vittnen, när det egentligen handlar om din mor. För det du hävdar och anklagar Jehovas vittnen för är långt ifrån fakta och sanning.

Så det är helt ok att ett barn eller en ungdom inom JV säger till sina föräldrar att han/hon inte vill gå på några möten, inte ha något studium, slippa höra allt jehovasnack hemma, och få leva som sina jämnåriga kamrater gör? Respekteras detta fullt ut av JV-föräldrar?
Citera
2022-08-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Exakt hur styr då Gud sitt jordiska språkrör (styrande kretsen) om han inte har kontakt med dem?

Ok, jag hoppas verkligen att du är uppriktigt intresserad.

Gud styr dom på liknande sätt som han styr enskilda Jehovas vittnen, det är ingen skillnad där.

Jag har själv upplevt att Gud har styrt mig, inte uppenbart för stunden, men jag är övertygad om det i efterhand. Som exempel, jag vittnar på ett distrikt där jag inte fått någon respons, och upplever att jag är färdig med distriktet, och är redo att lämna in det, men jag tänker att jag ska bara ta den sista dörren där jag inte fått någon kontakt överhuvudtaget, och får en väldigt bra respons och jag blir upplyft.

Visst, jag kan inte bevisa att det var Gud som styrde det hela (genom änglar förstås), men det är för osannolikt att det skulle ha hänt, och därmed blir jag övertygad om att Gud har styrt mig. På liknande sätt styr Gud hans utvalda organisation på jorden. Som människor så kan hans utvalda självklart gå emot Guds vilja, eftersom alla människor har en egen fri vilja, och många av Guds utvalda i bibelns historia bevisligen går emot Gud, så kan hans utvalda även idag göra fel/misstag och t.o.m. gå emot Guds vilja. Men Gud har valt en organisation att representera honom på jorden, även om organisationen är full av ofullkomliga människor.

Det är därför ni avfällingar gör ett misstag, för även om människor gör misstag så betyder det inte att Gud har förkastat den organisationen, och det resulterar i att ni förkastar Gud för vad enskilda människor gör. Försök hitta någon annan organisation som följer bibeln så noggrant som Jehovas vittnen gör.

Och berätta för mig vilken denna organisation är, så kommer jag att hoppa av Jehovas vittnen, och förena mig med denna organisation.

Men av erfarenhet så vet jag att ni inte har något att komma med, det enda ni kan erbjuda är motsägelser, avsky, hat, negativism, ateism, och att begå synder emot Guds lagar i bibeln.
Citera
2022-08-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så det är helt ok att ett barn eller en ungdom inom JV säger till sina föräldrar att han/hon inte vill gå på några möten, inte ha något studium, slippa höra allt jehovasnack hemma, och få leva som sina jämnåriga kamrater gör? Respekteras detta fullt ut av JV-föräldrar?

Det beror helt på Jv-föräldern.
Citera
2022-08-20, 22:00
Medlem
rex144s avatar
ttsp:
”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)
”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)
”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.

Snälla ttsp, ”Vi har inte profeterandets gåva.”
Vet du hur många profetior har man skrivit om i Vakttotornet och Vakna sedan dess?
Efter att Russels falska profetian om Jesu återkomst 1918 inte infriades... då gick hans efterträdare till offensiv... där han i Vakttornet som utgavs år 1920 lovade att människor som kommer leva 1925 kommer inte dö....

JV ledare vid namn Ruschford lät bygga en lyxvilla meden pool i San Diego eftersom han sade att människor som kommer leva år 1925 kommer inte dö.... och de största profeterna Abraham, Isaak, kommer återuppstå och givetvis vilja möta jehovas vittnen men var ska de bo?
De kan jo inte bo på hotell?

De måste bo ståndaktigt och eftersom man vet inte vilken tid på dygnet de ämnar att besöka jehovas vittnen , det kan mycket väl vara på natten så nån borde bo i lyxvillan och vem är mer värdig att välkomna de om inte själva ledaren Rutheford?

Ruthford bodde där resten av sitt liv men profeterna dök aldrig upp men fick det Vakttornet (JV ledning- de 12 utvalda heliga män) att ödmjukt be om ursäkt?
Icke!
Den fräcka Vakttornet skrev att lyxvillan har fyllt sitt syfte.... och man sålde den.

Efter det fortsatte man profetera ,jag kan uppge minst 10 falska profetior,

Det visar att JV organisation bygger på ett typiskt amerikanskt aggressiv marknadsföring, man skrämmer folk med sina uträkningar om en nära stundande värdens slut, och man räknar kallt att även om det inte inträffar så kommer en hel del folk att stanna kvar i organisationen ändå då man knyter vänskapsband och dessutom tvingas bryta kontakter med alla sina tidigare bekanta.
Senast redigerad av rex144 2022-08-20 kl. 22:10.
Citera
2022-08-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Snälla ttsp, ”Vi har inte profeterandets gåva.”
Vet du hur många profetior har man skrivit om i Vakttotornet och Vakna sedan dess?

Du "misstolkar", man har inte skrivit om nya profetior från Gud.

Man har undersökt/spekulerat/tolkat profetiorna i bibeln, men man har aldrig påstått sig vara inspirerade av Gud så som bibelskribenterna var.

Varför är det så svårt att förstå? Är det för att du illvilligt vill anklaga Jehovas vittnen för att vara falska profeter?
Citera
2022-08-20, 22:14
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Man har undersökt/spekulerat/tolkat profetiorna i bibeln, men man har aldrig påstått sig vara inspirerade av Gud så som bibelskribenterna var.

Varför är det så svårt att förstå? Är det för att du illvilligt vill anklaga Jehovas vittnen för att vara falska profeter?

De har kanske inte använt ordet "profetia" men om man skriver något i Vakttornet som uttolkar bibeln då tror man på det som jehovas vittnen.

Folk har underkastat sina liv det som stått i Vakttornet, de lydde blint, som slavar gör.
Det som Vakktornet skriver är lag för jehovas vittnen.
Citera
2022-08-20, 22:22
Medlem
Citat:
De har kanske inte använt ordet "profetia" men om man skriver något i Vakttornet som uttolkar bibeln då tror man på det som jehovas vittnen.

Folk har underkastat sina liv det som stått i Vakttornet, de lydde blint, som slavar gör.
Det som Vakktornet skriver är lag för jehovas vittnen.

Du har fel, det som bibeln skriver är lag för Jehovas vittnen, att bibeln sedan stämmer överens med vad Jehovas vittnen som organisation säger är en annan sak.
Citera
2022-08-20, 22:23
Medlem
Citat:

Att JV inte läser Bibeln är bevisat. De tror på Vakttornets elitistiska doktrin att bara 144 000 får delta i nattvarden.

Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Joh 6:53

Inget evigt liv för de som inte äter brödet och dricker vinet! Ni är grundlurade!
Citera
2022-08-20, 23:46
Medlem
Citat:
Att vara vägledd av den Helige Anden är mycket starkare påstående än att bara vara inspirerad av den den Heliga Anden.

JV har i sina broschyrer påstått att den "styrande kretsen" i New York är i direkt kontakt med Jehova och att deras organisation är den enda som har en sådan kontakt och att de enda riktiga kristna på jorden.

PS

Hur kommer det sig att i den styrande kretsen finns bara vita amerikaner?
En med asiatiskt? ursprung på sistone...
Men under alla decennier har ingen svart amerikan, latinamerikan, indier, afrikan, kines, europé... varit värdig att ingå i den "styrande kretsen" . Jehova av nån anledning litade bara på vita amerikaner från Brooklyn.... New York.
Svågerpolitik så det sjunger om det.

Därför kan man undra varför har Jehova så många gånger missledde sin trogna fårskock?
JV ger Jehova ett dåligt rykte, man kan säga att de smädar hans namn närde framställer sig själva som hans "vittnen" då de vittnar falskt !

Finns en svart i styrande kretsen av smorda bröder
Citera
2022-08-21, 00:59
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ditt val är att smutskasta Jehovas vittnen så mycket du bara kan.

Ärligt talat så förstår jag inte vad du får ut av att smutskasta och förtala Jehovas vittnen på det sättet, är det någon slags hämnd för vad din mor utsatte dig för?

Du förstår väl att allt som din mor utsatte dig för, inte nödvändigtvis behöver ha något med Jehovas vittnen att göra?

Jag uppfattar det som att du har full av hat mot Jehovas vittnen, när det egentligen handlar om din mor. För det du hävdar och anklagar Jehovas vittnen för är långt ifrån fakta och sanning.

Jag förstår att det känns obehagligt när Vakttornets smutsiga byk hängs ut. Men det jag skriver är endast sanningen om sekten, varken mer eller mindre. Har inget med hat eller smutskastning att göra, vilket jag skrivit gång på gång under årens lopp. Du bara vill att det ska vara så, så att du kan rundgå fakta på ett lättare sätt.
Enligt dig så kan VT aldrig göra fel, eller hur. Och när de gör fel så har de ändå alltid rätt. På nåt konstigt vis. Vittnen kan aldrig begå fel och när de begår fel så var de aldrig några vittnen på riktigt. Det här är en tråd om JVn och dess organisation, detta är ju ingen reklamtråd där man endast får skriva positivt om er.
Och jag tror att vittnen som läser i denna tråd och ser dig häcka här och får organisationen att verka ännu mer dåraktig än den redan är bortförklarar för sig själva att du inte är ett riktigt JV heller.
Citera
2022-08-21, 04:41
Medlem
Citat:
Nu får han fundera på ett nytt angrepp
Jag kan hjälpa till med det. Den som.är smord har fått helig ande, Guds ande.

Men i er förblir den smörjelse (= smord) som ni har fått av honom, och ni behöver ingen lärare. Ty hans smörjelse (sanningens ande) undervisar er om allt – den talar sanning och inte lögn. Gör som den har lärt er: förbli i honom. 1Jph 2:21

Och alla som har Guds ande kan profetera.

Alla kan profetera, en i sänder, så att alla får lära sig något och alla får uppmuntran. 1Kor 14

Så hur ska ni ha det? Antingen är de smorda och kan profetera eller så är de inte smorda och gör en satan, dvs ljuger när ni talar med egna ord. Den som profeterar talar Guds ord. Ni avslöjar er själva som de lögnare ni är.
Senast redigerad av DindooNuffin 2022-08-21 kl. 04:50.
Citera
2022-08-24, 06:47
Tror Jehovas Vittnen på "Uppryckandet"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in