Citat:
Ursprungligen postat av
Hylleber
Är det verkligen svårt att förstå, det var du son skrev: Varför ska Jehovas vittnen betala skatt, men inte få något tillbaka. Alltså syftande på Statsbidrag.
Varför ska då tex jag betala skatt, eftersom jag inte är med i någon förening eller något samfund som får sådana bidrag?
Det är så skatter fungerar, man får inte alltid tillbaka skatterna man betalar. T.ex. går det mycket skattepengar till sjukvården, där vissa människor måste få behandlingar som kostar mycket för skattebetalarna. Om man inte blir så pass sjuk och ändå har betalat skatter alla år, så förlorar man dom pengarna. Och även t.ex. fängelser kostar mycket skattepengar, trots att jag antar att du inte har suttit i fängelse och får del av dom skattepengarna?
Det finns mycket i samhället som kostar pengar, och som skattebetalare aldrig får tillbaka.
Nu är det så att Svenska staten har bestämt att ge statsbidrag till trossamfund, det är deras egna beslut, och då kan man inte välja och vraka vilka trossamfund man vill ge bidraget till, man måste gå efter vad lagen säger och inte diskriminera vissa trossamfund.
Men det Svenska staten kan göra är att ställa upp villkor för bidragen, och det är det man håller på med och ser över nu, för att kunna utesluta just Jehovas vittnen från statsbidragen, och det har dom all rätt att göra, även om det känns orättvist, problemet är bara att förmodligen kommer det att drabba även andra trossamfund.