2023-04-02, 11:32
Medlem
[quote=ttsp|84023238]Varför ska Jehovas vittnen betala skatt, men inte få något tillbaka på skatten?
Menar du även att Jehovas vittnen inte ska söka rotavdrag eller reseavdrag eller andra ersättningar av staten?
Ska Jehovas vittnen inte ringa efter polisen om det skett ett brott, så att dom inte utnyttjar samhällets tjänster, som dom betalat skatt för?

Jehovas Vittnen får allt som andra får för sina skattepengar ; skolor, sjukvård, polis, vägar mm mm.

Men varför ska alla som inte tillhör ett samfund eller en förening som får bidrag betala lika mycket i skatt som tex Jv?
Citera
2023-04-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hylleber
Jehovas Vittnen får allt som andra får för sina skattepengar ; skolor, sjukvård, polis, vägar mm mm.

Men varför ska alla som inte tillhör ett samfund eller en förening som får bidrag betala lika mycket i skatt som tex Jv?

Jag förstår inte vad du menar. Kan du utveckla och ge exempel på vad du menar?
Citera
2023-04-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår inte vad du menar. Kan du utveckla och ge exempel på vad du menar?
Är det verkligen svårt att förstå, det var du son skrev: Varför ska Jehovas vittnen betala skatt, men inte få något tillbaka. Alltså syftande på Statsbidrag.
Varför ska då tex jag betala skatt, eftersom jag inte är med i någon förening eller något samfund som får sådana bidrag?
Citera
2023-04-02, 11:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Regeringen bröt mot lagen i många år genom att inte betala ut pengarna. Dom ville inte betala ut, men till slut var dom tvungna, och var även tvungna att betala ut skadestånd på grund lagbrott.

Det är inte regeringen som beslutar om bidrag utan Myndigheten för stöd till trossamfund. Politikerna bestämmer vilka regler som ska gälla och myndigheter (och domstolar) tillämpar och tolkar reglerna.

Citat:
Det är inget som Jehovas vittnen lär ut, tvärtom kan en utesluten förälder t.o.m. få bo kvar i hemmet:

"En utesluten familjemedlem kanske fortfarande bor hemma och är en del av hushållet. Uteslutningen bryter inte familjebanden, och därför kan familjens normala dagliga aktiviteter fortsätta som vanligt. "
https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3...sluten-person/

Som jag visade så kan en utesluten t.o.m. bo kvar med barnen i hemmet. En uteslutningen bryter inte familjebanden.

Då får vi hoppas att Jv följer dessa regler också i praktiken.

Citat:
En rättighet som man borde ha är rätten att bestämma över sina barn. Om du hade levt i Ryssland t.ex. och staten säger att ditt barn måste gå i skolan och lära sig patriotiska sånger och läror, och du tycker att ditt barn inte ska indoktrineras och hjärntvättas av den ryska propagandan. Har du då rätt att bestämma över ditt barn, eller tycker du att det alltid är staten som har rätt, och att den ryska staten har då rätt att göra vad dom vill med ditt barn?

Tror du verkligen att svenska staten alltid gör det som är rätt för ditt barn? Har du t.ex. hört talas om övergreppen på SiS hem?

Självfallet begår våra myndigheter ibland fel. Vad gäller rätten att bestämma över sina barn, så innebär det inte att du har rätt att skada barnet eller hindra dess utveckling. Vissa religiösa samfund försöker isolera sina barn och minimera kontakterna med samhället för att barnen ska förbli renläriga. Ett exempel var bråket i Göteborg för några år sedan, där ortodoxa judar ville undervisa sina barn hemma och inte skicka dem till skolan. Det slutade om jag minns rätt med att de flyttade till USA, där rätten till hemundervisning är mer utbredd.
Citera
2023-04-02, 11:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag vill minnas att JV på 90-talet gjorde ett nummer av att de köpte sammankomsthallen i Strängnäs utan bidrag. Då gick det bra för de. Sedan tappade de medlemmar och blev tvungna att sälja Strängnäs och Betel, deras huvudkontor i Arboga. Då började de plötsligt kräva pengar av staten!

Man kan kanppast kritisera Jv för att de kräver något som de har rätt till. Att du tycker att de därmed är hycklare är en annan sak.
Citera
2023-04-02, 11:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Är det verkligen svårt att förstå, det var du son skrev: Varför ska Jehovas vittnen betala skatt, men inte få något tillbaka. Alltså syftande på Statsbidrag. Varför ska då tex jag betala skatt, eftersom jag inte är med i någon förening eller något samfund som får sådana bidrag?

Statsbudgeten är ingen plockmeny där du kan välja vad du vill stödja. Om den var det skulle jag ta bort alla de miljarder som går till krig i andra länder och mycket annat som är onyttigt eller direkt skadligt.

Så länge vi har ett stöd till religiösa samfund är det inget fel att Jv utnyttjar det.
Citera
2023-04-02, 12:03
Medlem
Citat:
Är det verkligen svårt att förstå, det var du son skrev: Varför ska Jehovas vittnen betala skatt, men inte få något tillbaka. Alltså syftande på Statsbidrag.
Varför ska då tex jag betala skatt, eftersom jag inte är med i någon förening eller något samfund som får sådana bidrag?

Det är så skatter fungerar, man får inte alltid tillbaka skatterna man betalar. T.ex. går det mycket skattepengar till sjukvården, där vissa människor måste få behandlingar som kostar mycket för skattebetalarna. Om man inte blir så pass sjuk och ändå har betalat skatter alla år, så förlorar man dom pengarna. Och även t.ex. fängelser kostar mycket skattepengar, trots att jag antar att du inte har suttit i fängelse och får del av dom skattepengarna?

Det finns mycket i samhället som kostar pengar, och som skattebetalare aldrig får tillbaka.

Nu är det så att Svenska staten har bestämt att ge statsbidrag till trossamfund, det är deras egna beslut, och då kan man inte välja och vraka vilka trossamfund man vill ge bidraget till, man måste gå efter vad lagen säger och inte diskriminera vissa trossamfund.

Men det Svenska staten kan göra är att ställa upp villkor för bidragen, och det är det man håller på med och ser över nu, för att kunna utesluta just Jehovas vittnen från statsbidragen, och det har dom all rätt att göra, även om det känns orättvist, problemet är bara att förmodligen kommer det att drabba även andra trossamfund.
Citera
2023-04-02, 12:14
Medlem
Citat:
Det är så skatter fungerar, man får inte alltid tillbaka skatterna man betalar. T.ex. går det mycket skattepengar till sjukvården, där vissa människor måste få behandlingar som kostar mycket för skattebetalarna. Om man inte blir så pass sjuk och ändå har betalat skatter alla år, så förlorar man dom pengarna. Och även t.ex. fängelser kostar mycket skattepengar, trots att jag antar att du inte har suttit i fängelse och får del av dom skattepengarna?

Det finns mycket i samhället som kostar pengar, och som skattebetalare aldrig får tillbaka.

Nu är det så att Svenska staten har bestämt att ge statsbidrag till trossamfund, det är deras egna beslut, och då kan man inte välja och vraka vilka trossamfund man vill ge bidraget till, man måste gå efter vad lagen säger och inte diskriminera vissa trossamfund.

Men det Svenska staten kan göra är att ställa upp villkor för bidragen, och det är det man håller på med och ser över nu, för att kunna utesluta just Jehovas vittnen från statsbidragen, och det har dom all rätt att göra, även om det känns orättvist, problemet är bara att förmodligen kommer det att drabba även andra trossamfund.
Hur är det ett problem? Att staten sätter upp regler för att de som behöver och bör ha bidrag som staten står för är väl helt i sin ordning. Ta av offerkoftan , ingen tycker synd om er, ingen hatar er, och ingen kommer förbjuda er. Ni är bara posers som tycker ni är edgy och ställer er utanför det etablerade samhället för att göda er narcissicsm. Ni har aldrig blivit förföljda för ni följer er sagobok, ni har fått straff precis som alla andra som vägrat bidra till gemensamma insatser. Typ värnplikt, skolfiranden osv. Patetiskt.
Citera
2023-04-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Man kan kanppast kritisera Jv för att de kräver något som de har rätt till. Att du tycker att de därmed är hycklare är en annan sak.
Poängen är att de inte sökte bidrag och skröt om det innan de tappade medlemmar och tvingades sälja Strängnäs med 10000 sittplatser.
Citera
2023-04-02, 12:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Hur är det ett problem? Att staten sätter upp regler för att de som behöver och bör ha bidrag som staten står för är väl helt i sin ordning. Ta av offerkoftan , ingen tycker synd om er, ingen hatar er, och ingen kommer förbjuda er. Ni är bara posers som tycker ni är edgy och ställer er utanför det etablerade samhället för att göda er narcissicsm. Ni har aldrig blivit förföljda för ni följer er sagobok, ni har fått straff precis som alla andra som vägrat bidra till gemensamma insatser. Typ värnplikt, skolfiranden osv. Patetiskt.

Detta är inte korrekt. Jv har förföljts i många länder. Hitler skickade dem i koncentrationsläger.

Därmed inte sagt att de förföljs av svenska staten. De fick till slut sina bidrag.
Citera
2023-04-02, 12:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Poängen är att de inte sökte bidrag och skröt om det innan de tappade medlemmar och tvingades sälja Strängnäs med 10000 sittplatser.

Hur kunde de få avslag (och sedan dra detta beslut inför domstol) om de inte sökte bidrag? Du kan inte överklaga ett myndighetsbeslut som inte fattats.
Citera
2023-04-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur kunde de få avslag (och sedan dra detta beslut inför domstol) om de inte sökte bidrag? Du kan inte överklaga ett myndighetsbeslut som inte fattats.
De köpte Strängnäs 1992 och skröt då om att de köpt det utan bidrag. När ansökte de om bidrag första gången? Google säger 2007. De sålde Strängnäs 2006 efter ett medlemstapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in