2022-02-11, 19:29
Medlem
SodaFointains avatar
Jehovas vittnen är alltså såna som sett gud. Som Moses tex gud sa ju åt han att bygga arken. Så hur snackar man då med gud eftersom han snackat med alla dessa som skrivit bibeln
Citera
2022-02-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Inte så konstigt skulle jag vilja påstå. Jehovas Vittnen ser demoner lite överallt, antar att dom tror att valbåset är en demonisk institution precis som dom tror om kyrkor.

Detta är faktiskt sant. Jag kommer ihåg när min mamma blev JV på 70-talet (naturligtvis 1974, det skulle ju smälla 1975) så blev hon upplyst om att det var olämpligt att ha en oljemålning av ett stadslandskap där man kunde se ett kyrktorn stack upp.
Hennes åtgärd var då att måla över nämnda kyrktorn med svart färg. Snacka om att kyrktornet ifråga stack ut i målningen.
Citera
2022-02-11, 19:32
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta är faktiskt sant. Jag kommer ihåg när min mamma blev JV på 70-talet (naturligtvis 1974, det skulle ju smälla 1975) så blev hon upplyst om att det var olämpligt att ha en oljemålning av ett stadslandskap där man kunde se ett kyrktorn stack upp.
Hennes åtgärd var då att måla över nämnda kyrktorn med svart färg. Snacka om att kyrktornet ifråga stack ut i målningen.

Kyrkor har även kallats för demonbunkrar inom JV och en syster sade till mig en gång att "det är massor av demoner uppe i kyrktornen på natten".
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-02-11 kl. 19:54.
Citera
2022-02-11, 19:34
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Jehovas vittnen är alltså såna som sett gud. Som Moses tex gud sa ju åt han att bygga arken. Så hur snackar man då med gud eftersom han snackat med alla dessa som skrivit bibeln

Den Trogne Omdömesgille Slaven har direktkontakt med Jehova. Smorda har en speciell sits.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-02-11 kl. 19:55.
Citera
2022-02-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Idag är väl alla religiösa samfund sekter, åtminstone i Sverige? Att alls vara religiös är avvikande.

Ingen har väl påtått att t ex Svenska kyrkan skulle vara en sekt, där är åsiktsfriheten stor. Vi har bl a haft en ärkebiskop som inte trott på Jesu uppståndelse. Så varför skulle det vara en sekt?

En sekt påstår däremot att det finns en enda sanning och att denna inte får ifrågasättas.
Citera
2022-02-11, 19:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ingen har väl påtått att t ex Svenska kyrkan skulle vara en sekt, där är åsiktsfriheten stor. Vi har bl a haft en ärkebiskop som inte trott på Jesu uppståndelse. Så varför skulle det vara en sekt?

En sekt påstår däremot att det finns en enda sanning och att denna inte får ifrågasättas.
Definitionen varierar och har varierat. Jag använder den bibliska definitionen, vilken även är densamma inom andra religioner:

"sekt (latin seʹcta ’följe’, ’anhang’, ’sekt’, av seʹquor ’följa’), religiös grupp som markant avviker från den eller de religiösa huvudlinjerna i ett samhälle.Termen används även för att beteckna (mindre) politiska ytterlighetsgrupper"

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyk...l%C3%A5ng/sekt

Svenska kyrkan är definitivt en sekt med denna definition eftersom ärkebiskopen ifrågasatt både jungfrufödseln och uppståndelsen, både i kristen och allmänt samhällerlig synvinkel.
Citera
2022-02-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ledarna hos Jehovas vittnen är ödmjuka och omtänksamma, som även städar toaletter. Dom ses och betraktas som medtroende bröder, inte som översittare. Det behövs ledare i en kristen församling, som har ett stort ansvar att ta hand om församlingen:

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er." (Hebr 13:17 Bibel2000)

Det sprids en massa lögner om att ledarna skulle sko sig på medlemmarna t.ex., vilket är skrattretande. Men det är tacksamt att ljuga om eftersom det är svårt att bevisa.

"Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. " (Matt 5:11 Bibel2000)

Har du personligen sett Tony Morris eller Steven Lett eller någon annan i styurande kretsen skura toaletter? Fram med bevis för detta i s f.

Gamle Tony Morris skurar inte herrmuggen på Betel på sin fritid; han njuter av att konsumera synnerligen dyr whiskey! https://youtu.be/1bbuNsxWkDo

Dessutom smet han iväg en söndagförmiddag under mötestid......och körde förbi ett antal spritshoppar på sin väg från Betel. Han trodde väl att han inte skulle bli sedd på "Bottle King".

Men en JV-broder kände igen honom i spritbutiken och spelade in. Undrar om denne "broder"alltjämt är JV?
Citera
2022-02-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vänligen påvisa var jag påstått någonting av det du hävdar!

Anser du uppriktigt att detta svar på det jag skrev är ett exempel på vem och hur du är?

Nej, du har aldrig påstått något om 1975. Men anser du att uppgifterna om 1975 bära är elakt förtal från avfällingar? Eller kan du köpa att JV faktiskt lärde att slutet faktiskt skulle komma senast 1975, även om man aktade sig förbannat noga för att trycka detta i skrift?
Citera
2022-02-11, 19:52
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Gamle Tony Morris skurar inte herrmuggen på Betel på sin fritid; han njuter av att konsumera synnerligen dyr whiskey! https://youtu.be/1bbuNsxWkDo

Dessutom smet han iväg en söndagförmiddag under mötestid......och körde förbi ett antal spritshoppar på sin väg från Betel. Han trodde väl att han inte skulle bli sedd på "Bottle King".

Det finns ett alkoholproblem inom Organisationen kanske på högre nivå, men i församlingarna också. Som jag skrivit om förr här.

På min tid var superier inte ovanligt, men det sågs mellan fingrarna med ofta.

Till skillnad från cigaretter
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-02-11 kl. 19:55.
Citera
2022-02-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Åh, fint!

På ett sätt. Men en JV-begravning är något av det smaklösaste man kan vara med om. Ytterst litet handlar om den döde och dennes liv och gärning. JV ser det i stället som ett ypperligt tillfälle att missionera om sin egen lära inför sörjande släktingar. Mer än en gång har jag hört "världsliga" släktingar till ett JV som dött undra om de verkligen var på en begravning eller var de på på ett propaganda-/ rekryteringsmöte.
Citera
2022-02-11, 20:08
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Den Trogne Omdömesgille Slaven har direktkontakt med Jehova. Smorda har en speciell sits.
vilken slav?
Citera
2022-02-11, 20:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, ja, alla vet att du inte vill tillerkänna människor sexuell frihet. Ingen har missat det.

Dessutom har vi åsikts-och yttrandefrihet i Sverige (jag tvivlar på att du gillar det), så du får gärna kalla mig "snuskgubbe" så mycket du önskar om du får en kick av det.

Med tanke på min bakgrund inom JV (ett extremt sexualneurotiskt samfund)så blir jag nästan litet road (för att inte säga smickrad) av att bli kallad för snuskgubbe!
Jag resonerade utifrån morallagen och landade i det ordet.
Samma morallag får mig att sortera ditt ordval "sexuell frihet" bland eufemismer.
I detta sammanhang spelar det ingen roll om ditt ordval "sexualneurotiskt" - fortfarande utifrån morallagen - är pejorativt eller faktiskt träffande.
Två fel blir inte ett rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in