2023-09-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Vi är alla här av en anledning, en anledning som går djupt in i våra hjärtan och själar. Vi har valt att leva enligt bibliska principer, att följa Jehovas vägledning och att vara hans vittnen i en värld som ibland kan vara utmanande. Och i denna valda väg finns en oändlig skatt av andlig rikedom, gemenskap och mening.

Är du ett vittne eller på väg in i församlingen?
Citera
2023-09-22, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Är du ett vittne eller på väg in i församlingen?

Jag är på väg in i församlingen, stödet jag fått är helt obeskrivligt!
Citera
2023-09-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, flumpiiluu, hör Herrens ord!

En lång tid har Gud haft överseende med okunnigheten, men nu ålägger han människorna, alla och överallt, att omvända sig. Apg 17:30

När du får veta att det Jv lär är en lögn ska du ändra uppfattning.

Det står i Jes 65:22 att alla på den nya jorden ska bli gamla som träden, inte att de ska leva för evigt. Den som tror på vad Jv lär lever i en lögn.

Vi, som är Jehovas vittnen, tror att de som är rättfärdiga och följer Jehovas bud kommer att leva för evigt. Vi tror på en framtid där de rättfärdiga kommer att uppleva ett paradisiskt liv på jorden och att döden kommer att vara besegrad. Denna övertygelse grundas på vår tolkning av bibliska texter, särskilt i samband med Guds rike och löftena om evigt liv som beskrivs i Bibeln. Vi anser att det är genom att följa Guds vägledning och vara trogna våra religiösa principer som vi kan uppnå detta eviga liv i framtiden.
Citera
2023-09-22, 13:16
Medlem
Citat:
Vi, som är Jehovas vittnen, tror att de som är rättfärdiga och följer Jehovas bud kommer att leva för evigt. Vi tror på en framtid där de rättfärdiga kommer att uppleva ett paradisiskt liv på jorden och att döden kommer att vara besegrad. Denna övertygelse grundas på vår tolkning av bibliska texter, särskilt i samband med Guds rike och löftena om evigt liv som beskrivs i Bibeln. Vi anser att det är genom att följa Guds vägledning och vara trogna våra religiösa principer som vi kan uppnå detta eviga liv i framtiden.
Det var alla floskler på rad. Läs nu vad det står i Jes 65:22.

Alla i mitt folk skall bli gamla som träden. Jes 65:22

På den nya jorden ska INGEN leva för evigt, de ska bli gamla som träden.

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet. 1Kor 15:50

Kroppen av kött och blod kan inte komma in i Guds rike och inte leva för evigt. Därför står det i Jesaja 65:22 att folk ska bli gamla som träden på den nya jorden.

Först när du blir en ande vid uppståndelsen är du odödlig och kan leva för evigt.

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36
Citera
2023-09-22, 13:18
Medlem
Citat:
Vänta bara hur de behandlar dig när du ifrågasätter någon doktrin!
Citera
2023-09-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det var alla floskler på rad. Läs nu vad det står i Jes 65:22.

Alla i mitt folk skall bli gamla som träden. Jes 65:22

På den nya jorden ska INGEN leva för evigt, de ska bli gamla som träden.

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet. 1Kor 15:50

Kroppen av kött och blod kan inte komma in i Guds rike och inte leva för evigt. Därför står det i Jesaja 65:22 att folk ska bli gamla som träden på den nya jorden.

Först när du blir en ande vid uppståndelsen är du odödlig och kan leva för evigt.

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Det är korrekt att enligt Jehovas vittnens tro kommer de som är rättfärdiga att uppleva en uppståndelse som andliga varelser för att leva för evigt. Enligt deras förståelse av Bibeln kommer de som har varit trogna Jehova och följt hans vägledning att få möjlighet att leva som andliga varelser i Guds rike. Denna tron är en viktig del av Jehovas vittnens lära om framtiden och livet efter döden.
Citera
2023-09-22, 13:29
Medlem
Citat:

Det kanske är annorlunda i just din församling. Men jag har läst och hört talas om folk som blir ”love bombade”. Särskilt de som är på väg in i JV blir utsatta för det (tex de som studerar bibeln med dem, och planerar att blir döpta). Vissa vittnen räknar tydligen tjänstetimmar för sådan tid med ”rekryter” också. Sedan när personerna har blivit döpta vittnen så upphör love bombing. Det verkar vara ett vanligt knep att locka in nya människor.

Det kanske är annorlunda i just din församling som sagt, och du kanske har tur att få fortsatt fantastiskt stöd senare.
Citera
2023-09-22, 14:03
Medlem
Citat:
Det är korrekt att enligt Jehovas vittnens tro kommer de som är rättfärdiga att uppleva en uppståndelse som andliga varelser för att leva för evigt. Enligt deras förståelse av Bibeln kommer de som har varit trogna Jehova och följt hans vägledning att få möjlighet att leva som andliga varelser i Guds rike. Denna tron är en viktig del av Jehovas vittnens lära om framtiden och livet efter döden.
Då har de ändrat det för de skulle leva som människor på den nya jorden. Alla ska leva som människor av kött och blod på den nya jorden också, för änglar gifter sig inte och har förbjudits att få barn (nefilim). Och vad skriver Jesaja om spädbarn? Just det, människor av kött och blod ska födas på jorden och bli gamla som träden.
Citera
2023-09-22, 14:31
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Tror du att du måste arbeta för evigt liv som belöning?
Citera
2023-09-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ojojoj då. Nya bud igen. Otippat att kappvändarföreningen jv grisvänder. Vaaaad ska hända med alla tusentals böcker och bilder som vi sjuttiotalister matades med där motiv och texter gick ut på att barnen ska leka med giftormar, klappa lejon och "sträcka sig efter kameleontens öga" och att Guds trogna ska återbefolka jorden. Jag gick i tjänsten och berättade om hur fantastiskt det skulle bli.
Smutsiga jävlar.
Citera
2023-09-23, 07:29
Medlem
Citat:

Hur länge har du studerat med vittnena? Har du familjemedlemmar där inne?
Vet du ens vad du gett dig in på?
Senast redigerad av Visheten 2023-09-23 kl. 07:58.
Citera
2023-09-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Tror du att du måste arbeta för evigt liv som belöning?

Tyvärr så lär de ut andlig prestation utan att sätta ordet på det. Man förväntas vara med ute i tjänsten, man ska rapportera tid, man ska vara med regelbundet på mötena, man förväntas svara på mötena, man förväntas klä sig som alla andra, man förväntas att ständigt gå framåt i sk andliga mål inom församlingen. För män kan det vara att först bli församlingstjänare för att sedan påverkas till att bli äldstebroder. Alla förväntas även att ha som mål att bli reguljära pionjärer eller åtminstone vara hjälp pionjärer emellanåt.

Gör man inte dessa saker så anses man inte vara andlig ur deras synsätt. Då är risken stor att du blir utfryst och hamnar utanför oavsett om du pga sjukdomsbild presterar sämre än tidigare så tas det inte i beaktning. Systemet tar absolut ingen hänsyn till rådande omständigheter i en persons liv som kan påverka andlig prestation negativt. Du blir utstött och ett dåligt andligt exempel som man inte ska umgås med. Intressant kärlek
Senast redigerad av Visheten 2023-09-23 kl. 11:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in