2025-07-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Jag har en annan fråga:
Det har ju talats om en del årtal.
Har 1986 varit upp till diskussion?
Organisationen sa såvitt jag vet aldrig att Harmageddon skulle komma då, men drog höga växlar på att det skulle bli FN:s internationella fredsår.
Man skruvade upp förväntningarna gällande ett uttalande om "Fred och Säkerhet" enormt.
Kanske tillochmed ttsp minns det, även om han inte minns -75?
Det kom ju en bok ("mat i rätt tid" ;-) ) lagom till dess också, Fredsboken kallad.
Någon som minns?

Jo då...mitt återfall som JV. Pinsamt som fan.
Citera
2025-07-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag tänker på dem som trots att de tappat all tro, går i tjänsten och går på möten, måste finnas mängder av dem också, alltså de som är vanliga vittnen trots att de inte längre tror på "sanningen"

Dessa kallas numera för PIMOs.......jag skulle gissa att runt en tredjedel (minst) i varje församling är sådana.
Citera
2025-07-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Dessa kallas numera för PIMOs.......jag skulle gissa att runt en tredjedel (minst) i varje församling är sådana.

För många år sedan, hade jag tydligen grannar som var vittnen.
Kvinnan jag studerade med hälsade på dem och bytte några ord.
Kvinna var en fantastik person, hon såg lite besvärad ut, så jag frågade henne om grannarna.
Grannarna var döpta vittnen, men gick inte längre på några möten, de var overksamma vittnen helt och hållet..
Ibland gick några äldste bröder hem till dem och pratade. De kunde inte utesluta dem, något om svaga i anden och kunde komma tillbaka när de ville och vittnen hejade på dem, men ingen umgicks med dem, vittnena var kanske rädda för att påverkas negativt av dem.
Grannarna gjorde aldrig något offentligt som de kunde uteslutas för.
Citera
2025-07-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
För många år sedan, hade jag tydligen grannar som var vittnen.
Kvinnan jag studerade med hälsade på dem och bytte några ord.
Kvinna var en fantastik person, hon såg lite besvärad ut, så jag frågade henne om grannarna.
Grannarna var döpta vittnen, men gick inte längre på några möten, de var overksamma vittnen helt och hållet..
Ibland gick några äldste bröder hem till dem och pratade. De kunde inte utesluta dem, något om svaga i anden och kunde komma tillbaka när de ville och vittnen hejade på dem, men ingen umgicks med dem, vittnena var kanske rädda för att påverkas negativt av dem.
Grannarna gjorde aldrig något offentligt som de kunde uteslutas för.

OK, då har de blivit overksamma, som det heter på JV-språk. Du beskriver situationen helt korrekt, de betraktades som olämpligt umgänge, men behandlades inte som uteslutna.
En PIMO däremot är aktiv i församlingen trots att vederbörande inte alls tror på läran. Detta för att inte dra på sig unädig uppmärksamhet från församlingen. Man vill kanske ha tid på sig att bygga upp ett nytt liv eller försöka få ut nära och kära.
Citera
2025-07-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, det här blir det sista.

Om Jehovas vittnen inte hade ringt på dörren, så hade jag inte haft en aning om vad som står i bibeln, eller ens kanske varit intresserad av att ta reda på det.

Jag antar att du umgås bara med fullkomliga ofelbara kristna?

Nej, du kunde ha haft ett normalt liv. Inte det sämsta.

Om inte JV ringt på dörren 1972 när min mamma var nyopererad hade jag kunnat haft en normal barn- och ungdom, och hon kunde ha fått rehabilitering i lugn och ro utan extra dödsångest.
Citera
2025-07-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej! det var närheten till "livets träd" som gjorde att Adam blev så gammal. Detta visar tydligt att du inte har någon insikt i bibelns budskap.

Vad detta "träd" innebar har jag flera gånger sagt att jag inte har en klar bild över, men jag vet att forskare menar att människan kan leva i flera hundra år, om inte i en evighet genom genmanipulation och organtransplantation m.m. Det finns ingen vetenskaplig motsägelse för att människan kan leva för evigt, vetenskapen säger alltså inte emot bibelns budskap!!!

Nu blandar du ihop två saker. Har du någonsin hört en etablerad forskare uttala sig om livets träd?
Ja, bortsett från en smittad Cerebellum.
Citera
2025-07-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Att motbevisa Kreationism när den andra parten är HELT oförmögen att ta till sig fakta går liksom inte, förstår du vad jag menar?

Jag säger inte att vetenskapen alltid har rätt, och ibland får revidera fakta och observationer, men det är i alla fall någonting man har att gå på, till skillnad från det du tror på. Det är skapelse-sagor. Något man använde för tusentals år sedan för att kunna förklara en obegriplig värld, där man inte hade alla fakta på bordet, när man inte visste bättre. Idag vet vi bättre. Du måste vara mer ödmjuk och lyssna på och ta till dig av vad andra säger.

Står säkert tidigare i tråden, men vad tycker du om andra religioner så som hinduism och buddhism.
Det vill säga icke abrahamitiska religioner? Svara ärligt nu, väldigt intresserad av ditt svar i denna fråga.

Och ja, jag har jobbat med Jehovas vittnen, det är alltid något skumt med dom, går liksom inte att sätta fingret på vad det är. När man frågar vad dom har gjort i helgen är det alltid konstiga resor dom har gjort, och träffat människor dom aldrig har träffat tidigare, "men alla var ju trevliga". Dom undanhåller fakta på ett konstigt sätt. Kanske för att jag har listat ut att dom är JW utan att dom har fattat det, dom skäms. Kanske tragiskt att dom ska behöva skämmas, men det finns ju en anledning till det?

Konstiga familje-situationer, nya flickvänner som det är uppenbart att dom har "träffat" genom JW. Dom håller sig till sig själva, lite som en sekt skulle man kunna säga. Jag får lite Amish-vibbar.

En fråga till dig v. skulle du kunna vara ihop med en flickvän/pojkvän som inte är med i JW?

En intressant observation. Ja , vi var instruerade att ge en så positiv bild som möjligt av JV-livet, utan att ge för mycket detaljerad information. Om någon hade träffat sin flickvän var det sannolikt inte någon han raggat upp under helgen. En heller hade han fått träffa henne på tu man hand.
Citera
2025-07-16, 20:53
Medlem
Citat:
Min fråga är vad organisationen säger om nikotinfritt snus.
Användande av vanligt snus är uteslutningsgrundande med argumentet att nikotinet förstör kroppen och att man således inte följer uppmaningen att "rena oss i kött och ande".

Det argumentet håller ju inte för nikotinfritt snus, därför undrar jag vad som händer om ett vittne lägger sådana påsar under läppen.

Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Det jag fått höra (Är inte döpt, däremot studerat en massa år) är att man ska avhålla sig även från det med motiveringen att man kan inte både vara slav åt två herrar.
Vet inte om det är så, men det är vad jag fick höra av en äldste.

Minsann, du fick ett svar på denna fråga.....inte illa.
Men......då uppkommer om frågan vilken herre den som tar nikotonfritt snus tjänar.
Vilket är det som JV förbjuder......
.är det nikotinet i sig eller att ha något under läppen?
Citera
2025-07-16, 21:08
Medlem
Citat:
Så sant!
En kretstillsyningsman såg sig tillochmed föranledd att hålla ett tal om just det. Han tyckte att många vittnen nästan firade jul eftersom det bara var granen och klapparna som fattades.

Uppenbarligen hade han inte intelligens eller förståndsmässig kapacitet att förstå varför så var fallet.
Faktum är att de senaste åren har min styvfar (JV -äldste) varit tydlig .ex att han bjudit till fest på julafton och midsommarafton. Det kan ju ha att göra med att min mor börjat bli lite virrig och dement.
Citera
2025-07-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Minns jag rätt att den där åtskillnaden gjordes strax efter att organisationen tvingats betala miljoner till pedofiloffer?
Med den nya skillnaden kan ju organisationen skydda sina pengar och låta församlingen ta smällen när de följer direktiven från ledningen.

Jo, det är korrekt. Pengarna finns i bolaget Vakttornet, medan lärarna bestäms av trossamfundet JV.
Citera
2025-07-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
En av anledningarna till att jag frågar är att när jv är ute och knackar dörr så hoppar de alltid över vårt hus. Gissar att det beror på att min sambo lämnat organisationen men de borde ju inte strunta i mig som aldrig varit med. Min sambo vet inte heller och har inget emot besök av jv så därför ställer jag frågan här: Vet nån om det är brukligt att hoppa över hus, där aldrig döpta samt någon ex-jv bor, vid dörrknackning? Om svaret är ja, vad är anledningen?

Ja du.....jag skulle gissa att din sambo anses vara livsfarlig att debattera med för varje JV
Citera
2025-07-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
I ärlighetens namn har de väl varit vilse ända sen Russel?

Men okej, jo jag tror att syftet är mer att överleva som organisation. Men inte som ett uttalat mål, utan som organisationens eget mål. Organisationen är nästan som en egen levande organism. Det är ett koncept och en idéföreställning som på sätt och vis är som ett levande väsen. Som en flod eller strömning i samhällskroppen, eller en mentalitet i en viss grupp.

Det här konceptet styr och kontrollerar alla som är en del av det, men samtidigt livnär det sig på och byggs upp av samma personer. Alla som är en del utav det bidrar genom sina kommentarer på mötena, sina samtal i tjänsten, sina tal och framställningar. Det formar vad det innebär att vara ett Jehovas vittne.

Och det skyddar sig om det känner sig hotat. Om någon börjar ifrågasätta konceptets rätt till existens, då blir den snabbt och effektivt förintad ur strömmen, tills möjligen den kan tänka sig att glida med utan att göra motstånd igen.

Även om individen kan ha en privat åsikt, så är strömmen så stark att den ensamme inte kan ändra riktning på floden. Den styrande kretsen har naturligtvis det största möjliga inflytandet över riktningen på strömmen. Men samtidigt är de också ojämförligen under dess största kontroll.

Det är min uppfattning om själva fenomenet. Någonstans började det, och förmodligen var Rutherford en starkt bidragande orsak till att organisationen tagit den riktning den gjort. Men nu för tiden följer vittnena bara med strömmen, de har allt för mycket investerat för att inse att den leder åt fel håll.

Egentligen är det nog inte helt olikt andra sociala grupperingar, som ett politiskt parti, katolska kyrkan, tyskland under nazisttiden, eller varför inte bara fanklubben till ett hockeylag. Men just i fallet med vittnena har det sociala grupptänket gått till en extrem gräns.

En i många stycken klok analys. Jag skulle dock vilja hävda att det var under Rutherford det intellektuella och moraliska förfallet tog fart. Därmend inte sagt att Russell inte var en tokstolle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in