2017-01-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Du gör dit val. och jag mitt.
Vad betyder Joh 17:3 för dig

Joh 17 bekräftar att Guds namn är "Fader"
Citera
2017-01-12, 21:41
Medlem
Vasectomaters avatar
Efesierna 2:8-9;

Ja, på grund av denna "oförtjänt omtanke" (NVÖ har helt raderat ordet nåd) har ni blivit räddade genom tro och detta beror inte på er, det är Guds gåva. Nej, det beror inte på gärningar (räkna tjänstetimmar) för att ingen ska ha anledning att berömma sig (titta hur många tjänstetimmar -jag- har!)

Om vi tror/blir vilseledda till att tro på att vi måste arbeta för vår frälsning så ogiltigförklarar vi Jesus blodsoffer och att han dog för våran skull. Hans offer var nog, endast han kan betala för våra synder, vi själva kan omöjligen gottgöra det. Det är en hädelse mot Gud att ens försöka betala för sin egna frälsning. Det var en gåva. En gåva är gratis och kräver ingen betalning. Men det här är nåt som inget vittne förstår eftersom de inte får lära sig om detta, deras företag bygger på gratis arbetskraft.
Orsaken till att dom bytt ut ordet "nåd" mot "oförtjänt omtanke" är för att påminna vittnena om att dom är obetydliga och odugliga och måste arbeta hårt för slaven/styrande kretsen.

Säg tillexempel att du ställdes inför svars för Gud idag. Du kan antingen plädera för din egna rättfärdighet och många tjänstetimmar. -Eller- så kan du framhäva värdet av Jesus Kristus och det arbete han åstadkom. Vilket tror du Gud kommer ta till sig?

Att vi sen -gör- goda gärningar pga vår tro är för att vi strävar efter att följa i Jesu fotspår. Det blir till en längtan och för att vi är skapta i Hans avbild. Inte för att vi söker frälsning eftersom vi redan har tagit emot den gåvan.
En kristens frälsning är garanterad, ett vittnes frälsning är för alltid osäker eftersom denne endast har ett hopp. Det fortsätter att endast vara ett hopp så långt som tusen år in i Guds kungarike och under påfrestning. Det är inte alls bibelns budskap.

Men om styrande kretsen skulle ta bort "arbete för frälsning" skulle vittnena världen över sluta arbeta hårt för organisationens vinstdrivande syfte. Då skulle de börja fokusera mer på familjelivet, arbetet och karriär.
Ta tex äldste bröder med familj. Hur mycket tid har dom till övers för sina barn? Nästan-ingen-alls! All deras tid går åt till församlingen; förbereda tal, ta hand om personliga problem som uppstår, draman, undersöka medlemmar som inte lämnar in tidrapportering/knappt går på möten, dömande kommittéer, utnämna positioner, byråkrati, pappersarbete, gå i tjänsten osv, osv. Bara en dömande kommitté kan ta upp till 3-4 timmar. Samt att denne måste även ha ett sekulärt arbete utöver detta, för att kunna betala räkningar. En familjefars plats är först och främst i hemmet. Med sin familj!!

Det finns många sätt att vittna om Jesus om och goda gärningar kan ju utföras närsomhelst, varsomhelst. Det är ingenting man måste göra ritualiskt eller synas av av sin församling. En sann kristen utför ju goda gärningar utan att skryta efteråt eller skriva ner det på papper för att lämna in till sina äldsten.
Citera
2017-01-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Här blir jag nyfiken.
Finns det stöd i skriften för denna utsaga?

Det finns inget direkt stöd, men det finns ju en anledning till att Gud gav namnet JHVH till Moses när han frågade:

"”Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?”"(2Mose 3:13 Bibel2000)

Och Gud svarade:

”Säg israeliterna att Herren(JHVH/Jehova/Jahve), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Om nu Gud ger detta namn så att man kan åkalla honom med det namnet, är det då värre att uttala namnet lite fel (så som t.ex. utlänningar kan uttala svenska namn fel), eller är det värre att dölja och glömma namnet, och t.o.m. ersätta namnet med en titel?

Fundera på hur du själv skulle reagera om du t.ex. hade skrivit en bok, och dom i Japan tycker att ditt namn är svårt att uttala, och därför ersätter ditt namn med en titel i boken, t.ex. "svensken".

Gud gav namnet JHVH till judarna, och sedan ersatte judarna namnet med titeln "adonaj"(herren på hebreiska) istället efter flera hundra år. Det står ingenstans i bibeln att Guds namn ska döljas och ersättas med "herren".
Citera
2017-01-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns inget direkt stöd, men det finns ju en anledning till att Gud gav namnet JHVH till Moses när han frågade:

"”Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?”"(2Mose 3:13 Bibel2000)

Och Gud svarade:

”Säg israeliterna att Herren(JHVH/Jehova/Jahve), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Om nu Gud ger detta namn så att man kan åkalla honom med det namnet, är det då värre att uttala namnet lite fel (så som t.ex. utlänningar kan uttala svenska namn fel), eller är det värre att dölja och glömma namnet, och t.o.m. ersätta namnet med en titel?

Fundera på hur du själv skulle reagera om du t.ex. hade skrivit en bok, och dom i Japan tycker att ditt namn är svårt att uttala, och därför ersätter ditt namn med en titel i boken, t.ex. "svensken".

Gud gav namnet JHVH till judarna, och sedan ersatte judarna namnet med titeln "adonaj"(herren på hebreiska) istället efter flera hundra år. Det står ingenstans i bibeln att Guds namn ska döljas och ersättas med "herren".

Nu har du chansen att bemöta Luk 11:2 där har du namnet klart och tydligt från den mest insatte
Citera
2017-01-12, 21:51
Medlem
Jehovas får också otroliga bekymmer med att förklara att de tolkar "Guds son" bokstavligt, första följdfrågan blir då till Jehovas:

Om Jesus är Guds son, vem är då hans mamma?

Svaret brukar bli han är den förstfödda skapelsen av alla, samma fråga, vem är då hans mamma?

Något att suga på för JV
Citera
2017-01-12, 21:56
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Och Gud svarade:

Vad säger Gud i vers 14 då? Varför hoppade du uppsåtligen över den?
Citera
2017-01-12, 22:00
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Nu har du chansen att bemöta Luk 11:2 där har du namnet klart och tydligt från den mest insatte

Ja, om Jehova var så viktigt borde han ju sagt; "Jehova, helgat vare ditt namn...".
Citera
2017-01-12, 22:01
Medlem
Det som kommer svida allra mest är att JV felaktigt avfärdat treenigheten genom att missuppfatta den och det kan jag förklara, men det vore kanske för mycket för dem på en kväll, där de redan haft fullt sjå med romarbrevet
Citera
2017-01-12, 22:10
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jehovas får också otroliga bekymmer med att förklara att de tolkar "Guds son" bokstavligt, första följdfrågan blir då till Jehovas:

Svaret brukar bli han är den förstfödda skapelsen av alla, samma fråga, vem är då hans mamma?

Något att suga på för JV

Lustigt att du frågade, jag har svaret. Vakttornet 1 Maj 1957 s. 275 förklarar;

"In this way Paul identifies Jehovah's wife as His invisible universal organization, the mother of Christ and of his joint heirs".

Pdf här; https://drive.google.com/drive/u/0/m...?usp=drive_web

Så det är JW.org som är Jesus mamma och orgen är även morsa åt alla enskilda får/medlemmar OCH Jehovas fru!!!

Ttsp, vad säger du om detta? Visste du om detta? Who's your daddy? Who's your mama?
Senast redigerad av Vasectomater 2017-01-12 kl. 22:15.
Citera
2017-01-12, 22:30
Medlem
Vasectomaters avatar
Det var underligt vad tyst det blev. Fler som hör syrsorna?
Citera
2017-01-12, 22:31
Medlem
Citat:
Citat:

Något att suga på för JV
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Lustigt att du frågade, jag har svaret. Vakttornet 1 Maj 1957 s. 275 förklarar;

"In this way Paul identifies Jehovah's wife as His invisible universal organization, the mother of Christ and of his joint heirs".

Pdf här; https://drive.google.com/drive/u/0/m...?usp=drive_web

Så det är JW.org som är Jesus mamma och orgen är även morsa åt alla enskilda får/medlemmar OCH Jehovas fru!!!

Ttsp, vad säger du om detta? Visste du om detta? Who's your daddy? Who's your mama?

Förvrängning, det är inte organisationen på jorden som är Jehovas kvinna, modern.

Modern är "Jerusalem som finns i himlen:

"det Jerusalem som finns i himlen är fritt; det är vår moder"(Gal 4:26 Bibel2000)
Citera
2017-01-12, 22:36
Medlem
Citat:
Förvrängning, det är inte organisationen på jorden som är Jehovas kvinna, modern.

Modern är "Jerusalem som finns i himlen:

"det Jerusalem som finns i himlen är fritt; det är vår moder"(Gal 4:26 Bibel2000)

Besvara nu Lukas 11:2 vad är Guds namn? Det står där, och inte svårt att hitta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in