2021-10-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Barn är omedvetna om sin sexualitet.
I varje fall sexåringar,

RFSU håller inte med dig:

"Barn föds med en förmåga att uppleva sexuella känslor och njuta av sina kroppar. "
https://www.rfsu.se/sex-och-relation...ns-sexualitet/

Citat:
du kan inte skambelägga dem.

Var har jag sagt att man ska skambelägga?

Citat:
Vad du i övrigt skriver är lite svårt att förstå för mig som bara är normalbegåvad.

Ok, är det därför du inte svarade på ett enda av mina frågor?
Citera
2021-10-05, 21:34
Medlem
Beckisbarnets avatar
Man får lite prestationsångest av "Ligga med P3"

https://sverigesradio.se/avsnitt/810738

https://sverigesradio.se/avsnitt/1065639

https://sverigesradio.se/artikel/6339796
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-05 kl. 21:58.
Citera
2021-10-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Sex tillhör äktenskapet, och äktenskapet gäller livet ut. Sex tillhör inte barn, inte ungdomar, inte ens vuxna om dom inte gift sig.
Svara på frågan istället.
Citera
2021-10-05, 23:51
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Blev överraskad när jag fick reda på att vittnen får dricka vin. Trodde de var som frikyrkofolket förr i tiden. Vittnena ser inte som som personer som konsumerar alkohol. Kanske gör de bara det med fördragna gardiner?

Men det är klart, ska man tolka Bibeln bokstavligt kan alkohol inte förbjudas för det finns inget sådant förbud i varken Gamla eller Nya Testamentet.

Både vin och öl. Superier inte helt ovanligt.
Citera
2021-10-06, 00:37
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Vilken är en bra översättning?

Reformationsbibeln eller Karl XII:s Bibel är godtagbara svenska översättningar. Hur kan du på allvar påstå att Bibel2000 är en acceptabel översättning?
Citera
2021-10-06, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Svara på frågan istället.

Jag har svarat på frågan tidigare, det står ingen specifik ålder i bibeln när man får gifta sig.
Men man ska vara förbi "blomstringen", alltså efter dom starkaste drivkrafterna i puberteten:

"Men om någon tycker att han gör fel om han fortsätter att vara ogift och han inte är för ung (om han är förbi blomstringen), så finns det inga invändningar. Låt honom gifta sig, om det är det han vill. Han syndar inte." (1 Kor 7:36 NWT)
Citera
2021-10-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Reformationsbibeln eller Karl XII:s Bibel är godtagbara svenska översättningar. Hur kan du på allvar påstå att Bibel2000 är en acceptabel översättning?

Är inte du i minoritet att tycka så?
Jag tror inte det är många som läser en 300 år gammal översättning.

I alla fall, vad är det som skiljer mellan Bibel2000 och Reformationsbibeln eller Karl XII:s Bibel som du tycker är det värsta exemplet som är "oseriöst och inkompetent"?
Citera
2021-10-06, 09:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så barn ska inte hålla på med sexlekar? Att man ska försöka få dom att upphöra med det, att det är skadligt om dom fortsätter? Detta även om det är ömsesidigt och "ingen skadas av det"?

I länken låter det som att det är ok att barn "leker doktor", att det inte är något fel i det, inte ens om det var icke ömsesidigt.
Citat:
RFSU håller inte med dig:

"Barn föds med en förmåga att uppleva sexuella känslor och njuta av sina kroppar. "
https://www.rfsu.se/sex-och-relation...ns-sexualitet/

Var har jag sagt att man ska skambelägga?

Ok, är det därför du inte svarade på ett enda av mina frågor?
Jag uppfattade dina frågor som påståenden. och mest retoriska.
RFSU har säkert koll. Håller du med dem?
Jag vill påstå att barnens sextänkande skiljer sig från vuxnas.

Du har nog inte påstått att man ska skambelägga någon, men det är en av religionens uppgifter.
Citera
2021-10-06, 10:17
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jag har svarat på frågan tidigare, det står ingen specifik ålder i bibeln när man får gifta sig.
Men man ska vara förbi "blomstringen", alltså efter dom starkaste drivkrafterna i puberteten:

"Men om någon tycker att han gör fel om han fortsätter att vara ogift och han inte är för ung (om han är förbi blomstringen), så finns det inga invändningar. Låt honom gifta sig, om det är det han vill. Han syndar inte." (1 Kor 7:36 NWT)

Så man bör inte gifta sig under "blomstringen" den pågår väl betydligt längre än bara under tonåren?
Citera
2021-10-06, 10:42
Medlem
Citat:
Jag uppfattade dina frågor som påståenden. och mest retoriska.

Nej, det var frågor för att klargöra var du står i frågorna.
Nu kan jag bara anta att du inte håller med t.ex. den som svarade på BUP, att det inte är något fel i att barn håller på med sexlekar.

Citat:
RFSU har säkert koll. Håller du med dem?

Nej, jag håller inte med. Jag menar att det inte är rätt att barn ska hålla på med sexlekar och tänka på sex, det är fel. Och man ska försöka avstyra det UTAN att skambelägga.

Jag antar att RFSU har liknande uppfattning som BUP, att det inte är fel att barn leker sexlekar.

Jag är fortfarande frågande till hur du ställer till det hela, du sade visserligen att man skulle avstyra det, men du har inte sagt om det är rätt eller fel att barn leker sexlekar.

Citat:
Jag vill påstå att barnens sextänkande skiljer sig från vuxnas.

Ja, självklart gör den det, speciellt skiljer det sig från vuxna som ser sexuell omoraliskhet och orenhet (som dom lär sig från porr och filmer) som något naturligt. Jag tror faktiskt att barn inte tänker alls på sex, om dom inte får påverkan från omgivningen, av t.ex. en "vuxenfilm" som ett av barnen i BUP-länken hade fått tag på.

Jag anser att sexualdriften kommer i puberteten, och inte ens då ska man "upptäcka sin sexualitet", det ska man göra enbart i äktenskapet, där det hör hemma och fungerar som ett bindemedel och fullkomnar det människan är skapad för. Att använda sex utanför äktenskapet kommer att förstöra den närhet som det är tänkt att vara mellan man och kvinna. Det är en av anledningarna att dom flesta skiljer sig eftersom "äktenskapet inte håller", och man försöker hitta en ny, och sedan blir det samma visa igen.

Frågan var om barn ska få "upptäcka sin sexualitet", tanken som fortfarande hänger kvar från 60-70 talets "fri kärlek". Där t.ex. pedofili var mycket mer ignorerat än i dagens samhälle, och tanken om äktenskap raserades helt, där alla skulle "ha kärlek" med alla.

Citat:
Du har nog inte påstått att man ska skambelägga någon, men det är en av religionens uppgifter.

Det kanske är religionens uppgift, men inte sann kristendoms uppgift.
Citera
2021-10-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Så man bör inte gifta sig under "blomstringen" den pågår väl betydligt längre än bara under tonåren?

Det finns en stark period i början, när alla slags hormoner sätter igång och påverkar ens omdöme, då bör man inte ta viktiga beslut, detta gäller även dop. Jag tycker inte det är lämpligt att en 8 åring låter sig bli döpt(jag undrar också om detta verkligen är sant), föräldrarna, äldste och andra i församlingen borde försöka avstyra det. Men som sagt, det står inget om ålder i bibeln, om man är tillräckligt mogen för att ta sådana beslut, så kan man principiellt inte hindra detta, Gud får vara domare i dessa fall.
Citera
2021-10-06, 11:41
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Tio sköna år Vadan detta intresse av just JV?
De flesta kyrkor verkar ha en någorlunda human syn på människorna.
Men runt JV cirklar ett mörkt moln alltid i närheten.

Tillsammans med en del andra sekter, men JV är vad som skrivs mest om.
Tack TTSP för att du försöker ge din bild också och hugger tillbaka.

Det är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in