2022-02-11, 11:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur menar du?
Ett exempel är att herden själv möter beskyllningar riktade mot församlingen istället för att avskärma församlingen.

När herden utgiver sig på det viset behöver inte församlingen åläggas att svara eller undvika svara för församlingens göromål.

Edit;

"4Och Jesus, som visste allt vad som skulle övergå honom, gick fram och sade till dem: »Vem söken I?» 5De svarade honom: »Jesus från Nasaret.» Jesus sade till dem: »Det är jag.» Och Judas, förrädaren, stod också där ibland dem. 6När Jesus nu sade till dem: »Det är jag», veko de tillbaka och föllo till marken. 7Åter frågade han dem då: »Vem söken I?» De svarade: »Jesus från Nasaret.» 8Jesus sade: »Jag har sagt eder att det är jag; om det alltså är mig I söken, så låten dessa gå.» 9Ty det ordet skulle fullbordas, som han hade sagt: »Av dem som du har givit mig har jag icke förlorat någon.» 10Och Simon Petrus, som hade ett svärd, drog ut det och högg till översteprästens tjänare och högg så av honom högra örat; och tjänarens namn var Malkus. 11Då sade Jesus till Petrus: »Stick ditt svärd i skidan. Skulle jag icke dricka den kalk som min Fader har givit mig?»"
https://sv.bibelsite.com/swe/john/18.htm
Senast redigerad av LadySweden 2022-02-11 kl. 12:02.
Citera
2022-02-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
nej, inte döpt.

Jag utgår från att du är JV och jag skulle vilja ställa en annan fråga.
Min mamma lever ännu men är över 90 och jag har ordnat med hennes
församling att när den dagen kommer så tar dom hand om hennes begravning.
Fråga: passar det sig att jag kommer dit vid begravningen fastän jag inte är medlem? Jag skulle
känna mig lite fånig...

Självklart kan du vara med. Du behöver inte ens känna dig fånig, det är din rättighet att vara med på din mors begravning, jag tror vännerna i församlingen skulle t.o.m. uppskatta det.
Citera
2022-02-11, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ett exempel är att herden själv möter beskyllningar riktade mot församlingen istället för att avskärma församlingen.

När herden utgiver sig på det viset behöver inte församlingen åläggas att svara eller undvika svara för församlingens göromål.

Jag förstår inte, pratar du om Jehovas vittnen? Har du ett exempel på hur det gått till hos Jehovas vittnen som du menar inte är rätt enligt bibeln?
Citera
2022-02-11, 12:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag förstår inte, pratar du om Jehovas vittnen? Har du ett exempel på hur det gått till hos Jehovas vittnen som du menar inte är rätt enligt bibeln?
Jag menar tex varför inte ledarskiktet har en plattform där de själva möter utomståendes kritik.
Citera
2022-02-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag menar tex varför inte ledarskiktet har en plattform där de själva möter utomståendes kritik.

Man gjorde det mycket i början, och man gör det fortfarande lite då och då.

Russell och Rutherford debatterade väldigt mycket med kristenheten och andra i början, men man insåg att det inte gav så mycket.

Som svar på varför Rutherford (har jag för mig) inte besvarade kritikerna, så sade han (från mitt huvud):

"Man kan inte sparka på varje hund som skäller för då kommer man ingenstans "

Jag har också gett upp diskussioner med avfällingar (och andra förhärdade kritiker) eftersom det inte leder någonstans. När man besvarat en anklagelse så kommer 10 nya anklagelser, och man flyttar fokus, och håller på med härskartekniker. Men jag besvarar ändå anklagelser lite då och då när jag känner att det behövs.

Svarar du alla personer alltid?
Senast redigerad av ttsp 2022-02-11 kl. 12:54.
Citera
2022-02-11, 13:59
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ledarna hos Jehovas vittnen är ödmjuka och omtänksamma, som även städar toaletter. Dom ses och betraktas som medtroende bröder, inte som översittare.

Ledarna hos Sällskapet Vakttornet är självutnämnda profeter och inget annat. Skippa skitpratet.
Citera
2022-02-11, 14:57
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:

Russell och Rutherford debatterade väldigt mycket med kristenheten och andra i början, men man insåg att det inte gav så mycket.

Som svar på varför Rutherford (har jag för mig) inte besvarade kritikerna, så sade han (från mitt huvud):

"Man kan inte sparka på varje hund som skäller för då kommer man ingenstans "

Jag har också gett upp diskussioner med avfällingar (och andra förhärdade kritiker) eftersom det inte leder någonstans. När man besvarat en anklagelse så kommer 10 nya anklagelser, och man flyttar fokus, och håller på med härskartekniker. Men jag besvarar ändå anklagelser lite då och då när jag känner att det behövs.

Svarar du alla personer alltid?
Husse Rutherford torde begripa att man skola icke sparka på skällande hundar! Hunden vill påkalla uppmärksamhet; kanske är fodret, vattnet slut. Kanske är inkräktare på reviret. Kanske är det röklukt från pyrande eld. Kanske, kanske vill hunden säga dig att du gjort fel. Att sparka på hunden är inte att reda ut varför hunden skäller! Då kommer man ingenstans.
Citera
2022-02-11, 16:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Herregud, det var ju 80-100 år sedan dessa gubbar levde. Snacka om att Sällskapet Vakttornet legat träda sedan dess utan att behöva sätta sina falska profetior under diskussion. Så tragiskt!

Citat:
Jag har också gett upp diskussioner med avfällingar (och andra förhärdade kritiker) eftersom det inte leder någonstans.

Precis, när du upptäcker att du inte klarar av att bemöta saklig och verklighetsbaserad kritik mot vakttornsvansinnet, då slutar du tillslut att svara. Du är väl ganska lik dina gamla polare Russel & Rutherford på det planet..
Citera
2022-02-11, 16:32
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag vill minnas att enligt bibeln så vara Jesus himself 30 bast när han lät döpa sig. Något att tänka på för dem som tycker att tonåringar ska döpa sig som JVn

Javisst, enligt Sällskapet Vakttornet finns det faktiskt ingen lägre gräns för dop inom Guds Organisation, ett barn kan förväntas att vara moget med att ta ställning till Jehova, Satan och Harmageddon samt att kunna hantera en eventuell framtida uteslutning, vilket i sin tur betyder en ganska säker slakt på Domens Dag.

Men vad spelar det för roll, även "de världsligas barn" skall ju komma att dödas i Harmageddon, det har jag ju själv sett på illustrationerna på Sällskapet Vakttornets Harmageddonbilder.

Snacka om att Sällskapet Vakttornet har barns liv i sina bara händer om något går fel.
Citera
2022-02-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Får ett JV vara politiker?

Nix JVn får inte ens rösta.
Och här lyckades faktiskt JV-organisationen dra myndigheter ordentligt vid näsan. Man hävdade att den officiella lärn är att JVn inte bör rösta, men att man inte kan kolla huruvida varje JV gör detta eller inte.

Detta är bara halva sanningen. Skulle det komma till församlingens kännedom att ett JV röstat så blir det naturligtvis alvarliga negativa konsekvenser för den personen. Typ uteslutning och farväl till släkt och vänner.
Citera
2022-02-11, 19:04
Medlem
Citat:
Att vara delaktig, stödja och försöka påverka Satan Djävulens riken är inte politik?

Vad är det då?

I s f borde det vara förbjudet att vara offentliganställd för JVn
Citera
2022-02-11, 19:23
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Hur menar du? Paulus arbetade också för onda människor för att kunna försörja sig, varför skulle det vara fel?

Däremot kan kristna inte jobba t.ex. i porrindustrin, krigsindustrin eller liknande.

Menar du att du kan jobba för vem som helst, eller menar du att du inte kan jobba för någon som helst som är ond? Menar du att det är ok för en kristen att jobba som porrskådis? Det finns grader i helvetet även om jag inte tror på helvetet.
”Varje son hade blivit för brutal för att känna, varje guldsmed har kommit på skam genom en utskuren bild, för en lögn är hans gjutna bild, eftersom det inte finns någon ande i dem. Fåfänga är de, Ett hånens hantverk,—I tiden för deras besök, skola de förgås. Inte som dessa, är Jakobs del, ty han har skapat allting! Och hans arvedel: Yahweh Sebaot är hans namn.

En stridsyxa, är du för mig, Krigsvapen; Därför skall jag slå ned med dig hedningar och förgöra riken med dig; …...”

Så gör om gör rätt. Vägra inte vara militaristisk; med hänvisning till att Gud förbjuder detta. Vägra detta för vilket skäl du nu må föredra men inte med hänvisning till Gud. Guds följare skall alltid vara redo likt ett vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in