Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-29, 14:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Ja eller så handlar det om flera JV som inte följer dom råden, bara för att man inte kan verifiera något i text så är det lustigt att kalla det skvaller.

Jag ser väldigt många mormoner som skriver i lokala grupper på FB, men inte ett enda JV, det uppmuntras helt enkelt inte alls till att sprida detas budskap på internetforum.

Med en snabb sökning på deras online library så hittar jag flera artiklar där det står om faran att stöta på avfällingar vid användning av internet, och att all information som man kan behöva finns på jw.org.

Jag förstår absolut att auktoritetspersoner i församlingarna byggt vidare resonemang om detta, detta handlar knappast om skvaller.

Finns mer att hämta om man är genuint intresserad av frågan.
Det är att ägna oss åt skvaller att tro på icke verifierbara påståenden.

Har du en länk?
Citera
2022-01-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är att ägna oss åt skvaller att tro på icke verifierbara påståenden.

Har du en länk?

Om vi nu ska följa definitionen så är nog större delen av internet skvaller, lustigt att du använder det ordvalet bara då jag tycker att du nedvärderar andras upplevelser och erfarenheter, ordet klingar negativt då det ofta används i negativa sammanhang.

Här hittade jag mycket matnyttigt

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1200276478#p76
Citera
2022-01-29, 14:37
Medlem
Citat:
Jag läser inte Vakttornet. Kan någon ge ett konkret exempel, dvs tex ett visst nummer av Vakttornet samt sidhänvisning?

Den här tråden är ju fullproppad med tyckanden, men med få eller inga verifierbara källor.
Jag har varit med på möten (Vakttornsstudium) på söndagar och sett hur andra använt märkpenna och hört av vittnen hur de gör. Jag vet också att de tar upp ämnen som publicerats i VT när de går ut och pratar med folk. Det sker samtidigt över hela världen, för det är samma innehåll i VT på alla språk. Så långt går indoktrineringen.
Citera
2022-01-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det sker samtidigt över hela världen, för det är samma innehåll i VT på alla språk.

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)
Citera
2022-01-29, 15:15
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag läser inte Vakttornet. Kan någon ge ett konkret exempel, dvs tex ett visst nummer av Vakttornet samt sidhänvisning?

Den här tråden är ju fullproppad med tyckanden, men med få eller inga verifierbara källor.

Här är tajtbyxan Tony Morris själv som säger att “stick to what we have authorized and you’ll be safe”. Dvs, ett JV bör endast vara på JV org.
https://youtu.be/S5p0i5bGhNM

Det var faktiskt inte så väldigt länge sen som ett JV inte skulle vistas alls på internet eftersom det var från satan. Tills OctoPope kom på att det är ju faktiskt en väldigt bra cashcow. Personligen tror jag att internet var inte riktigt fullt ut sataniskt tills JV webbsidan kom med.
Senast redigerad av Vasectomater 2022-01-29 kl. 15:19.
Citera
2022-01-29, 15:25
Medlem
Citat:
Om vi nu ska följa definitionen så är nog större delen av internet skvaller, lustigt att du använder det ordvalet bara då jag tycker att du nedvärderar andras upplevelser och erfarenheter, ordet klingar negativt då det ofta används i negativa sammanhang.

Det är oftast just det som det handlar om från Jv-motståndarnas sida, negativt klingande ordval som "sekt, hjärntvätt, manipulerade" o.s.v., personliga upplevelser och erfarenheter som förvränger bilden om vad saker och ting handlar om, t.ex. orsaker till uteslutning.

Det handlar sällan om sakfrågor och att förnuftigt se på saken, det är därför organisationen varnar för internet och sociala medier. Varenda förnuftig person på jorden borde förstå att man måste vara försiktig på internet, det finns massor med exempel på människor som försöker lura andra, nu senast i rättegången om mannen som utnyttjade barn sexuellt genom manipulation.

Detta att organisationen varnar för internet, det förvränger ni till att Jehovas vittnen är rädda för diskussion, det är dom inte, det är tvärtom den vanliga svensson som är livrädd för att prata med Jehovas vittnen när dom ringer på dörren.

Citat:

Förklara vad som är fel där.
Citera
2022-01-29, 15:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Vad är matnyttigt i länken?
Citera
2022-01-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)
Slå dig inte för bröstet, titsup.

Saliga de som tvättar sina kläder rena. De skall få tillgång till livets träd och få gå in i staden genom dess portar. Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den. Upp 22

Vilken stad?

Men nu längtade de till ett bättre land, ett i himlen. Därför skäms inte Gud för dem, utan de får kalla honom sin Gud; han har ju grundat en stad åt dem. Heb 11:16

Det nya Jerusalem i himlen! Men inte ni som älskar lögnen och lever i den. Minns du sången ni brukar sjunga? Du har sanningen, lever i den? Återigen avfärdar Jesus er!
Senast redigerad av DindooNuffin 2022-01-29 kl. 15:53.
Citera
2022-01-29, 15:40
Medlem
Citat:
Det är oftast just det som det handlar om från Jv-motståndarnas sida, negativt klingande ordval som "sekt, hjärntvätt, manipulerade" o.s.v., personliga upplevelser och erfarenheter som förvränger bilden om vad saker och ting handlar om, t.ex. orsaker till uteslutning.

Det handlar sällan om sakfrågor och att förnuftigt se på saken, det är därför organisationen varnar för internet och sociala medier. Varenda förnuftig person på jorden borde förstå att man måste vara försiktig på internet, det finns massor med exempel på människor som försöker lura andra, nu senast i rättegången om mannen som utnyttjade barn sexuellt genom manipulation.

Detta att organisationen varnar för internet, det förvränger ni till att Jehovas vittnen är rädda för diskussion, det är dom inte, det är tvärtom den vanliga svensson som är livrädd för att prata med Jehovas vittnen när dom ringer på dörren.

Inget fel alls. Däremot försöker jag förklara att organisationens representanter i form av män som undervisar i församlingar, har absolut kött på benen i form av tryckt information när dom tillrättavisar individer som beblandar sig med avfällingar via internetforum. Eller tycker du att dom har fel?
Citera
2022-01-29, 15:43
Medlem
Citat:
Inget fel alls. Däremot försöker jag förklara att organisationens representanter i form av män som undervisar i församlingar, har absolut kött på benen i form av tryckt information när dom tillrättavisar individer som beblandar sig med avfällingar via internetforum. Eller tycker du att dom har fel?

Visa vad du menar, citat och källhänvisning tack.
Citera
2022-01-29, 15:45
Medlem
Citat:
Vad är matnyttigt i länken?

Jag hänvisade till deras online library där det finns korta kärnfulla urplock ur artiklar där ämnet internet berörs ur den synvinkel jag beskrivit.

Du bad om en länk och fick det.

Klarar du inte att skumläsa och klicka utan min hjälp så kan vi strunta i att resonera.
Citera
2022-01-29, 15:47
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Men hur ska man då beskriva något som verkligen är en “sekt, hjärntvätt, manipulerande”? Hur skulle du beskriva en religion som tex mormonerna?

Är det inte så att den organisation du anser tillhör gud inte får kritiseras öht? All kritik är från satan. Med andra ord, organisationen kan aldrig ha fel eller göra fel. Trots att OctoPope själva sagt att de INTE är inspirerade samt är ofullkomliga. Likaså med de äldste bröderna som utesluter (ofta) oskyldiga vittnen. De kan aldrig göra fel heller? De kan alltså aldrig göra orätt? Och alla de som beskriver sina erfarenheter negativt måste ljuga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in