2022-10-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Ställde jag en fråga blev svaret alltid en referens eller citat till Bibeln.

Om vi byter ut ordet "Gud" mot "förälskelse". Någon säger; "-Jag vill uppleva förälskelse!" Är det bibelstudier som gäller då också? Ledtråd; Det krävs noll studier för en förälskelse ska slå till!
Citera
2022-10-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Som fisken i havet som letar efter vatten men kan inte finna det. Ju mer fisken letar och studerar om vattnet, desto mindre är sannolikheten att fisken inser att vattnet redan är överallt runtomkring och även inuti kroppen.

Just så.
Intressant är att Guds namn Jehova/Jahve/Jhvh betyder just ”Jag är den jag visar mig vara”. Vi är Gud som upplever. Allt. Jag förstod aldrig innebörden i namnet när jag var jv. Men nu förstår jag. Vi är ett. I miljarder delar. I evighet. Som celler eller atomer av en och samma kropp. Ingen mer värd än en annan. Hur vi lever våra liv spelar ingen roll (annat än för vår upplevelse just här och nu), för vi är ff en del av det vi kallar Gud. Vi kan aldrig bli något annat. Vi/Jag är. Vi utför vår ”uppgift” precis som vi ska. Vi existerar. Vi upplever. Här och nu. Vi är de vi visar oss vara.
Citera
2022-10-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
På tal om dörrknackningar: Varför måste de ta med sina barn på rundorna?
Har mött några stycken genom åren, det skär i hjärtat att se de små hopkrupna varelserna bredvid sina mässande föräldrar.
Detta kanske har ventilerats tidigare i tråden, har inte läst hela.

Det anses vara föredömligt av föräldrar att ta med barn ut i den s k tjänsten. Det handlar väl helt enkelt om tillvänjning och normalisering av dörrknackandet.
Bedrövligt egentligen, fy faan så cyniskt.
Citera
2022-10-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Jag har haft bibelstudier med dem och känner igen mycket av det du säger. Ställde jag en fråga blev svaret alltid en referens eller citat till Bibeln. De jag träffade jobbade inte heltid. De måste som du säger gå i tjänsten. Hela deras liv och perspektiv på omvärlden vilar på organisationen och Bibeln. Deras egna partners var också Jehovas.

Visst är det så. Sekter kräver mycket av sina medlemmar.
Bra observation att det är just organisationen allt kretsar kring, detta vill många JVn inte tillstå offentligt.
Citera
2022-10-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det anses vara föredömligt av föräldrar att ta med barn ut i den s k tjänsten. Det handlar väl helt enkelt om tillvänjning och normalisering av dörrknackandet.
Bedrövligt egentligen, fy faan så cyniskt.
”Tjänsten”, ok, tack för förklaringen. 🥺
Citera
2022-10-12, 18:08
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindla
Just så.
Intressant är att Guds namn Jehova/Jahve/Jhvh betyder just ”Jag är den jag visar mig vara”. Vi är Gud som upplever. Allt. Jag förstod aldrig innebörden i namnet när jag var jv. Men nu förstår jag. Vi är ett. I miljarder delar. I evighet. Som celler eller atomer av en och samma kropp. Ingen mer värd än en annan. Hur vi lever våra liv spelar ingen roll (annat än för vår upplevelse just här och nu), för vi är ff en del av det vi kallar Gud. Vi kan aldrig bli något annat. Vi/Jag är. Vi utför vår ”uppgift” precis som vi ska. Vi existerar. Vi upplever. Här och nu. Vi är de vi visar oss vara.

JHVH, jahve... Jehova är det ju bara JV som använder sig av, antar att det anses hedniskt av den övriga kristenheten.
Citera
2022-10-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
JHVH, jahve... Jehova är det ju bara JV som använder sig av, antar att det anses hedniskt av den övriga kristenheten.

Kanske. Ingen aning, fast jag tror inte det. Samma namn, samma innebörd, olika uttal. Micke, Mikael, Michel, Michael, Michail… Johan, Juan, John… 🤷🏼‍♀️
Citera
2022-10-14, 18:38
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Har du varit ett JV? Eller har du bara dåliga erfarenheter av dem? I vilket fall låter det som att du är någorlunda insatt i deras tänkesätt och metoder.

Själv avskyr jag deras dörrknackande som försök att rekrytera nya medlemmar, och har svårt att förstå hur de tror att det skulle fungera. Även om de inte har en aning om vem som bor innanför dörren, så får man ju ändå lite känslan av att de har sökt upp en personligen, när de ringer på just min dörr, och när de sedan varken presenterar sig eller berättar vilka de är, utan bara börjar babbla om att de vill visa en en video...

Dock hade jag en kollega som efter en tid, ca ett år, visade sig vara ett JV, och hon var faktiskt jäkligt bra. Det var tråkigt när hon slutade. Kanske hör det till deras praxis, men hon pratade aldrig om att hon var ett JV. Det var först när jag frågade om hur hon och hennes familj skulle fira jul, som det kom fram. I övrigt, inte ett ord.
Jag växte upp som ett Jehovas Vittne, lämnade i ganska unga år. Eller blev utesluten som det så fint heter

Nä dom brukar inte vara så öppna med att dom är Jehovas Vittnen på arbetsplatsen, dom flesta skäms nog lite för det. Men visst är dom generellt trevliga, som dom flesta människor är till vardags. Jag skulle inte ha några problem alls med Jehovas Vittnen om det inte vore för viss praxis dom tillämpar som är oerhört destruktiva.
Citera
2022-10-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag växte upp som ett Jehovas Vittne, lämnade i ganska unga år. Eller blev utesluten som det så fint heter

Har du verkligen blivit döpt? Vilket år blev du döpt i så fall? Jag tror inte att du har blivit döpt, och då kan du inte ha blivit utesluten heller.

Citat:
Nä dom brukar inte vara så öppna med att dom är Jehovas Vittnen på arbetsplatsen, dom flesta skäms nog lite för det.

Nej, det är för att inte vara påträngande eftersom arbetskamrater möter man varje dag.

Citat:
Men visst är dom generellt trevliga, som dom flesta människor är till vardags.

Fast Jehovas vittnen är inte bara "trevliga", utan även är omtänksamma och vill andras bästa, och hellre lider oförrätter än att skapa en otrevlig atmosfär.

Citat:
Jag skulle inte ha några problem alls med Jehovas Vittnen om det inte vore för viss praxis dom tillämpar som är oerhört destruktiva.

Som exempel?
Citera
2022-10-14, 19:08
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Har du verkligen blivit döpt? Vilket år blev du döpt i så fall? Jag tror inte att du har blivit döpt, och då kan du inte ha blivit utesluten heller.

Nej, det är för att inte vara påträngande eftersom arbetskamrater möter man varje dag.

Fast Jehovas vittnen är inte bara "trevliga", utan även är omtänksamma och vill andras bästa, och hellre lider oförrätter än att skapa en otrevlig atmosfär.

Som exempel?
Ja jag blev döpt. Varför tror du att jag inte blev det? Varför vill du veta vilket år?

Dom är inte mer omtänksamma än någon annan.

Som till exempel hur man behandlar uteslutna familjemedlemmar/vänner, synen på blodet, den blinda lydnaden, absurda tolkningar av bibeln som att man inte ska fira födelsedagar...med mera.
Citera
2022-10-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ja jag blev döpt. Varför tror du att jag inte blev det? Varför vill du veta vilket år?

Dom är inte mer omtänksamma än någon annan.

Som till exempel hur man behandlar uteslutna familjemedlemmar/vänner, synen på blodet, den blinda lydnaden, absurda tolkningar av bibeln som att man inte ska fira födelsedagar...med mera.

Det låter inte som att du blivit döpt, du verkar okunnig.
Citera
2022-10-14, 19:13
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det låter inte som att du blivit döpt, du verkar okunnig.
Haha okej

Jag är uppvuxen inom rörelsen, blev döpt, och nästan hela min släkt är Jehovas Vittnen. Jag vet precis allt som är värt att veta om den organisationen. Du tycker väl jag är "okunnig" bara för att jag inte tolkar deras teologi på samma sätt som du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in