Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
men de verkar ju ta bibeln bokstavligt
Det gör dom inte när dom säger att Jesus var en skapad varelse,- en inkarnation av engelen Gabriel.
Bibeln säger inte något sånt, däremot säger bibeln att Jesus har varit till från evighet av, så dom tar knappast bibeln bokstaveligt.
Citera
2021-10-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det gör dom inte när dom säger att Jesus var en skapad varelse,- en inkarnation av engelen Gabriel.
Bibeln säger inte något sånt, däremot säger bibeln att Jesus har varit till från evighet av, så dom tar knappast bibeln bokstaveligt.

Så man tolkar bibeln symboliskt med liknelser då?
Citera
2021-10-17, 21:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Att ta emot Jesus Kristus innebär väl på ett sätt att man blir fri? Men inte hos Jehovas Vittnen, där blir man istället underhuggare till Sällskapet Vakttornet.

Ja, man blir ju fri från synden och blir rättfärdig inför Gud genom Jesu blod. Inte så att vi blir syndfria och fullkomliga men vi blir klädda med rättfärdighet från Jesus offer. Med andra ord, vi blir skyddade/anointed/smorda etc. Något som endast den lilla skaran inom JV påstår sig få erfara, den stora skaran är helt oskyddade och måste förlita sig på sin egna rättfärdighet för att få en tro på ett hopp. Samt att de måste ty sig till och lyda den styrande kretsen aka slaven till fullo. Utan det medlarskapet har de inget hopp och ingen chans att överleva Harmageddon, hur rättfärdiga de än lever varje dag för resten av deras liv. Och vi vet ju vad Gud anser om människans egna rättfärdighet.

Styrande kretsen och resten av de smorda Jehovas vittnena är helt enkelt pånyttfödda kristna som följer bibeln till en viss gräns, men den slutar där de påstår att detta privilegium endast är till för dom och en stor annan grupp står utanför och måste behandla deras ord som Guds ord. De har stängt himlen för 99.9% av människan, har stulit Jesus medlarskap och själva satt sig i hans plats. Om det inte är av hin håle själv så heter jag Rödluvan.
Vad är motivet då? Pengar och makt. Jag är helt övertygad om att de 8 feta fula jävlarna som kallar sig styrande kretsen och Jesu bröder är fullt medvetna om sitt bedrägeri och skrattar åt medlemmarna som sväljer deras bullshit med hull och hår bakom deras ryggar. De var säkert seriösa troende från början när de blev involverade eller som små men jag tror det är omöjligt att förbli ett troende vittne när man klättrat så högt upp ända till toppen. Om man tar av dom deras dyra designerkavajer och finputsade italienska skor så är jag säker på att de har svansar i bak och klövar till fötter. Hornen har de fått filat ner så att de inte syns under Broadcasting. *spottar*
Citera
2021-10-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag vet faktiskt inte men jag vet att de inte är den enda sekt som påstår nåt sånt. Church of Christ tex säger också att man måste vara döpt för frälsning. Den enda skillnaden är ju att vittnen döps för en “lite större chans till frälsning”. Den stora skaran har inte Jesus frälsning, de har endast ett “hopp” och en “chans” om de har lite tur och jobbar hårt ända till slutet. Som mormonerna som påstår att man får frälsning “after all we can do”.

Bibeln är tydligen med att frälsning inte är pga ens egna gärningar eftersom frälsningen är oförtjänt. Om du arbetar för frälsning så har du ju förtjänat den och Gud är skyldig dig den, dvs du har inte lagt din tillit och tro på Jesus.
Först kommer tro, sen frälsning som sen reflekterar frukten, dvs goda gärningar. Jehovahs vittnen har stora problem att förstå det konceptet, enligt dom kommer ingenting gratis. Inte ens om bibeln säger det. Rom 4:4-6, Rom 3:22, Rom 8:1, Rom 9:14-16. Jag har försökt förklara detta för min JV mor, men ärligt, hon har aldrig läst dessa bibelverser, jag tror hon aldrig läst i Romarna öht. De enda verser de känner till är de som ser ut som att de är skyldiga någon något, som de vänder till organisationen själva.

En auktoritär sekt måste fokusera på det yttre Det inre är onåbart. Därav reglerna som alla måste följa.
Jag viss t o m minnas att antalet timmar i tjänsten är ett mått på en medlems andliga hälsa enligt en gammal äljdstebok. Därav de individuella rapporterna.
Citera
2021-10-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Precis. Just därför så har jag verkligen ingen emot de religiösa som har just denna syn som du beskriver. Att ta emot Jesus är gratis, det är det som är så vackert med hela tanken. Sällskapet Vakttornets syn är elitistisk och obehaglig, man ska prestera i fina kostymer för att få överleva Guds hotande Domedag. Usch...

Paukus har skrivit mycket detaljerade anvisningar om diverse. Men man kan inte hitta en rad om att alla kristna skulle ut och knacka dörr och rapportera detta. Han betonade att gåvorna var olika. Och det finns inte ett ord om timrapporter hos Paulus.
En annan slående grej är att JV som går i tjänsten inte representerar sällskapet vakttornet eller trossamfundet JV. Detta av juridiska skäl, t ex om de skulle bli drabbade av en olycka är inte organisationen på något vis skyldig att ersätta enskilda förkunnare för skador i samband med tjänsten. Cyniskt som tusan.
Citera
2021-10-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ja, man blir ju fri från synden och blir rättfärdig inför Gud genom Jesu blod. Inte så att vi blir syndfria och fullkomliga men vi blir klädda med rättfärdighet från Jesus offer. Med andra ord, vi blir skyddade/anointed/smorda etc. Något som endast den lilla skaran inom JV påstår sig få erfara, den stora skaran är helt oskyddade och måste förlita sig på sin egna rättfärdighet för att få en tro på ett hopp. Samt att de måste ty sig till och lyda den styrande kretsen aka slaven till fullo. Utan det medlarskapet har de inget hopp och ingen chans att överleva Harmageddon, hur rättfärdiga de än lever varje dag för resten av deras liv. Och vi vet ju vad Gud anser om människans egna rättfärdighet.

Styrande kretsen och resten av de smorda Jehovas vittnena är helt enkelt pånyttfödda kristna som följer bibeln till en viss gräns, men den slutar där de påstår att detta privilegium endast är till för dom och en stor annan grupp står utanför och måste behandla deras ord som Guds ord. De har stängt himlen för 99.9% av människan, har stulit Jesus medlarskap och själva satt sig i hans plats. Om det inte är av hin håle själv så heter jag Rödluvan.
Vad är motivet då? Pengar och makt. Jag är helt övertygad om att de 8 feta fula jävlarna som kallar sig styrande kretsen och Jesu bröder är fullt medvetna om sitt bedrägeri och skrattar åt medlemmarna som sväljer deras bullshit med hull och hår bakom deras ryggar. De var säkert seriösa troende från början när de blev involverade eller som små men jag tror det är omöjligt att förbli ett troende vittne när man klättrat så högt upp ända till toppen. Om man tar av dom deras dyra designerkavajer och finputsade italienska skor så är jag säker på att de har svansar i bak och klövar till fötter. Hornen har de fått filat ner så att de inte syns under Broadcasting. *spottar*
Verkligen träffande. Det märks att du har den där djupare insikten om JV, som bara kan upplevas, aldrig berättas.
Citera
2021-10-17, 22:19
Medlem
Jag är skapligt säker på att det har påbörjats nedmontering och roffande i de högsta kretsarna. Snart är sekten bankrutt. Försäljning av rikets salar, sammankomsthallar tryckerier osv tyder på det. Att medlemmarna avråds från uppsökande vittnande, informellt vittnande, och avrådan att hålla sig borta från diskussioner på internet, allt material som tidningar, traktat, böcker har minskats till nästan ingenting tycker jag tyder på att fotfolket står för sig själva snart. De kommer inte ens ha möteslokaler om det fortsätter såhär. Jag får för mig att nyrekrytering är i det närmsta noll och ingenting. Det enda man ser av dom är utanför portarna till köpcentra där de delar ut barnsliga traktat som är allt annat än lockande.
JAG tror personligen att JV som organisation kommer upphöra långt innan harmageddon.
Citera
2021-10-18, 08:09
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Jag är skapligt säker på att det har påbörjats nedmontering och roffande i de högsta kretsarna. Snart är sekten bankrutt. Försäljning av rikets salar, sammankomsthallar tryckerier osv tyder på det. Att medlemmarna avråds från uppsökande vittnande, informellt vittnande, och avrådan att hålla sig borta från diskussioner på internet, allt material som tidningar, traktat, böcker har minskats till nästan ingenting tycker jag tyder på att fotfolket står för sig själva snart. De kommer inte ens ha möteslokaler om det fortsätter såhär. Jag får för mig att nyrekrytering är i det närmsta noll och ingenting. Det enda man ser av dom är utanför portarna till köpcentra där de delar ut barnsliga traktat som är allt annat än lockande.
JAG tror personligen att JV som organisation kommer upphöra långt innan harmageddon.

Deras försäljningar och "effektivisering" har länge tänkts på bero på att ekonomin håller på att haverera. Den omtalade sammankomsthallen i Ulricehamn har väl sålts sedan länge? Man har även lagt ned kontoret i Arboga och hela Skandinaviens verksamhet styrs numera från Danmark. Men tydligen så bygger Sällskapet ofta någon annanstans i samband med att de säljer (tex Danmark). Man betalar inga löner och byggen går snabbt med hjälp av frivillig arbetskraft. Man undrar hur det fungerar med arbetsrätten och skador på jobbet (som någon annan nämnde här förut angående tjänsten). William Bowen tror ju inte att Sällskapet håller på att haverera han tror istället att dom är mycket rika och han menar att Sällskapet Vakttornet ärt en av de rikaste religiösa organisationerna på Jorden.

Någon som vet strömmingen av nya medlemmar de senaste tio år i exempelvis Skandinavien? Kan det inte vara så att Jehovas Vittnen växer i andra delar av världen medans de stagnerar eller minskar i andra delar? Jag har läst om att Sällskapet säljer Rikets Salar och sammankomstlokaler i stor utsträckning i USA. Någon som vet hur det förhåller sig i Sverige?
Citera
2021-10-18, 08:44
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Med andra ord, vi blir skyddade/anointed/smorda etc. Något som endast den lilla skaran inom JV påstår sig få erfara, den stora skaran är helt oskyddade och måste förlita sig på sin egna rättfärdighet för att få en tro på ett hopp. Samt att de måste ty sig till och lyda den styrande kretsen aka slaven till fullo. Utan det medlarskapet har de inget hopp och ingen chans att överleva Harmageddon, hur rättfärdiga de än lever varje dag för resten av deras liv.

Det var en riktigt bra beskrivning som nästintill exakt sätter fingret på just de grubblerier som jag själv hade om Jehovas Vittnen under tonåren. Men jag har nog inte riktigt kunna beskriva det i ord, men du uttryckte det väldigt tydligt och insiktsfullt. Imponerad, tack!

Citat:

Jag såg det falska i hela situationen av bland annat just de anledningar som du beskriver här. Jag kände att även om det nu finns en Gud och det är den gode Guden som beskrivs så kan Sällskapet Vakttornets lära ändå inte vara sanningen eftersom det håller inte ihop rent logiskt. Det jag mest tänkte på att de själva agerade som både frälsare och domare på något märkligt sätt. Jag kunde bara inte pussla ihop eländet.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-18 kl. 08:47.
Citera
2021-10-18, 08:58
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
allt material som tidningar, traktat, böcker har minskats till nästan ingenting

Jag är då medveten om att min diskussion om all litteratur kanske inte stämmer överens med dagens situation. Jag har från nära håll informerats att litteraturen har minskat och jag tror att även Vakna och Vakttornet (men är ej säker) har minskat i tjocklek. På grund av Corona så har möten och sammankomster ej förekommit på senare tid, men även detta har tunnats ut. Jag minns sammankomsterna på sjuttio-åttiotalen var stora och omfattande apparater med bespisningspersonal och olika arrangemang, man hare till och med interna kupongsystem etc, men vad jag har förstått så förekommer inget sådant numera.
Citera
2021-10-18, 18:15
Medlem
Citat:
Så är det ju, det är gemenskapen i sig själv som stärker ens övertygelser och omsluter en med en sorts trygghet, vad det nu än är det handlar om. Även en som hålls fängslad av en kidnappare kan utveckla en stark känsla av lojalitet mot sin kidnappare och även vilja stanna i situationen hellre än att bli fri.

Just av denna anledning uppmuntrar JV sina medlemmar att inte umgås med "världsliga". Det blir ett andligt stockholmssyndrom.
Och ja, det finns många som är med i JV som en sällskapsklubb, s k socialvittnen.
Citera
2021-10-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Där vill man ju nästan vara med...

Jo du.....om man har böjelsen att skyffla lik. Ska vi gissa att vår värderade broder Titties har denna böjelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in