Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-29, 10:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag har inte sagt att det är en motsägelse att TTSP inte följer doktrinen, det är ett konstaterande.

Vart vill du komma egentligen?
Du påstår att JV inte får/ bör deltaga på diskussionsforum. Detta går emot det jag iakttar i verkligheten. Ska vi bara ta dig på orden, trots att det är uppenbart att vi faktiskt har JV som deltar i diskussioner på öppna forum?
Citera
2022-01-29, 11:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
På Flashback är dom få. TTSP skriver ju för 50 personer, så han fyller väl ut en del tomrum..
De är väl representerade med tanke på hur få promille de utgör av den totala kristenheten.

Minst två har jag sett bara på FB, eventuellt fler.
Citera
2022-01-29, 11:22
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du påstår att JV inte får/ bör deltaga på diskussionsforum. Detta går emot det jag iakttar i verkligheten. Ska vi bara ta dig på orden, trots att det är uppenbart att vi faktiskt har JV som deltar i diskussioner på öppna forum?

Jo, det är ovanligt med vittnen som TTSP som är så pass omfattande och öppet aktiv på Flashback. Så är det, det spelar ingen roll hur många ggr du tjatar om att så inte är fallet. Jag har inte sagt att JV absolut inte inte får, men att Sällskapet Vakttornet avråder bestämt från det eftersom internetforum tex FB är diskussionsforum och inte predikan, vilket blir detsamma som att ge sig i slang med avfällingar och falsk religion vilket riskerar att vittnena påverkas negativt. Det är signifikant med JV att ha envägskommunikation, de predikar eller inleder bibelstudium lett av vakttornslitteratur, fria diskussioner på internet är inget som ses som positivt.

Det är en sluten sekt, kan inte jämföras med katoliker eller andra.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-01-29 kl. 11:25.
Citera
2022-01-29, 11:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo, det är ovanligt med vittnen som TTSP som är så pass omfattande och öppet aktiv på Flashback. Så är det, det spelar ingen roll hur många ggr du tjatar om att så inte är fallet. Jag har inte sagt att JV absolut inte inte får, men att Sällskapet Vakttornet avråder bestämt från det eftersom internetforum tex FB är diskussionsforum och inte predikan, vilket blir detsamma som att ge sig i slang med avfällingar och falsk religion vilket riskerar att vittnena påverkas negativt. Det är signifikant med JV att ha envägskommunikation, de predikar eller inleder bibelstudium, fria diskussioner på internet är inget som ses som positivt.

Det är en sluten sekt, kan inte jämföras med katoliker eller andra.
Har du belägg för det fetade? Att JV uppmanas att endast lyssna till predikan?
Citera
2022-01-29, 11:30
Medlem
Citat:
Jag läste för några år sedan ett vittnesbörd (pun) från en som ställde äldste mot väggen med frågor som de inte kunde svara på. Han hade läst om ett och annat på ett forum på internet som inte stämde med JVs "sanning". I ett försök att dämpa uppståndelsen sa samma äldste att JV inte skulle delta i såna forum. Ingen officiell ståndpunkt från JV men det blev sagt i den församlingen enligt vittnet.
Citera
2022-01-29, 11:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag läste för några år sedan ett vittnesbörd (pun) från en som ställde äldste mot väggen med frågor som de inte kunde svara på. Han hade läst om ett och annat på ett forum på internet som inte stämde med JVs "sanning". I ett försök att dämpa uppståndelsen sa samma äldste att JV inte skulle delta i såna forum. Ingen officiell ståndpunkt från JV men det blev sagt i den församlingen enligt vittnet.
Så kan det förstås vara. Att som beckisbarnet utgå ifrån att den egna erfarenheten är allmän är också mänskligt, men det innebär inte att det är sant eller en allmän hållning inom JV.
Citera
2022-01-29, 11:42
Medlem
Citat:
Har du belägg för det fetade? Att JV uppmanas att endast lyssna till predikan?
De ska bara läsa Vakttornets propaganda, inte läsa vad andra tycker, eller tänka själva. Det är en sekt! Efter ett Vakttornsstudium som de genomför på helgerna i hela världen ger alla JV samma svar - från Vakttornet - på samma frågor - som de hämtar från Vakttornet. Du har förmodligen aldrig träffat ett JV strax efter ett möte. När de erbjuder dig ett Vakttorn är de som hjärntvättade papegojor och rabblar upp samma budskap som finns i Vakttornet. Därför kallas det Vakttornsstudium. Hela familjen samlas och läser igenom VT tillsammans och använder märkpenna för att hitta svar i texten på frågorna i VT. Utstuderat!
Citera
2022-01-29, 11:47
Medlem
Citat:
Så kan det förstås vara. Att som beckisbarnet utgå ifrån att den egna erfarenheten är allmän är också mänskligt, men det innebär inte att det är sant eller en allmän hållning inom JV.
De förstår nog att de inte kan gå ut med det officiellt. I stället använder de floskler som beckisbarnet säger, som att allt och alla utanför församlingen är av satan och att det du läser kan påverka din andliga hälsa m m. Skrämseltaktik helt enkelt
Citera
2022-01-29, 12:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
De ska bara läsa Vakttornets propaganda, inte läsa vad andra tycker, eller tänka själva. Det är en sekt! Efter ett Vakttornsstudium som de genomför på helgerna i hela världen ger alla JV samma svar - från Vakttornet - på samma frågor - som de hämtar från Vakttornet. Du har förmodligen aldrig träffat ett JV strax efter ett möte. När de erbjuder dig ett Vakttorn är de som hjärntvättade papegojor och rabblar upp samma budskap som finns i Vakttornet. Därför kallas det Vakttornsstudium. Hela familjen samlas och läser igenom VT tillsammans och använder märkpenna för att hitta svar i texten på frågorna i VT. Utstuderat!

Citat:
De förstår nog att de inte kan gå ut med det officiellt. I stället använder de floskler som beckisbarnet säger, som att allt och alla utanför församlingen är av satan och att det du läser kan påverka din andliga hälsa m m. Skrämseltaktik helt enkelt
Jag läser inte Vakttornet. Kan någon ge ett konkret exempel, dvs tex ett visst nummer av Vakttornet samt sidhänvisning?

Den här tråden är ju fullproppad med tyckanden, men med få eller inga verifierbara källor.
Citera
2022-01-29, 13:35
Medlem
Citat:
Jag läser inte Vakttornet. Kan någon ge ett konkret exempel, dvs tex ett visst nummer av Vakttornet samt sidhänvisning?

Den här tråden är ju fullproppad med tyckanden, men med få eller inga verifierbara källor.

Det finns nog tendenser och regler inom religioner som inte går att verifiera i tryck, men som förekommer muntligen.
När det gäller en centralstyrd religion som JV som ändå verkar ha många lokala variationer, så kan det införas regler på nationell eller regional nivå utan att det direkt kommit i tryckt form.

De äldste ses som auktoritet i församlingarna och anser dessa att man ska undvika diskussionsforum på nätet och dessutom nämner det i officiella sammanhang som offentliga tal, ja då får man ändå säga att det är instruktion från organisationen.
Eller vem har ansvaret för vad som lärs ut när allt förväntas vara centralt reglerat?
Citera
2022-01-29, 13:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Det finns nog tendenser och regler inom religioner som inte går att verifiera i tryck, men som förekommer muntligen.
När det gäller en centralstyrd religion som JV som ändå verkar ha många lokala variationer, så kan det införas regler på nationell eller regional nivå utan att det direkt kommit i tryckt form.

De äldste ses som auktoritet i församlingarna och anser dessa att man ska undvika diskussionsforum på nätet och dessutom nämner det i officiella sammanhang som offentliga tal, ja då får man ändå säga att det är instruktion från organisationen.
Eller vem har ansvaret för vad som lärs ut när allt förväntas vara centralt reglerat?
Min inställning är att när saken inte kan verifieras och vi samtidigt kan se att JV de facto deltar i diskussioner på öppna forum ger en opartisk bedömning att påståenden från avhoppare bör betraktas som egna upplevelser och inte som fakta om organisationen.

Skvaller bör vi inte syssla med
Citera
2022-01-29, 13:59
Medlem
Citat:
Min inställning är att när saken inte kan verifieras och vi samtidigt kan se att JV de facto deltar i diskussioner på öppna forum ger en opartisk bedömning att påståenden från avhoppare bör betraktas som egna upplevelser och inte som fakta om organisationen.

Skvaller bör vi inte syssla med

Ja eller så handlar det om flera JV som inte följer dom råden, bara för att man inte kan verifiera något i text så är det lustigt att kalla det skvaller.

Jag ser väldigt många mormoner som skriver i lokala grupper på FB, men inte ett enda JV, det uppmuntras helt enkelt inte alls till att sprida detas budskap på internetforum.

Med en snabb sökning på deras online library så hittar jag flera artiklar där det står om faran att stöta på avfällingar vid användning av internet, och att all information som man kan behöva finns på jw.org.

Jag förstår absolut att auktoritetspersoner i församlingarna byggt vidare resonemang om detta, detta handlar knappast om skvaller.

Finns mer att hämta om man är genuint intresserad av frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in