2017-01-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
"Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jehovas vittnen så går de till andra källor?"
https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/
Jag pratar gärna med JV när jag diskuterar JV. Men det är även bra att tala med dom som "hoppat av" en religion/församling. Man vill ju få hela bilden....
Citera
2017-01-08, 18:06
Medlem
Citat:
Hur var han mott fariséerna och de skriflärda som skull upprätthålla Gud ord.
Vet ej. Var han nära vän med dom och vände dom ryggen för att dom gick ur en församling?
Citera
2017-01-08, 18:22
Medlem
Citat:
"Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jehovas vittnen så går de till andra källor?"
https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/

Varför har då JV gett ut en bok som handlar om andra religioner?
Citera
2017-01-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag pratar gärna med JV när jag diskuterar JV. Men det är även bra att tala med dom som "hoppat av" en religion/församling. Man vill ju få hela bilden....

Hela bilden får du om du personligen lär känna ett Jv och besöker deras Rikts sal och lär känna en som hoppat av, och sedan jämföra med bibelns ord.
Detta kräver engagemang och ärligget från din sida.
Citera
2017-01-08, 18:39
Medlem
Citat:
Konstig syn på vänskap. Hur tror du Jesus hade gjort?

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matteus 18:15-17 Bibel2000)
Citera
2017-01-08, 18:44
Medlem
Citat:
Vet ej. Var han nära vän med dom och vände dom ryggen för att dom gick ur en församling?

Du får kontakta ett vittne för att få ett svar från bibeln, det är inte så enkelt.
Det krävs att du vet vad Jesus gjorde.

Matteus 15:14
Låt dem vara. De är blinda vägledare. Om nu en blind vägleder en blind, kommer båda att falla i en grop.” (Matteus 15:14) Låt dem vara. De är blinda vägledare. Om nu en blind vägleder en blind, kommer båda att falla i en grop.”
Citera
2017-01-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

En fråga till dig, ttsp:

Hur betraktade Jesus hedningar ("en man av nationerna") och tullindrivare?
Citera
2017-01-08, 18:46
Medlem
Citat:
Du får kontakta ett vittne för att få ett svar från bibeln, det är inte så enkelt.
Det krävs att du vet vad Jesus gjorde.

Matteus 15:14
Låt dem vara. De är blinda vägledare. Om nu en blind vägleder en blind, kommer båda att falla i en grop.” (Matteus 15:14) Låt dem vara. De är blinda vägledare. Om nu en blind vägleder en blind, kommer båda att falla i en grop.”

Jag trodde varjverumxx var ett vittne som kunde ge svar från bibeln.
Citera
2017-01-08, 18:48
Medlem
Citat:
Andligt, att inte resonera om bibliska ting som de avsagt sig.
Finns mycket annat att tala om med sina tillåren komna föräldrar e t c.

Du tycks visst inte förstå att en utesluten har tagit avstånd från oss, så varför då tala om bibelns innehåll med dem?
Nu gäller detta dem som är beroende av vår hjälp.

Har aldrig ens tänkt tanken att vittnen skulle vara intresserade av att diskutera bibeltolkningar eller annat religiöst med gamla vänner som inte delar samma trosuppfattning längre. Vad jag menar är kontakt utan religiösa inslag. Att ta avstånd från en människas trosuppfattning är ju inte detsamma som att ta avstånd från människan. Jag har vänner som har helt andra uppfattningar om såväl tro som sexualitet men de är mina vänner i alla fall.

Sorgligt om toleransen för oliktänkande ska leda till kraschade familjerelationer bara på grund av olika uppfattningar om en religiös organisation.

I vår familj firar vi jul tillsammans varje år. Vi har trevligt och respekterar varandra trots att ingen av oss i familjen har samma politiska sympatier. Jag är glad och tacksam över det för det är fantastiskt att få tänka och tro vad man vill och ändå vara Välkommen.
Senast redigerad av Cattan 2017-01-08 kl. 18:55. Anledning: Saknades ett ord
Citera
2017-01-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Jag trodde varjverumxx var ett vittne som kunde ge svar från bibeln.

Kanske ttsp svarar dig?
Citera
2017-01-08, 19:00
Medlem
Citat:
Kanske ttsp svarar dig?

Haha, ja låt oss hoppas det. Du verkar inte ha några svar. Det är som att se en blind försöka vägleda en blind...
Citera
2017-01-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
En fråga till dig, ttsp:

Hur betraktade Jesus hedningar ("en man av nationerna") och tullindrivare?

Du sade att du har varit äldste, och så frågar du mig? Underligt.

Jesus var jude, hur betraktade judarna hedningar och tullindrivare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in