2022-07-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Vad är hjälpkällan för något?

Det är en hemsida startad av ex-Jv:n om jag kommer ihåg det rätt, deras slogan är "Vi hjälper de som vill lämna en sluten rörelse", men dom verkar främst vara fokuserade på Jehovas vittnen. Och jag har för mig att det var dom som lobbade så att regeringen slutade betala ut bidrag till Jehovas vittnen i många år, ett beslut som förvaltningsdomstolen senare rev upp.
Citera
2022-07-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Likväl ett resultat av arvssynden. Människan föds syndig och usel. Varför tror du man tidigare hade nöddop?
Men, det anmärkningsvärda i sammanhanget är att bland det första gubben Noa gjorda efter floden var att elda upp en betydande del av de djur han räddat. Begåvat, eller hur?
Nja, kanske inte helt. Både onda och goda har hunnit göra egna val när de räknas som ungdom.

Då skall Herren själv ge er ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’. Grädde och honung skall han leva av när han har lärt sig att förkasta det onda och välja det goda. Ty innan pojken har lärt sig att förkasta det onda och välja det goda skall det land vars båda kungar du fasar för lämnas öde. Jer 7

Sådana val gör barn, men de föds inte onda. De har inte hunnit göra något ont. Men de får lära sig att göra det onda medan de växer upp. Och det är arvsynd. Exempel: palestinska barn får lära sig av sina föräldrar att judar är typ grisar. Så föds generation efter generation med ett enda mål, att förstöra Israel. Googla Al Nakba.

Arvsynd som du menar blir en motsägelse när det gäller de människor som formades av Guds ande innan de föddes, som Johannes Döparen och profeten Jeremia (Jer 1:5) och ett antal andra vi inte har närmare kunskap om.
Citera
2022-07-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det tror jag knappast. Självklart menade hon att vakttornet är en "avfälling", men hon menar det i nedsättande syfte, eftersom hon själv inte anammar bibelns uppfattning av avfällingar.

Det viktiga var att hon anmärkte att man minsann inte kan umgås på internet ( Vilket är felaktigt som en enkel Googlesökning visar:), utan det måste vara i det verkliga livet. Hon tyckte att det var viktigare att anmärka ordet, än att ta till sig det jag menade, så är det inte mer än rätt att hon också är noggrann med hur hon använder ordet "avfälling".
Jag håller med Smeso. Gräver man i gamla VT hittar man alla förkastliga, obibliska läror som ni har spridit under alla år.

Dessutom är ordet avfälling ett rött skynke för dig för att ni kallar avhoppare avfällingar, så du klarar inte av att tolka avfälling på något annat sätt. Samtidigt erkänner Vasectomater sin status som avfälling. Hur vet du att Vasectomater är en kvinna med tanke på namnvalet? Eller känner du dig biten i din avsaknad av maskulinitet?
Citera
2022-07-23, 18:49
Medlem
Citat:
Jag blev ett Jehovas vittne innan Uppdrag Granskning sändes, och jag vet om man polisanmäler eller inte. Jag vet att det är hemska lögner som sprids om Jehovas vittnen.

Nu var frågan inte om man generlellt gör polisanmälan, för jo, man anmäler gärna utomstående, t ex pojkar som ändrar om bokstäverna i "Rikets sal" till "Skirarsle.

Frågan är om man anmäler medtroende eller inte. Har var det t ex med de 1006 registrerade Jehovas-pedofilerna i Australien (Royal Commission-förhör skedde 2015 och finns dokumenterade). Menar du att den korrekta siffran på hur många av dessa som anmäldes INTE är exakt noll? Eller påstår du att det som framkom inför Royal Commission också är "hemska lögner" om Jehovas vittnen.

https://www.washingtonpost.com/news/...e-report-says/
Citera
2022-07-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Han skrev att han inte känner några avfällingar och inte umgås med några avfällingar.
Vad har det då med att skriva på t.ex. Hjälpkällan att göra? Det är ju inte att umgås med dem som skriver där, och man lär knappast känna dem heller. Inte heller att läsa en bok är att umgås med någon.
Hur tänkte du där med din "invändning"?

Ja, själv är jag väldigt van vid att en sekt förvränger anledningar till avhopp.
Inom scientologin säger man alltid att avhoppare var rena rama skithögarna och att de gjort än det ena och det andra som gjorde att de blev utsparkade och de säger också ofta att de varit promiskuösa eller lämnade därför att de ville vara det.
Sanningen å andra sidan, är att de flesta behövt rymma och fly för att komma bort, men att berättelserna om deras påstådda snedsteg och liknande är för internt bruk för att förklara varför de inte finns kvar längre och för att ingen kvarvarande ska vilja lyssna på något som de har att säga.

Möjligen är det vanligare att någon blir utesluten från JV än att någon lämnar avsiktligt, men det har jag ingen statistik på, så du får gärna presentera varifrån du hämtat din statistik på att "vanligaste orsaken till uteslutning är sexuell omoraliskhet". Vilka är siffrorna? Finns det faktiskt en sådan statistik eller är det bara en rökridå som JV lägger ut för sina egna medlemmar?

Sedan 1980-talet pålyser man inte längre offentligt i församlingarna huruvida en person blir utesluten eller hoppar av på eget initiativ. Man pålyser bara att "X X är inte längre ett JV". Säkerligen finns det statistik på detta, men den är inte tillgänglig för vanliga JV. Man gör heller ingen skillnad i mellan dessa grupper i årsstatistiken, jag är t o m osäker på om man en publicerar totala antalet längre.

DEt vi kan se på medlemsstatistiken är att JVs ökningstakt avtog markant för 20-25 år sedan, d v s i samband med att internet blev allmänt tillgängligt. Man varnade också mycket för internet på den tiden, säkerligen märkte man att många kunde få del av information som gjorde att de ville lämna.
Citera
2022-07-23, 19:23
Medlem
Citat:
Nej, jag påstår inte bestämt att du har ljugit, men jag tror inte att du har egen erfarenhet av att Jehovas vittnen inte polisanmäler.

Menar du polisanmälan generellt, eller polisanmälan av medtroende som begått sexuella övergrepp på minderåriga? Kan du ge ett enda exempel på att organisationen i Sverige gjort någon sådan anmälan?
Citera
2022-07-23, 19:25
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Sedan 1980-talet pålyser man inte längre offentligt i församlingarna huruvida en person blir utesluten eller hoppar av på eget initiativ. Man pålyser bara att "X X är inte längre ett JV". Säkerligen finns det statistik på detta, men den är inte tillgänglig för vanliga JV. Man gör heller ingen skillnad i mellan dessa grupper i årsstatistiken, jag är t o m osäker på om man en publicerar totala antalet längre.

DEt vi kan se på medlemsstatistiken är att JVs ökningstakt avtog markant för 20-25 år sedan, d v s i samband med att internet blev allmänt tillgängligt. Man varnade också mycket för internet på den tiden, säkerligen märkte man att många kunde få del av information som gjorde att de ville lämna.

Ja, fri tillgång till bred information och möjlighet att kritiskt granska verksamheten från ett större perspektiv har alltid varit problematiskt för sekter.

Citat:
Suck, nej, jag missade inte det.

Jag är inte ute efter att bevisa ett korrekt språkbruk, utan att visa att jag inte är ensam om att tycka att man kan umgås på internet. Återigen hänger ni upp er på ett visst ord och inte ser andemeningen i det man skriver, på tal om att tolka och misstolka vad den andra säger.

Mmm, man kan också säga att du inte är ensam om att tycka att Jehovas vittnen inte är en sekt. Men du är i minoritet. Lindrigt uttryckt.
Citera
2022-07-23, 20:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om du har med en källa till citatet är det mycket bra.

Jag kan bidra med den här "göken" inför rätta i en rättegång om en vårdnadstvist.
Advokaten frågar om JV har en uppsättning material och skrifter som man kan använda i vårdnadstvister.

https://youtu.be/z0eKSMk7tIU

Jag hade tidigare bara läst en sammanfattning, men det verkar som hela texten ges här:
https://www.icsahome.com/articles/th...t-members-docx

Tydligen har den rapporten upprättats av Stephen A. Kent och Kayla Swanson från University of Alberta i Edmonton, Kanada.

Det ges en hel lista av referenser i slutet. Du kan ju se om de går att hitta, om du har gott om tid.
Citera
2022-07-23, 20:59
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ok, men vad är din åsikt i frågan om man kan umgås via internet eller inte?

Kan man bara umgås i verkliga livet enligt dig?

I den frågan anser jag att ett internetumgänge kan vara en del av ett umgänge. Är det den enda umgängesformen så skulle jag knappast kalla det ett särskilt rikt umgänge.

Men egentligen fattar jag inte varför jag svarar på frågor från dig. Som jag har förstått din diskussionsteknik så svarar du bara på frågor om du kan ta sönder frågor i deras beståndsdelar, välja en liten del av frågan som du avsiktligt missförstår och lämnar allt som är det minsta jobbigt att svara på utan svar. Åt andra hållet ställer du frågor av två anledningar. Antingen hoppas du på att någon ska falla i en gillrad gotchafälla eller så ställer du frågor på ett sätt så att du ska kunna bygga en fin halmgubbe att bekämpa så att du framstår som en äkta Kristi riddare. Korset och svärdet förihelvete! Deus vult! Om någon tar upp ditt trötta ormslingrande så beskyller du dem för dina egna fultricks. Alltid utan att belägga de grundlösa påhoppen.

Så en fråga som berör trådämnet. Åtminstone utkanten av det. När du gick med i JV, gjorde du det för att du gick på deras skeva snack eller är du fullständigt medveten om hur sekter fungerar och gick cyniskt med för att kunna dra nytta av och parasitera på stackarna som går med för att de faktiskt blir lurade?
Se där, en fråga ställd som du ställer frågor... Voila!

För övrigt, såvitt jag vet, avbröts inga utbetalningar pga någon form av påverkan. Ni började söka bidrag 2007 och blev nekade. Första gången ni fick det godkänt var 2019, om jag inte läst fel, och det betalades ut första gången (någonsin) 2021? Ni har även blivit tilldömda ett skadestånd för att beslutet att inte betala ut fattades på felaktiga grunder. Ett beslut som jag personligen tycker är felaktigt. Jag tycker inte destruktiv sektverksamhet ska ha statligt stöd. Min personliga åsikt kan vi ju förstås lämna därhän. Men håll inte på och ljug om att någon organisation, som försöker hjälpa offer för er motbjudande verksamhet att komma tillbaka till livet, har gjort nåt de inte har. Det där återkommande ljugandet klär någon som anser sig representera någon form av moralisk överlägsenhet så fruktansvärt illa.
Senast redigerad av Karnivoren 2022-07-23 kl. 21:02. Anledning: Stavfel
Citera
2022-07-23, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Ja, jag blev också milt sagt överraskad över att jag tydligen höll med om något som jag inte alls höll med om.
Jag sitter för övrigt och hoppar upp och ned av otålighet över att få veta mer om de där polisanmälningarna. För inte skulle han väl ljuga om det? Då skulle han ju vara oärlig. Så kan det ju inte vara. Det är ju bara hederligt folk i Jehovas vittnen.

Det är så här: Organisationen gör numera polisanmälningar där det är ett lagbrott att inte anmäla. Detta diskuterades mycket i Royal commissionfallen i Australien. Det fanns då ingen sådan anmälningsplikt för religiösa samfund i Australien. Jag tror det finns i vissa delstater i USA, samt i ytterligare några länder.
Från 2010 är det dock tillåtet för en JV-medlem att anmäla en medtroende för sexuella övergrepp mot barn. Innan dess var det förbjudet och ansågs vara förtal och kunde vara uteslutningsgrundande.
Citera
2022-07-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Nej, jag håller inte med dig och det vet du. Men som jag sa går en väldigt stor del av din "debatteknik" ut på att försöka ställa folk i gotchasituationer och i en sån här situation, när du uppenbart har misslyckats med till och med det så försöker du låtsas istället.

Hur känns det att vara en av de oärligaste debattörerna på FB? Det är inte helt lätt att lyckas med, du måste vara stolt. Dina föräldrar måste ge varandra High five på bönemötena...

JVn uppmanas å det skarpaste att inte debattera sin tro på öppna internetforum. Detta av lätt insedda skäl. Jag är övertygad om att de flesta JVn är rosenrasande på TTSP och hans sätt att skämma ut organisationen.
Citera
2022-07-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
jo det är väl inget att söka efter, man skulle ju vilja hitta forum där bara JV hänger
Det finns sådana, men de flesta är slutna och stenhårt modererade. Skulle någon råka skriva något som inte stämmer till 100% med JV-läran så är det livstids banning för vederbörande.

En lustig grej är att det startade ett öppet JW-forum redan på 90-talet där medlemmarna kunde vara anonyma. Som du förstår ledde detta till massavhopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in