2017-01-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Får inte ihop ditt svar. Andlig kontakt är i min värld att man ber och utövar andra religiösa aktiviteter tillsammans. God kontakt behöver inte ha några andliga inslag alls. Att bara hjälpa till i nödsituationer eller då man är skyldig att hjälpa till är långt ifrån att ha god kontakt tänker jag. Frågar därför vad du lägger för innebörd i orden andlig kontakt? Anses ex vanlig vänskaplig kontakt där man pratar om vardagliga saker vara andlig kontakt? Om svaret är nej så borde ju god kontakt kunna upprätthållas om man undviker att prata om religion, eller?

citat från vittnenas litteratur:

" Vi umgås inte med uteslutna personer och har ingen andlig gemenskap med dem. I Vakttornet för 15 december 1981, sidan 17, sades det: ”Det lilla ordet ’Hej!’ kan vara det första steget hänemot ett samtal och kanske även mot ett vänskapsförhållande. Skulle vi vilja ta detta första steg i fråga om en utesluten person?”

Är det verkligen nödvändigt att undvika all kontakt med uteslutna personer? Ja, av flera orsaker.

...Lojala kristna familjemedlemmar söker inte efter förevändningar att kunna träffa en sådan utesluten familjemedlem. Lojalitet mot Jehova och hans organisation får dem att respektera Bibelns anordning med uteslutning." -
”Bevara er själva i Guds kärlek” s. 207–208
Citera
2017-01-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
citat från vittnenas litteratur:

" Vi umgås inte med uteslutna personer och har ingen andlig gemenskap med dem. I Vakttornet för 15 december 1981, sidan 17, sades det: ”Det lilla ordet ’Hej!’ kan vara det första steget hänemot ett samtal och kanske även mot ett vänskapsförhållande. Skulle vi vilja ta detta första steg i fråga om en utesluten person?”

Är det verkligen nödvändigt att undvika all kontakt med uteslutna personer? Ja, av flera orsaker.

...Lojala kristna familjemedlemmar söker inte efter förevändningar att kunna träffa en sådan utesluten familjemedlem. Lojalitet mot Jehova och hans organisation får dem att respektera Bibelns anordning med uteslutning." -
”Bevara er själva i Guds kärlek” s. 207–208

Usch vilken otrevlig och kärlekslös text! Ser att texten är gammal och detta måste väl vara ändrat?

Om man nu vill kalla sig kristen ska man inte då älska sin nästa och behandla den som man själv vill bli behandlad?
Citera
2017-01-08, 15:11
Medlem
Citat:
Usch vilken otrevlig och kärlekslös text! Ser att texten är gammal och detta måste väl vara ändrat?

Om man nu vill kalla sig kristen ska man inte då älska sin nästa och behandla den som man själv vill bli behandlad?

Den gyllne regeln du hänvisar till gäller enligt vittnena inte uteslutna, som betraktas som onda. De enda som är värre än uteslutna är såna som jag, som frivilligt lämnat församlingen. Vi är både onda och farliga. Även om vittnena skriker högt att de vill åtnjuta mänskliga rättigheter, nekar de oss samma sa.

Vittnena inbillar sig istället att det är kärleksfullt att frysa ut den som inte följer reglerna eller som inte vill vara med längre.
Synen på uteslutna har snarare hårdnat de senaste åren.
Vi ser väl om varjverumxx lyckas prestera ett rakt svar till dig, men jag tippar på mer slingrande och undanglidningar.
Citera
2017-01-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så då förtjänar man inte vänskap längre? Tar föräldrar i JV hand om sina barn fastän dom inte är döpt? Varför?

Vad är det du skriver??

Inte ens värt att kommentera.
Citera
2017-01-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vad är det du skriver??

Inte ens värt att kommentera.
Frågor, är det jag skriver. Varför vänder JV vännerna ryggen?
Citera
2017-01-08, 17:30
Medlem
Citat:
Får inte ihop ditt svar. Andlig kontakt är i min värld att man ber och utövar andra religiösa aktiviteter tillsammans. God kontakt behöver inte ha några andliga inslag alls. Att bara hjälpa till i nödsituationer eller då man är skyldig att hjälpa till är långt ifrån att ha god kontakt tänker jag. Frågar därför vad du lägger för innebörd i orden andlig kontakt? Anses ex vanlig vänskaplig kontakt där man pratar om vardagliga saker vara andlig kontakt? Om svaret är nej så borde ju god kontakt kunna upprätthållas om man undviker att prata om religion, eller?

Andligt, att inte resonera om bibliska ting som de avsagt sig.
Finns mycket annat att tala om med sina tillåren komna föräldrar e t c.

Du tycks visst inte förstå att en utesluten har tagit avstånd från oss, så varför då tala om bibelns innehåll med dem?
Nu gäller detta dem som är beroende av vår hjälp.
Citera
2017-01-08, 17:33
Medlem
Citat:
Frågor, är det jag skriver. Varför vänder Jv vännerna ryggen?

Som sagt, inte värt att kommentera.
Ingen vänder någon ryggen utom dem som själv bett om det.
Citera
2017-01-08, 17:36
Medlem
Citat:
Som sagt, inte värt att kommentera.
Ingen vänder någon ryggen utom dem som själv bett om det.
Tänk om man inte ber om det?
Citera
2017-01-08, 17:51
Medlem
Citat:
Tänk om man inte ber om det?

Då är man kvar.
Citera
2017-01-08, 17:58
Medlem
Citat:
Då är man kvar.
Konstig syn på vänskap. Hur tror du Jesus hade gjort?
Citera
2017-01-08, 18:00
Medlem
"Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jehovas vittnen så går de till andra källor?"
https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/
Citera
2017-01-08, 18:03
Medlem
Citat:
Konstig syn på vänskap. Hur tror du Jesus hade gjort?

Hur var han mott fariséerna och de skriflärda som skull upprätthålla Gud ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in