Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-17, 13:01
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet

144 000 av Jehovas Vittnen får komma till himlen. Resten ska leva för evigt och klappa lejon i Paradiset på Jorden iklädda finkläder, slips, kavaj och pressvecksbrallor... (Sällskapet Vakttornets illustrationer), men först ska dom rensa upp Jorden från miljarder av lik som dödades i Harmagedon. Låter det inte spännande??
Där vill man ju nästan vara med...
Citera
2021-10-17, 13:24
Medlem
Citat:
Jag tror inte att Jehovas Vittnen agar sina barn i större utsträckning än andra, eller rättare sagt- jag har inte en uppfattning om att dom skulle förespråka barnaga?

Är detta symbolik kanske? Vad säger Sällskapet Vakttornet?

Du har kanske har rätt. Det kan vara symbolik, men de verkar ju ta bibeln bokstavligt... Sen kanske de inte agar sina barn mer än andra.
Minns bara mannen från J.V som knackade på min dörr för många år sedan och jag tog upp frågan, han menade att man agar den man älskar, så precis som gud älskar oss så agar en far sin son för att han älskar honom.
Skulle vara intressant att höra vad J.V säger om saken.
Citera
2021-10-17, 17:11
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Drömläge för att rekrytera då. Osäker, ångest, smärta, medicin och allmän svaghet är perfekt grogrund. Beklagar som fan.
På min tid så skulle det sjungas för lungorna fulla kraft, på sammankomster a i Ulricehamn så pratades det hela tiden om att "taket nästan lyfte" efter inledande sången. Men jag har ju inte hängt med så abra senaste tiden. Det kan säkert vara ändrat med någon devis om att inte utmärka sig eller vara bättre än de andra (kvinnor antar jag)

Jag minns detsamma från Ulricehamn, sång med full styrka.
Citera
2021-10-17, 17:27
Medlem
Citat:
Jag minns detsamma från Ulricehamn, sång med full styrka.
Ulricehall.. Minns du året då mc Donalds stod för maten där?
Citera
2021-10-17, 17:36
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Ulricehall.. Minns du året då mc Donalds stod för maten där?

Nej det minns jag inte på rak arm, tell me about it.
Citera
2021-10-17, 18:04
Medlem
Citat:
Nej det minns jag inte på rak arm, tell me about it.
-82-86 isch. Det var nå tjall med cateringen iom det kom så mycket folk dit så andra dagen vi var där så var det uppställt hamburgerstånd, inga pommes fanns att tillgå, men mos. Det borde ha varit första krets sammankomsten i Ulricehall om inte jag missminner mig. Det var iaf Sveriges största sammankomst ditills. Riktiga sekt vibbar med liveband som spelade medan folk döpte sig, folk stod i mittgångar och korridorer och sjöng. Enda som fattades var lite tungomålstalande. Mäktigt som fan var det.
Citera
2021-10-17, 18:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag undrar vart i Bibeln det står att man måste döpa sig enligt Sällskapet Vakttornets dogmer, vad avgör att det inte räcker med att bara personligen ta emot Jesus? Vet du (eller någon annan) vad Jehovas Vittnen har för svar på detta..

Jag vet faktiskt inte men jag vet att de inte är den enda sekt som påstår nåt sånt. Church of Christ tex säger också att man måste vara döpt för frälsning. Den enda skillnaden är ju att vittnen döps för en “lite större chans till frälsning”. Den stora skaran har inte Jesus frälsning, de har endast ett “hopp” och en “chans” om de har lite tur och jobbar hårt ända till slutet. Som mormonerna som påstår att man får frälsning “after all we can do”.

Bibeln är tydligen med att frälsning inte är pga ens egna gärningar eftersom frälsningen är oförtjänt. Om du arbetar för frälsning så har du ju förtjänat den och Gud är skyldig dig den, dvs du har inte lagt din tillit och tro på Jesus.
Först kommer tro, sen frälsning som sen reflekterar frukten, dvs goda gärningar. Jehovahs vittnen har stora problem att förstå det konceptet, enligt dom kommer ingenting gratis. Inte ens om bibeln säger det. Rom 4:4-6, Rom 3:22, Rom 8:1, Rom 9:14-16. Jag har försökt förklara detta för min JV mor, men ärligt, hon har aldrig läst dessa bibelverser, jag tror hon aldrig läst i Romarna öht. De enda verser de känner till är de som ser ut som att de är skyldiga någon något, som de vänder till organisationen själva.
Citera
2021-10-17, 18:33
Medlem
ArnrikHenstads avatar
Citat:
Jag undrar vart i Bibeln det står att man måste döpa sig enligt Sällskapet Vakttornets dogmer, vad avgör att det inte räcker med att bara personligen ta emot Jesus? Vet du (eller någon annan) vad Jehovas Vittnen har för svar på detta..

Det samma i Hillsong o pingströrelsen. Ingen insyn i dessa samfund gör att vissa lever jävligt rika liv.
Citera
2021-10-17, 18:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Så är det ju och jag tror att många kan bli lyckliga inom Jehovas Vittnen, så som man kan bli lycklig även inom andra sekter. Vi ser exempelvis hur Flat Earth växer sig allt större och jag såg en dokumentär om detta på Netflix och det visade sig att många som gått med i Flat Earth haft problem innan, känt sig ensamma men att Flat Earth var det bästa som hade hänt dem då de nu kände trygghet och gemenskap.

Så är det ju, det är gemenskapen i sig själv som stärker ens övertygelser och omsluter en med en sorts trygghet, vad det nu än är det handlar om. Även en som hålls fängslad av en kidnappare kan utveckla en stark känsla av lojalitet mot sin kidnappare och även vilja stanna i situationen hellre än att bli fri.
Citera
2021-10-17, 19:51
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Bibeln är tydligen med att frälsning inte är pga ens egna gärningar eftersom frälsningen är oförtjänt. Om du arbetar för frälsning så har du ju förtjänat den och Gud är skyldig dig den, dvs du har inte lagt din tillit och tro på Jesus.
Först kommer tro, sen frälsning som sen reflekterar frukten, dvs goda gärningar. Jehovahs vittnen har stora problem att förstå det konceptet, enligt dom kommer ingenting gratis.

Precis. Just därför så har jag verkligen ingen emot de religiösa som har just denna syn som du beskriver. Att ta emot Jesus är gratis, det är det som är så vackert med hela tanken. Sällskapet Vakttornets syn är elitistisk och obehaglig, man ska prestera i fina kostymer för att få överleva Guds hotande Domedag. Usch...
Citera
2021-10-17, 19:52
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArnrikHenstad
Det samma i Hillsong o pingströrelsen. Ingen insyn i dessa samfund gör att vissa lever jävligt rika liv.

Jaodå, jag känner till att det förekommer.
Citera
2021-10-17, 19:55
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Så är det ju, det är gemenskapen i sig själv som stärker ens övertygelser och omsluter en med en sorts trygghet, vad det nu än är det handlar om. Även en som hålls fängslad av en kidnappare kan utveckla en stark känsla av lojalitet mot sin kidnappare och även vilja stanna i situationen hellre än att bli fri.

Att ta emot Jesus Kristus innebär väl på ett sätt att man blir fri? Men inte hos Jehovas Vittnen, där blir man istället underhuggare till Sällskapet Vakttornet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in