Citat:
Ursprungligen postat av
Beckisbarnet
Jag undrar vart i Bibeln det står att man måste döpa sig enligt Sällskapet Vakttornets dogmer, vad avgör att det inte räcker med att bara personligen ta emot Jesus? Vet du (eller någon annan) vad Jehovas Vittnen har för svar på detta..
Jag vet faktiskt inte men jag vet att de inte är den enda sekt som påstår nåt sånt. Church of Christ tex säger också att man måste vara döpt för frälsning. Den enda skillnaden är ju att vittnen döps för en “lite större
chans till frälsning”. Den stora skaran har inte Jesus frälsning, de har endast ett “hopp” och en “chans” om de har lite tur och jobbar hårt ända till slutet. Som mormonerna som påstår att man får frälsning “after all we can do”.
Bibeln är tydligen med att frälsning inte är pga ens egna gärningar eftersom frälsningen är oförtjänt. Om du arbetar för frälsning så har du ju förtjänat den och Gud är skyldig dig den, dvs du har inte lagt din tillit och tro på Jesus.
Först kommer tro, sen frälsning som sen reflekterar frukten, dvs goda gärningar. Jehovahs vittnen har stora problem att förstå det konceptet, enligt dom kommer ingenting gratis. Inte ens om bibeln säger det. Rom 4:4-6, Rom 3:22, Rom 8:1, Rom 9:14-16. Jag har försökt förklara detta för min JV mor, men ärligt, hon har aldrig läst dessa bibelverser, jag tror hon aldrig läst i Romarna öht. De enda verser de känner till är de som ser ut som att de är skyldiga någon något, som de vänder till organisationen själva.