Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Intressant påsrående. Har du källor på detta?
Det jag vet är att JV nu hellre står ute på stan och försöker få folk att uppsöka organisationens hemsida. Den som är intresserad av ett s k bibelstudium kan anmäla sitt intresse via hemsidan. Sannolikt tipsar organisationen i aktuell församling (d v s de äldste) om en sådan intresseanmälan. Är det så du menar?

Källor? Som jag skulle outa för JV? Hoppas du är ironisk. Vad jag skrivit är som det står, självupplevt och svar jag fått av familjemedlemmar som är kvar i sanningen. Är du helt bränd eller? Edit: Ja, enskilda vittnen ska inte initiera bibelstudium, utan ev intresserade ska slussas direkt till de äldste för godkännande och slussning till lämpliga studieledare.
Senast redigerad av Greaser 2021-10-01 kl. 23:23.
Citera
2021-10-01, 23:21
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Nej för helvete. Han har ju kritiserat den yrande kretsen. Det är det värsta man kan göra som JV,

Dessa Herrar i den styrande kretsen är ju alla smorda, så de borde ju ha sanningen de som till och med "känner den himmelska kallelsen" men nävisst ja, enligt TTSP så är det inte alls säkert, det är trots allt bara gud som dömer. Frågan är vad man då skall med denna styrande krets till om allt egentligen bara kan vara rent humbug. Eftersom mycket annat inom JV granskas minutiöst, speciellt de enskilda medlemmarnas privatmoral mm, så undrar jag- VEM GRANSKAR DEN STYRANDE KRETSEN?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-01 kl. 23:28.
Citera
2021-10-01, 23:47
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Du har ju ett konkret exempel i en halvkändis; Rolf Furuli i Norge. Han tror fortfarande på de fundamentala trossatserna, som t ex läran om 1914, men han gick ut i sin senaste bok med att organisationen detaljstyr medlemmarnas liv på ett sätt som inte har stöd i bibeln. Självklart blev han utesluten, även om organisationen i Vakttornet i princip har kopierat Furulis argument (om än tveksmma) för att läran om 1914 är sann.

Nu börjar väl tiden att gå lite väl långt för att profetian ska hålla? Nu är det över 100 år sedan 1914...
Citera
2021-10-02, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jo precis, jag känner till honom. Men enligt TTSP så borde han ju inte blivit utesluten, eftersom det är ju Gud som dömer. Han kanske kan lägga in en klagan.

Nej, inte enligt mig, du ljuger, eller så har du ett kort minne eller något annat problem, för det var inte länge sedan jag förklarade för dig att det är skillnad på när församlingen dömer, och när Gud dömer. Det är inte Gud som dömer när någon blir utesluten, det är människor som dömer.

Människor kan göra misstag, ja hör och häpna, även Jehovas vittnen kan göra misstag:

Citat:
I de flesta avseenden är Jehovas vittnen precis som alla andra. De har problem precis som alla andra — ekonomiska, fysiska, känslomässiga. De begår misstag ibland, eftersom de inte är fullkomliga, ofelbara eller inspirerade av Gud.

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1102000100

Varför fortsätter du att sprida lögner om Jehovas vittnen? Får du någon slags tillfredsställelse av det?
Senast redigerad av ttsp 2021-10-02 kl. 07:21.
Citera
2021-10-02, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Dessa Herrar i den styrande kretsen är ju alla smorda, så de borde ju ha sanningen de som till och med "känner den himmelska kallelsen" men nävisst ja, enligt TTSP så är det inte alls säkert, det är trots allt bara gud som dömer. Frågan är vad man då skall med denna styrande krets till om allt egentligen bara kan vara rent humbug. Eftersom mycket annat inom JV granskas minutiöst, speciellt de enskilda medlemmarnas privatmoral mm, så undrar jag- VEM GRANSKAR DEN STYRANDE KRETSEN?

Återigen kommer du med lögner, förlåt, felaktigheter:

Citat:
Den styrande kretsen består av en grupp smorda kristna män (12 till antalet år 1994), varav 7 tjänar i Sällskapet Vakttornets styrelse. Dessa leder Jehovas vittnens världsvida verksamhet. De är inte inspirerade av Gud och är följaktligen inte ofelbara

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101986011
Citera
2021-10-02, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Återigen kommer du med lögner, förlåt, felaktigheter:
Återigen kommer dummed lögner. Den som gör uttalanden i Guds namn (Jehovas vittnen) som inte förverkligas är en falsk profet.
Citera
2021-10-02, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Återigen kommer dummed lögner. Den som gör uttalanden i Guds namn (Jehovas vittnen) som inte förverkligas är en falsk profet.

Som tur är har Jehovas vittnen aldrig gjort uttalanden i Guds namn, bara försökt förstå bibelns profetior som inte alltid är så lätta att förstå.

Jag antar att du är en sann profet som aldrig gör felaktiga uttalanden?
Citera
2021-10-02, 11:25
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Nej, inte enligt mig, du ljuger, eller så har du ett kort minne eller något annat problem, för det var inte länge sedan jag förklarade för dig att det är skillnad på när församlingen dömer, och när Gud dömer. Det är inte Gud som dömer när någon blir utesluten, det är människor som dömer.

Människor kan göra misstag, ja hör och häpna, även Jehovas vittnen kan göra misstag:

Jag kommer inte med några lögner, utan allt jag skriver är sant. Men du verkar trög i huvudet så jag förväntar mig inte att du ska förstå. Om du exempelvis inte kan begripa den allvarliga innebörden av att dömande kommittér i något som kallas sig guds enda sanna organisation på Jorden godtyckligt utesluter personer så måste du vara hjärntvättad, eller helt enkelt så är du väl bara dum i skallen, vad vet jag. Så vem granskar den styrande kretsen?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-02 kl. 11:32.
Citera
2021-10-02, 11:35
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Som tur är har Jehovas vittnen aldrig gjort uttalanden i Guds namn, bara försökt förstå bibelns profetior som inte alltid är så lätta att förstå.

Rapporterar du tjänst in till församlingen för alla de timmar du sitter här på Flashback?
Citera
2021-10-02, 11:56
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater

Numera så går de ju inte i tjänsten överhuvudtaget, de har ju inte ens möten kvar utan organisationen säljer alla Rikets Salar, i alla fall här i USA. Det håller på att bli en internetreligion och har sina gudstjänster på Zoom. Jag vet inte hur de räknar eventuella timmar längre, något som alltid varit en av de viktigaste aspekterna med att vara ett vittne. Kanske de studerar med ovetande offer genom Zoom också.

Vad jag förstår så är det coronan som gjorde att de slutade att gå i tjänsten på fältet, även om det kanske redan minskade innan. Församlingsmötena hålls på Zoom såvida de nu inte börjat med fysiska möten igen i och med avregleringen av restriktionerna. Jehovas Vittnens organisation är noga med att följa lokala myndigheters lagar och regler, så länge det inte inkräktar på deras religion. Exempelvis uppmanas alla JV:s medlemmar att vaccinera sig och alla i den styrande kretsen är vaccinerade för att föregå med gott exempel.
Citera
2021-10-02, 12:00
Medlem
Citat:

Vad gör JV som ljuger om evangeliet i tjänsten då? Ni är falska profeter!
Citera
2021-10-02, 12:00
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Varför fortsätter du att sprida lögner om Jehovas vittnen? Får du någon slags tillfredsställelse av det?

Ja, jag får belåtenhet av att berätta sanningen om en korrumperad organisation. Och det är inte Jehovas Vittnen jag kritiserar, det är organisationen bakom dem. Att du inte ens fattar det visar att du är väl inte riktigt frisk i hjärnan..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in