Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Usch vad du håller på och förvränger, jag har aldrig påstått att orättfärdiga ska överleva harmageddon, jag pratade om uppståndelsen, det kan alla tydligt läsa.

Du är smart, du använder ordet "slakten" istället för ordet "harmageddon".

Jag analyserade inte grelin1999:s ord "slakten" vad han syftade på. "slakten" kan tolkas som att man menar den slutgiltiga striden efter harmageddon och dom tusen åren, då Gud slutligen tar bort Satan och alla människor som motstår honom. Detta benämner ni säkert lika orättfärdigt som en "slakt" så som harmageddon.

Jag tog till mig påståendet att "vem som helst, även kanske Hitler" skulle kunna bli räddad. Den gången då jag pratade om Hitler, så var det enbart om uppståndelsen jag menade. Att grelin1999 då skulle missförstå/misstolka mig och tro att det handlar om harmageddon är ju inte så förvånande, men jag vet ju inte vilken "slakt" han menar egentligen.

Det är väl ganska tydligt att jag inte kan prata om Hitler som en överlevare av harmageddon, han lever ju inte nu så att han kan uppleva det.

Att du inte tillrättavisar grelin1999:s felaktiga uppfattningar som du är fullt medveten om, utan angriper istället mig med falska anklagelser om att jag skulle slå blå dunster i ögonen på folk är det vanliga beteendet som du uppvisar, återigen, är du stolt över detta arbete du utför? Känner du dig tillfredsställd av dom rätta anledningarna?

Bra det, ja visst kan jag bidra till att korrekt info kommer fram så är jag nöjd.
Jag ser att du lagt ut en stor fet lögn efter detta, men jag hinner inte rätta dig ikväll, det kommer när jag har tid.
Senast redigerad av Jhwh 2015-09-26 kl. 23:22.
Citera
2015-09-27, 09:45
Medlem
Citat:
Dom som överlever är sådana som underordnar sig Gud och hans lagar och omvänder sig från onda handlingar, oavsett vad människorna kallar sig, oavsett vilket folk personer tillhört :

" och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning."(Upp 16:9 Bibel2000)

"Då tog Petrus till orda: ”Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör."(Apg 10:34-35 Bibel2000)

Dunster dunster dunster.
Visst är det så, men det är inget svar på frågan. Alla är välkomna att bli ett Jv betyder detta, någon officiell främlingsfientlighet finns inte hos JV och det är ju nåt positivt. Men nu använder du dessa verser i sammanhanget -överleva slakten, vilket var frågeställningen.
Där är det, precis som grelin antyder, du TTSP som framför din egen (mer lovvärda) åsikt att man behöver inte vara ett Jv för att överleva slakten eller Harmageddon.
Din religion däremot, vars styrande krets dikterar vad JV tror, hävdar att varje överlevare måste ha det tecken på pannan som Hesekiel skrev om. Tecknet innebär att vara ett döpt jehovas vittne. Det är ett minimikrav som de anser att Gud skulle kräva.
Sen är det ingen som vet idag, vilka som ändrat sig och blivit ett JV, när den dagen kommer. Det finns många vackert formulerade, väl inlindade omskrivningar för detta. TTSP får det att låta som att inte bara JV kommer att överleva.
Men tron är ändå benhård när det kommer till kritan:
Endast döpta JV har möjlighet att överleva Harmageddon, medan alla har möjlighet att få uppstå.

Sen står det inte så i Bibeln, men ett JV har Vakttornet som en högre auktoritet att förhålla sig till.
Senast redigerad av Jhwh 2015-09-27 kl. 10:07.
Citera
2015-09-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Dunster dunster dunster.
Visst är det så, men det är inget svar på frågan. Alla är välkomna att bli ett Jv betyder detta, någon officiell främlingsfientlighet finns inte hos JV och det är ju nåt positivt. Men nu använder du dessa verser i sammanhanget -överleva slakten, vilket var frågeställningen.
Där är det, precis som grelin antyder, du TTSP som framför din egen (mer lovvärda) åsikt att man behöver inte vara ett Jv för att överleva slakten eller Harmageddon.
Din religion däremot, vars styrande krets dikterar vad JV tror, hävdar att varje överlevare måste ha det tecken på pannan som Hesekiel skrev om. Tecknet innebär att vara ett döpt jehovas vittne. Det är ett minimikrav som de anser att Gud skulle kräva.
Sen är det ingen som vet idag, vilka som ändrat sig och blivit ett JV, när den dagen kommer. Det finns många vackert formulerade, väl inlindade omskrivningar för detta. TTSP får det att låta som att inte bara JV kommer att överleva.
Men tron är ändå benhård när det kommer till kritan:
Endast döpta JV har möjlighet att överleva Harmageddon, medan alla har möjlighet att få uppstå.

Sen står det inte så i Bibeln, men ett JV har Vakttornet som en högre auktoritet att förhålla sig till.

Tack för ditt belysande inlägg. Det som du skriver är också det intrycket jag fått. Men jag har ej personlig erfarenhet av JV och kan ej deras terminologi och detaljer....

Det skulle ju dock vara logiskt meningslöst att driva en sekt om man sa att "vem som helst" skulle kunna överleva slakten (eller "bli frälst" som andra mer sunda kristna varianter skulle kalla det).

Om man ser sig omkring, även i Sverige, är det svårt att se alltför många sätt som JV egentligen skiljer sig från många "vanliga" svenskar inkl ateister. Det finns svenskar som lever i monogama förhållanden, ej super sig fulla, ej har tagit emot blod ( vi antar för skojs skull att detta arbiträra argument stämmer ), osv.
Visst är de inte ute och missionerar så kanske fallerar det där... ?

Jag tycker också att ttsp har en mer lovvärd åsikt, och om jag förstår hans tidigare inlägg så är ttsp's biologiska familj ej vittnen. Vilket kanske förklarar hans åsikt.
Citera
2015-09-27, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det skulle ju dock vara logiskt meningslöst att driva en sekt om man sa att "vem som helst" skulle kunna överleva slakten (eller "bli frälst" som andra mer sunda kristna varianter skulle kalla det).

Lika meningslöst som efterrationalisering alltid är.
Citera
2015-09-27, 12:20
Medlem
Citat:
Tack för ditt belysande inlägg.

Det är ett vilseledande inlägg. Fråga vilket Jehovas vittne som helst den direkta frågan om bara dom som är döpta kommer att överleva harmageddon.

Och jag har visat flera gånger från litteraturen att det inte förhåller sig så.

Citat:
Men jag har ej personlig erfarenhet av JV och kan ej deras terminologi och detaljer....

Ändå förlitar du dig på någon som inte är ett Jv, mer än vad Jv själva säger, och denna person har en tydlig agenda, att motsäga och förnedra Jv, en sådan person litar du mer på.

Citat:

Ser du inte motsägelsen? Å ena sidan är det bara döpta som blir frälsta, å andra sidan överlever vem som helst. Hur ska ni ha det? Och båda påståendena är ändå felaktiga.

Citat:
Om man ser sig omkring, även i Sverige, är det svårt att se alltför många sätt som JV egentligen skiljer sig från många "vanliga" svenskar inkl ateister. Det finns svenskar som lever i monogama förhållanden, ej super sig fulla, ej har tagit emot blod ( vi antar för skojs skull att detta arbiträra argument stämmer ), osv.

Ja och om dom inte längre fram i tiden blir vilseledda av samhällets påverkan, och börjar begå äktenskapsbrott, och börjar supa sig fulla, och börjar ta emot blod, men framförallt hyser ett agg mot Gud och förkastar honom, hädar emot honom, så finns det en chans att Gud låter dom överleva harmageddon.

Samhället är ju på väg längre och längre bort från Guds normer, och till slut blir det så ont att dom flesta människor kommer att häda Gud den dagen och vägrar att omvända sig. Redan idag ser vi att dom flesta vänder Gud ryggen.

Men oavsett deras tidigare gärningar så är det viktiga om dom omvänder sig när dom står framför Gud.

Citat:
Jag tycker också att ttsp har en mer lovvärd åsikt, och om jag förstår hans tidigare inlägg så är ttsp's biologiska familj ej vittnen. Vilket kanske förklarar hans åsikt.

Varför kan du inte skaffa dig en "personlig erfarenhet av JV"?

Fråga denna enda fråga: "är det bara dom som hinner bli döpta innan harmageddon som kommer att räddas"? Detta skulle betyda att t.ex. ungdomar som är odöpta förkunnare, dör i harmageddon eftersom dom inte hann med att bli döpta. Anar du inte ens att detta inte kan stämma?

Jag undrar om det är så att du inte vill ta kontakt och undersöka hur man tror, du vill kanske höra smaskiga lögner om Jehovas vittnen för det kittlar dina öron?
Citera
2015-09-27, 13:43
Medlem
Citat:
Tack för ditt belysande inlägg. Det som du skriver är också det intrycket jag fått. Men jag har ej personlig erfarenhet av JV och kan ej deras terminologi och detaljer....

Jag har för dålig koll på andra religioner för att uttala mig om deras syn på överlevnad.
Att JV tror att bara de skall överleva har jag inget problem med egentligen, men jag diskuterar gärna när de ofta tom hävdar att det inte skulle vara sant, för att låta bättre.
Citera
2015-09-27, 13:51
Medlem
Citat:
Det är ett vilseledande inlägg. Fråga vilket Jehovas vittne som helst den direkta frågan om bara dom som är döpta kommer att överleva harmageddon.

Nu är du inte ärlig igen, du har visat en del citat som går runt den berömda gröten, dessa omskrivningar som går ut på att ni inte dömer, eller att vem som överlever vet ni inte nu.

Dvs det räcker inte att bara vara ett döpt JV, och vilka som ändrar sig före slutet vet ni inte, vilka som alltså hinner bli JV innan Harmageddon.
Citera
2015-09-27, 14:04
Medlem
Citat:
Varför kan du inte skaffa dig en "personlig erfarenhet av JV"?

Fråga denna enda fråga: "är det bara dom som hinner bli döpta innan harmageddon som kommer att räddas"? Detta skulle betyda att t.ex. ungdomar som är odöpta förkunnare, dör i harmageddon eftersom dom inte hann med att bli döpta. Anar du inte ens att detta inte kan stämma?

Jag undrar om det är så att du inte vill ta kontakt och undersöka hur man tror, du vill kanske höra smaskiga lögner om Jehovas vittnen för det kittlar dina öron?

Tack för ditt inlägg. Som du kanske vet så är jag inte "kritiker av JV" i sig.
Jag kritiserar det jag tycker är dåligt och lovordar det jag tycker är bra. Gäller alla religioner.

Om det du säger dock är sant, varför skulle jag i så fall behöva bli en del av JV?
Enda konkreta skillnaden mellan mig och ett vittne är som sagt att de går omkring och försöker konvertera folk. (med inte alltför stor framgång, som du nog vet...)

Om verkligen vem som helst hade kunnat bli räddade borde ni väl kunna samarbeta mer med andra kristna organisationer? Men ni anser att de är okristliga, eller hur är det?
Menar du på allvar att en pingstvän, katolik eller muslim skulle kunna räknas in bland de 144 000 som ska stå Gud närmast?
Eller vad kommer hända med de "goda" katolikerna, muslimerna, etc? Kommer de leva sida vid sida med JV efter slakten?
Hur många icke-JV tror du kommer överleva slakten, på ett ungefär? Några tusen, några miljoner...?

Jag behöver inte ta kontakt med JV. Jag har varit i kontakt med JV men eftersom jag inte vill behöva bli toppstyrd och sluta "tro" på evolutionen så har jag undanbett mig mer kontakt.
Har inget behov av att gå in i fler religiösa gränder som bara gör mitt liv tristare, svårare och mer omständigt. Det får räcka det jag gjort. Siktar istället på att försöka leva mina resterande dagar... eller iaf försöka. Behöver ej någon annan att tala om för mig hur det ska gå till.
Citera
2015-09-27, 14:11
Medlem
Citat:
Jag är inte insatt i era idéer och terminologi.

Vad de flesta vill veta är: vem blir "räddad"/frälst/lever med Jesus, etc.
Okej, de flesta människor återuppstår alltså. Men sen blir väl alla utom JV slaktade?

Eller menar du att de som överlever slakten kan vara även icke-JV som då lever tillsammans med JV? Tror du det är många icke-JV som överlever slakten?

Jehovas vittnen är de som Vittnar om Jehova skaparen Gud och inget annat.

(Johannes 17:3)
Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.
Citera
2015-09-27, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg. Som du kanske vet så är jag inte "kritiker av JV" i sig.

Citat:
Jag kritiserar det jag tycker är dåligt och lovordar det jag tycker är bra. Gäller alla religioner.

Spar oss från ditt closet-muslimska hyckleri.
Citera
2015-09-27, 14:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=ttsp|54839128]
Citat:
Fråga vilket Jehovas vittne som helst den direkta frågan om bara dom som är döpta kommer att överleva harmageddon.

Fråga vilken kristen som helst med tron "i sitt hjärta" så kommer du se att den inte fördömer någon utifrån vilket dopvatten ur vilket fundament som östes över huvudet. De kristna som lever med tron på jesus, gör ingen skillnad på döpta och odöpta, du är fången i med huvudet i boken och verkar vara helt handikappad i den utökade kristna missionen. Jag förvarar inte kristnas ärogångar genom historien, men nog tusan känner man igen en "sann kristen" när man möter den, jag gör det utifrån de referensramar jag har vad beträffar sund och straff.. att ska du som kristen leka domare. då ska du dra ut fingrarna ur röven på bibelfiguranterna, de är litterära - medan människor är livs levande.

Jag ser inte att du förstått vad human kristen livsåskådning handlar om, det handlar inte om bokstavsexercis! sådant försvann.. i samma takt som latinet försvagades..

men du verkar stå fast med proppen i huvudet, om att de-jävlarna-kom-och-slog "sina egna" tolkningar som allenarådande i pannan på dig, jag som levt i kristen anda.. har inte ens känt på den typ av fördömanden som du som vill ge dig etiketten JV gör - att ni fördömer än i denna dag, det fruksamma i att ge barn presenter och omedelbart skapar ett maskineri av argumentföring om att det automatiskt är materielism "utan anknytning till bibeln", som om bibeln är hela t.ex jesus "sanning" ?

tror du verkligen det? jag vet inte eftersom jag inte tror på litterära beskrivningar av en tid, som ingen ens kan relatera till... bibeln är ingen dokumentärt berättad bokform. Men ni i jv beter er som att om lagar som gällde år 1600.. sågs som anständiga och h a d e , någon slags anknytning till bibeltolkning i århundranden före år 1600.. då måste ju isf redan grottmänniskorna ha suttit inne med en helt genialisk lösning på hur man undgår att "inte straffas av gud"

nej ska inte ens försöka grotta in mig i de livsattityder som jv ålägger sina medlemmar, det enda man kan glädjas åt är det antal som lämnar.

ni bannar bl.a alkohol nåt så infernaliskt felvänt att man undrar ännu, hur man ens kan komma ppå tanken att ökad bibelkunskap.. i samma takt ökar i motsvarande grad också livskunskapen.. jag tvivlar på att de två ens går samma väg.

Citat:
Ändå förlitar du dig på någon som inte är ett Jv, mer än vad Jv själva säger, och denna person har en tydlig agenda, att motsäga och förnedra Jv, en sådan person litar du mer på.
Kan du tänka dig... att andra religioner föder fram människor, som inte läser brooklyn-mannualen.. att i enbart USA.. det finns så många fler miljoner som förkastar ert svartmålande av att gå-utanför-jv-mannualen.. tänka sig..

..tänka sig att treenigheten gick och rotade sig i självaste landet där annars tron på Oden .. var större än den mannual jv sitter med. Att tron på vädermakt ännu är tämligen förhärskande, dock heter det idag meteorologi. Jag ser nog meteorologiska institut betydligt mer trovärdiga än religions-sekteristiska, och dessutom.. som den ateist jag är, vet jag på förhand att jag inte ens i påvens ögon, ses som syndare... det gäller att begripa treenighetens simpla komplex, som när det plockas isär. handlar om enbart ömssesidig förståelse av existensens grundval, dock försöker de fokusera på kärleksevangelium.. där ni stöter på patrull.. ni ondgör er över individer som har så lite som en mellanöl i kylskåp som de ultrafundamentalister ni ju är. Man får inte vara så enfaldig när man ska försöka ta sig ööööövergripande fattning om heeeela världens tillstånd. Riktigt så jävla skicklig blir du aldrig, via en bok som bibeln.

För du bannar ju redan dem som färhåller sig till biologi, meteorologi, arkeologi.. etc. Ett jv, skulle banna sitt barn sönder och samman som ville läsa hellre evolutionslära med sina vänner. än att som dockor bli tagna i armen att förkasta "de ondsintas lära" , det är hjärntvätt på extrem nivå.

Ni kommer ju inte med kunskap om vi säger så.

Ni som alal religiösa fundamentalister, har tro.. kan du erkänna det, så finns inget att kverulera om.

(dock, har jag ju mött jv, som icke nöjer sig med att ta sådan ödmjuk position, man vill mer.. man vill övertyga andra, om vilka satanister andra religiösa riktningar är, vilket tangerar blackmail mot de egna i rörelsen, framförallt barnen är era slagpåsar)

Citat:
Ser du inte motsägelsen? Å ena sidan är det bara döpta som blir frälsta, å andra sidan överlever vem som helst. Hur ska ni ha det? Och båda påståendena är ändå felaktiga.
Det vore klädsamt om du kunde säga, att gudstron inte direkt klargör vad som öht händer när detta liv är till ända. Men ni stoppar liksom inte där.. ni svartmålar hellre, för att påstå er att via-bokstavstron ha vaskat fram något "essentiellt" avgörande.. och menar att andra konfessionalister absolut aldrig läser bibel. Gör dom så förstår de inte. Men ni förstår, för ni har direktkontakt med guden?

Svar nej, du har inte annan väg mot guden, än vad valfri ateist har.. en livsförklaring om skapare som skapat intellektet, har isf en väg in mot varje individ, på ett sätt som ingen religion kan förklara. Då det isf sköter sig självt.. och dyrkan av en bok.. kan upphöra. Det är det som låter många troende bejaka liv och njutning och låta kärlek ges uttryck.. t.ex att glädjas, inte sitta med suracitronminer dag in och dag ut, och banna folk bakom gardinerna räddhågset se på männskor som främlingar. Och bygga djävulshistorier om vars och ens egenskaper.

Citat:

Ja och om dom inte längre fram i tiden blir vilseledda av samhällets påverkan, och börjar begå äktenskapsbrott, och börjar supa sig fulla, och börjar ta emot blod, men framförallt hyser ett agg mot Gud och förkastar honom, hädar emot honom, så finns det en chans att Gud låter dom överleva harmageddon.
Craptalk
Citat:
Samhället är ju på väg längre och längre bort från Guds normer, och till slut blir det så ont att dom flesta människor kommer att häda Gud den dagen och vägrar att omvända sig. Redan idag ser vi att dom flesta vänder Gud ryggen.
Eftersom du inte känner guds natur, som bevisas i hur dåligt du förstår lustprinciperna.. att beröring t.ex har långtifrån med sex och automatiskt sexuellt begär att göra, så får jag fortsatt se dig som hjärntvättad och fastlåst i sektens människovidriga mannual.
Citat:
Men oavsett deras tidigare gärningar så är det viktiga om dom omvänder sig när dom står framför Gud.
Bara det att du inte vet vilken väg gud tar, du inbillar dig och håller ditt ego lite alltför kärt.

Citat:

JV hinner orda det på egna meriter, långt innan man hunnit in i rikets sal.

JV sitter just nu inte enbart i rikets sal och grillar barn och andra.. utan sitter på andra sidan skranket för att beskådas i hur man drar upp bibeln ur rockärmen, för att ytterligare allienera sig människolagarna på grundläggande mänskliga principer, som man försöker.. tolka bort.. genom att "bevisa" hur man KAN.. försvara pedofili.

Men tja.. det är ju småpotatis. Gud är ju större än belackare.. för belackande är ju jv iaf inte va?
Citera
2015-09-27, 15:17
Medlem
Citat:
Om verkligen vem som helst hade kunnat bli räddade borde ni väl kunna samarbeta mer med andra kristna organisationer? Men ni anser att de är okristliga, eller hur är det?
Menar du på allvar att en pingstvän, katolik eller muslim skulle kunna räknas in bland de 144 000 som ska stå Gud närmast?

Nej, nej, och återigen nej. Varför är det så svårt att förstå? Inte vem som helst kan bli räddad. Inte vem som helst kan få uppståndelse heller, som var det jag pratade om när jag tog upp om Hitler.

Dom som syndar mot heliga anden får varken uppståndelse eller blir räddade. Adam och Eva får förmodligen inte uppståndelse eftersom dom visste vem Gud var, vad han krävde och ändå gick emot honom, dom syndade mot heliga anden.

Men om Hitler har syndat mot heliga anden vet vi inte, det kan finnas en möjlighet att även han får uppståndelse till den nya ordningen, tusenårsriket, men om han sedan blir räddad och får leva i paradiset är en annan fråga. Det beror på om han kan underordna sig Gud och hans lagar.

Dom människor som fortfarande lever när harmageddon kommer, får stå framför Gud och ta ställning, om dom då går emot Gud, så syndar dom mot heliga anden och kommer inte att få överleva harmageddon till den nya ordningen, till tusenårsriket. Då hamnar dom på getternas sida (Matteus 25:31-46).

Men om människor, oavsett om dom är döpta Jehovas vittnen eller inte, är villiga att underordna sig Gud när man står framför honom, så får dom överleva till den nya ordningen. Men om dom sedan blir räddade till paradiset beror återigen på om man är villig att underordna sig det samhälle som existerar efter tusen år, där inga sjukdomar, ingen död, inget krig existerar.

Förstår du nu? Du måste skilja mellan harmageddon och det som sker efter harmageddon och dom 1000 åren.

Och återigen, jag har aldrig sagt att vem som helst blir räddad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in