[quote=ttsp|54839128]
Citat:
Fråga vilket Jehovas vittne som helst den direkta frågan om bara dom som är döpta kommer att överleva harmageddon.
Och jag har visat flera gånger från litteraturen att det inte förhåller sig så.
Fråga vilken kristen som helst med tron "i sitt hjärta" så kommer du se att den inte fördömer någon utifrån vilket dopvatten ur vilket fundament som östes över huvudet. De kristna som lever med tron på jesus, gör ingen skillnad på döpta och odöpta, du är fången i med huvudet i boken och verkar vara helt handikappad i den utökade kristna missionen. Jag förvarar inte kristnas ärogångar genom historien, men nog tusan känner man igen en "sann kristen" när man möter den, jag gör det utifrån de referensramar jag har vad beträffar sund och straff.. att ska du som kristen leka domare. då ska du dra ut fingrarna ur röven på bibelfiguranterna, de är litterära - medan människor är livs levande.
Jag ser inte att du förstått vad human kristen livsåskådning handlar om, det handlar inte om bokstavsexercis! sådant försvann.. i samma takt som latinet försvagades..
men du verkar stå fast med proppen i huvudet, om att de-jävlarna-kom-och-slog "sina egna" tolkningar som allenarådande i pannan på dig, jag som levt i kristen anda.. har inte ens känt på den typ av fördömanden som du som vill ge dig etiketten JV gör - att ni fördömer än i denna dag, det fruksamma i att ge barn presenter och omedelbart skapar ett maskineri av argumentföring om att det automatiskt är materielism "utan anknytning till bibeln", som om bibeln är hela t.ex jesus "sanning" ?
tror du verkligen det? jag vet inte eftersom jag inte tror på litterära beskrivningar av en tid, som ingen ens kan relatera till... bibeln är ingen dokumentärt berättad bokform. Men ni i jv beter er som att om lagar som gällde år 1600.. sågs som anständiga och h a d e , någon slags anknytning till bibeltolkning i århundranden före år 1600.. då måste ju isf redan grottmänniskorna ha suttit inne med en helt genialisk lösning på hur man undgår att "inte straffas av gud"
nej ska inte ens försöka grotta in mig i de livsattityder som jv ålägger sina medlemmar, det enda man kan glädjas åt är det antal som lämnar.
ni bannar bl.a alkohol nåt så infernaliskt felvänt att man undrar ännu, hur man ens kan komma ppå tanken att ökad bibelkunskap.. i samma takt ökar i motsvarande grad också livskunskapen.. jag tvivlar på att de två ens går samma väg.
Citat:
Ändå förlitar du dig på någon som inte är ett Jv, mer än vad Jv själva säger, och denna person har en tydlig agenda, att motsäga och förnedra Jv, en sådan person litar du mer på.
Kan du tänka dig... att andra religioner föder fram människor, som inte läser brooklyn-mannualen.. att i enbart USA.. det finns så många fler miljoner som förkastar ert svartmålande av att gå-utanför-jv-mannualen.. tänka sig..
..tänka sig att treenigheten gick och rotade sig i självaste landet där annars tron på Oden .. var större än den mannual jv sitter med. Att tron på vädermakt ännu är tämligen förhärskande, dock heter det idag meteorologi. Jag ser nog meteorologiska institut betydligt mer trovärdiga än religions-sekteristiska, och dessutom.. som den ateist jag är, vet jag på förhand att jag inte ens i påvens ögon, ses som syndare... det gäller att begripa treenighetens simpla komplex, som när det plockas isär. handlar om enbart ömssesidig förståelse av existensens grundval, dock försöker de fokusera på kärleksevangelium.. där ni stöter på patrull.. ni ondgör er över individer som har så lite som en mellanöl i kylskåp som de ultrafundamentalister ni ju är. Man får inte vara så enfaldig när man ska försöka ta sig ööööövergripande fattning om heeeela världens tillstånd. Riktigt så jävla skicklig blir du aldrig, via en bok som bibeln.
För du bannar ju redan dem som färhåller sig till biologi, meteorologi, arkeologi.. etc. Ett jv, skulle banna sitt barn sönder och samman som ville läsa hellre evolutionslära med sina vänner. än att som dockor bli tagna i armen att förkasta "de ondsintas lära" , det är hjärntvätt på extrem nivå.
Ni kommer ju inte med kunskap om vi säger så.
Ni som alal religiösa fundamentalister, har tro.. kan du erkänna det, så finns inget att kverulera om.
(dock, har jag ju mött jv, som icke nöjer sig med att ta sådan ödmjuk position, man vill mer.. man vill övertyga andra, om vilka satanister andra religiösa riktningar är, vilket tangerar blackmail mot de egna i rörelsen, framförallt barnen är era slagpåsar)
Citat:
Ser du inte motsägelsen? Å ena sidan är det bara döpta som blir frälsta, å andra sidan överlever vem som helst. Hur ska ni ha det? Och båda påståendena är ändå felaktiga.
Det vore klädsamt om du kunde säga, att gudstron inte direkt klargör vad som öht händer när detta liv är till ända. Men ni stoppar liksom inte där.. ni svartmålar hellre, för att påstå er att via-bokstavstron ha vaskat fram något "essentiellt" avgörande.. och menar att andra konfessionalister absolut aldrig läser bibel. Gör dom så förstår de inte. Men ni förstår, för ni har direktkontakt med guden?
Svar nej, du har inte annan väg mot guden, än vad valfri ateist har.. en livsförklaring om skapare som skapat intellektet, har isf en väg in mot varje individ, på ett sätt som ingen religion kan förklara. Då det isf sköter sig självt.. och dyrkan av en bok.. kan upphöra. Det är det som låter många troende bejaka liv och njutning och låta kärlek ges uttryck.. t.ex att glädjas, inte sitta med suracitronminer dag in och dag ut, och banna folk bakom gardinerna räddhågset se på männskor som främlingar. Och bygga djävulshistorier om vars och ens egenskaper.
Citat:
Ja och om dom inte längre fram i tiden blir vilseledda av samhällets påverkan, och börjar begå äktenskapsbrott, och börjar supa sig fulla, och börjar ta emot blod, men framförallt hyser ett agg mot Gud och förkastar honom, hädar emot honom, så finns det en chans att Gud låter dom överleva harmageddon.
Craptalk
Citat:
Samhället är ju på väg längre och längre bort från Guds normer, och till slut blir det så ont att dom flesta människor kommer att häda Gud den dagen och vägrar att omvända sig. Redan idag ser vi att dom flesta vänder Gud ryggen.
Eftersom du inte känner guds natur, som bevisas i hur dåligt du förstår lustprinciperna.. att beröring t.ex har långtifrån med sex och automatiskt sexuellt begär att göra, så får jag fortsatt se dig som hjärntvättad och fastlåst i sektens människovidriga mannual.
Citat:
Men oavsett deras tidigare gärningar så är det viktiga om dom omvänder sig när dom står framför Gud.
Bara det att du inte vet vilken väg gud tar, du inbillar dig och håller ditt ego lite alltför kärt.
Citat:
Fråga denna enda fråga: "är det bara dom som hinner bli döpta innan harmageddon som kommer att räddas"? Detta skulle betyda att t.ex. ungdomar som är odöpta förkunnare, dör i harmageddon eftersom dom inte hann med att bli döpta. Anar du inte ens att detta inte kan stämma?
Jag undrar om det är så att du inte vill ta kontakt och undersöka hur man tror, du vill kanske höra smaskiga lögner om Jehovas vittnen för det kittlar dina öron?
JV hinner orda det på egna meriter, långt innan man hunnit in i rikets sal.
JV sitter just nu inte enbart i rikets sal och grillar barn och andra.. utan sitter på andra sidan skranket för att beskådas i hur man drar upp bibeln ur rockärmen, för att ytterligare allienera sig människolagarna på grundläggande mänskliga principer, som man försöker.. tolka bort.. genom att "bevisa" hur man KAN.. försvara pedofili.
Men tja.. det är ju småpotatis. Gud är ju större än belackare.. för belackande är ju jv iaf inte va?