Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nu frågade jag dig, du sade:

Hur ska det se ut för att det ska fylla kvalifikationerna?

Det står krig på den ena orten efter den andra i bibeln, vilket det första världskriget inte uppfyller på något unikt sätt.

Så.

?
Citera
2021-10-25, 22:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag omformulerar mig:

Om 1:a och 2:a världskriget inte är kvalifikationer för "krig på ena orten efter den andra", vad för slags krig krävs för att profetian ska uppfyllas?

Varför inte istället nämna ett enda krig som inte uppfyller kvalifikationen "krig på ena orten efter den andra"?

Det är inte specifikt en beskrivning av vare sig världskrig eller ens krig mellan nationer, utan fungerar lika bra på inbördeskrig.
Citera
2021-10-25, 22:13
Medlem
Citat:
Jag omformulerar mig:

Om 1:a och 2:a världskriget inte är kvalifikationer för "krig på ena orten efter den andra", vad för slags krig krävs för att profetian ska uppfyllas?

Så tidigare krig under historiens gång uppfyller alltså inte den profetian?
Citera
2021-10-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Det står krig på den ena orten efter den andra i bibeln, vilket det första världskriget inte uppfyller på något unikt sätt.

Hur kan "krig på den ena orten efter den andra" uppfyllas i verkligheten?
Citera
2021-10-25, 22:19
Medlem
Citat:
Dude.... Det har krigat genom hela människans historia. Varför skulle din mellanöstergud just beskriva en i första hand europeisk konflikt? Jerusalem ligger liksom inte nästgårds med Berlin.
Citera
2021-10-25, 22:25
Medlem
Citat:

Det blir svårt att sätta fingret på det är ett vagt sätt att uttrycka det på, i stil med "många orter".

Inte så att jag tänker "ja men just det! Den beskrivningen stämmer ju på pricken in på detta krig som drabbade 5109 orter, förra kriget kom ju bara upp i 3800 orter så det kan det ju knappast ha varit det kriget..."
Citera
2021-10-25, 22:34
Medlem
Citat:
Så tidigare krig under historiens gång uppfyller alltså inte den profetian?

Inte tillsammans med dom andra tecknen på de sista dagarna, t.ex. detta:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. " (2 Tim 3:1-4 Bibel2000)

Och detta tecken:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)

Det är inte förrän i våra dagar som alla folk på jorden har tillgång till bibeln, och får besök av Guds utsända som förkunnar om Guds kungarike.

Dessutom talar Daniels profetior om 4 världsvälden som kommer efter Babylon, innan Gud inför sitt eget kungarike på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Och dom sista dagarna innan Gud inför sitt rike på jorden, så uppfylls Jesus och Paulus profetior om dom svåra tiderna, och det stämmer väl överens med vår tid, inte innan och inte efter.
Citera
2021-10-25, 22:44
Medlem
Citat:
Det blir svårt att sätta fingret på det är ett vagt sätt att uttrycka det på, i stil med "många orter".

Inte så att jag tänker "ja men just det! Den beskrivningen stämmer ju på pricken in på detta krig som drabbade 5109 orter, förra kriget kom ju bara upp i 3800 orter så det kan det ju knappast ha varit det kriget..."

Det är därför man inte ska stirra sig blind på bara ett skriftställe, utan se hela sammanhanget, tyda tidens tecken. På liknande sätt kan man tyda naturens tecken för att veta att sommaren är nära.
Bibeln är medvetet vagt skriven för att skilja agnarna från vetet.
Citera
2021-10-25, 22:49
Medlem
Citat:
Det är därför man inte ska stirra sig blind på bara ett skriftställe, utan se hela sammanhanget, tyda tidens tecken. På liknande sätt kan man tyda naturens tecken för att veta att sommaren är nära.
Bibeln är medvetet vagt skriven för att skilja agnarna från vetet.
Det där är jo också ett sätt att beskriva "cherrypicking"

Jag känner mig ignorerad. Ignorerar du mig för jag ställer obekväma frågor, eller för jag skrattar åt dina svar Titties? Jag behöver få veta varför JV alltid har benägenhet att glida undan när jag vill diskutera.
Citera
2021-10-25, 22:57
Medlem
Citat:
Jag omformulerar mig:

Du har fortfarande inte svarat på Mankers högst relevanta fråga: "Sex: Varför skulle en fullständig allsmäktig gud bry sig om du onanerar, bögar eller för den delen knullar runt? Just onani, porr och sexualitet var ett stort ämne i "min" församling när jag närmade mig puberteten. Eller var det mest för att de äldste runt mig skulle få sitta å runkflåsa medan de ställde ingående frågor om mig och mina medsystrars förehavanden på fritiden? Jävligt obehagligt både då och nu faktiskt. Det var på tal om nå helt annat absolut förbjudet att prata om både Rutherford(?) 1975,och annat pinsamt på min tid. Ännu en grej som orsakade att jag blev kallad för enskild tillrättavisning efter mötet. Undrar eg hur många gånger jag blev indragen i det där jävla rummet med mamma gråtandes utanför."

Kom igen nu Titties. Kan vi få ett rakt svar, eller kommer du fortfrnde att fega ur. Och glöm inte att de flesta här inte tror ett smack på bibeln. Så göm dig inte bakom bibeln, utan kom med raka svar, din usla fegis.
Citera
2021-10-25, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Det där är jo också ett sätt att beskriva "cherrypicking"

Jag känner mig ignorerad. Ignorerar du mig för jag ställer obekväma frågor, eller för jag skrattar åt dina svar Titties? Jag behöver få veta varför JV alltid har benägenhet att glida undan när jag vill diskutera.

Bra fråga. Men jag tror Titties har läst "Resonera-boken" Den tar upp hur JV ska undvika besvärliga frågor. Det hela börjar bli pinsamt uppenbart.

Men Titties, vi tar det igen: Hur många av de 1006 registrerade JV-pedofilerna i Australien blev polisanmälda? Svara på frågan, ynkrygg.

Och hur var det med 1975. Är detta äkta inspelningar av Fred Franz och Charles Sinutko eller är det falsarier av avfällingar? Skulle slutet komma 1975 eller inte? https://youtu.be/vycHOnrkWb4
Du fegar ur svåra frågor som en usel ynkrygg. Att du inte skäms ögonen ur dig, Titties!

Men, det är ju bra att du kommer hit och skämmer ut dig och din religion.
Citera
2021-10-26, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jehovas Vittnen bygger detta från Bibeln, bland annat från Moseböckerna & Apostlagärningarna mfl ställen, vilket handlar om att man inte får äta blod. Så därför anser Sällskapet Vakttornet att deras underlydande hellre skall dö än att ta en blodtransfusion från sjukvården om så skulle krävas. Ja det är dumhet.

Här kan du läsa ett arbete i frågan (kandidatuppsats från högskolan i Borås):
https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Men att få en transfusion är inte att äta blod. Jag äter inte blod heller eftersom jag tycker blodkorv är vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in