Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Man är inte fri hur man än gör.
Om man inte väljer att bli slav under Gud, så är man slav under Satans värld:
"Dessa människor är källor utan vatten, dimmoln som jagas av stormbyar: det djupaste mörker väntar dem. De talar stora men tomma ord, de vädjar till kroppens begär och lockar med utsvävningar tillbaka sådana som just börjat komma bort från dem och deras villfarelse. De utlovar frihet men är själva slavar under fördärvet, ty det man blir underkuvad av är man slav under." (2 Petrus 2:17-19 Bibel2000)
Att vara slav under Gud är inte betungande:
"Att vi älskar Guds barn ser vi därav att vi älskar Gud och håller hans bud. Ty detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Hans bud är inte tunga," (1 Joh 5:2-3 Bibel2000)
Kristna är fria människor under ansvar att inte göra onda saker:
"Var fria människor, men missbruka inte er frihet till att göra det onda, utan var tjänare åt Gud. " (1 Petr 2:16 Bibel2000)
Den största friheten är att inte vara slav under alla lögner som sprids i världen:
"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)
Här säger du både att man inte är fri hur man än gör (att man antingen är slav under Gud eller slav under Satan) och att kristna är fria människor.
Hur ska du ha det?
Du leker med ord utan att visa att du förstår dem. Du bara rabblar och tycker det låter bra, men det har inget logiskt innehåll. Du kan inte först påstå att ingen är fri och sedan hävda att kristna är fria, såvida du inte menar att det inte finns några kristna (eftersom du påstod att ingen är fri så kan ingen i så fall vara kristen så länge som ditt första påstående ska gälla).
Men om du menar olika med "fri" i dina två omnämnanden ovan så är det dåligt skrivet om du inte klargör skillnaden.
Annars så håller jag med om att den största friheten är att inte vara slav under alla lögner som sprids i världen. Jag var ju själv en gång medlem i en organisation som spred lögner till sina egna medlemmar i avsikt att förblinda dem så att de stannade kvar inom organisationen och absolut inte skulle våga läsa de sanningar som publicerades av andra om den organisationen. Jag lämnade den organisationen när jag upptäckte att man ljög avsiktligt för medlemmarna. Det var sannerligen inte något som det var lätt att erkänna för sig själv, alltså att man trott på lögnerna, men till slut så blev situationen ohållbar.