Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag tycker ju tvärtom att det känns skönt att ta avstånd från dekadensen runt omkring oss.
Inte för att jag är medlem i något religiöst samfund, vare sig JV eller något annat.
Men nog kan jag förstå lockelsen med att "veta" att man är en av de där 144 000 utvalda.

Två saker: För oss som lämnat är dekadensen underbar, det är friheten!
För det andra, ytterst få hoppas på att vara bland de 144000 nuförtiden. Egentligen var läran att de 144000 var samlade/utsedda redan 1935. Men av uppenbara skäl har man fått ändra denna lära på senare år. Alla i ledarskapet är "nysmorda", d v s utsedda att vara bland de 144000 långt efter 1935.
Citera
2020-10-26, 21:56
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
För oss som lämnat är dekadensen underbar, det är friheten!
Fel. Dekadens är inget annat än ett slaveri under lustarna.
Citera
2020-10-26, 22:28
Medlem
Citat:
Fel. Dekadens är inget annat än ett slaveri under lustarna.

Vad är då frihet?
Du låter som en misstänkt religiös person?
Citera
2020-10-26, 22:36
Medlem
Citat:
Vet vi att de har fel då? Jag kan ju faktiskt hålla med JV i mycket.

Tja, kolla t ex alla årtal som man förutsagt att domedagen skulle komma. Läs på ordentligt.
Citera
2020-10-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Blev överraskad när jag fick reda på att vittnen får dricka vin. Trodde de var som frikyrkofolket förr i tiden. Vittnena ser inte som som personer som konsumerar alkohol. Kanske gör de bara det med fördragna gardiner?

Men det är klart, ska man tolka Bibeln bokstavligt kan alkohol inte förbjudas för det finns inget sådant förbud i varken Gamla eller Nya Testamentet.

Många JVn är alkoholister. Självklart begöver de en säkerhetsventil.
Ni har väl säkert sett när Anthony Morris i styrande kretsen köpte whiskey för 8000 en söndag förmiddag under mötestid: https://youtu.be/1bbuNsxWkDo
Citera
2020-10-26, 22:50
Medlem
Citat:
Varför skulle romarna avrätta sig egen agent då? Det har du inte förklarat.

Korrekt. Jesus gjorde anspråk på att vara judarnas konung........, vilket vare sig judar eller romare uppskattade. Nånting gick åt helvete för Jesus och lärljungarna....det blev ingen statskupp.........bara en ny religion.
Citera
2020-10-26, 23:04
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Vad är då frihet?
Du låter som en misstänkt religiös person?
Vad är det för fel med att vara religiös då?
Citera
2020-10-26, 23:05
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Tja, kolla t ex alla årtal som man förutsagt att domedagen skulle komma. Läs på ordentligt.
Jag har väl inte sagt något om att jag tror på att Domedagen ska komma?
Senast redigerad av Furienna 2020-10-26 kl. 23:52.
Citera
2020-10-27, 06:11
Medlem
Man är inte fri hur man än gör.
Om man inte väljer att bli slav under Gud, så är man slav under Satans värld:

"Dessa människor är källor utan vatten, dimmoln som jagas av stormbyar: det djupaste mörker väntar dem. De talar stora men tomma ord, de vädjar till kroppens begär och lockar med utsvävningar tillbaka sådana som just börjat komma bort från dem och deras villfarelse. De utlovar frihet men är själva slavar under fördärvet, ty det man blir underkuvad av är man slav under." (2 Petrus 2:17-19 Bibel2000)

Att vara slav under Gud är inte betungande:

"Att vi älskar Guds barn ser vi därav att vi älskar Gud och håller hans bud. Ty detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Hans bud är inte tunga," (1 Joh 5:2-3 Bibel2000)

Kristna är fria människor under ansvar att inte göra onda saker:

"Var fria människor, men missbruka inte er frihet till att göra det onda, utan var tjänare åt Gud. " (1 Petr 2:16 Bibel2000)

Den största friheten är att inte vara slav under alla lögner som sprids i världen:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)
Citera
2020-10-27, 06:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man är inte fri hur man än gör.
Om man inte väljer att bli slav under Gud, så är man slav under Satans värld:

"Dessa människor är källor utan vatten, dimmoln som jagas av stormbyar: det djupaste mörker väntar dem. De talar stora men tomma ord, de vädjar till kroppens begär och lockar med utsvävningar tillbaka sådana som just börjat komma bort från dem och deras villfarelse. De utlovar frihet men är själva slavar under fördärvet, ty det man blir underkuvad av är man slav under." (2 Petrus 2:17-19 Bibel2000)

Att vara slav under Gud är inte betungande:

"Att vi älskar Guds barn ser vi därav att vi älskar Gud och håller hans bud. Ty detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Hans bud är inte tunga," (1 Joh 5:2-3 Bibel2000)

Kristna är fria människor under ansvar att inte göra onda saker:

"Var fria människor, men missbruka inte er frihet till att göra det onda, utan var tjänare åt Gud. " (1 Petr 2:16 Bibel2000)

Den största friheten är att inte vara slav under alla lögner som sprids i världen:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)

Här säger du både att man inte är fri hur man än gör (att man antingen är slav under Gud eller slav under Satan) och att kristna är fria människor.

Hur ska du ha det?

Du leker med ord utan att visa att du förstår dem. Du bara rabblar och tycker det låter bra, men det har inget logiskt innehåll. Du kan inte först påstå att ingen är fri och sedan hävda att kristna är fria, såvida du inte menar att det inte finns några kristna (eftersom du påstod att ingen är fri så kan ingen i så fall vara kristen så länge som ditt första påstående ska gälla).

Men om du menar olika med "fri" i dina två omnämnanden ovan så är det dåligt skrivet om du inte klargör skillnaden.

Annars så håller jag med om att den största friheten är att inte vara slav under alla lögner som sprids i världen. Jag var ju själv en gång medlem i en organisation som spred lögner till sina egna medlemmar i avsikt att förblinda dem så att de stannade kvar inom organisationen och absolut inte skulle våga läsa de sanningar som publicerades av andra om den organisationen. Jag lämnade den organisationen när jag upptäckte att man ljög avsiktligt för medlemmarna. Det var sannerligen inte något som det var lätt att erkänna för sig själv, alltså att man trott på lögnerna, men till slut så blev situationen ohållbar.
Citera
2020-10-27, 07:25
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Jag har väl inte sagt något om att jag tror på att Domedagen ska komma?

Nej, men du frågade om vi vet att de har fel; bevisligen har de haft fel om hela religionens grundsten, Harmageddon, flertalet gånger.
Citera
2020-10-27, 08:00
Medlem
den-kristnes avatar
Jag vill uppmuntra folk som vill veta mer om JV:s dolda sidor att via youtube söka på t ex "Jehovah's witnesses freemasonry", "Jehovah's witnesses governing body freemasons", "Jehovah's witnesses governing body masonic hand gestures", "Jehovah's witnesses governing body masonic rings", "Jehovah occult name freemasonry", "Jehovah's witnesses Kingdom Hall masonic design" samt relaterat och upptäcka ett och annat om JV:s verkliga RÖTTER.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in