Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-30, 14:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inget problem, tvärtom är det bra att dela upp i delfrågor.

Det låter vettigt i mina öron, det blir inte bra av att låtsas och spela teater, det är för mig lika illa som att ljuga.

Det är Gud som kommer att döma i slutändan, Gud kommer att döma alla människors hjärtan, oavsett vilken församling dom tillhör, eller oavsett vilket folk dom tillhör.
Bara man är uppriktig och söker Gud, och inte luras in i ondska, så kommer det att gå bra, men världen är förrädisk.

T.o.m. hedningar som inte ens hört talas om Gud, som följer den goda vägen, kommer att få en gynnsam dom av Gud:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:14-16 Bibel2000)

Om man får en gynnsam dom av Gud eller inte, beror inte på ytliga saker som vilken församling man tillhör, däremot kan det bli svårare att hålla sig på den smala vägen utan gemenskap med andra som man kan bli uppmuntrad av.

Jehovas vittnens möten handlar om att påminna sig om Guds ord, för att kunna hålla sig på den smala vägen, och det är öppet för alla. Man är inte tvungen att bli ett Jehovas vittne för att få lyssna på undervisning hos Jehovas vittnen, man behöver inte köpa ett koncept, det finns inga krav, man tar inte ens kollekt, det är helt gratis, en undervisning som vi anser kommer från bibeln.

Ni kan fortsätta vara oberoende och när ni känner för det gå på möten hos Jehovas vittnen. Tro inte på allt som sägs på internet om Jehovas vittnen, undersök själv.
Vi vet inte hur Gud kommer att döma, men vi har ett löfte till dem som tror Jesus och helgas i Hans Ord att vi ska bli lika Honom, alltså rena, när vi får se Honom.
Håller helt med dig i att Herren Jesus känner de sina oavsett var de är. Jag tror inte heller att tron är ett val, vilket gör att sökande efter rätt sammanhang är meningslöst ur frälsningssynpunkt. Men, jag håller även med om att det är viktigt med andra troende runt sig, både för uppmuntran till att göra gott och att pröva läsningen man har.

Jo jag vet, vi får besöka JV, men jag är ett hopplöst värv
Uppskattar dock att diskutera med flera av JV och du är inkluderad.

Vi besöker också gärna olika församlingar inklusive JV, men vi är inte sökare på det viset längre. Vi har funnit Bibelns beskrivning av "Ordet blev kött", och då återstår egentligen endast modalister att diskutera väldigt ingående med eftersom mycket följer beroende på den grundsynen. Mig veterligen finns dock endast swedenborgarna som modalistisk församling i Sverige, och det är någonting helt annat än vår bibelläsning det.
Citera
2022-01-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag håller med om det mesta, men vill besvara två saker;

Helvetet och synden är två områden som enligt mig bör tas upp först i ordentligt mogen ålder. Detta eftersom rätt och fel kan läras helt utan att blanda in Gud. Dvs;
Värderingar samt handlanden lärs ändå främst in genom exempel.
Då jag sett hur vissa barn tagit skada i sin tro pga föräldrars undervisning i teologi undvek vi detta. Kärleken till Gud fick hellre växa ifred utan vår iomedelbara nblandning.

Vad gäller synd, så kan det vara väldigt skadligt att lära små barn att de är ( beroende på teologi) defekta. När vi växer upp bygger vi vår identitet, och att få höra att både man själv och alla andra är hopplöst defekta under den processen kan göra stor skada.

Helvetet är inget problem, eftersom Jehovas vittnen inte tror på det, men jag tror vi ser annorlunda också på vad synd är. Det låter inte bra att vara "hopplöst defekt", Jehovas vittnen tror att människan kommer att så småningom bli fullkomlig, men på grund av kroppsliga defekter och att världen är defekt, så påverkas vi av det, det är ett faktum, människan kan omöjligen vara fullkomlig i den här ofullkomliga världen och ordningen.

Citat:
Nej du tror ju inte på en bokstavlig evig plåga i helvetet så som jag gör. Hur det blir med den saken ber vi nog alla om att få slippa se, men vi får se.

Precist, vi tror på en evig icke existens, ungefär så som man lär ut i skolorna. Skillnaden är att man också lär ut att människan är ett djur som lever och dör så att andra kan utvecklas enligt evolutionsteorin. Enligt mig är det en mycket hemskare och cynisk bild barn får, än att bli undervisad om att människan egentligen är skapad för ett evigt liv, men just nu lever i en ofullkomlig värld.

Det är en hoppfull framtid bibeln lär ut, därför heter det "dom goda nyheterna", det här tycker jag är så hjärtevärmande:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Citat:
Sedan försökte jag att forma våra två första barn, men efter vårt tredje hade jag insett att de inte formas oavsett. Allt vi gör är att ge dem information av olika slag, och kärlek och trygghet. Jag tror att du har helt rätt i det här med att råka krama fjädern för hårt många gånger.
Jag säger förstås inte att barn inte bör fostras, bara att fostran är något de får med sig snarare än att vi formar dem. Det är min erfarenhet.

Ja man kunde krama fjädern för hårt, men man kan också släppa fjädern för snabbt och den far iväg okontrollerat, så barn behöver fostras, men inte för hårt:

"Och ni fäder, reta inte upp era barn, utan fostra och vägled dem efter Herrens vilja." (Ef 6:4 Bibel2000)

Barn gör sällan som man säger till dom att göra, utan gör så som man själv gör, och därför måste föräldrarna föregå med ett gott exempel.
Citera
2022-01-30, 14:35
Medlem
Citat:
Vi vet inte hur Gud kommer att döma, men vi har ett löfte till dem som tror Jesus och helgas i Hans Ord att vi ska bli lika Honom, alltså rena, när vi får se Honom.
Håller helt med dig i att Herren Jesus känner de sina oavsett var de är. Jag tror inte heller att tron är ett val, vilket gör att sökande efter rätt sammanhang är meningslöst ur frälsningssynpunkt. Men, jag håller även med om att det är viktigt med andra troende runt sig, både för uppmuntran till att göra gott och att pröva läsningen man har.

Jo jag vet, vi får besöka JV, men jag är ett hopplöst värv
Uppskattar dock att diskutera med flera av JV och du är inkluderad.

Vi besöker också gärna olika församlingar inklusive JV, men vi är inte sökare på det viset längre. Vi har funnit Bibelns beskrivning av "Ordet blev kött", och då återstår egentligen endast modalister att diskutera väldigt ingående med eftersom mycket följer beroende på den grundsynen. Mig veterligen finns dock endast swedenborgarna som modalistisk församling i Sverige, och det är någonting helt annat än vår bibelläsning det.

Ok, jag hoppas att vi kan ha intressanta och respektfulla resonemang (diskussion tycker jag är motsättning från början), men jag vet att jag tidigare misslyckats med att inte bli upprörd och misslyckats med att "lägga mina ord väl och ge dem sälta"(Kol 4:6), Det är ett av problemen med sådana här Forum, det är sällan man kan resonera med människor, lugnt och respektfullt, det är inte rätt miljö, man blir påverkad av den negativa stämningen.

Men jag hoppas att du och jag kan visa hur det går till Jag har blockerat flera som förstör stämningen, så jag hoppas att det går bättre för mig från och med nu
Citera
2022-01-30, 14:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Helvetet är inget problem, eftersom Jehovas vittnen inte tror på det, men jag tror vi ser annorlunda också på vad synd är. Det låter inte bra att vara "hopplöst defekt", Jehovas vittnen tror att människan kommer att så småningom bli fullkomlig, men på grund av kroppsliga defekter och att världen är defekt, så påverkas vi av det, det är ett faktum, människan kan omöjligen vara fullkomlig i den här ofullkomliga världen och ordningen.

Precist, vi tror på en evig icke existens, ungefär så som man lär ut i skolorna. Skillnaden är att man också lär ut att människan är ett djur som lever och dör så att andra kan utvecklas enligt evolutionsteorin. Enligt mig är det en mycket hemskare och cynisk bild barn får, än att bli undervisad om att människan egentligen är skapad för ett evigt liv, men just nu lever i en ofullkomlig värld.

Det är en hoppfull framtid bibeln lär ut, därför heter det "dom goda nyheterna", det här tycker jag är så hjärtevärmande:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Ja man kunde krama fjädern för hårt, men man kan också släppa fjädern för snabbt och den far iväg okontrollerat, så barn behöver fostras, men inte för hårt:

"Och ni fäder, reta inte upp era barn, utan fostra och vägled dem efter Herrens vilja." (Ef 6:4 Bibel2000)

Barn gör sällan som man säger till dom att göra, utan gör så som man själv gör, och därför måste föräldrarna föregå med ett gott exempel.
Kanske det snarare beror på just mina barn, men jag har aldrig hållit fast dem öht. De lyssnar mer än gärna.
Fast åter igen;
Någon universallösning för alla tror jag inte på. Föräldrarna vet bäst hur just deras barn bör fostras, det är min övertygelse, utom i extrema undantagsfall.

Tänkte på det du var inne på tidigare, om eventuella förbud mot att lära sina barn om sin religion. Möjligen om SD kommer till makten att vi får se det, och då kanske främst rörande muslimer men eventuellt även vissa kristna samfund.

Gällande synd, så anser inte heller vi att människan är född helt defekt. Det är dock inte en helt ovanlig syn inom kristenheten.
Vi ser på det så, att vår själ föds som den ska vara men att vi sedan lägger på diverse saker genom livet, alltså synder. Hela grejen är dock på tok för bred för att ta upp med ett litet barn.
Citera
2022-01-30, 14:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ok, jag hoppas att vi kan ha intressanta och respektfulla resonemang (diskussion tycker jag är motsättning från början), men jag vet att jag tidigare misslyckats med att inte bli upprörd och misslyckats med att "lägga mina ord väl och ge dem sälta"(Kol 4:6), Det är ett av problemen med sådana här Forum, det är sällan man kan resonera med människor, lugnt och respektfullt, det är inte rätt miljö, man blir påverkad av den negativa stämningen.

Men jag hoppas att du och jag kan visa hur det går till Jag har blockerat flera som förstör stämningen, så jag hoppas att det går bättre för mig från och med nu
Man kan se Flashback som en övning där man får upptäcka vilka sovande brister man fortfarande bär på.

Även jag har börjat med mer ignore.

Vi ses säkert i diskussionstrådar framöver!
Citera
2022-01-30, 14:45
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Problemet med internet är att vem som helst kan påstå vad som helst. Vissa mönster går att känna igen. Som exempel kan vi ta när ateister sitter och lusläser sidor med "argument mot Bibeln" och sedan kommer tex hit och bombarderar troende med dessa "argument". Man märker ganska snabbt vilka de är, de uppför sig som en flock, lyssnar inte på dig utan maler vidare om sitt.

Jag tyckte att jag förklarade för dig varför jag inte kommer att bli JV, och jag har två skäl till detta.

Som barn till ett JV vet du väl bakgrunden till att Guds namn kan bli vanhelgat när troende diskuterar religion på öppna forum? Låt höra! (Ja, jag testar dig)

Om det finns ateister här så är det nog organisationens fel, den producerar fram dom på löpande band. Och jag har full förståelse. Bränt barn skyr elden heter det. Har du förståelse för det? Själv har jag en “sekt-radar” som är stark, därför undviker jag helst religiösa denominationer. Det har i alla fall ännu inte gett mig något.

Sen vet jag inte vad du menar med sista meningen/utmaningen.
Citera
2022-01-30, 14:53
Medlem
Citat:
Kanske det snarare beror på just mina barn, men jag har aldrig hållit fast dem öht. De lyssnar mer än gärna.
Fast åter igen;
Någon universallösning för alla tror jag inte på. Föräldrarna vet bäst hur just deras barn bör fostras, det är min övertygelse, utom i extrema undantagsfall.

Tänkte på det du var inne på tidigare, om eventuella förbud mot att lära sina barn om sin religion. Möjligen om SD kommer till makten att vi får se det, och då kanske främst rörande muslimer men eventuellt även vissa kristna samfund.

Det folk inte förstår (fortfarande trots historik), är att om man börjar inskränka för en grupp, så riskerar man att själv bli inskränkt i slutändan:

”Först kom de för att hämta judarna,
men jag höjde inte min röst
för jag var inte jude.

Sedan kom de för att hämta kommunisterna
för jag var inte kommunist.

Sedan kom de för att hämta socialdemokraterna
för jag var inte socialdemokrat.

Sedan kom de för att hämta fackföreningsfolket
för jag tillhörde inte någon fackförening.

Sedan kom de för att hämta mig
och då fanns det ingen kvar som kunde tala för mig.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst_kom_de_...

Citat:
Gällande synd, så anser inte heller vi att människan är född helt defekt. Det är dock inte en helt ovanlig syn inom kristenheten.
Vi ser på det så, att vår själ föds som den ska vara men att vi sedan lägger på diverse saker genom livet, alltså synder. Hela grejen är dock på tok för bred för att ta upp med ett litet barn.

Ja, det som tillkommer efter födseln är den synd som vi ärver, jag anser alltså att ett barn föds utan synd, men förmodligen redan i magen börjar man formas efter den syndfulla världen. Vi vet knappt vad fullkomlighet är, eftersom världen är fylld av synd, och aldrig upplevt fullkomlighet. Sedan tillkommer dom fysiska defekterna som även påverkar psyket. Och bara det att människor vet att dom kommer att dö, påverkar dom i livet på olika sätt.
Citera
2022-01-30, 14:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Om det finns ateister här så är det nog organisationens fel, den producerar fram dom på löpande band. Och jag har full förståelse. Bränt barn skyr elden heter det. Har du förståelse för det? Själv har jag en “sekt-radar” som är stark, därför undviker jag helst religiösa denominationer. Det har i alla fall ännu inte gett mig något.

Sen vet jag inte vad du menar med sista meningen/utmaningen.
Ja, jag har förståelse för att religion under uppväxten kan göra skada på olika vis, och hur.

Du tycks vara genuin, det var därför jag frågade. Men du kan strunta i frågan, jag tänkte lämna tråden nu. Ta väl hand om dig!
Citera
2022-01-30, 15:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det folk inte förstår (fortfarande trots historik), är att om man börjar inskränka för en grupp, så riskerar man att själv bli inskränkt i slutändan:

för jag var inte jude.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst_kom_de_...

Ja, det som tillkommer efter födseln är den synd som vi ärver, jag anser alltså att ett barn föds utan synd, men förmodligen redan i magen börjar man formas efter den syndfulla världen. Vi vet knappt vad fullkomlighet är, eftersom världen är fylld av synd, och aldrig upplevt fullkomlighet. Sedan tillkommer dom fysiska defekterna som även påverkar psyket. Och bara det att människor vet att dom kommer att dö, påverkar dom i livet på olika sätt.
För mig handlar frågan om uppfostran om föräldraansvar. Det finns alltid en konfliktlinje mellan frihet och säkerhet i världen, som att dessa vore motsatser vilka de inte är enligt Guds ordning. Med 100% makt åt föräldrarna kommer vissa barn att fara mer illa, men alternativet här på jorden är att ge makten över barnen (och därmed total makt över allting) åt systemet.

Vi får se hur det blir. Jag ägnar mig åt att engagera mig i politiska frågor emellanåt, men det är egentligen endast en samvetssak. Någon förhoppning om rätt ordning innan Herren kommer har inte heller jag. Dock verkar förstås Gud hela tiden.
Jordan Peterson blev tex troende nu tillsist;
https://youtu.be/x6_ESSfyiYE

(10:30 in)
Citera
2022-01-30, 15:15
Medlem
Citat:
Som sagt.

Nu ser jag. My bad. Jag missade ett ord. Fåtal. Det ska alltså vara "ett fåtal intellektuell funktionshindrade". Dessa var oftast helt nöjda med att räcka fram en tidning eller ett traktat

Men det finns fler med depression och ångestproblematik eller andra psykiatriska åkommor. På min tid ansågs det viktigt att dessa skulle ut i tjänsten och predika. Det var inte alltid så lyckat. Det är ingen bra reklam om någon börjar stortjuta eller får frispel vid en dörr. Men ut i tjänsten och rapportera timmar skulle de likväl.
Citera
2022-01-30, 15:18
Medlem
Citat:

för jag var inte jude.

.

Sedan kommer Jehova vid Harmageddon, och då ryker 99,9 % av jordens befolkning. 😎
Citera
2022-01-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Ok, jag erkänner, jag är JV men jag har gjort mitt bästa som under-cover länge, både för att få utlopp för frustrationer som man inte vågar prata med någon annan i församlingen om men också ibland för att skydda "sanningen"

En gång i tiden åkte jag och en gammal vän på tillrättavisning då vi fäktades mot mörka krafter (avfällingar) på passagen.se's diskussionsforum, det sitter i ryggmärgen att hålla tyst om att man sitter och skriver på ställen som dessa.

Jo, jag anade det.
Men jag hoppas att du håller tyst med din närvaro här inför församlingen. Det är inte kul att hamna i biblioteket.

Nå, du kan i a f bekräfta att diskutera på ett öppet forum leder till tillrättavisning, vissa tvivlar ju på att så skulle vara fallet.

Vilka frustrationer är vanligast inom organisationen nuförtiden, enligt din uppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in