2021-09-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tycker bibeln är tydlig, men den är inte tydlig för dom som inte är uppriktiga med att söka sanningen om vad som står i bibeln, utan väljer att förvränga bibelns budskap:

"I Paulus skrifter finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Du har ännu inte kommit med en lösning på dels att låta människor styra jorden oberoende av Gud, att inte påverka människor fria vilja på jorden, samtidigt som han ska tydligt visa sig.

Hur ska han lösa det på ett praktiskt sätt? Jag tycker det är en motsägelse.
Många säger till mig att de tycker Bibeln är tydlig, men de är inte överens…

När har jag sagt att människor ska styra jorden oberoende av Gud? Den fria viljan påverkas inte av att visa att man existerar. Jag vet att Trump existerar, men har fortfarande min vilja kvar. Jag måste inte följa Trump.
Citera
2021-09-25, 14:13
Medlem
Citat:
Vilken kristen församling tillhör du, som inte är falska profeter?

Enligt bibeln ska kristna tillhöra en församling där man stöttar varandra:

"Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." (Hebr 10:24-25 Bibel2000)

"den som inte samlar med mig, han skingrar." (Matt 12:30 Bibel2000)

"Där i Antiochia kom de sedan att vara tillsammans i församlingen ett helt år och kunde undervisa en avsevärd mängd. Och det var i Antiochia som lärjungarna för första gången fick heta kristna." (Apg 11:26 Bibel2000)

Men du är en frilansare som jag förstår. Är du den enda sanna profeten på hela jordens yta?

Vart ska människor vända sig för att komma rätt menar du? Måste alla människor på jorden få kontakt med dig här på Flashback för att få "den korrekta informationen" från en sann profet?
Jag tillhör ingen sekt som du.

I ett modernt samhälle finns andra möjligheter att kommunicera, umgås och undervisa. Detta forum är ett bra exempel på det. Jesus sa sanningen ska göra dig fri. Så du slipper betala för en elit av falska "smorda" som det inte är något privilegium att tjäna. Det är väldigt enkelt att avslöja JV som en sekt. Bara en elit av 144000 tillåts äta brödet och dricka vinet vid det ni kallar åminnelsen, Jesus sista påskmåltid. Men vad säger Jesus?

Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen. Joh 6

Så idiot kan du vara själv, som inte kan läsa och förstå bibeln på egen hand. Inte heller det får ni göra enligt sektens ledning, som kallas "den trogna och omdömesgilla slaven". Hur omdömeslöst är det inte att uppmana folk att inte göra som Jesus vill och mörda de i processen? Just det, de som ljuger är mördare är vad Jesus sa. Det gällde inte bara djävulen utan alla som ljuger.
Citera
2021-09-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag tror bestämt att man antydde detta ganska tydligt i litteraturen och att många därför inte gjorde vissa saker som de normalt skulle ha gjort, exempelvis gjort ett större husköp eller skaffa barn. Det har berättats för mig.

Ja, som jag sade så trodde många på det, men många andra trodde inte på det. Jag känner personer som skakade på huvudet på den tiden, jag själv var inte med på den tiden, men jag var med på 90-talet då uteslutna blåste upp en artikel till att handla om att man satt upp ett datum, vilket inte stämde alls.

Det enda i skriftväg som jag läst, är ett tal som någon hade i en sammankomst, men det var ändå inte ett officiellt uttalande från organisationen.

Men du kan gärna citera om du hittar något sådant från Vakttornet, Vakna eller annan litteratur. Jag har för mig att man i någon artikel bara tog upp att 1975 hade det gått 6000 år sedan Adams skapelse, men det var bara en notering, inget datum att harmageddon skulle komma. Och jag vet ju av egen erfarenhet hur avhoppare blåser upp och förvränger det som står i litteraturen. Dom ägnar dag och natt för att kunna hitta saker i litteraturen för att kunna anklaga Jehovas vittnen för.

Det som är säkert är att man sade att allting skulle hända 1914, att även harmageddon skulle komma då, man hade misstolkat profetiorna, men någonting hände i alla fall 1914, det hade Jehovas vittnen förutsagt årtionden tidigare. Det som hände var att Satan kastades ut från himlen, blev rasande, och därför blev det ett ve på jorden:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.

Och jag hörde en stark röst i himlen säga: »Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden. Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.«
" (Upp 12:7-12 Bibel2000)
Citera
2021-09-25, 14:20
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Som sagt, det är inte äldste eller någon annan människa som avgör om någon överlever Harmageddon eller inte, så som jag citerade från Vakttornet.

Nä nä, men du måste väl ändå hålla med om att cigarett-grejen kontra frosseri- och alkohol är problematiskt?
Citera
2021-09-25, 14:21
Medlem
Citat:
Så rent teoretiskt skulle en person som tar brödet och vinet inte kunna komma till himlen, precis som att en som inte tar detsamma mycket väl skulle kunna komma till himlen, precis på samma sätt som det fysiska dopet i grunden inte har med YHWH:s personliga beslut att göra?
Glöm vad du har lärt dig av JV. Jesus är tydlig med att ALLA ska äta och dricka för att få evigt liv.

Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen. Joh 6

Himmelskt eller nordiskt hopp är hittepå och lögn. Utan att delta ingen uppståndelse till liv!
Citera
2021-09-25, 14:23
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Glöm vad du har lärt dig av JV. Jesus är tydlig med att ALLA ska äta och dricka för att få evigt liv.

Himmelskt eller nordiskt hopp är hittepå och lögn. Utan att delta ingen uppståndelse till liv!

Du menar alltså att alla ska kunna ta del av brödet & vinet och att Jehovas Vittnens lära om de 144 000 är falsk?
Citera
2021-09-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Många säger till mig att de tycker Bibeln är tydlig, men de är inte överens…

Jag sade att bibeln är tydlig för dom med goda avsikter, men som bibeln säger så kan människor förvränga bibelns budskap.

Och Gud har medvetet inspirerat bibeln så att det krävs lite ödmjukhet och sökande av sanning:

"Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten." (2 Thess 2:9-12 Bibel2000)

"Därför säger jag er: Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas." (Lukas 11:9-10 Bibel2000)

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: »Varför talar du till dem i liknelser?«

Han svarade dem: »Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta.

Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
" (Matt 13:10-15 Bibel2000)

Citat:
När har jag sagt att människor ska styra jorden oberoende av Gud?

Det påstod jag inte. Men andra har sagt att människan ska själv få bestämma vad som är gott och ont, framförallt en andevarelse som avföll och blev ond.

Satan påstår att människan har det bättre utan att Gud blandar sig i och bestämmer vad som är gott och ont. För att kunna avgöra frågan, för att kunna få bevis om människan har det bättre eller sämre utan Gud, för rättvisans skull, så måste Gud låta människan göra som dom vill på jorden, utan att ingripa och påverka, förstår du nu?

Citat:
Den fria viljan påverkas inte av att visa att man existerar. Jag vet att Trump existerar, men har fortfarande min vilja kvar. Jag måste inte följa Trump.

Fast nu är inte Trump skaparen av universum och Gud, även om vissa tror det
Citera
2021-09-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag tillhör ingen sekt som du.

I ett modernt samhälle finns andra möjligheter att kommunicera, umgås och undervisa. Detta forum är ett bra exempel på det. Jesus sa sanningen ska göra dig fri. Så du slipper betala för en elit av falska "smorda" som det inte är något privilegium att tjäna. Det är väldigt enkelt att avslöja JV som en sekt. Bara en elit av 144000 tillåts äta brödet och dricka vinet vid det ni kallar åminnelsen, Jesus sista påskmåltid. Men vad säger Jesus?

Så idiot kan du vara själv, som inte kan läsa och förstå bibeln på egen hand. Inte heller det får ni göra enligt sektens ledning, som kallas "den trogna och omdömesgilla slaven". Hur omdömeslöst är det inte att uppmana folk att inte göra som Jesus vill och mörda de i processen? Just det, de som ljuger är mördare är vad Jesus sa. Det gällde inte bara djävulen utan alla som ljuger.

Sååå.... vilken kristen församling tillhör du? Det glömde du svara på.

Hur många kristna bröder och systrar har du som delar din tro?

Eller är du som jag misstänker, helt ensam i hela världen med din specialtillverkade tro?
Citera
2021-09-25, 14:52
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Sååå.... vilken kristen församling tillhör du? Det glömde du svara på.

Är du ett Jehovas Vittne?
Citera
2021-09-25, 14:53
Medlem
Citat:
Nä nä, men du måste väl ändå hålla med om att cigarett-grejen kontra frosseri- och alkohol är problematiskt?

Hur är det problematiskt menar du?

Både dricka alkohol och äta är ju tillåtet enligt bibeln, men att förorena kroppen är inte tillåtet:

"Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet." (2 Kor 7:1 Bibel2000)
Citera
2021-09-25, 14:54
Medlem
Citat:
Är du ett Jehovas Vittne?

Ja, varför undrar du?
Citera
2021-09-25, 15:00
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ja, varför undrar du?

Jag undrar eftersom det är ganska ovanligt att Jehovas Vittnen debatterar sin tro på Flashback (eller andra medier)? Min uppfattning är att de flesta JV endast agerar i sammanhang av tjänsten på fältet eller i alla fall inom en liten kontrollerad sfär. Anledningen är den att vittnen uppmanas att inte ge sig i slang med avfällingar eller motståndare eftersom de då kan påverkas i fel riktning. Jag antar att du möter en hel den motståndare på denna sida? Vill påpeka att jag är positivt överrasskad att ett Jehovas Vittne sitter på Flashback och pratar diskuterar religiös tro i stor omfattning, men hör inte till vanligheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in