Citat:
Ursprungligen postat av
Beckisbarnet
Jag tror bestämt att man antydde detta ganska tydligt i litteraturen och att många därför inte gjorde vissa saker som de normalt skulle ha gjort, exempelvis gjort ett större husköp eller skaffa barn. Det har berättats för mig.
Ja, som jag sade så trodde många på det, men många andra trodde
inte på det. Jag känner personer som skakade på huvudet på den tiden, jag själv var inte med på den tiden, men jag var med på 90-talet då uteslutna blåste upp en artikel till att handla om att man satt upp ett datum, vilket inte stämde alls.
Det enda i skriftväg som jag läst, är ett tal som någon hade i en sammankomst, men det var ändå inte ett officiellt uttalande från organisationen.
Men du kan gärna citera om du hittar något sådant från Vakttornet, Vakna eller annan litteratur. Jag har för mig att man i någon artikel bara tog upp att 1975 hade det gått 6000 år sedan Adams skapelse, men det var bara en notering, inget datum att harmageddon skulle komma. Och jag vet ju av egen erfarenhet hur avhoppare blåser upp och förvränger det som står i litteraturen. Dom ägnar dag och natt för att kunna hitta saker i litteraturen för att kunna anklaga Jehovas vittnen för.
Det som är säkert är att man sade att allting skulle hända 1914, att även harmageddon skulle komma då, man hade misstolkat profetiorna, men någonting hände i alla fall 1914, det hade Jehovas vittnen förutsagt årtionden tidigare. Det som hände var att Satan kastades ut från himlen, blev rasande, och därför blev det ett ve på jorden:
"
Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.
Och jag hörde en stark röst i himlen säga: »Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden. Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.«" (Upp 12:7-12 Bibel2000)