Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-16, 19:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det anses inte farligt, inte farligare än all slags påverkan från världen, men det finns viktigare saker i livet än att få höga befattningar och höga ansedda jobb.

Om man vill tjäna Gud, så kan man inte tjäna mammon och sitt ego.

Är inte det snarare en bekräftelse på att universiteten anses vara farliga i och med att höga studier kan leda till att man väljer att tjäna mammon och uppnå hög befattning snarare än att ägna sitt liv till Gud?

I förbigående kan jag nämna att inom scientologikyrkan resonerar man i alla fall på det viset att universitetsstudier är mer ett hinder för en scientolog än något att eftersträva. De anser ju att det är inom kyrkan man ska studera.

Däremot vill jag tillägga att det inte är så inom alla familjer. Det finns undantag. Däremot så är det så helt uteslutande inom de familjer som jag känner, i alla fall för de barn som växte upp inom scientologin eller Jv. En familj som vi känner väl ville t.ex. absolut inte att en dotter skulle studera till tandläkare. Där trampade vi nog i klaveret något när vi erbjöd gratis bostad nära universitetet eftersom vi trodde att det var kostnaden som var problemet, men det visade sig att kostnaden inte alls var huvudfrågan. Annars så hade vi tidigare hjälpt en kusin med läkarkostnaderna för en dotter som föddes med blodfyllda födelsemärken över halva ansiktet, vilket behövde opereras.
Citera
2020-10-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det värsta är väl att de inte får äta blodpudding heller😂

Det har du rätt i, men är det så hemskt? Det är inte bara Jehovas vittnen som har en naturlig avsky till att äta blod.

Det är t.ex. en orsak till att livsmedelsproducenter är tvungna att deklarera om man har använt blod i produkten.
Citera
2020-10-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Är inte det snarare en bekräftelse på att universiteten anses vara farliga i och med att höga studier kan leda till att man väljer att tjäna mammon och uppnå hög befattning snarare än att ägna sitt liv till Gud?

Det finns många andra sammanhang i samhället som är "farliga" som kan leda till att man väljer att tjäna mammon och uppnå hög befattning snarare än att ägna sitt liv till Gud, det är inte exklusivt universiteten som frestar med högmod.

Citat:
I förbigående kan jag nämna att inom scientologikyrkan resonerar man i alla fall på det viset att universitetsstudier är mer ett hinder för en scientolog än något att eftersträva. De anser ju att det är inom kyrkan man ska studera.

Jag kan hålla med att det är samma argument, men studier i Scientologi leder till megalomani och övergrepp mot andra människor(grovt sagt), medan studier hos Jv leder till ödmjukhet och omtanke om andra människor.

Visst kan man förvränga det till att Scientologerna och Jv har samma syn i detta, men slutresultatet är det helt motsatta. Man får två helt olika samhällsmedborgare genom Scientologerna och Jv.

Citat:
Däremot vill jag tillägga att det inte är så inom alla familjer. Det finns undantag. Däremot så är det så helt uteslutande inom de familjer som jag känner, i alla fall för de barn som växte upp inom scientologin eller Jv. En familj som vi känner väl ville t.ex. absolut inte att en dotter skulle studera till tandläkare. Där trampade vi nog i klaveret något när vi erbjöd gratis bostad nära universitetet eftersom vi trodde att det var kostnaden som var problemet, men det visade sig att kostnaden inte alls var huvudfrågan. Annars så hade vi tidigare hjälpt en kusin med läkarkostnaderna för en dotter som föddes med blodfyllda födelsemärken över halva ansiktet, vilket behövde opereras.

Jo det är samma sak med Jv, att det beror på vilken familj man tillhör, vissa är väldigt strikta, medan andra är mer avslappnade. Jag tillhör den senare.
Citera
2020-10-16, 19:39
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ja, jag är ett Jehovas vittne, vad vill du veta?

Du kan även söka på mitt namn i avancerad sök.
Hur kommer det sig att ni har slutat med dörrknackningen?

Alla pengar som kommer in från tionde (för det gör det väl) + extra frivilliga bidrag går väl vidare till ett toppkonto. Hur förvaltas/fördelas de pengarna? Ska de vinstoptimeras eller sprids de filantropiskt efter princip (Matt 9:10-13 Bibel2000)? Om det senare tillämpas vad har ni för buffertgräns då?
Citera
2020-10-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Hur kommer det sig att man har slutat med dörrknackningen?

På grund av att man inte vill riskera att sprida Covid-19 smitta vidare. Jehovas vittnen är noga med att följa myndigheters lagar och rekommendationer, så länge det inte strider mot Guds lagar.

Citat:
Alla pengar som kommer in från tionde (för det gör det väl)

Nej, du har fel. Det finns inget "tionde". Alla bidrag är frivilliga, och man kan bestämma själv hur mycket man vill bidra. Om man är fattig så kan man bidra med mindre, om man är rik så kan man bidra med mer. Och om man nu vill bidra, så kan man lämna i en bössa monterad på en vägg. Ingen undersöker och registrerar hur mycket man har gett i bidrag.

Citat:
+ extra frivilliga bidrag går väl vidare till ett toppkonto. Hur förvaltas/fördelas de pengarna?

"toppkonto", vad är det? Det enda jag vet är att det finns en bössa för internationella bidrag, och även den är frivillig.

Citat:
Ska de vinstoptimeras eller sprids de filantropiskt efter princip (Matt 9:10-13 Bibel2000)? Om det senare tillämpas vad har ni för buffertgräns då?

Jag är inte så insatt i hur dom internationella bidragen används, men man använder dom t.ex. vid katastrofer, då Jv ofta är först på plats och bidrar först och främst sina medtroende, men även andra.
Citera
2020-10-16, 20:41
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Hänvisar du till Ryssland som ett land med ett gott omdöme?

Du hänvisar ju till JVOrg som en organisation med ett gott omdöme trots att de skyddar sina interna pedofiler med allt de har, så du är väl den sista att kunna peka finger.

Men att Jehovas vittnen saboterade Rysslands postgång har väl inget att göra med att det är ett bra land eller inte. Terrorism är terrorism vare sig det sker i gamla hederliga Sverige eller i tex Afghanistan.

Nu får ju organisationen stå sitt kast och bli bannade i Ryssland men det var ju precis det de var ute efter när de begick brottet också så att de kan påstå sig vara förföljda och hatade likt Kristus.
Citera
2020-10-16, 21:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag kan hålla med att det är samma argument, men studier i Scientologi leder till megalomani och övergrepp mot andra människor(grovt sagt), medan studier hos Jv leder till ödmjukhet och omtanke om andra människor.

Studier i scientologi leder inte till megalomani och övergrepp. Var har du fått det ifrån?

Sedan kan man ju säga att det där med ödmjukhet och omtanke bland Jv kan diskuteras. De anser det själva, men praktiserar det illa i verkliga livet gentemot utomstående. Det är i alla fall min erfarenhet av de Jv som jag känner.
Att påstå att katolska kyrkan är Den Stora Skökan och att alla som inte följer Jv:s lära är förtappade är knappast tecken på vare sig ödmjukhet eller omtanke om andra, oavsett om du kanske på något konstigt sätt kan tro det.

I övrigt håller jag med om det du skrev (som jag inte citerade ovan).
Citera
2020-10-16, 23:01
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:

Jag såg en gång en video på Youtube där en man från styrande kretsen pratade om att jehovas vittnenas barn hade börjat studerat på universitet och då börjat tro på utvecklingsläran och evolutionen. Han tyckte visst inte att det var så bra. Jehovas vittnen verkar vara rädda för att deras barn ska börja ifrågasätta bibeln om de studerar på universitet.

I scientologernas fall är det lite motsägelsefullt att de inte uppmuntrar till studier på universitet med tanke på att de har kurser i studieteknologi. Dessutom borde det uppmuntras med tanke på att om medlemmarna skaffar sig en utbildning och får välbetalda jobb så kan de bidra med mer pengar. Men David Miscavige verkar inte så smart.
Citera
2020-10-16, 23:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det har du rätt i, men är det så hemskt? Det är inte bara Jehovas vittnen som har en naturlig avsky till att äta blod.

Det är t.ex. en orsak till att livsmedelsproducenter är tvungna att deklarera om man har använt blod i produkten.

Det var ett skämt på svaret ovan om att ni inte firade jul. Vet också som sagt att det är sant men absolut inget ni kommer dö av även om jag nu gillar blodpudding.

Tack för alla svaren och som du själv skrev så var det en hel del osanningar som fanns med i tråden. Som vanligt så är det olika rykten som till slut blir sanningar för oss som inte vet.
Får man fråga varför du gick med? Är dina föräldrar med så du mer eller mindre blev tvingad eller är det av andra orsaker?

När ni går runt och knackar dörr, hur många av dessa personer ni möter går med i er församling, vad är hitraten?
Citera
2020-10-17, 00:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jag såg en gång en video på Youtube där en man från styrande kretsen pratade om att jehovas vittnenas barn hade börjat studerat på universitet och då börjat tro på utvecklingsläran och evolutionen. Han tyckte visst inte att det var så bra. Jehovas vittnen verkar vara rädda för att deras barn ska börja ifrågasätta bibeln om de studerar på universitet.

I scientologernas fall är det lite motsägelsefullt att de inte uppmuntrar till studier på universitet med tanke på att de har kurser i studieteknologi. Dessutom borde det uppmuntras med tanke på att om medlemmarna skaffar sig en utbildning och får välbetalda jobb så kan de bidra med mer pengar. Men David Miscavige verkar inte så smart.

Jo, det stämmer med min erfarenhet i frågan.

Jag har heller aldrig fattat varför utbildning inte uppmuntras inom scientologin. Bättre betalda jobb för scientologer borde ju rimligen ge bättre inkomster för kyrkan, men vad de vill ha istället är billig arbetskraft inom kyrkan.
Om barnen till en scientolog alltså börjar att studera scientologi när de är 12 år så är de färdiga auditörer när de fyller 16 och behöver då ingen annan utbildning eftersom de ju bara kommer att auditera resten av livet ...
Det är svårt att argumentera emot ett sådant argument eftersom en andra eller tredje generationens scientolog ju knappast kan påstå att hen inte gillar att auditera andra. Det skulle ju vara samma som ifall ett barn i en Jv-familj skulle säga att hen inte gillar att be till Gud och inte vill gå till Rikets sal.
Citera
2020-10-17, 02:14
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag förstår inte din drivkraft till att förvränga och ljuga, hemskt.

Släng inte ut lösa påståenden utan peka ut precis vad som är lögn.
Citera
2020-10-17, 02:40
Medlem
Jag fick en granne engång och hon visade foton på sin fd man och sig själv under en semester i Dubai!
Han var alkis, söp en månad i sträck utan att lämna hotellet!
Det gjorde han flera gånger om året!
Detta var, 90 talet före Arabemiraten blev kända för den breda publiken.

Fotot visade AAs enda betalda anställd, den Internationella Delegaten typ, och Han sitter i Samma grupp i Fruängen som jag!
Såg hans rädsla då jag hintade att jag hade info..
Jag brandade aldrig honom men lämnade organisationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in