Citat:
Ursprungligen postat av
Beckisbarnet
Jag undrar eftersom det är ganska ovanligt att Jehovas Vittnen debatterar sin tro på Flashback (eller andra medier)? Min uppfattning är att de flesta JV endast agerar i sammanhang av tjänsten på fältet eller i alla fall inom en liten kontrollerad sfär. Anledningen är den att vittnen uppmanas att inte ge sig i slang med avfällingar eller motståndare eftersom de då kan påverkas i fel riktning. Jag antar att du möter en hel den motståndare på denna sida? Vill påpeka att jag är
positivt överrasskad att ett Jehovas Vittne sitter på Flashback och pratar diskuterar religiös tro i stor omfattning, men hör inte till vanligheterna.

Jo, jag är nog rätt ovanlig i den bemärkelsen, men som skriften säger:
"
Därför skall den som tror sig stå stadigt se till att han inte faller." (1 Kor 10:12 Bibel2000)
Jag anser mig ha en stark tro, som inte rubbas lätt, och det på grund av att min tro byggde jag upp och i princip blev klar med långt innan Jehovas vittnen ringde på dörren. Jag byggde upp den i princip av mig själv, utan inblandning av andra människor.
När jag började studera bibeln med Jehovas vittnen så blev det mycket av en bekräftelse på att jag hade tänkt rätt, därför står och faller inte min tro baserat på vad människor säger och, både vad Jehovas vittnen säger och gör, och vad andra människor säger och gör.
Jag har diskuterat med alla möjliga människor på internet sedan internetforum började dyka upp, och hittills har ingen av dessa haft några bra förnuftsmässiga logiska argument att komma med, dom flesta av deras argument handlar om att misskreditera Jehovas vittnens avsikter med det ena och det andra, detta eftersom någons avsikt är svår att bevisa, och därför är det lättast att angripa där, istället för att angripa det som står svart på vitt, både i bibeln och i litteraturen.
Jag skulle inte rekommendera att alla gör som jag, för motståndarna är duktiga på att riva ner och förstöra, speciellt dom som är svaga i tron. Men för mig har det tvärtom gett mig en starkare tro, jag har kunnat jobba med mig själv, och fått en djupare förståelse av bibliska frågor och en stor medvetenhet om hur verkligheten ser ut när jag diskuterat med andra (jag försöker alltid resonera med andra, men misslyckas ofta).