2021-09-25, 15:03
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur är det problematiskt menar du?

Både dricka alkohol och äta är ju tillåtet enligt bibeln, men att förorena kroppen är inte tillåtet:

"Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet." (2 Kor 7:1 Bibel2000)

Att frossa och dricka alkohol är också förorening (det är bara att läsa folkhälsostatistiken). Samma sak kan sägas om godis och en hel del annat. Vart i Bibeln står det att man inte får röka en cigarett?
Citera
2021-09-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Du menar alltså att alla ska kunna ta del av brödet & vinet och att Jehovas Vittnens lära om de 144 000 är falsk?
Ja. Jesus säger att den som inte äter och dricker inte har eller får evigt liv.
Citera
2021-09-25, 15:25
Medlem
Citat:
Jag undrar eftersom det är ganska ovanligt att Jehovas Vittnen debatterar sin tro på Flashback (eller andra medier)? Min uppfattning är att de flesta JV endast agerar i sammanhang av tjänsten på fältet eller i alla fall inom en liten kontrollerad sfär. Anledningen är den att vittnen uppmanas att inte ge sig i slang med avfällingar eller motståndare eftersom de då kan påverkas i fel riktning. Jag antar att du möter en hel den motståndare på denna sida? Vill påpeka att jag är positivt överrasskad att ett Jehovas Vittne sitter på Flashback och pratar diskuterar religiös tro i stor omfattning, men hör inte till vanligheterna.

Jo, jag är nog rätt ovanlig i den bemärkelsen, men som skriften säger:

"Därför skall den som tror sig stå stadigt se till att han inte faller." (1 Kor 10:12 Bibel2000)

Jag anser mig ha en stark tro, som inte rubbas lätt, och det på grund av att min tro byggde jag upp och i princip blev klar med långt innan Jehovas vittnen ringde på dörren. Jag byggde upp den i princip av mig själv, utan inblandning av andra människor.

När jag började studera bibeln med Jehovas vittnen så blev det mycket av en bekräftelse på att jag hade tänkt rätt, därför står och faller inte min tro baserat på vad människor säger och, både vad Jehovas vittnen säger och gör, och vad andra människor säger och gör.

Jag har diskuterat med alla möjliga människor på internet sedan internetforum började dyka upp, och hittills har ingen av dessa haft några bra förnuftsmässiga logiska argument att komma med, dom flesta av deras argument handlar om att misskreditera Jehovas vittnens avsikter med det ena och det andra, detta eftersom någons avsikt är svår att bevisa, och därför är det lättast att angripa där, istället för att angripa det som står svart på vitt, både i bibeln och i litteraturen.

Jag skulle inte rekommendera att alla gör som jag, för motståndarna är duktiga på att riva ner och förstöra, speciellt dom som är svaga i tron. Men för mig har det tvärtom gett mig en starkare tro, jag har kunnat jobba med mig själv, och fått en djupare förståelse av bibliska frågor och en stor medvetenhet om hur verkligheten ser ut när jag diskuterat med andra (jag försöker alltid resonera med andra, men misslyckas ofta).
Citera
2021-09-25, 15:25
Medlem
Citat:
Sååå.... vilken kristen församling tillhör du? Det glömde du svara på.

Hur många kristna bröder och systrar har du som delar din tro?

Eller är du som jag misstänker, helt ensam i hela världen med din specialtillverkade tro?
Jag skrev att jag inte är med i en sekt. Och därför slipper betala för de falska profeternas lögner.
Citera
2021-09-25, 15:28
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja. Jesus säger att den som inte äter och dricker inte har eller får evigt liv.

Ja då undrar jag vad JV har förklaring till sin sak, om Jesus säger att det är endast genom att ta detta som man får evigt liv? Jehovas Vittnen menar bland annat att Jesu lärljungar var de första smorda (man kan väl kalla dem de första vittnena) precis som att alla de smorda bröderna i Den Omdömesgille Slavens Klass som också ska regera i tusenårsriket.
Citera
2021-09-25, 15:29
Medlem
Citat:
Jag sade att bibeln är tydlig för dom med goda avsikter, men som bibeln säger så kan människor förvränga bibelns budskap.

Och Gud har medvetet inspirerat bibeln så att det krävs lite ödmjukhet och sökande av sanning:

"Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten." (2 Thess 2:9-12 Bibel2000)

"Därför säger jag er: Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas." (Lukas 11:9-10 Bibel2000)

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: »Varför talar du till dem i liknelser?«

Han svarade dem: »Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta.

Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
" (Matt 13:10-15 Bibel2000)

Det påstod jag inte. Men andra har sagt att människan ska själv få bestämma vad som är gott och ont, framförallt en andevarelse som avföll och blev ond.

Satan påstår att människan har det bättre utan att Gud blandar sig i och bestämmer vad som är gott och ont. För att kunna avgöra frågan, för att kunna få bevis om människan har det bättre eller sämre utan Gud, för rättvisans skull, så måste Gud låta människan göra som dom vill på jorden, utan att ingripa och påverka, förstår du nu?

Fast nu är inte Trump skaparen av universum och Gud, även om vissa tror det
Om jag kör ett exempel med Trump så betyder det inte att jag anser att han är skaparen av universum. Analogier går ofta ut på att visa en viss poäng.

Om Gud vill bestämma vad som är gott och ont, då är det bara att tydligt förklara det. Han kan göra det en gång i veckan om han vill.
Citera
2021-09-25, 15:32
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jo, jag är nog rätt ovanlig i den bemärkelsen, men som skriften säger:

"Därför skall den som tror sig stå stadigt se till att han inte faller." (1 Kor 10:12 Bibel2000)

Jag anser mig ha en stark tro, som inte rubbas lätt, och det på grund av att min tro byggde jag upp och i princip blev klar med långt innan Jehovas vittnen ringde på dörren. Jag byggde upp den i princip av mig själv, utan inblandning av andra människor.

När jag började studera bibeln med Jehovas vittnen så blev det mycket av en bekräftelse på att jag hade tänkt rätt, därför står och faller inte min tro baserat på vad människor säger och, både vad Jehovas vittnen säger och gör, och vad andra människor säger och gör.

Jag har diskuterat med alla möjliga människor på internet sedan internetforum började dyka upp, och hittills har ingen av dessa haft några bra förnuftsmässiga logiska argument att komma med, dom flesta av deras argument handlar om att misskreditera Jehovas vittnens avsikter med det ena och det andra, detta eftersom någons avsikt är svår att bevisa, och därför är det lättast att angripa där, istället för att angripa det som står svart på vitt, både i bibeln och i litteraturen.

Jag skulle inte rekommendera att alla gör som jag, för motståndarna är duktiga på att riva ner och förstöra, speciellt dom som är svaga i tron. Men för mig har det tvärtom gett mig en starkare tro, jag har kunnat jobba med mig själv, och fått en djupare förståelse av bibliska frågor och en stor medvetenhet om hur verkligheten ser ut när jag diskuterat med andra (jag försöker alltid resonera med andra, men misslyckas ofta).

Går du på mötena kontinuerligt? Har du pratat med några andra Jehovas Vittnen om att du sitter på Flashback? Rapporterar du tjänst på detta? Jag är bara nyfiken, och jag är väldigt förvånad att ett riktigt Jehovas Vittne skulle spendera så mycket tid att debattera med avfällingar och motståndare. Möjligen de som är i början av sin tro eller som kanske börjar att vackla, men inte ett aktivt stabilt Jehovas Vittne. I så fall tillhör du den absoluta minoriteten, men jag menar inget illa, tvärtom så tycker jag att JV ska debattera mer på nätet.
Citera
2021-09-25, 15:35
Medlem
Citat:
Att frossa och dricka alkohol är också förorening (det är bara att läsa folkhälsostatistiken). Samma sak kan sägas om godis och en hel del annat.

Jo, men det är svårare att dra en gräns där. Om man däremot röker så är det antingen eller.

Citat:
Vart i Bibeln står det att man inte får röka en cigarett?

"Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp..." (2 Kor 7:1 Bibel2000)

Renar man sin kropp från förorening, om man medvetet röker cigaretter?
Citera
2021-09-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag skrev att jag inte är med i en sekt. Och därför slipper betala för de falska profeternas lögner.

Men är du med i en kristen församling?
Citera
2021-09-25, 15:38
Medlem
Citat:
Jo, men det är svårare att dra en gräns där. Om man däremot röker så är det antingen eller.

"Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp..." (2 Kor 7:1 Bibel2000)

Ska människor själv avgöra den gränsen? Eller ska Gud klargöra vad som gäller?
Om Gud bestämmer över min framtid beroende på denna gräns, då ska han vara extremt tydlig med vad som gäller. Tänk att ha skyltar i trafiken där det står ”kör inte för fort”?
Citera
2021-09-25, 15:44
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Citat:

Jovisst rökning är inte nyttigt, men att "befläcka ande och kropp" så är min tolkning att alkohol faktiskt är värre än rökning där. Jag vet en del Jehovas Vittnen som gärna tar både en o fem glas och det är inget jag dömer någon för, men jag tycker att det blir lite ologiskt. Att utesluta en person är ju trots allt en ganska stor grej. Att det då går bra att klara sig undan som drinkare blir lite orättvist tycker jag. Och absolut rättvisa skall ju ett annat av JV:s signum.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-09-25 kl. 15:47.
Citera
2021-09-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Om jag kör ett exempel med Trump så betyder det inte att jag anser att han är skaparen av universum. Analogier går ofta ut på att visa en viss poäng.

Fast din analogi är inte tillämplig eftersom Trump inte behöver tackla frågan om människans fria vilja och frågan om vem som ska bestämma vad som är gott och ont för skapelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Om Gud vill bestämma vad som är gott och ont, då är det bara att tydligt förklara det. Han kan göra det en gång i veckan om han vill.

Gud har förklarat det i bibeln, och han kommer att "förklara" det när han ingriper på jorden och tar bort alla mänskliga styren och ersätter dom med Guds kungarike:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in