2021-10-16, 19:16
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Stackars barn, de måste ju bli skrämda av allt detta...och språket de använder...det blir ju som en mardrömssaga.

Ja som jag sa innan, med en sådan Gud så dör jag hellre i Harmagedon. Jag kräver att bli dödad i Harmagedon för att det är mer ärofyllt än att överleva detta vedervärdiga massmord som någon jävla elitens påläggskalv. Nej tack! Mig personligen så kvittar det samma om Sällskapet Vakttornet har rätt eller inte. Om det skulle visa sig att deras påståenden är sanna, då vill jag inte underkasta mig den Guden då dör jag hellre.
Citera
2021-10-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Nädå, kommer man ner lite grann i deras egna texter så kommer man få veta att de ska representera församlingen och visa lugn och tålamod för deras yngre systrar. Så i princip: Kvinnan skola tiga i församlingen, men ändå inte. Jag kollade vad VAKNA hade för aktuellt trevligt i ämnet och hittade bla det här:
https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...%B6rsamlingen/

Läste lite i länken du skickade, och det står väldigt mkt om aga. Precis som när jag frågade en dörrknackning J.V en gång så sa han att gud älskar den han agar...och fadern gör detsamma....
Här är lite kopierat av det som stod om aga, det fanns mycket mer.
Förbjud den sekten.

Vakttornet – 1960

Frälsning för din familj såväl som för din nästa

aga*sina söner: ”Ty vilken är väl den son som en fader icke agar? Men om ni icke få den*aga, som alla hava blivit delaktiga av, så äro ni i verkligheten illegitima barn och icke söner. Det är sant att ingen*aga*i det närvarande synes vara glädjande, utan i stället smärtsam; likväl giver den sedermera åt dem som hava blivit fostrade därigenom en fridens frukt, nämligen rättfärdighet.” (Hebr. 12:7, 8,*11, NW) Jehova håller på grund av sin kärlek sina barn på frälsningens väg genom undervisning och*aga, dvs. tuktan, disciplin, och så undervisar också en jordisk far sina barn och tuktar dem, lär dem disciplin, för att Fålla dem på frälsningens väg.

Watchtower ONLINE LIBRARY™
Citera
2021-10-16, 19:31
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Deras teologi är mer än knasig. Först har de räknat ut exakt hur många som ska få komma till himlen (några hundra). Det är baserat på Abrahams söners släktträd. Vilket då innebär att himlen är full sedan ett par tusen år tillbaka. Dessutom är det ju tydligen bara judar som får komma till himlen. Och JV är inte judar, så hur tänkte de där?

144 000 av Jehovas Vittnen får komma till himlen. Resten ska leva för evigt och klappa lejon i Paradiset på Jorden iklädda finkläder, slips, kavaj och pressvecksbrallor... (Sällskapet Vakttornets illustrationer), men först ska dom rensa upp Jorden från miljarder av lik som dödades i Harmagedon. Låter det inte spännande??
Citera
2021-10-16, 19:34
Medlem
Beckisbarnets avatar
Att det finns de som kan tro på Bibeln, se dessa historier som symboliska och att det finns vissa levnadsregler etc, som tex Jesus som pratar om förlåtelse osv, det kan jag köpa. Men Sällskapet Vakttornets bokstavstolkning av sina egna tydlingar av Bibeln till deras egen fördel samt dessa illustrationer av Harmagedon, Paradiset mm är ju bara fullständigt skogstokigt!!! Att man ens kan tro på eländet är en gåta, eller kanske inte så konstigt... Finns ju till o med folk idag som tror att Jorden är platt, så inget förvånar.
Citera
2021-10-16, 19:37
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

aga*sina söner: ”Ty vilken är väl den son som en fader icke agar? Men om ni icke få den*aga, som alla hava blivit delaktiga av, så äro ni i verkligheten illegitima barn och icke söner. Det är sant att ingen*aga*i det närvarande synes vara glädjande, utan i stället smärtsam; likväl giver den sedermera åt dem som hava blivit fostrade därigenom en fridens frukt, nämligen rättfärdighet.” (Hebr. 12:7, 8,*11, NW) Jehova håller på grund av sin kärlek sina barn på frälsningens väg genom undervisning och*aga, dvs. tuktan, disciplin, och så undervisar också en jordisk far sina barn och tuktar dem, lär dem disciplin, för att Fålla dem på frälsningens väg.

Ja visst låter det mysigt!! Nästan så jag föredrar Harmagedon direkt..
Citera
2021-10-16, 19:56
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jag såg en gång en video på Youtube där en man från styrande kretsen pratade om att jehovas vittnenas barn hade börjat studerat på universitet och då börjat tro på utvecklingsläran och evolutionen. Han tyckte visst inte att det var så bra. Jehovas vittnen verkar vara rädda för att deras barn ska börja ifrågasätta bibeln om de studerar på universitet.

Ja det måste ju vara hemskt om barnen skulle börja tro på evolution, gravitation.... och andra hemska lögner. Kunskap är ju livsfarligt, man kan ju bli ateist... 😂
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-16 kl. 20:00.
Citera
2021-10-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Deras teologi är mer än knasig. Först har de räknat ut exakt hur många som ska få komma till himlen (några hundra). Det är baserat på Abrahams söners släktträd. Vilket då innebär att himlen är full sedan ett par tusen år tillbaka. Dessutom är det ju tydligen bara judar som får komma till himlen. Och JV är inte judar, så hur tänkte de där?

Under en period i mitt liv passerade jag dem dagligen vid en station i Stockholm. Varje morgon står det några medelålders människor och delar ut en tidning som ingen vill ha. Under de år jag arbetade där såg jag aldrig en enda person som stannade och pratade. Hur nyfiken man än må vara är det liksom ingen som har tid att stå och diskutera religion när man är på väg till jobbet eller skolan. Det är så feltänkt att klockorna stannar.

Nästan rätt. Det är 144000 som ska till himlen. Detta är baserat på Israels 12 stammar och omnämns i Uppenbarelseboken. Resten av människorna ska vara kvar på jorden och kela med lejo och pandor (när de inte skyfflar bort liken efter alla som slaktas i Harmageddeon, d v s den sista striden)
Citera
2021-10-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Slå världen med panik utanför Jehovas vittnens led, låter ju verkligen som att Jehovas Vittnen per automatik har en speciell ställning hos Herren. Man kan ju verkligen undra vad man bygger detta påstående på, sin egen bibelöversättning kanske? Man skall dock betänka att de i skriftställes-hänvisningarna har sina egna bibelöversättningar med JEHOVA som guds namn, viket kan få en att tro att något som åsyftas är Jehovas Vittnen, ändå är JV en ny religion som kom till oerhört långt efter att dessa skrifter gjordes. Bara detta faktum ger ju vid handen att om man nu skulle tro att Bibeln är sann, så lämnar detta humbug som Sällskapet Vakttornet håller på med en del övrigt att önska. Och så sitter det folk här på Flashback som är Jehovas Vittnen och påstår att JV inte skulle ha någon positiv särställning beträffande att bli dömda i Harmagedon, så jävla absurt rent ut sagt!!

Det är anmärkningsvärt att en person som säger sig ha Sanningen med stort S är beredd att ljuga så flagrant. Sannilokt är JV skolade i att tona ned vissa saker när de missionera IRL, men när det finns kvar i skrift på ett forum blir det direkt pinsamt.
Vi ser att personen i fråga har haft vett att hålla sig ifrån tråden några dagar nu.
Citera
2021-10-16, 20:55
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är anmärkningsvärt att en person som säger sig ha Sanningen med stort S är beredd att ljuga så flagrant. Sannilokt är JV skolade i att tona ned vissa saker när de missionera IRL, men när det finns kvar i skrift på ett forum blir det direkt pinsamt.

Ja. Men det beror på att han tycks lita på Sällskapet Vakttornet och inte tycks förstå att de talar med kluven tunga.
Citera
2021-10-16, 21:03
Medlem
Jag har ju svårt att tro att samfundet ska uppmuntra vad som skett i denna tråden. Alltså, att båga och glida med sanningen är en sak irl, men att det fastnar i skrift där så många är kritiska och lägger märke till både den absurda läran som sådan, och dessutom de löjliga självmotsägelser som samfundet propagerar.. Jag önskar då att antingen Titties själv, eller en mer indoktrinerad broder kunde bemöta mina frågor om antisemitismen, kvinnohatet och böghatet. Hur kan det vara så svårt att förklara?
Ett ganska rättfram direktiv i diskussionen om att JV ska hålla sig ifrån diskussioner på publika medier. https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...vata-hemsidor/
Senast redigerad av Greaser 2021-10-16 kl. 21:16.
Citera
2021-10-16, 21:07
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Det var lustigt att se hur snabbt ledarna dog efter att de förutspått Harmagedon. De kände väl att deras stund var kommen och ville få ut det mesta eller så dog de av besvikelsen och sviterna av misstron som de fick riktat mot sig. 1914års H-förutsägelse måste väl ha gett ett JV-uppsving ty WW1 måste väl av många ha ansetts vara just H?

Man kan anta att även 1939 och WW2:s utbrott var en trigger för Sällskapet till att Harmagedon nu var bakom knuten. Till deras besvikelse upphörde kriget 1945 och på 1950-1980 talet så körde de hårt på kärnvapenhotet och terrorbalansen mellan supermakterna. Jag minns själv artiklarna till ungdomar som oftast handlade om att kärnvapenkriget ständigt stod inför dörren och jag minns en artikel med en (som vanligt tecknad) bild på en ung flicka med skräck i ansiktet och bredvid var det en svampformat moln som föreställde en briserande kärnvapenladdning med texten "Kommer jag att dö i ett eldklot?" Och så ständigt, och fortfarande, denna beskrivning av svält, negativitet och elände, trots att levnadsförhållandena för människor på Jorden generellt har ökat konstant sedan 1945.

Nu är det 2021 och fortfarande har inte Harmagedon inträffat och 1914 års människor är döda och begravna sedan länge. Jag undrar vilka katastrofscenarior Sällskapet använder sig av nu för att få belägg för att slutet står inför dörren, Covid.19, klimatet...?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-16 kl. 21:19.
Citera
2021-10-16, 21:53
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Läste lite i länken du skickade, och det står väldigt mkt om aga. Precis som när jag frågade en dörrknackning J.V en gång så sa han att gud älskar den han agar...och fadern gör detsamma....
Här är lite kopierat av det som stod om aga, det fanns mycket mer.
Förbjud den sekten.

Vakttornet – 1960

Frälsning för din familj såväl som för din nästa

Jag tror inte att Jehovas Vittnen agar sina barn i större utsträckning än andra, eller rättare sagt- jag har inte en uppfattning om att dom skulle förespråka barnaga?

Är detta symbolik kanske? Vad säger Sällskapet Vakttornet?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-16 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in