Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är inte så som vissa påstår: "en gång frälst, alltid frälst", eftersom en skapelse med en fri vilja kan avfalla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beckisbarnet
Men det är inte vad andra religiösa samfund påstår.
Jag skrev "vissa"
Det finns
vissa som menar att om man blivit frälst så kan man omöjligt synda och avfalla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beckisbarnet
Snarare anser många av dem att det är en personlig sak mellan den enskilde personen och Gud, det anser ju du också?
Jo självklart, men jag skrev "vissa".
Citat:
Ursprungligen postat av
Beckisbarnet
För- om det nu kan finnas personer som är döpta utan att egentligen tro på YHWH så borde väl det rimligtvis finnas även uteslutna som tror på YHWH men helt sonika har blivit felaktigt behandlade av de äldste?
Självklart. Att bli utesluten från församlingen är
inte detsamma som att bli utesluten av Gud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beckisbarnet
Nu har ju Jehovas Vittnen vissa regler för att inte bli utesluten, rökning är en sak som leder till uteslutning, emedan frosseri och alkoholism är tillåtet. Hur kan det komma sig att en drinkare får komma in i Guds Rike men att man blir dödad i Harmageddon för att ha rökt en cigarett?

Som sagt, det är inte äldste eller någon annan människa som avgör om någon överlever Harmageddon eller inte, så som jag citerade från Vakttornet.
Men bibeln är ganska tydlig med vad som är tillåtet och inte tillåtet, och bibeln är tydlig med att personer som vägrar att lyssna till församlingen, ska uteslutas:
"
Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. " (Matteus 18:17 Bibel2000)
Det är Jesus egna ord, Paulus är mer tydlig:
"
Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta." (1 Kor 5:1-2 Bibel2000)