2021-09-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Frågan är om dessa personer du pratar om är uteslutna eller inte. Ett Jehovas Vittne blir man om man då döper sig och man upphör att vara ett Jehovas Vittne om man sedan blir utesluten. Eller menar du att det finns de som är Jehovas Vittnen utan att ens vara med i organisationen överhuvudtaget?

Det finns en person här som är ganska aktiv (och som förmodligen snart kommer att svara), som har berättat att h*n inte sagt till vänner och familj att personen inte tror på Gud, och inte betraktar sig som ett Jehovas vittne, och därför inte blivit utesluten. Utan låtsas vara ett Jehovas vittne bara för att få umgås socialt.
Citera
2021-09-25, 13:28
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag kommer ihåg förr i tiden då var dom alltid 1-2 ggr per år på min dörr.
Eftersom jag är intresserad av sådana sekter så jag diskuterar jag ibland med dom. Dom berättade om ett datum när jorden skulle gå under. När det datumet kom så var dom aldrig mera på min dörr, haha.

Jag såg faktiskt fram emot deras förklaring som jag aldrig fick.

Så jag är också nyfiken på hur många gånger jorden kan gå under och vad som gick snett.

Jag vet att man inom JV på senare tid har ökat domedagsretoriken i och med Covid-19, dock verkar det inte bli den apokalyps som man kanske först trodde (hoppats på).
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-09-25 kl. 13:30.
Citera
2021-09-25, 13:28
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns en person här som är ganska aktiv (och som förmodligen snart kommer att svara), som har berättat att h*n inte sagt till vänner och familj att personen inte tror på Gud, och inte betraktar sig som ett Jehovas vittne, och därför inte blivit utesluten. Utan låtsas vara ett Jehovas vittne bara för att få umgås socialt.

Aha, intressant!!
Citera
2021-09-25, 13:31
Medlem
Citat:
Hur vet du det, vilka är dessa personer?

Det vet jag inte, och jag vet inte om sådana personer existerar, men det är troligt. Det finns människor till allt, t.ex. kan det vara någon som gillar en person som är ett Jehovas vittne, och därför blir döpt, för att få bättre chans att vara tillsammans med den personen. Låter det osannolikt?
Citera
2021-09-25, 13:34
Medlem
Citat:
Jag vet de som tagit brödet och vinet i flera år men sedan upphört. Kanske de varit inne på samtal.

Kanske det, eller kanske att dom har avfallit, och förlorat Guds godkännande.

Det är inte så som vissa påstår: "en gång frälst, alltid frälst", eftersom en skapelse med en fri vilja kan avfalla.
Citera
2021-09-25, 13:34
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Det vet jag inte, och jag vet inte om sådana personer existerar, men det är troligt. Det finns människor till allt, t.ex. kan det vara någon som gillar en person som är ett Jehovas vittne, och därför blir döpt, för att få bättre chans att vara tillsammans med den personen. Låter det osannolikt?

Nej, inte osannolikt. Men i så fall finns det nog en hel del "svarta får" därute.
Citera
2021-09-25, 13:40
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Kanske det, eller kanske att dom har avfallit, och förlorat Guds godkännande.

Det är inte så som vissa påstår: "en gång frälst, alltid frälst", eftersom en skapelse med en fri vilja kan avfalla.

Men det är inte vad andra religiösa samfund påstår. Snarare anser många av dem att det är en personlig sak mellan den enskilde personen och Gud, det anser ju du också? För- om det nu kan finnas personer som är döpta utan att egentligen tro på YHWH så borde väl det rimligtvis finnas även uteslutna som tror på YHWH men helt sonika har blivit felaktigt behandlade av de äldste? Nu har ju Jehovas Vittnen vissa regler för att inte bli utesluten, rökning är en sak som leder till uteslutning, emedan frosseri och alkoholism är tillåtet. Hur kan det komma sig att en drinkare får komma in i Guds Rike men att man blir dödad i Harmageddon för att ha rökt en cigarett?
Citera
2021-09-25, 13:42
Medlem
Citat:
Så rent teoretiskt skulle en person som tar brödet och vinet inte kunna komma till himlen,

Självklart. Vinet och brödet är inte magiska ting som upphäver Guds vilja, utan är yttre symboler på att man har ett himmelsk hopp.

Citat:
precis som att en som inte tar detsamma mycket väl skulle kunna komma till himlen,

I princip, men om man vägrar, så kan man undra om Gud vill godkänna en sådan person.

Citat:
precis på samma sätt som det fysiska dopet i grunden inte har med YHWH:s personliga beslut att göra?

Dopet är en symbol för människans personliga beslut, inte om Gud godkänt personen.
Citera
2021-09-25, 13:46
Medlem
Citat:
1975 var ett tydligt datum man hade för Harmageddons ankomst. Många vittnen förberedde sig hårt på det. Sällskapet Vakttornet proklamerade för det. Inget hände.

Nja, det fanns dom Jehovas vittnen som trodde på det, och proklamerade det, men det var ingen officiell hållning från organisationen, så som organisationen hade om att harmageddon skulle komma 1914.
Citera
2021-09-25, 13:48
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Nja, det fanns dom Jehovas vittnen som trodde på det, och proklamerade det, men det var ingen officiell hållning från organisationen, så som organisationen hade om att harmageddon skulle komma 1914.

Jag tror bestämt att man antydde detta ganska tydligt i litteraturen och att många därför inte gjorde vissa saker som de normalt skulle ha gjort, exempelvis gjort ett större husköp eller skaffa barn. Det har berättats för mig.
Citera
2021-09-25, 13:51
Medlem
Citat:
Nej, inte osannolikt. Men i så fall finns det nog en hel del "svarta får" därute.

Det är möjligt, och det är möjligt att även Jehovas vittnen blir förvånade hur få som kommer att överleva:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13 Bibel2000)
Citera
2021-09-25, 14:04
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Men det är inte vad andra religiösa samfund påstår.

Jag skrev "vissa"

Det finns vissa som menar att om man blivit frälst så kan man omöjligt synda och avfalla.

Citat:
Snarare anser många av dem att det är en personlig sak mellan den enskilde personen och Gud, det anser ju du också?

Jo självklart, men jag skrev "vissa".

Citat:
För- om det nu kan finnas personer som är döpta utan att egentligen tro på YHWH så borde väl det rimligtvis finnas även uteslutna som tror på YHWH men helt sonika har blivit felaktigt behandlade av de äldste?

Självklart. Att bli utesluten från församlingen är inte detsamma som att bli utesluten av Gud.

Citat:
Nu har ju Jehovas Vittnen vissa regler för att inte bli utesluten, rökning är en sak som leder till uteslutning, emedan frosseri och alkoholism är tillåtet. Hur kan det komma sig att en drinkare får komma in i Guds Rike men att man blir dödad i Harmageddon för att ha rökt en cigarett?

Som sagt, det är inte äldste eller någon annan människa som avgör om någon överlever Harmageddon eller inte, så som jag citerade från Vakttornet.

Men bibeln är ganska tydlig med vad som är tillåtet och inte tillåtet, och bibeln är tydlig med att personer som vägrar att lyssna till församlingen, ska uteslutas:

"Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. " (Matteus 18:17 Bibel2000)

Det är Jesus egna ord, Paulus är mer tydlig:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta." (1 Kor 5:1-2 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in