2017-12-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var har jag sagt det? Du drar ju helt idiotiska konsekvenser av det jag påstår.

Jag har ingen aning om varför CrazyPriest behandlas som h*n gör, tydligen vet du att CrazyPriest är en han?

Det är mellan CrazyPriest och Jehova, om h*n behandlas illa, så får h*n ta upp det med Jehova Gud.

Som jag har förklarat så har man ett eget ansvar inför Gud, man kan inte skylla på Gud om hans tjänare beter sig illa åt.

Om Crazy P behandlas som luft i en Jv- församling har väl detta med församlingen att göra. Varför dra in Gud i sammanhanget?
Citera
2017-12-14, 16:20
Medlem
Citat:
Med andra ord anpassar dom sig till samhället istället för bibeln?

Är sanningsanspråket unikt? Låt oss se vad Jesus och kristna sade om sanningen?

"Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus." (Joh 1:17 Bibel2000)

"Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill."”(Joh 3:21 Bibel2000)

"Ni har sänt bud till Johannes, och han har vittnat för sanningen." (Joh 5:33 Bibel2000)

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)

"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)

"Jesus svarade: ”Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst." (Joh 18:37 Bibel2000)

Bland många många andra skriftställen.

Menar du att pingstkyrkan inte har detta anspråk? Det förvånar mig inte, så du har nog rätt.

Naturligtvis inte. Inte ens katolska kyrkan gör anspråk på att en unik sanning. Det är det bara sekter som
gör. Katolska kyrkan accepterar t ex evolutionen och ser skapelseberättelsen som en myt.
Citera
2017-12-14, 16:24
Medlem
Citat:
Det här visar bara hur du är som person.

Vafalls? Gillar du inte "systrarna". Om du är någorlunda ung och snygg borde du ha många beundtarinnor. Varför då inte njuta av situationen?😀
Citera
2017-12-14, 16:29
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ok, kan du visa mig att detta är emot bibeln?

Och framförallt, finns det en annan grupp som följer bibeln bättre än Jehovas vittnen? Om du kan visa mig det, så kommer jag att lämna Jehovas vittnen på en gång och ansluta mig till den gruppen, för jag vill inte leva i en lögn. Och bland dom viktigaste frågorna för mig är om man använder Guds namn eller inte:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(Jhwh), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Att inte använda Guds namn gör att det hela blir opersonligt, att man tillber någon diffus Gud därborta, en treenig gud t.o.m. som är ett mysterium. Det är därför som avfällingar ogärna vill använda Guds namn.

Och som jag sade, fundera på hur ofta jag använder skriftställen för att bevisa mina argument, och hur ofta motståndare använder sig av skriftställen.

Och dessutom, bibeln är full med berättelser om att Guds utvalda inte alltid är perfekta och Guds bästa barn, t.ex. David som lät mörda en person bara för att han skulle få tillgång till frun. Ändå välsignade Gud David, genom hans släktlinje kom Messias.

Jehovas vittnen följer inte bibeln, de följer en tolkning av en (fel)översättning som ständigt ändras allt eftersom, vid behov.

Jesus satte exemplet att vi ska kalla Gud för Fader. Att ständigt upprepa ett namn som inte ens är det rätta, är respektlöst.

Oftast så har det skriftställen du använder inget med diskussionsunderlaget att göra. Och du har rätt, ingen är perfekt eller är Guds bästa barn. Därför har ingen rätt att döma ut en annan, andligt sätt. När JV utesluter och mobbar och pekar finger och säger att du är mentalt sjuk och har lämnat Gud när du lämnar organisationen så hädar dom.

Summan är att JV ledningen får utöva sin ofullkomlighet utan konsekvenser eller ifrågasättning. Vanliga medlemmar lever ständigt under hot av uteslutning för minsta övertramp.
Citera
2017-12-14, 16:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att Jehovas vittnen inte underordnar sig myndigheter. Man har t.o.m. plikt att underordna sig myndigheterna, bestämt av Gud:

"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva." (Rom 13:1-2 Bibel2000)

Även det får ni att låta som att Jehovas vittnen gör fel. Vad dom än gör, så gör dom fel.

Det här med flaggorna, jag har ingen aning om detta stämmer, jag tror knappast det. Det kan finnas flera förklaringar till det, förklaringar som du inte är intresserad av att höra, för du har redan bildat din uppfattning.

Och även om det var så att dom själva satte upp flaggorna, så är det helt emot bibeln ändå, vilket dom i så fall förstod senare. Kristna ska vara neutrala i politiska frågor, och det var det som skedde med kontakten med Hitler och andra, Jehovas vittnen var inte intresserade av att störta honom från makten, för då skulle man även försöka störta den svenska regeringen t.ex., men det är inte Jehovas vittnens intresse, det är Gud som kommer att sköta den biten.

Och bara för att Hitler visade sig vara en ond människa, så betyder det ändå inte att Jehovas vittnen ska starta ett uppror, dom var bara intresserade av att kunna tillbe deras Gud som dom ville.
Men historien visar att Hitler inte lyssnade på det brevet, utan skickade Jehovas vittnen som bland dom första till koncentrationsläger, där dom var tvungna att skriva på ett papper där dom avsäger sig sin tro, eller få en kula i huvudet. Han kallade Jv för att vara en farlig sekt, och på ett sätt stämmer det eftersom Hitler inte kunde hjärntvätta Jehovas vittnen som han gjorde med majoriteten av tyskarna, bara ett fåtal skrev under papperet.

Jag vet, du bryr dig inte sådana struntsaker, bara om det fanns svastikor i samma hall där Jehovas vittnen befann sig.

Två saker slår mig med detta svar.
För det första en total ovilja att erkänna ett enda misstag.
För det andra en allestädes närvarande vilja att tolka allt möjligt jag skriver som illvilligt förvrängande med ett mörkt syfte.
Båda dessa egenskaper är tydliga tecken på hjärntvätt. Ursäkta uttrycket, men det finns inget annat på svenska. Med hjärntvätt menar jag i detta fall ett inlärt beteende som man själv har lagt sig till med, dvs det är självförvållat, visserligen genom intryck från gruppen, men ändå självförvållat, så det är närmast en typ av självhjärntvätt, inte att man "blir" hjärntvättad genom att något motstånd bryts ner, utan man låter det villigt ske. Du kommer inte att gilla att jag skriver så, men så är det.

Det skulle ha varit så mycket enklare att bara helt enkelt skriva att om det var så som det påstås i brevet och deklarationen samt det bandade förhöret så begick man ett beklagligt misstag, som det senare visade sig, men att man snabbt insett detta misstag och korrigerat det (vilket man ju gjorde). Då hade diskussionen slutat utan några problem. Men, att i ena andetaget påstå att viftande med svenska flaggor skulle vara fel, och sedan påstå att det skulle kunna finnas förklaringar till att använda en sal utsmyckad med svastikor, det är ett osmakligt försök att försvara något som vittnet Konrad Franke chockerat rapporterade om (och det är inte en rapport från någon avfälling – Konrad Franke blev senare en av ledarna för de tyska vittnena och var fortfarande medlem när han dog). Att du tvivlar på hans vittnesmål är intressant när han faktiskt tyckte att det var fel med svastikor överallt och fel att spela melodin för ”Deutchland, Deutchland über alles” som första melodi under det mötet, men det är väl enklare för dig att utgå ifrån att han aldrig sagt så och att det bara är ett påhitt alltihop ...
Citera
2017-12-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Så det är i s g bättre i Iran eller Saudiarabien där skilsmässa är förbjudet?
Och sexuell frihet är också dåligt?

Menar du att sexuell frihet i alla dess former är bra?
Citera
2017-12-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ok, kan du visa mig att detta är emot bibeln?

Och framförallt, finns det en annan grupp som följer bibeln bättre än Jehovas vittnen? Om du kan visa mig det, så kommer jag att lämna Jehovas vittnen på en gång och ansluta mig till den gruppen, för jag vill inte leva i en lögn. Och bland dom viktigaste frågorna för mig är om man använder Guds namn eller inte:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(Jhwh), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Att inte använda Guds namn gör att det hela blir opersonligt, att man tillber någon diffus Gud därborta, en treenig gud t.o.m. som är ett mysterium. Det är därför som avfällingar ogärna vill använda Guds namn.

Och som jag sade, fundera på hur ofta jag använder skriftställen för att bevisa mina argument, och hur ofta motståndare använder sig av skriftställen.

Och dessutom, bibeln är full med berättelser om att Guds utvalda inte alltid är perfekta och Guds bästa barn, t.ex. David som lät mörda en person bara för att han skulle få tillgång till frun. Ändå välsignade Gud David, genom hans släktlinje kom Messias.

Att använda bibeln eller inte är irrelevant om något ska räknas som sent eller inte

Kontrollerar man medlemmarnas tankar information klädstil sexualitet i religionens namn så är det frågan om en sekt. Och ja; kristendomen startade som en tämligen obetydlig judisk sekt.
Citera
2017-12-14, 16:37
Medlem
Citat:
Menar du att sexuell frihet i alla dess former är bra?

Om det handlar om samtyckande vuxna. Ja. Självklart
Är ofrihet bättre?
Citera
2017-12-14, 16:40
Medlem
Citat:
Det var uppenbart, han började röka uppenbarligen. Tror du att saker och ting skulle bli bättre om han började röka? Alla vet att man kan bli utesluten om man börjar röka, menar du att han var okunnig i detta? Det var självklart ett uppror, han ville bli utesluten, och han blev inte utesluten för att gick till media, och då tog till en gärning som han vet att han blir utesluten för. Det är hur uppenbart som helst för den som har ögon att se.

Menar du att detta framgår av uppdrag granskning? Då får du länka till den sekvens i programmet där detta framgår.
Citera
2017-12-14, 16:42
Medlem
Citat:
Att döma Gud på grund av hans tjänare är alltså inte rättvist, Det står ingenstans i bibeln att Guds tjänare är fullkomliga, utan brister.

Ingen har väl angripit Gud. Kritiken handlar om ett samfund.
Citera
2017-12-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Naturligtvis inte. Inte ens katolska kyrkan gör anspråk på att en unik sanning. Det är det bara sekter som
gör. Katolska kyrkan accepterar t ex evolutionen och ser skapelseberättelsen som en myt.

Sekter som dom första kristna? Jag tar det som en komplimang.
Citera
2017-12-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag tror inte pingstkyrkan är en lika sluten organisation som JV.

Vad tror du om dom första kristna, Paulus, Matteus, Johannes, var dom lika slutna som Jv? Och är det ett problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in