Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag har aldrig påstått att Jehovas vittnen inte underordnar sig myndigheter. Man har t.o.m. plikt att underordna sig myndigheterna, bestämt av Gud:
"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva." (Rom 13:1-2 Bibel2000)
Även det får ni att låta som att Jehovas vittnen gör fel. Vad dom än gör, så gör dom fel.
Det här med flaggorna, jag har ingen aning om detta stämmer, jag tror knappast det. Det kan finnas flera förklaringar till det, förklaringar som du inte är intresserad av att höra, för du har redan bildat din uppfattning.
Och även om det var så att dom själva satte upp flaggorna, så är det helt emot bibeln ändå, vilket dom i så fall förstod senare. Kristna ska vara neutrala i politiska frågor, och det var det som skedde med kontakten med Hitler och andra, Jehovas vittnen var inte intresserade av att störta honom från makten, för då skulle man även försöka störta den svenska regeringen t.ex., men det är inte Jehovas vittnens intresse, det är Gud som kommer att sköta den biten.
Och bara för att Hitler visade sig vara en ond människa, så betyder det ändå inte att Jehovas vittnen ska starta ett uppror, dom var bara intresserade av att kunna tillbe deras Gud som dom ville.
Men historien visar att Hitler inte lyssnade på det brevet, utan skickade Jehovas vittnen som bland dom första till koncentrationsläger, där dom var tvungna att skriva på ett papper där dom avsäger sig sin tro, eller få en kula i huvudet. Han kallade Jv för att vara en farlig sekt, och på ett sätt stämmer det eftersom Hitler inte kunde hjärntvätta Jehovas vittnen som han gjorde med majoriteten av tyskarna, bara ett fåtal skrev under papperet.
Jag vet, du bryr dig inte sådana struntsaker, bara om det fanns svastikor i samma hall där Jehovas vittnen befann sig.
Två saker slår mig med detta svar.
För det första en total ovilja att erkänna ett enda misstag.
För det andra en allestädes närvarande vilja att tolka allt möjligt jag skriver som illvilligt förvrängande med ett mörkt syfte.
Båda dessa egenskaper är tydliga tecken på hjärntvätt. Ursäkta uttrycket, men det finns inget annat på svenska. Med hjärntvätt menar jag i detta fall ett inlärt beteende som man själv har lagt sig till med, dvs det är självförvållat, visserligen genom intryck från gruppen, men ändå självförvållat, så det är närmast en typ av självhjärntvätt, inte att man "blir" hjärntvättad genom att något motstånd bryts ner, utan man låter det villigt ske. Du kommer inte att gilla att jag skriver så, men så är det.
Det skulle ha varit så mycket enklare att bara helt enkelt skriva att om det var så som det påstås i brevet och deklarationen samt det bandade förhöret så begick man ett beklagligt misstag, som det senare visade sig, men att man snabbt insett detta misstag och korrigerat det (vilket man ju gjorde). Då hade diskussionen slutat utan några problem. Men, att i ena andetaget påstå att viftande med svenska flaggor skulle vara fel, och sedan påstå att det skulle kunna finnas förklaringar till att använda en sal utsmyckad med svastikor, det är ett osmakligt försök att försvara något som vittnet Konrad Franke chockerat rapporterade om (och det är
inte en rapport från någon avfälling – Konrad Franke blev senare en av ledarna för de tyska vittnena och var fortfarande medlem när han dog). Att du tvivlar på hans vittnesmål är intressant när han faktiskt tyckte att det var fel med svastikor överallt och fel att spela melodin för ”Deutchland, Deutchland über alles” som första melodi under det mötet, men det är väl enklare för dig att utgå ifrån att han aldrig sagt så och att det bara är ett påhitt alltihop ...