Citat:
Ursprungligen postat av
kristensresa
När jag ber "Fader Vår" (Herrens bön) använder jag denna version:
Vår Fader, som är i himlen, låt ditt namn bli helgat, låt ditt rike komma, låt din vilja ske på jorden som i himlen, ge oss idag vårt dagliga bröd, och förlåt oss våra skulder såsom vi förlåter dem som står i skuld till oss, och för oss inte in i frestelse utan fräls oss från det onda. (Ditt är riket, makten och äran i evighet). Amen.
Svenska kyrkans nya version: "Utsätt oss inte för prövning utan rädda oss från det onda" faller mig ej i smaken då Jesus sade att prövningar kommer, och måste komma. Däremot frestelser är någonting djupare och allvarligare, som kan, om vi faller för dem, föra oss bort från Herrens nåd och gemenskap (been there, done that, but never again).
Jag tycker just Fader Vår är så i grunden felaktig så jag förstår att den är svår för de kristna att få ordning på

Varför skulle Gud inte låta sitt namn bli helgat utan att människor behöver be om att han ska låta dem få helga det?
Låt Guds Rike komma....så galet....det går inte att be Gud komma till människan. Det är ju för övrigt gjort iom Jesus. Gud låter sig icke schackras med utan det är människan som måste närma sig Gud och upprätta Guds rike på jorden (altruismens monetärfria samhälle). Som sagt det går inte att be om att få erhålla Guds Rike som en slags hux-flux-belöning för enträget bedjande.
Guds vilja är att vi ska bruka vår egna från Gud givna fria vilja att följa Guds vilja. Det är vi som ska få det att ske och alltså inget vi ska be Gud om då vi redan har fått det som det bedjes om. Måste vara fruktansvärt frustrerande för Gud att åse denna viljelösa attityd och i mångt uppsåtliga skuldbeläggande av Gud.
Ge oss vårt dagliga bröd - jaha som små skrikande fågelungar då va - eller Gud förbjude(?) som slavägare?! Arbeit Macht Frei > jawohl, das ist es
...och så det värsta...du Gud skulle inte du kunna vara lika storsint som vi människor äro och förlåta oss fast vi gör det som galet är och strider mot dina intentioner och ambitioner med oss? - Ja jöss å herregud alltså. Att man bara har mage, eller är det ren å skär obetänksamhet och kristlig rutinslentrian. Inte så lite högmod annars....
Till sist: Varför i all sin dar skulle Gud komma på tanken att leda någon in i frestelse, och vidare sen att till råga på allt be om att Gud inte ska vara cynisk, genom att möjligtvis låta bli att avhjälpa från ondska, vad har man egentligen för uppfattning om sin älskande Gud?
Fader Vår - är det månne prövningen över alla prövningars prövning för den bokstavstrogne skriftlärde

ja frågan är verkligen berättigad!