2020-10-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Det var lustigt att se hur snabbt ledarna dog efter att de förutspått Harmagedon. De kände väl att deras stund var kommen och ville få ut det mesta eller så dog de av besvikelsen och sviterna av misstron som de fick riktat mot sig. 1914års H-förutsägelse måste väl ha gett ett JV-uppsving ty WW1 måste väl av många ha ansetts vara just H?

Beträffande Solascriptura så vad med att bibeln ju verkligen har förändrats med åren och det utan att den så har undergått förändringar av olika kyrkorörelser utan förändrats just enkom av sk nya översättningar eller rättare moderniserat språk. Likaså finns det ju en hel del av skillnader mellan engelska, tyska och svenska biblar t.ex. >> Fader Vår....när bli egentligen den färdigmodifierad?

När jag ber "Fader Vår" (Herrens bön) använder jag denna version:
Vår Fader, som är i himlen, låt ditt namn bli helgat, låt ditt rike komma, låt din vilja ske på jorden som i himlen, ge oss idag vårt dagliga bröd, och förlåt oss våra skulder såsom vi förlåter dem som står i skuld till oss, och för oss inte in i frestelse utan fräls oss från det onda. (Ditt är riket, makten och äran i evighet). Amen.
Svenska kyrkans nya version: "Utsätt oss inte för prövning utan rädda oss från det onda" faller mig ej i smaken då Jesus sade att prövningar kommer, och måste komma. Däremot frestelser är någonting djupare och allvarligare, som kan, om vi faller för dem, föra oss bort från Herrens nåd och gemenskap (been there, done that, but never again).
Senast redigerad av kristensresa 2020-10-17 kl. 15:27.
Citera
2020-10-17, 16:28
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
När jag ber "Fader Vår" (Herrens bön) använder jag denna version:
Vår Fader, som är i himlen, låt ditt namn bli helgat, låt ditt rike komma, låt din vilja ske på jorden som i himlen, ge oss idag vårt dagliga bröd, och förlåt oss våra skulder såsom vi förlåter dem som står i skuld till oss, och för oss inte in i frestelse utan fräls oss från det onda. (Ditt är riket, makten och äran i evighet). Amen.
Svenska kyrkans nya version: "Utsätt oss inte för prövning utan rädda oss från det onda" faller mig ej i smaken då Jesus sade att prövningar kommer, och måste komma. Däremot frestelser är någonting djupare och allvarligare, som kan, om vi faller för dem, föra oss bort från Herrens nåd och gemenskap (been there, done that, but never again).
Jag tycker just Fader Vår är så i grunden felaktig så jag förstår att den är svår för de kristna att få ordning på Varför skulle Gud inte låta sitt namn bli helgat utan att människor behöver be om att han ska låta dem få helga det?

Låt Guds Rike komma....så galet....det går inte att be Gud komma till människan. Det är ju för övrigt gjort iom Jesus. Gud låter sig icke schackras med utan det är människan som måste närma sig Gud och upprätta Guds rike på jorden (altruismens monetärfria samhälle). Som sagt det går inte att be om att få erhålla Guds Rike som en slags hux-flux-belöning för enträget bedjande.

Guds vilja är att vi ska bruka vår egna från Gud givna fria vilja att följa Guds vilja. Det är vi som ska få det att ske och alltså inget vi ska be Gud om då vi redan har fått det som det bedjes om. Måste vara fruktansvärt frustrerande för Gud att åse denna viljelösa attityd och i mångt uppsåtliga skuldbeläggande av Gud.

Ge oss vårt dagliga bröd - jaha som små skrikande fågelungar då va - eller Gud förbjude(?) som slavägare?! Arbeit Macht Frei > jawohl, das ist es

...och så det värsta...du Gud skulle inte du kunna vara lika storsint som vi människor äro och förlåta oss fast vi gör det som galet är och strider mot dina intentioner och ambitioner med oss? - Ja jöss å herregud alltså. Att man bara har mage, eller är det ren å skär obetänksamhet och kristlig rutinslentrian. Inte så lite högmod annars....

Till sist: Varför i all sin dar skulle Gud komma på tanken att leda någon in i frestelse, och vidare sen att till råga på allt be om att Gud inte ska vara cynisk, genom att möjligtvis låta bli att avhjälpa från ondska, vad har man egentligen för uppfattning om sin älskande Gud?

Fader Vår - är det månne prövningen över alla prövningars prövning för den bokstavstrogne skriftlärde ja frågan är verkligen berättigad!
Citera
2020-10-17, 16:59
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det fanns förut lappar som man förde vidare till nästa person, där man t.ex. antecknade att personen inte är intresserad, men det stoppades av datalagen har jag för mig. Så nu kan det hända att Jv kommer till inte intresserade mer ofta. Så tacka staten för det.
Ok, då kanske det är en ordentlig minnesbeta JV har ådragit sig av besöken hos mig då, eftersom de lyst lika intensivt med sin frånvaro som ju Jesus över all världen gör.

Ingen aning och ointressant. Det är bara intressant om du vill ha besök, jag kan ordna det om du vill.
Kanske jag dyker upp nån lördag sen när vi fått vaccin mot C19 för jag fann en del av intresse men också sånt som jag anser vara kokko.
Jag har läst på lite nu från materialet användare Kristenresa länkade till men även från Wikipedia har jag fått upplysningar om er. Såg att ni har en del likheter med Mormonerna. vad är främsta skillnaden mellan er? De har splittrats enormt mycket under historiens gång - vad med JV:s sammanhållning?

Det är upp till varje individ.
Aj då, men vad med att ni en gång i tiden tagit skarpt avstånd från vaccinationer? Har ni nu då erkänt att vaccinationer mot smittkoppor haft positiv effekt och omprövat ert ställningstagande i frågan?

Det fanns ett tionde i det tidigare förbudet, då Guds folk hade ett land och en nation att sköta. Men kristna är under det nya förbundet, så Paulus sade inget om något tionde.
OK!

>KLIPP<

Nej, jag tror det är enkelt att få tillgång till bokföringen. I alla fall måste man bokföra för myndigheterna.
Betalar ni någon form av skatt?

Nej, det finns inga anställda. Dom som jobbar, jobbar ideellt, med som högst mat och husrum och en fickpeng.
OK, well done, keep up the good work!
Se det kursiverade - mina frågor/svar
Senast redigerad av returx 2020-10-17 kl. 17:02.
Citera
2020-10-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ja, gränsen går någonstans, och därför har Jehovas vittnen intervjuer för dom som vill bli döpta, så att man får en bild om personen förstår dom grundläggande trosuppfattningarna, så en 3-åring kan knappast passera en sådan granskning.

En 12 åring kan utan problem bli döpt om hon har tillräckliga kunskaper, föräldrarna är stolta och vännerna berömmer barnet.
Sen kommer puberteten och barnet gör uppror och vill inte alls gå på möten flera gånger i veckan, inte heller vill hon hålla på och förkunna.

Nu kommer problemet, hon blir nästan utstött ur familjen. Visst lagar måste följas i Sverige och inga fördömande får hamna på församlingen, så barnet får mat och husrum. Sen när barnet blir 18 år eller gått ur gymnasiet då åker barnet ut.

Det görs av "kärlek".
Tur att de flesta kristna inte älskar sina barn lika mycket som Jehovas vittnen
Citera
2020-10-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ja, det är vanligt att 8 åringar döper sig numera inom JV.

Jag tror du gör en Trumpifiering, eller killgissning.

Kan jag få se dom fakta från en tillförlitlig källa som du baserar dina uttalanden på?
Citera
2020-10-17, 20:20
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du är genuint intresserad, men ok:

Det är inte bara ideellt, det finns dom som får husrum och mat, och fickpengar, men du har rätt att ingen "tjänar pengar". Alla bidrag går till verksamheten, det finns inte någon som roffar åt sig. Om t.ex. äldste har mycket pengar så kommer dom från deras arbeten eller företag.

Det har du ingen statistik på, och även om det skulle stämma så har det ingen betydelse, dom första kristna var enkla människor, och det finns många Jv som också är högutbildade.

Även andra föräldrar än Jv förväntar sig saker och ting av sina barn. Som vuxen förväntas ingenting förutom att man följer bibeln.

Nej, det anses inte farligt, inte farligare än all slags påverkan från världen, men det finns viktigare saker i livet än att få höga befattningar och höga ansedda jobb.

Om man vill tjäna Gud, så kan man inte tjäna mammon och sitt ego.

Det finns återigen ingen statistik på det, så du kan inte säga att det är fakta. Det är många som jag känner som har egna framgångsrika företag i olika områden, och högutbildade jobb.

Och det finns även dom som går på bidrag, är sjukskrivna o.s.v. jag tror Jv speglar samhället i stort. Detta eftersom människor som blir Jv kommer från olika samhällsgrupper.

Det är möjligt att det är fler lågutbildade och lågavlönade bland Jv, men det skulle stämma överens med bibeln, dom första kristna var främst vanliga människor, förmodligen för att skökor och sämst ställda i samhället är mer ödmjuka inför bibelns budskap.

Ok, nu har jag ägnat tid och svarat på ett inlägg, jag får se senare om jag fortsätter.

Från USA finns det gott om statistik på utbildningsnivå och inkomst. Hinduer och judar ligger i topp. Ni kan säkert gissa vilka som kommer på klar jumboplats. 😀
Citera
2020-10-17, 20:24
Medlem
Citat:
Du gissar fel, det är helt frivilligt om man vill använda sin fritid till att vittna för människor.

Hahaha, nej, helt fel.

Man har 100% frivilliga bidrag. Man har inte ens en tiggarbössa som går runt församlingen, utan man har en bössa fastmonterad på väggen, som man kan gå fram till och bidra med det man tycker är rimligt, ingen övervakar vad man stoppar i.

Ett till svar till dig Vit-Brandbil.

Säger du verkligen hela sanningen nu? Kan mansom JV rapportera noll timmar månad efter månad utan att anses vara svag i tron och dåligt umgänge?
Var litet uppriktig för en gångs skull. 😎
Citera
2020-10-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Är inte det snarare en bekräftelse på att universiteten anses vara farliga i och med att höga studier kan leda till att man väljer att tjäna mammon och uppnå hög befattning snarare än att ägna sitt liv till Gud?

I förbigående kan jag nämna att inom scientologikyrkan resonerar man i alla fall på det viset att universitetsstudier är mer ett hinder för en scientolog än något att eftersträva. De anser ju att det är inom kyrkan man ska studera.

Däremot vill jag tillägga att det inte är så inom alla familjer. Det finns undantag. Däremot så är det så helt uteslutande inom de familjer som jag känner, i alla fall för de barn som växte upp inom scientologin eller Jv. En familj som vi känner väl ville t.ex. absolut inte att en dotter skulle studera till tandläkare. Där trampade vi nog i klaveret något när vi erbjöd gratis bostad nära universitetet eftersom vi trodde att det var kostnaden som var problemet, men det visade sig att kostnaden inte alls var huvudfrågan. Annars så hade vi tidigare hjälpt en kusin med läkarkostnaderna för en dotter som föddes med blodfyllda födelsemärken över halva ansiktet, vilket behövde opereras.

Korrekt. Universitetsutbildning anses som mycket farligt.
Citera
2020-10-17, 20:33
Medlem
Citat:
Jag antar att du har bevis för detta?
Eftersom du inte har äldre släktingar inom organisationen så vet du inte. Bland Jvn som har barn som inte är JV är detta vanligt. Man vill inte "ha Satan som arvinge", som det brukar sägas. Jag antar att du hört detta talesätt.
Citera
2020-10-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Det är ju nu uppenbart att du är med i sekten och har därför dålig koll då du är den sista som får veta. Nästan alla som är infödda gör det för sina föräldrars skull. Ett par av mina vänner döpte sig, men idag är ingen med av de som var infödda. En av dem gick ur officiellt när päronen dog men var mentalt aldrig med. Gå in på reddit.com/r/exjw och läs ett tag. Där får du se hur många som faktist går på mötena fortfarande och hatar det, men gör det för familj och vänner.

Visst är det so. Detta är vad som menas med PIMO, physically in mentally ouy.
Citera
2020-10-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Finns det inte en risk att folk fortsätter vara medlemmar i Jehovas vittnen fast de tappat sin tro? Om konsekvensen annars blir att ens familj, släktingar, och vänner slutar ha kontakt med en. Då kanske man försöker hålla skenet uppe, men man vill egentligen inte vara ett Jehovas vittne.

Det finns många socialvittnen. Min uppfattning är 20-25 % är det. Högre siffror bland unga vuxna
Citera
2020-10-17, 22:45
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag tror du gör en Trumpifiering, eller killgissning.

Kan jag få se dom fakta från en tillförlitlig källa som du baserar dina uttalanden på?

Här har vi Mark Sanderson, en av dina ledare i eran OctoPope som förespråkar dop av små barn.

https://youtu.be/9xFhGQy3qzs

Sen har vi ju även Steven Lett som satte en 8 årings dop som föredöme i en av de senare JV årsböckerna.

För att inte nämna Tony Tightpants Morris som inte tycker att tonåringar (USA) ska få körkortet om de inte döper sig först.

https://youtu.be/MreJ8tLYIso

De pekar finger åt andra kyrkor som döper spädbarn för de är ju inte redo. Som om att småbarn är mer redo? De vet inte vad de ger sig in i. De viger sitt liv åt en organisation utan minsta lilla uns av barmhärtighet.

Jesus var en vuxen man när han döptes. Men han tas aldrig upp som exempel, för OctoPope vet ju bättre än honom.

Nu kan du gärna svara mig, vad har jag ljugit och förvridit i mina inlägg? Du svarade aldrig på det innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in