Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-18, 00:12
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns många som vuxit upp bland Jehovas vittnen utan att själva blivit döpta, dom behöver inte säga "hejdå till sina föräldrar släkt och vänner". Dom har i princip ett normalt förhållande till sina föräldrar.
Eftersom du blev ett vittne i vuxen ålder tror jag inte du förstår hur det faktiskt fungerar. Dom som växt upp i Jehovas Vittnen men inte döper sig, kanske inte nödvändigtvis förlorar kontakten med sin närmaste familj, men dom kommer definitivt inte kunna umgås med övriga vänner på samma sätt, om ens alls, och kontakten med familjen blir inte lika naturlig som tidigare, det kan bli väldigt ansträngt. Växer du upp inom organisationen förväntas det av dig att du ska bli döpt.

Alla familjer är annorlunda givetvis, men det krävs en ENORM styrka att växa upp som ett Jehovas Vittne och som tonåring/ung vuxen bestämma sig för att inte döpa sig och sluta gå på möten. Pressen är väldigt hög. Jag växte upp som ett Jehovas Vittne, men trodde egentligen aldrig på det. Men tanken på att "svika" mina föräldrar och vänner var otänkbar. Så jag döpte mig ändå. Sen blev jag utesluten ett par år senare.

Kom ihåg att dom som växer upp som Jehovas Vittnen sällan har ett kontaktnät utanför, som du kanske har. Barn till Jehovas Vittnen uppmuntras inte direkt att umgås med "värdsliga" eller ta del i aktiviteter utanför. Församlingen och vännerna blir allt man har, och då är det inte lätt att välja bort det hur som helst.
Senast redigerad av Hexen666 2020-10-18 kl. 00:16.
Citera
2020-10-18, 06:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag vet inte vilka ord är bäst att använda, men man ser ju hur dom beter sig i film, när dom förföljer, smutskastar och förstör människors liv. Och hur dom eldar upp massorna i deras möten.

Man kan i alla fall säga att det inte är ett sunt beteende.
Just det, du baserar det på vad du sett om organisationen scientologikyrkans beteende.
Det är däremot inte scientologi. Du kan ta vilken scientologibok du vill och du kommer inte att hitta något som uppmuntrar till förföljelse, smutskastning och förstörelse av människors liv.
Förmodligen samma som när du påstår att katolska kyrkan inte följer Bibeln.

Citat:
Kan du ge exempel?
Det var ju precis vad jag gjorde.

Citat:
Då är inte bibeln och Jesus heller ödmjuka när Uppenbarelseboken talar om skökan, och när Jesus säger så här:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna och smyckar de rättfärdigas gravstenar och säger: Om vi hade levt på våra fäders tid skulle vi inte ha gjort oss medskyldiga till profeternas blod. Därmed visar ni själva att ni är söner till dem som mördade profeterna. Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat. Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?" (Matt 23:29-33 Bibel2000)

Det du och andra måste förstå, som människor ständigt missförstår, är att Jehovas vittnen aldrig dömer enskilda människor till döden, det kan människor inte göra, bara Gud. Gud dömer människor enskilt, inte om dom tillhör någon organisation eller kyrka. Men själva kyrkan, den falska religionen vet vi är dömd, eftersom det står i bibeln. Man måste skilja på sak och person.

Dessutom tror inte Jv att enbart Katolska Kyrkan är skökan, utan alla falska religioner. Främst för att dom flesta religioner beblandar sig med makten. Det är därför Uppenbarelseboken beskriver det så här:

"Och en av de sju änglarna som hade de sju skålarna kom och talade till mig och sade: »Kom, jag skall visa dig domen över den stora skökan som bor vid stora vatten. Henne har kungarna på jorden horat med, och jordens invånare har berusat sig med hennes otukts vin.« " (Upp 17:1-2 Bibel2000)

Den sanna "kyrkan" är gift med Gud enligt bibeln, men dom flesta kyrkor är otrogna mot Gud, därför kallas dom för skökan. Kungarna/makten på jorden påstår att dom kan införa fred och säkerhet på jorden, något som bara Gud kan, därför beskrivs dom som odjur, och många religioner beblandar sig/horar med odjuren.

Jag har heller inte påstått att Jesus alltid var ödmjuk, så vad har det med frågan att göra?

Nej, det är INTE ödmjukt att påstå att andra religioner är fördömda, oavsett hur mycket du själv anser att det är en korrekt bedömning. Det visar heller ingen som helst omtanke om andra utan utgör en klar uppdelning i grupperingar som dem och oss.
Det spelar heller ingen roll att du påstår att ni inte dömer enskilda eftersom du ju själv här påstår att hela gruppen är dömd. Det är inte att skilja på sak och person, det är att döma alla i grupp.
Det som inte är ödmjukt är att du påstår att NI vet att andra är dömda. Det vet ni inte alls, det tror ni bara att ni vet. Det finns fortfarande folk som ”vet” att jorden är platt.
Citera
2020-10-18, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Eftersom du blev ett vittne i vuxen ålder tror jag inte du förstår hur det faktiskt fungerar.

Jo, jag förstår. Jag har genomgått en liknande resa, att förlora familj och vänner som tar avstånd bara för att man har blivit ett Jehovas vittne.

Citat:
Dom som växt upp i Jehovas Vittnen men inte döper sig, kanske inte nödvändigtvis förlorar kontakten med sin närmaste familj, men dom kommer definitivt inte kunna umgås med övriga vänner på samma sätt, om ens alls, och kontakten med familjen blir inte lika naturlig som tidigare, det kan bli väldigt ansträngt. Växer du upp inom organisationen förväntas det av dig att du ska bli döpt.

Nej, det beror på vilken familj man växer upp med. Vissa familjer är mer strikta, andra är mer avslappnade.

Citat:
Alla familjer är annorlunda givetvis,

Precist, det var det jag sade.

Citat:
men det krävs en ENORM styrka att växa upp som ett Jehovas Vittne och som tonåring/ung vuxen bestämma sig för att inte döpa sig och sluta gå på möten. Pressen är väldigt hög. Jag växte upp som ett Jehovas Vittne, men trodde egentligen aldrig på det. Men tanken på att "svika" mina föräldrar och vänner var otänkbar. Så jag döpte mig ändå. Sen blev jag utesluten ett par år senare.

Det är din upplevelse, jag känner många som vuxit upp bland Jehovas vittnen, inte är döpta, och känner ingen press alls, och har ett avslappnat förhållande till föräldrar och vänner som är Jehovas vittnen.

Bara två år senare??? Får jag fråga vad du uteslöts för?

Citat:
Kom ihåg att dom som växer upp som Jehovas Vittnen sällan har ett kontaktnät utanför, som du kanske har. Barn till Jehovas Vittnen uppmuntras inte direkt att umgås med "värdsliga" eller ta del i aktiviteter utanför. Församlingen och vännerna blir allt man har, och då är det inte lätt att välja bort det hur som helst.

"sällan"? kanske det, det finns ingen statistik så vi vet inte hur sällan det är, men som sagt, jag känner många som har ett socialt liv utanför församlingen.

Det är självklart tråkigt att man måste välja mellan Gud och sina närmaste, men det är vad Jesus förutsade skulle hända:

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig." (Matt 10:32-37 Bibel2000)

Det är självklart tråkigt att man förlorar sina vänner och föräldrar, men att ha Gud som sin närmaste vän är viktigare, i alla fall om man vill fortsätta att leva och inte ändå förlora sina närmaste när dom dör.

Människor förlorar sina närmaste hur man än gör, genom döden, men Gud lovar att man kan träffa sina närmaste och ha bra sociala förhållanden i den nya ordningen.
Citera
2020-10-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Just det, du baserar det på vad du sett om organisationen scientologikyrkans beteende.
Det är däremot inte scientologi. Du kan ta vilken scientologibok du vill och du kommer inte att hitta något som uppmuntrar till förföljelse, smutskastning och förstörelse av människors liv.
Förmodligen samma som när du påstår att katolska kyrkan inte följer Bibeln.

Ok, du skiljer på organisationen och scientologi. Som jag förstår det så har du tagit avstånd från scientologikyrkan och nu frilansar? Jag har inte läst någon scientologibok, men min erfarenhet av dig är inte så mycket bättre än det jag sett hur människor i organisationen agerar. Du märker ord, du kör med härskartekniker, du kör med alla slags oärliga knep för att köra över andra. Så nej, jag är inte lockad av att läsa någon scientologibok tack vare dig.

Men jag har märkt nu i dina senaste inlägg att du är mer resonlig, det är därför jag svarar dig överhuvudtaget, men om du går tillbaka så slutar jag svara dig.

Citat:
Det var ju precis vad jag gjorde.

Du menar alltså att bara för att Jv anser att falsk religion beskrivs som skökan i bibeln, så är man inte ödmjuk?

Menar du att man inte kan beskriva något som ont, utan att sluta vara ödmjuk?

Citat:
Jag har heller inte påstått att Jesus alltid var ödmjuk, så vad har det med frågan att göra?

Det har allting med frågan att göra, Jesus var ödmjuk, han tvättade t.ex. lärjungarnas fötter, men bara för att man är ödmjuk, så betyder det inte att man ignorerar ondska och orättvisa.

Citat:
Nej, det är INTE ödmjukt att påstå att andra religioner är fördömda, oavsett hur mycket du själv anser att det är en korrekt bedömning. Det visar heller ingen som helst omtanke om andra utan utgör en klar uppdelning i grupperingar som dem och oss.
Det spelar heller ingen roll att du påstår att ni inte dömer enskilda eftersom du ju själv här påstår att hela gruppen är dömd. Det är inte att skilja på sak och person, det är att döma alla i grupp.
Det som inte är ödmjukt är att du påstår att NI vet att andra är dömda. Det vet ni inte alls, det tror ni bara att ni vet. Det finns fortfarande folk som ”vet” att jorden är platt.

Nej, jag sade inte att hela gruppen är dömd, jag sade att individer blir enskilt dömda av Gud, men falsk religion i sin helhet är dömd.

Detsamma gäller för Jehovas vittnen, bara för att Jv som organisation är utvald av Gud, så betyder det inte att alla i organisationen kommer att få en gynnsam dom från Gud. Det kan t.ex. finnas vargar i församlingen:

"Jag vet att när jag lämnat er skall farliga vargar som inte skonar hjorden tränga in bland er. Ur era egna led skall det träda fram män som förkunnar villoläror för att dra lärjungarna över på sin sida." (Apg 20:29-30 Bibel2000)
Citera
2020-10-18, 09:15
Medlem
Undrar om befruktning genom spermadonation är ok inom JV. Om det inte är det så undrar jag på vilka grunder och vad som händer med de som valt denna väg för att kunna få barn.
Citera
2020-10-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur ställer sig en JVförsamling till att uppdatera sin doktrin i händelse av att en medlem bevisar (från Bibeln) att en nuvarande doktrin är felaktig?
Hur går en sådan process till?
Den som med hjälp av bibeln påvisar att en lära är felaktig blir utesluten för "avfällighet". Som regel går det fort, för att "skydda församlingen mot ett farligt tänkesätt".
Det finns inget sätt för ett enskilt vittne att påverka organisationens läror. I ett sånt här fall ska den enskilde "vänta på Jehova" = vänta och hoppas att den styrande kretsen själva kommer på att de har fel och dessutom tycker att det är värt besväret att ändra doktrinen.
Citera
2020-10-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Korrekt. Universitetsutbildning anses som mycket farligt.
Jepp. Jag har själv haft en programpunkt på en sammankomst som handlade om farorna med högre utbildning. I dispositionen som var ovanligt detaljerad svartmålades universitetsmiljön och - studenterna med påståenden om ett allmänt omoraliskt leverne med mycket sex och droger. Dessutom varnades för att det i de miljöerna uppmuntras till kritiskt tänkande, vilket anses mycket farligt.
Citera
2020-10-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Jag tycker just Fader Vår är så i grunden felaktig så jag förstår att den är svår för de kristna att få ordning på Varför skulle Gud inte låta sitt namn bli helgat utan att människor behöver be om att han ska låta dem få helga det?

Låt Guds Rike komma....så galet....det går inte att be Gud komma till människan. Det är ju för övrigt gjort iom Jesus. Gud låter sig icke schackras med utan det är människan som måste närma sig Gud och upprätta Guds rike på jorden (altruismens monetärfria samhälle). Som sagt det går inte att be om att få erhålla Guds Rike som en slags hux-flux-belöning för enträget bedjande.

Guds vilja är att vi ska bruka vår egna från Gud givna fria vilja att följa Guds vilja. Det är vi som ska få det att ske och alltså inget vi ska be Gud om då vi redan har fått det som det bedjes om. Måste vara fruktansvärt frustrerande för Gud att åse denna viljelösa attityd och i mångt uppsåtliga skuldbeläggande av Gud.

Ge oss vårt dagliga bröd - jaha som små skrikande fågelungar då va - eller Gud förbjude(?) som slavägare?! Arbeit Macht Frei > jawohl, das ist es

...och så det värsta...du Gud skulle inte du kunna vara lika storsint som vi människor äro och förlåta oss fast vi gör det som galet är och strider mot dina intentioner och ambitioner med oss? - Ja jöss å herregud alltså. Att man bara har mage, eller är det ren å skär obetänksamhet och kristlig rutinslentrian. Inte så lite högmod annars....

Till sist: Varför i all sin dar skulle Gud komma på tanken att leda någon in i frestelse, och vidare sen att till råga på allt be om att Gud inte ska vara cynisk, genom att möjligtvis låta bli att avhjälpa från ondska, vad har man egentligen för uppfattning om sin älskande Gud?

Fader Vår - är det månne prövningen över alla prövningars prövning för den bokstavstrogne skriftlärde ja frågan är verkligen berättigad!

Du försöker förstå andliga ting med intellektuella tankegångar. Det är dömt att misslyckas. För att kunna ta till sig det behöver du den Helige Ande som vägleder dig och förklarar för dig. Annars öppnas dörrar till allsköns vantolkningar och rena gissningar.
Herrens bön (eller Fader vår, Vår fader) är den mest centrala bönen i det kristna livet. Det var Kristus själv som lärde oss att be denna bön. Han själv praktiserade den med all säkerhet dagligen.

Citera
2020-10-18, 10:53
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du är genuint intresserad, men ok:

Det är inte bara ideellt, det finns dom som får husrum och mat, och fickpengar, men du har rätt att ingen "tjänar pengar". Alla bidrag går till verksamheten, det finns inte någon som roffar åt sig. Om t.ex. äldste har mycket pengar så kommer dom från deras arbeten eller företag.

Det har du ingen statistik på, och även om det skulle stämma så har det ingen betydelse, dom första kristna var enkla människor, och det finns många Jv som också är högutbildade.

Även andra föräldrar än Jv förväntar sig saker och ting av sina barn. Som vuxen förväntas ingenting förutom att man följer bibeln.

Nej, det anses inte farligt, inte farligare än all slags påverkan från världen, men det finns viktigare saker i livet än att få höga befattningar och höga ansedda jobb.

Om man vill tjäna Gud, så kan man inte tjäna mammon och sitt ego.

Det finns återigen ingen statistik på det, så du kan inte säga att det är fakta. Det är många som jag känner som har egna framgångsrika företag i olika områden, och högutbildade jobb.

Och det finns även dom som går på bidrag, är sjukskrivna o.s.v. jag tror Jv speglar samhället i stort. Detta eftersom människor som blir Jv kommer från olika samhällsgrupper.

Det är möjligt att det är fler lågutbildade och lågavlönade bland Jv, men det skulle stämma överens med bibeln, dom första kristna var främst vanliga människor, förmodligen för att skökor och sämst ställda i samhället är mer ödmjuka inför bibelns budskap.

Ok, nu har jag ägnat tid och svarat på ett inlägg, jag får se senare om jag fortsätter.
Charmigt!

Allt jag skrev stämmer till 100% och om du är ett Jehovas eller har nära koppling till dem, så vet du att allt jag skrev stämmer till 100%.

Varför du väljer förminska dessa fakta vet jag inte, men du har naturligtvis rätt att fara med vilka osanningar du vill.

För övrigt kan man nog anse att en betelit, som jobbar gratis och bor i kollektiv utför ideellt arbete.

Jag har inget personligt emot denna grupp kristna, men fakta i frågan är viktigt!!
Citera
2020-10-18, 11:03
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du är genuint intresserad, men ok:
.
.
.

Ok, nu har jag ägnat tid och svarat på ett inlägg, jag får se senare om jag fortsätter.

Hur stor tacksamhet känner vi inte över att du så storsint bemödar dig om att svara!
Citera
2020-10-18, 12:07
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Du försöker förstå andliga ting med intellektuella tankegångar. Det är dömt att misslyckas. För att kunna ta till sig det behöver du den Helige Ande som vägleder dig och förklarar för dig. Annars öppnas dörrar till allsköns vantolkningar och rena gissningar.
Herrens bön (eller Fader vår, Vår fader) är den mest centrala bönen i det kristna livet. Det var Kristus själv som lärde oss att be denna bön. Han själv praktiserade den med all säkerhet dagligen.

Jag ser att du förstod vad jag hade att anföra mot bönen som så förtvivlat revideras om och om och om igen. Skrattretande att du refererar till DHA som något som kan vägleda dig i kyrkans labyrint när du i samma andetag förfäktar Guds plan och väg som outgrundlig.

Snacka om att både vilja äta och spara kakan!

Den enda äkta heliga ande som existerar är helt och fult förståelig och dessutom förklarar varför synden mot DHA är oförlåtlig. Det är synden mot våra barn vilka är vår Heliga Ande, eller hur med handen över hjärtat .

Våra barn födda som ofödda är helt utan synd och därför oantastbara och heliga. Om vi syndar så svårt så vi inte ger vår avkomma livsrum ja då finns det heller inga barn som överhuvudtaget kan förlåta vårt oförsvarligt felaktiga handlande. Om vi å andra sidan ger våra barn allt (kärlek) ja då finns heller ingen anledning för eller till någon förlåtelse.

Det är just detta som gör att synden mot DHA icke låter sig förlåtas och inte alls någon fruktansvärd vrede som orsakats Gud och som därav inte förmår vara förlåtande.
Senast redigerad av returx 2020-10-18 kl. 12:10.
Citera
2020-10-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Jag ser att du förstod vad jag hade att anföra mot bönen som så förtvivlat revideras om och om och om igen. Skrattretande att du refererar till DHA som något som kan vägleda dig i kyrkans labyrint när du i samma andetag förfäktar Guds plan och väg som outgrundlig.

Snacka om att både vilja äta och spara kakan!

Den enda äkta heliga ande som existerar är helt och fult förståelig och dessutom förklarar varför synden mot DHA är oförlåtlig. Det är synden mot våra barn vilka är vår Heliga Ande, eller hur med handen över hjärtat .

Våra barn födda som ofödda är helt utan synd och därför oantastbara och heliga. Om vi syndar så svårt så vi inte ger vår avkomma livsrum ja då finns det heller inga barn som överhuvudtaget kan förlåta vårt oförsvarligt felaktiga handlande. Om vi å andra sidan ger våra barn allt (kärlek) ja då finns heller ingen anledning för eller till någon förlåtelse.

Det är just detta som gör att synden mot DHA icke låter sig förlåtas och inte alls någon fruktansvärd vrede som orsakats Gud och som därav inte förmår vara förlåtande.

Jag upplever att du inte alls förstår innebörden av Herrens bön och syftet med den.
Det finns ett oändligt djup i Herrens bön som om den bedjas med uppriktighet kan förändra och fördjupa ditt kristna liv.
Jag rekommenderar dig denna bok:
https://www.bokus.com/bok/9789187615153/herrens-bon/

Ämnet för denna tråd rör ju frågor kring Jehovas Vittnen så vi kanske är lite OT nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in