2015-07-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Fast både TTSP och Apollos verkar ha ändrat uppfattning sedan igår.........numera är de ganska tydliga med att det bara är JV och organisationen närstående som ska överleva.

Undrar förresten om någon av dessa herrar kommer att kommentera de djupa sanningarna i "Den fullbordade hemligheten"?

Det återstår att se vad Apollos säger. Organisationen kan inte ändra tolkningen av Hes. 9 i smyg. Ändrar de uppfattning måste det komma en officiell, tydlig förklaring. Såvitt jag vet har ingen ändrig ägt rum, och det måste innebära att man enligt Jvs ledning fortfarande bara kan överleva om man har "teckent" på pannan, och "tecknet" har de har tolkat som att man måste vara ett troget, döpt Vittne. Inga som inte stöttar Jvs organisation kan enligt denna förståelse överleva.

Men en ändrig kan komma mycket snart. I Vakttornet för den 15 mars i år kom en gigantisk ändring av hållningen till "förebilder" och "motbilder". Man vill nu bara hålla på sådana förebilder som klart utsägs i NT. Det är en sund kursändring som man måste applådera. Men samtidigt sitter man med en del uppfattningar som baserar sig på förebilder utan stöd i NT. Det gäller också profetian i Hes. 9, som tydligt handlar om förehållanden som föregick förstörelsen av Jerusalem under Nebukadnessar många hundra år före Kristus. Möjligen finns en kristen motsvarighet i Upp. 7:3, men då gäller det i så fall att de 144 000 skall ha tecknet på pannan, inte att det är dessa som står för tecknandet.

Du väntar med stor sannolikhet förgäves på att de personer du nämner skall kommentera de halsbrytande tolkningarna i "Den fullbordade hemligheten". Erfarenheten visar att man fullständigt ignorerar alla besvärliga fakta.
Senast redigerad av Eberhard 2015-07-13 kl. 11:12. Anledning: felstavning
Citera
2015-07-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det återstår att se vad Apollos säger. Organisationen kan inte ändra tolkningen av Hes. 9 i smyg. Ändrar de uppfattning måste det komma en officiell, tydlig förklaring. Såvitt jag vet har ingen ändrig ägt rum, och det måste innebära att man enligt Jvs ledning fortfarande bara kan överleva om man har "teckent" på pannan, och "tecknet" har de har tolkat som att man måste vara ett troget, döpt Vittne. Inga som inte stöttar Jvs organisation kan enligt denna förståelse överleva.

Men en ändrig kan komma mycket snart. I Vakttornet för den 15 mars i år kom en gigantisk ändring av hållningen till "förebilder" och "motbilder". Man vill nu bara hålla på sådana förebilder som klart utsägs i NT. Det är en sund kursändring som man måste applådera. Men samtidigt sitter man med en del uppfattningar som baserar sig på förebilder utan stöd i NT. Det gäller också profetian i Hes. 9, som tydligt handlar om förehållanden som föregick förstörelsen av Jerusalem under Nebukadnessar många hundra år före Kristus. Möjligen finns en kristen motsvarighet i Upp. 7:3, men då gäller det i så fall att de 144 000 skall ha tecknet på pannan, inte att det är dessa som står för tecknandet.

Du väntar med stor sannolikhet förgäves på att de personer du nämner skall kommentera de halsbrytande tolkningarna i "Den fullbordade hemligheten". Erfarenheten visar att man fullständigt ignorerar alla besvärliga fakta.

Jepp! JAg är nyfiken på eventuella kommentarer, även om jag vet likaväl som du att det är ytterst osannolikt att t ex Apollos skulle kommentera ånglokets teologi i Jobs bok.
Men fr a så undrar jag vad om rör sig i skallen på personer som blir presenterade för gamla JV-läror.....inte en TTSP har ju påstått att citaten är förfalskningar...så de måste rimligen acceptera citaten som äkta.
Rimligen borde de bli tvärförbannade och upprörda för att de blivit undanhållna sådana pinsamheter som i "Den fullbordade hemligheten". Men den kognitiva dissonansen sätter säkert in och "gamla sanningar" kan avfärdas som irrelevanta, i a f utåt!

Fast något säger mig att en av herrrna är betydligt mer brydd än han vill tillstå! Stackarn.
Citera
2015-07-13, 14:06
Medlem
felpost
Senast redigerad av Derivative 2015-07-13 kl. 14:20.
Citera
2015-07-13, 14:13
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

I den nya boken "Guds rike regerar!", kapitel 21 sägs det:

Citat:
De som lojalt stöder Guds rike kommer
att dömas som ”får” och ska lyfta upp sina huvuden,
eftersom de inser att deras ”befrielse närmar sig”. (Luk.
21:28) Men Guds rikes motståndare kommer att dömas
som ”getter” och ska ”slå sig själva av sorg”, när de inser
att det ¨är ”evigt avskärande” som väntar dem. (Upp. 1:7;
Matt. 2

Här står det bokstavligen att det är Guds rikes MOTSTÅNDARE som kommer att förintas, medan dom som lojalt STÖDER Guds rike kommer att få överleva. Detta tycker jag är tydligt nog. Vad gäller "tecknet i pannan" och om det bara är dom döpta som kommer överleva vet jag inte om vi har svaret på riktigt. Jag har iallafall inte ett riktigt tydligt svar på den frågan. Men i dagens läge så finns det många som lojalt stöder Guds rike, men som ännu inte hunnit blivit döpta. Så om domen skulle komma imorgon (vilket den omöjligen kan göra eftersom det är flera profetior som måste uppfyllas däremellan) har jag svårt och se att det endast är dom döpta som kommer överleva.

Citat:
Som det framgår av Hesekiel 9:3–6 får en grupp människor som ”suckar och stönar över alla de avskyvärdheter som bedrivs” ett märke på pannan så att de inte blir tillintetgjorda av de styrkor som verkställer Guds dom. Detta arbete utförs inte av änglar med ”sigill” utan av en man som har ”en sekreterares bläckhorn”. Att de får detta märke på pannan visar att de är slavar som tillber Jehova. Detta framgår tydligt av deras handlingar och deras personlighet – lika tydligt som om det stod skrivet på deras panna.

Enligt beskrivningen i Uppenbarelseboken 13:16, 17 blir människor brännmärkta som slavar åt det politiska ”vilddjuret” (se DJUR, SYMBOLISKA [Det sjuhövdade vilddjuret som stiger upp ur havet]) genom att de får eller tvingas ta emot ett symboliskt märke på pannan eller på högra handen. De som får detta märke visar i och med detta att de är motståndare till Gud, och de skall få dricka ur en bägare med hans vrede i outspädd form. (Upp 14:9–11; se MÄRKE.)

http://wol.jw.org/sv/wol/pc/r14/lp-z/1200004776/574/0

Detta visar ju att det skall vara tydligt vilka som stöder Guds rike och vilka som är motståndare till det, lika tydligt som om det vore skrivet i pannan. Vi kan alltså vara säkra på att Jehova kommer att döma rättvist. Så i slutändan är det trots allt vad man har i hjärtat som kommer att avgöra hur man blir dömd.

Återigen, skulle domen över fåren och getterna komma imorgon är det svårt att se hur Jehova skulle kunna döma rättvist om han bara godtog dom som hunnit döpa sig och förintar dom som inte hunnit göra det men trots allt stöder Guds kungarike. Dock vet vi ju inte hur det kommer att se ut i framtiden. Om tecknet i pannan bara innefattar döpta kristna så är det inte säkert att detta kommer ställa till med några praktiska hinder i framtiden vid tidpunkten för domen. Kanske i slutändan det bara kommer vara dom som är döpta kristna som faktiskt stöder Guds rike och att alla som stöder Guds kungarike faktiskt redan hunnit döpa sig. Det vet jag inte svaret på.
Senast redigerad av Apollos 2015-07-13 kl. 14:23.
Citera
2015-07-13, 14:38
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Jepp! JAg är nyfiken på eventuella kommentarer, även om jag vet likaväl som du att det är ytterst osannolikt att t ex Apollos skulle kommentera ånglokets teologi i Jobs bok.
Men fr a så undrar jag vad om rör sig i skallen på personer som blir presenterade för gamla JV-läror.....inte en TTSP har ju påstått att citaten är förfalskningar...så de måste rimligen acceptera citaten som äkta.
Rimligen borde de bli tvärförbannade och upprörda för att de blivit undanhållna sådana pinsamheter som i "Den fullbordade hemligheten". Men den kognitiva dissonansen sätter säkert in och "gamla sanningar" kan avfärdas som irrelevanta, i a f utåt!

Fast något säger mig att en av herrrna är betydligt mer brydd än han vill tillstå! Stackarn.

ööh, vad syftar du på?
Citera
2015-07-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
I den nya boken "Guds rike regerar!", kapitel 21 sägs det:

Här står det bokstavligen att det är Guds rikes MOTSTÅNDARE som kommer att förintas, medan dom som lojalt STÖDER Guds rike kommer att få överleva. Detta tycker jag är tydligt nog. Vad gäller "tecknet i pannan" och om det bara är dom döpta som kommer överleva vet jag inte om vi har svaret på riktigt. Jag har iallafall inte ett riktigt tydligt svar på den frågan. Men i dagens läge så finns det många som lojalt stöder Guds rike, men som ännu inte hunnit blivit döpta. Så om domen skulle komma imorgon (vilket den omöjligen kan göra eftersom det är flera profetior som måste uppfyllas däremellan) har jag svårt och se att det endast är dom döpta som kommer överleva.

Detta visar ju att det skall vara tydligt vilka som stöder Guds rike och vilka som är motståndare till det, lika tydligt som om det vore skrivet i pannan. Vi kan alltså vara säkra på att Jehova kommer att döma rättvist. Så i slutändan är det trots allt vad man har i hjärtat som kommer att avgöra hur man blir dömd.

Återigen, skulle domen över fåren och getterna komma imorgon är det svårt att se hur Jehova skulle kunna döma rättvist om han bara godtog dom som hunnit döpa sig och förintar dom som inte hunnit göra det men trots allt stöder Guds kungarike. Dock vet vi ju inte hur det kommer att se ut i framtiden. Om tecknet i pannan bara innefattar döpta kristna så är det inte säkert att detta kommer ställa till med några praktiska hinder i framtiden vid tidpunkten för domen. Kanske i slutändan det bara kommer vara dom som är döpta kristna som faktiskt stöder Guds rike och att alla som stöder Guds kungarike faktiskt redan hunnit döpa sig. Det vet jag inte svaret på.

Tack för dina ansträngningar. Någon ändring av 2008 års publicerade uppfattning om "tecknet på pannan" har alltså inte publicerats. Därför gäller den givetvis tills något annat sägs. Och det innebär att läran fortfarande är att man måste vara ett döpt och troget Jv för att kunna få överleva. De som inte är det när avgörandet kommer är alltså de motståndare som den senaste boken talar om.

Och alldeles oberoende av frågan om folk som "är på väg" att bli Jv möjligen skulle kunna få överleva - men då håller inte den ännu gällande framställningen om Hes. 9 - så är det solklart att ingen som förkastar Jvs anspråk på att vara Guds utvalda folk kan överleva enligt några framställningar som ledningen gjort. Oberoende av hur mycket de vill tjäna Gud, hur mycket de än är döpta utanför Jv och hur mycket de än ärligt gör kristna gärningar, så anses de vara på väg till Gehenna och kan inte överleva. Och det är närmast detta saken gäller. Ingen som inte är Jv (eller möjligen är på väg att bli det) kan överleva. Denna slutsats har tidigare inte accepterats av Jv som skrivit på forumet.
Senast redigerad av Eberhard 2015-07-13 kl. 14:50. Anledning: felstavning
Citera
2015-07-13, 15:13
Medlem
Citat:

Första gången ett Jv konfronteras med ohållbara och undermåliga läror i det flydda kan de nog komma i ett smärre chocktillstånd. Men det är övergående, och den första erfarenheten kommer sedan att tjäna som en sorts vaccination, som gör att inga som helst knepigheter eller falska framställningar i det flydda upplevs ha någon som helst betydelse. Och vaccineringen förstärks varje gång de konfronteras med nya obehagliga fakta från det flydda och lyckas höja sig över dessa. Så generös är man bara gentemot sig själva. Kyrkorna ursäktas aldrig någonsin för några som helst falska uppfattningar, men Jv anser sig ha alla rättigheter i världen att sprida falska uppfattningar utan att det får några som helst negativa konsekvenser.

Jv kan efter "vaccineringen" lugnt sätta sig över alla bedrövligheter som kommer till deras kännedom. Och om nu JHWH verkligen har utvalt Jvs ledare 1919 så har han ju inget val - han får då stå sitt kast.
Citera
2015-07-13, 15:22
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som vanligt så hör du fel, jag citerar ju vad Jesus säger. I så fall är det han som är "förnöjsam att de flesta inte kommer ta den smala vägen", jag citerar en gång till:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. " (Matteus 7:13-14 Bibel2000)

Du verkar inte ta till dig vad Jesus säger, och du inbillar dig att det är jag som säger detta. Detta visar tydligt hur blind du är, förmodligen av hat. Om du inte kan ta till dig en sådan här enkel sak, hur ska du någonsin förstå dom djupare och mer komplicerade frågorna?

Du har nu upprepade gånger visat var du står, du kommer inte ändra dig vad jag än säger, du har bestämt dig, och vad värre är att du är intresserad av att sprida lögnaktig hatisk propaganda om Jehovas vittnen, som flera andra här. Jag gnider inte mina händer, jag tvår mina händer nu.

Jesus är inte alls "förnöjsam" över att många av hans älskade människor väljer fel väg, men det hade du vetat om du läst Bibeln i sin helhet och inte genom Vakttornets "cherrypicking" litteratur.

För övrigt projicerar du och lägger dessutom ord i mun. Och säg mig hur jag kan "sprida lögnaktig hatisk propaganda om Jehovas Vittnen" när "propagandan" är tagen ur Jehovas Vittnens egna litteratur? Kallar du VTs egna material för avfällingsmaterial? Det säger ju i så fall mer om dig och den sekt du följer, än mig.
Citera
2015-07-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jesus är inte alls "förnöjsam" över att många av hans älskade människor väljer fel väg

Det är inte jag heller, det är t.ex. där du ljuger om mig och försöker smutskasta mig och Jehovas Vittnen.
Senast redigerad av ttsp 2015-07-13 kl. 15:42.
Citera
2015-07-13, 15:49
Medlem
Vasectomaters avatar
Om Jesus nu är ärkeängeln Mikael, hur kan då Matteus 25:31 säga; När människosonen kommer i sin härlighet och alla änglarna med honom, då skall han sätta sig på sin härliga tron.

Eftersom "alla änglar" måste inkludera även Mikael; är det möjligt för Jesus att han återvänder tillsammans med sig själv?
Citera
2015-07-13, 15:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte jag heller, det är t.ex. där du ljuger om mig och försöker smutskasta mig och Jehovas Vittnen.

Upprepar; Och säg mig hur jag kan "sprida lögnaktig hatisk propaganda om Jehovas Vittnen" när "propagandan" är tagen ur Jehovas Vittnens egna litteratur? Kallar du VTs egna material för avfällingsmaterial?
Citera
2015-07-13, 15:57
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jesus är inte alls "förnöjsam" över att många av hans älskade människor väljer fel väg, men det hade du vetat om du läst Bibeln i sin helhet och inte genom Vakttornets "cherrypicking" litteratur.

För övrigt projicerar du och lägger dessutom ord i mun. Och säg mig hur jag kan "sprida lögnaktig hatisk propaganda om Jehovas Vittnen" när "propagandan" är tagen ur Jehovas Vittnens egna litteratur? Kallar du VTs egna material för avfällingsmaterial? Det säger ju i så fall mer om dig och den sekt du följer, än mig.

Vad tror du på själv då? Hur tolkar du bibeln? Vad kommer hända med jorden och människorna i framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in