Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
Det återstår att se vad Apollos säger. Organisationen kan inte ändra tolkningen av Hes. 9 i smyg. Ändrar de uppfattning måste det komma en officiell, tydlig förklaring. Såvitt jag vet har ingen ändrig ägt rum, och det måste innebära att man enligt Jvs ledning fortfarande bara kan överleva om man har "teckent" på pannan, och "tecknet" har de har tolkat som att man måste vara ett troget, döpt Vittne. Inga som inte stöttar Jvs organisation kan enligt denna förståelse överleva.
Men en ändrig kan komma mycket snart. I Vakttornet för den 15 mars i år kom en gigantisk ändring av hållningen till "förebilder" och "motbilder". Man vill nu bara hålla på sådana förebilder som klart utsägs i NT. Det är en sund kursändring som man måste applådera. Men samtidigt sitter man med en del uppfattningar som baserar sig på förebilder utan stöd i NT. Det gäller också profetian i Hes. 9, som tydligt handlar om förehållanden som föregick förstörelsen av Jerusalem under Nebukadnessar många hundra år före Kristus. Möjligen finns en kristen motsvarighet i Upp. 7:3, men då gäller det i så fall att de 144 000 skall ha tecknet på pannan, inte att det är dessa som står för tecknandet.
Du väntar med stor sannolikhet förgäves på att de personer du nämner skall kommentera de halsbrytande tolkningarna i "Den fullbordade hemligheten". Erfarenheten visar att man fullständigt ignorerar alla besvärliga fakta.
I den nya boken "Guds rike regerar!", kapitel 21 sägs det:
Citat:
De som lojalt stöder Guds rike kommer
att dömas som ”får” och ska lyfta upp sina huvuden,
eftersom de inser att deras ”befrielse närmar sig”. (Luk.
21:28) Men Guds rikes motståndare kommer att dömas
som ”getter” och ska ”slå sig själva av sorg”, när de inser
att det ¨är ”evigt avskärande” som väntar dem. (Upp. 1:7;
Matt. 2
Här står det bokstavligen att det är Guds rikes MOTSTÅNDARE som kommer att förintas, medan dom som lojalt STÖDER Guds rike kommer att få överleva. Detta tycker jag är tydligt nog. Vad gäller "tecknet i pannan" och om det bara är dom döpta som kommer överleva vet jag inte om vi har svaret på riktigt. Jag har iallafall inte ett riktigt tydligt svar på den frågan. Men i dagens läge så finns det många som lojalt stöder Guds rike, men som ännu inte hunnit blivit döpta. Så om domen skulle komma imorgon (vilket den omöjligen kan göra eftersom det är flera profetior som måste uppfyllas däremellan) har jag svårt och se att det endast är dom döpta som kommer överleva.
Citat:
Som det framgår av Hesekiel 9:3–6 får en grupp människor som ”suckar och stönar över alla de avskyvärdheter som bedrivs” ett märke på pannan så att de inte blir tillintetgjorda av de styrkor som verkställer Guds dom. Detta arbete utförs inte av änglar med ”sigill” utan av en man som har ”en sekreterares bläckhorn”. Att de får detta märke på pannan visar att de är slavar som tillber Jehova. Detta framgår tydligt av deras handlingar och deras personlighet – lika tydligt som om det stod skrivet på deras panna.
Enligt beskrivningen i Uppenbarelseboken 13:16, 17 blir människor brännmärkta som slavar åt det politiska ”vilddjuret” (se DJUR, SYMBOLISKA [Det sjuhövdade vilddjuret som stiger upp ur havet]) genom att de får eller tvingas ta emot ett symboliskt märke på pannan eller på högra handen. De som får detta märke visar i och med detta att de är motståndare till Gud, och de skall få dricka ur en bägare med hans vrede i outspädd form. (Upp 14:9–11; se MÄRKE.)
http://wol.jw.org/sv/wol/pc/r14/lp-z/1200004776/574/0
Detta visar ju att det skall vara tydligt vilka som stöder Guds rike och vilka som är motståndare till det, lika tydligt som om det vore skrivet i pannan. Vi kan alltså vara säkra på att Jehova kommer att döma rättvist. Så i slutändan är det trots allt vad man har i hjärtat som kommer att avgöra hur man blir dömd.
Återigen, skulle domen över fåren och getterna komma imorgon är det svårt att se hur Jehova skulle kunna döma rättvist om han bara godtog dom som hunnit döpa sig och förintar dom som inte hunnit göra det men trots allt stöder Guds kungarike. Dock vet vi ju inte hur det kommer att se ut i framtiden. Om tecknet i pannan bara innefattar döpta kristna så är det inte säkert att detta kommer ställa till med några praktiska hinder i framtiden vid tidpunkten för domen. Kanske i slutändan det bara kommer vara dom som är döpta kristna som faktiskt stöder Guds rike och att alla som stöder Guds kungarike faktiskt redan hunnit döpa sig. Det vet jag inte svaret på.