2017-11-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför är det så mycket klippt i filmsekvensen?

Jag håller inte med uttalanden om att man ska bli döpt så fort som möjligt och pressas till att bli döpt. Dopet är ett livsavgörande beslut som ingen annan än individen ska besluta om, med sin egen vilja.

Även om "medlemmar från den styrande kretsen uttalar sig i offentliga sammanhang" så betyder det inte att det är bibelenligt eller enligt vad Gud vill, eller ens enligt Jv:s officiella läror.

Alla Jehovas vittnen har ett eget ansvar att hålla sig till bibeln och Guds budskap, även om t.o.m. Guds tjänare gör fel. Bibeln avslöjar att massor med Guds tjänare har gått emot Gud och hans budskap, t.o.m. storheter som David, så bara för att någon påstår att h*n är tjänare åt Gud, så behöver det inte alltid stämma.

Det står i början att tolken är bortklippt.

Håller helt med dig om att det medlemmar av styrande kretsen säger inte garanterat är bibelenligt eller enligt Guds vilja.
Dock är det alldeles självklart att det är JV:s officiella läror, lika väl som det är det när exakt samma herrar står bakom det som skrivs i litteraturen.

Ja alla ska ha ett eget ansvar, ändå tyckte äldstebröderna som kom och snokade om varför jag hade slutat att gå på mötena, att jag var upprorisk mot Gud när jag svarade på deras frågor att om jag tyckte att Bibeln och Vakttornet inte stämde överens så var det Bibeln jag trodde mest på.
Det var det de kickade ut mig för.
Citera
2017-11-29, 19:12
Medlem
Citat:
Jag antar att du har statistik som bevisar detta?

Komik i kubik när en som aldrig kan påvisa statistik för sina påståenden kräver statistik av andra.

Jag grundar mitt påstående att det är vanligt på mina egen erfarenheter och iakttagelser och samtal med många andra från olika delar av landet och världen liksom otaliga berättelser på nätet.
När något framstår som mycket ofta förekommande anser jag det befogat att kalla det för "vanligt".
Vad kallar du det?
Citera
2017-11-29, 19:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Jag tror att du har missat vad avfallit skrev tidigare:

Han jämför hela Bibelns innehåll med sin berättelse om barnet som gömmer sig hos en äldste. Berättelsens äkthet kan jag inte kontrollera på något som helst vis. Bibeln å andra sidan kan man studera in i förbannelse.

Den enstaka berättelsen om Martin Luther är inte jämförbar. Bibeln är en sammanslagning av många olika verk med mängder av olika berättelser. Vissa skildringar är helt utan övernaturliga inslag. I vissa fall handlar det om helt korrekt återgiven historia och i andra fall är det delvis eller helt oklart eller till och med felaktigt enligt vad vi känner till.

Jo, jag är medveten om vad som skrivits, och bibeln är mycket riktigt enbart hörsägen.
Det måste GT anses vara i och med att texterna inte nedtecknades kronologiskt efterhand som de händelser som beskrivs påstås ha inträffat. Samma gäller även för NT, men där ligger i alla fall nedtecknandet närmare i tiden (även om det i sig inte säger något om tillförlitligheten).

En redogörelse måste betraktas som hörsägen om det inte är ett ögonvittne som själv nedtecknar berättelsen. Däremot är det inte heller sagt att vare sig ett ögonvittnes skildring automatiskt är sann eller att en hörsägen måste vara falsk. Hörsägen kan vara något som är helt sant. Men bara för att det innehåller namn och städer som stämmer så blir det inte sant, vilket är vad jag invände mot och illustrerade med exemplet om Martin Luther, som folk under lång tid trott var rena rama sanningen.
Citera
2017-11-29, 19:21
Medlem
Flying.Swines avatar
Som så många andra frireligösa förbund är Jehovas Vittnen är amerikansk "uppfinning". Finns många på dussinet och alla går ut på att flickor och kvinnor ska tillfredställa "profeten" eller att tionde ska gå till högljuren. Jehovas Vittnen är det sistnämnda.

Ett annat sånt amerikansk påfund är Mormonkyrkan som skapades av en pedofil som hittade på en mängd saker som framförallt gick ut på att han skulle få gifta sig med många och helst yngre flickor.

Att Jehovas Vittnen tvingar medlemmar att hålla tyst om övergrepp och får medlemmar som hoppat av att tappa vänner och familj är en del av strategin, det är så de behåller greppet om pengarna.

Jehovas Vittnen handlar 100% om pengar och 0% om kristendom. Detta borde de flesta fattat nu (efter alla felaktiga "profetsior" under alla år som denna kult existerat.
Citera
2017-11-29, 19:21
Medlem
Citat:

Visst, hade jag bara skrivit så hade det varit det.
Men nu skrev jag såhär:
Jag tog upp exempel med varierande allvarlighetsgrad, precis som jag antar att man kan bli tillsagd inom Jehovas vittnen på grund av överträdelser med varierande allvarlighetsgrad.

Jag har inte sett några exempel på varierande allvarlighetsgrad i detta sammanhang. Iaf inga som inte kan rendera straff. Du verkar bortse från att det finns fler straff än uteslutning, men det förändrar ju inte fakta.

Påståendet var att ett JV får inte umgås i onödan med sina uteslutna barn.
Även du har klarlagt det med citat. Undantag är hemmaboende barn, de berör vi inte i denna diskussion.
Brott mot det bestraffas.
Straff kan naturligtvis föregås av försök med tillrättavisning, dvs det mynnar inte alltid i ett straff. Överträdaren kan undvika straffet genom att ändra sitt beteende och ångra sig. Det funkar inte genom att hävda sin rätt eller annat som inte har med ånger och bättring att göra.

Du blir inte bara tillsagd inom Jehovas vittnen.
De flesta ungdomar brukar känna till begreppet biblioteket. Inte rummet som rum betraktat. Utan det rummet som de äldste drar in överträdare i för förhör och order delas ut. Tillsägelser kan man kanske kalla det, men det är helt upp den tillsagde att lyda, om inte så tas nästa steg. Det anser iaf jag som mer än en tillsägelse. Är det allvarligt kan det bli kommitté direkt.
Men tillsägelser bestraffas, om inte ovan nämnda bättring och ångerprocedur inträffar. Och minst ett första förhör sker direkt, utan dröjsmål. Läs: max enstaka dagar.

Visst, det finns vissa regler och principer som inte bestraffas. Men vad jag kommer ihåg har vi inte diskuterat några sådana. Men de finns och de bestraffas alltså inte för minsta lilla

Citat:
Då låter det som att allting är i sin ordning. Det hade varit värre om Jehovas vittnen inte vidtog åtgärder när någon överträder de religiösa krav inom religionen de själva väljer att tillhöra.
Hade jag blivit behandlad på detta vis hade jag försökt ta hjälp av en annan församling eller överklagat till högre instanser. Och om det inte hade hjälpt hade jag inte ödslat mer tid på dem. Nu vet jag förstås inte varför du blev utesluten och som jag förstått det har du ingen aning heller. Kanske kan du kontakta Jehovas vittnens avdelningskontor i Holbæk? Eller rapporterar församlingarna inte uteslutningar till högre instanser?

Nej det är inte i sin ordning när det inte finns utrymme för försvar.

Som jag skrev så överklagade jag, vilket inte fungerade. Det jag lärde mig av det var att organisationen håller varandra om ryggen.
Jag pratade med två olika kretstillsyningsmän och en fd sådan, alla var lika förvånade, men det spelar ingen roll. Organisationen måste försvaras, enstaka fel finns inte. Eller har du någonsin sett eller hört organisationen erkänna ett fel? (Som hänt nyligen? Inte för typ 100 år sedan)

Det var förresten möjligt att överklaga till Betel, men jag insåg ju att det var lönlöst. Dessutom hade det i och med proceduren börjat gå upp för mig, att det jag satsat hela mitt liv på kanske inte var det jag trodde.
Det bär konstigt nog emot att bara kasta det på soptippen. Man inser att man förlorat hela familjen och alla vänner men vill inte acceptera att man satsat fel. Det tar ett tag av bearbetning.
Senast redigerad av Jhwh 2017-11-29 kl. 19:38.
Citera
2017-11-29, 19:42
Medlem
Citat:
Artikeln propagerar inte för att barn och ungdomar bör döpa sig så fort som möjligt. Istället inleder artikeln med "Den här artikeln och nästa riktar sig till ungdomar som funderar på att bli döpta." Redan första stycket visar att de inte har någon aggressiv ståndpunkt i frågan heller:

”JAG har känt dig ända sedan du föddes”, sa en äldste till 12-årige Christopher, ”och det är roligt att höra att du vill bli döpt. Men får jag fråga dig en sak: Varför vill du ta det här steget?” Det fanns ett bra skäl till att han ställde den här frågan. Varje år blir tusentals unga världen över döpta, och det är vi naturligtvis mycket glada för. (Pred. 12:1) Men föräldrarna och de äldste i församlingen vill vara säkra på att det är de unga själva som har fattat det här beslutet och att de verkligen förstår vad det innebär att bli döpt.

Alla ungdomar inom JV förväntas att fundera på att döpa sig.

Aldrig i livet att ett JV-barn skulle säga nåt annat än att det är nåt man själv vill och att man förstår innebörden.
Det har man ju fått itutat i sig ända sen modersmjölken att man ska tycka.

Citat:
Rättsliga åtgärder delas ut först om det framgår att man ständigt har andligt samröre med en icke hemmavarande familjemedlem eller öppet kritiserar dennes uteslutning.

Underbart!!
Är du hygglig och underrättar mina föräldrar om den goda nyheten?
Då är det ju fullkomligt onödigt att de gör sig besväret att bjuda min och lillbrorsans familjer till en semesterort på andra sidan jordklotet för att minimera risken att nån i församlingen får reda på att vi träffas.
Det var det enda sätt de kunde komma på för att de skulle få tillbringa lite tid med sina barnbarn som de inte kan träffa här hemma för att nån skulle kunna upptäcka det och skvallra i församlingen.

Citat:
Nu gillar jag inte alls David Splanes åsikter. Samtidigt tycks deras litteratur ha ett helt annat tonläge i frågan, vilket syntes i Vakttornets artikel från 2016. Argumentet att en enskilds uttalande är den officiella läran köper jag inte. Till exempel har det tidigare förekommit stora dispyter och avhopp inom Jehovas vittnens yttersta topp. (https://en.wikipedia.org/wiki/Jehova...2.80.931942.29)

Det märks att du är totalt okunnig i ämnet.
Ingen i den styrande kretsen skulle komma på tanken att åka på världsturné med sina egna åsikter.
Lägg märke till att de alltid uttrycker sig i vi-form, dvs att resten av grupper står bakom det de säger.
Det är dessutom exakt samma personer som ansvarar för det som skrivs i litteraturen.

Inget i Vakttornet 2016 motsäger vad Splane säger.
Senast redigerad av Kalten 2017-11-29 kl. 20:12.
Citera
2017-11-29, 19:46
Medlem
Citat:
Jag tror att du har missat vad avfallit skrev tidigare:

Han jämför hela Bibelns innehåll med sin berättelse om barnet som gömmer sig hos en äldste. Berättelsens äkthet kan jag inte kontrollera på något som helst vis. Bibeln å andra sidan kan man studera in i förbannelse.

Den enstaka berättelsen om Martin Luther är inte jämförbar. Bibeln är en sammanslagning av många olika verk med mängder av olika berättelser. Vissa skildringar är helt utan övernaturliga inslag. I vissa fall handlar det om helt korrekt återgiven historia och i andra fall är det delvis eller helt oklart eller till och med felaktigt enligt vad vi känner till.
Om du läser noga, ser du uttrycket "med samma mått". Berättelsen om barnet som gömmer sig är min ögonvittnesskildring. Bibeln är sammanställd av saker skribenterna har hört, eller i vissa fall sett.
Citera
2017-11-29, 19:58
Medlem
Citat:
Hur vet du isåfall att det är Jehovas vittnens senaste anvisning om att bära skägg om du bara har deras hemsida att tillgå, där det påstådda förbudet från 1974 mot att bära skägg inte ens nämns?Förbudet handlar om hur man inte fick bära sitt skägg, förmodligen för att de inte skulle ta efter avgudadyrkande folkslag. Det låter alltså inte som ett krav där man krävdes att låta sitt skägg växa helt vilt. Oavsett gällde förbudet israeliterna och inte kristna. Att den mosaiska lagen inte fortsatte att gälla för kristna visas bland annat genom att kraven för omskärelse och slaktoffer upphörde.
Ge mig ett exempel på nyare anvisningar då. Hittar du inga, gäller de gamla från 1974. Enligt jv var förbudet i Mosaiska lagen ett direkt förbud mot att slätraka sig, för att israels män skulle till utseendet särskilja sig från män ur hednafolken runtomkring där slätrakning skulle vara vanligt.

I de äldstes handbok står det i kapitlet "Determining Whether a Judicial Committee Should Be Formed":

"Deliberately spreading teachings contrary to Bible truth as taught by Jehovah's Witnesses: (Acts 21:21, ftn.; 2 John 7,9, 10) Any with sincere doubts should be helped. Firm, loving counsel should be given. (2 Tim. 2:16-19, 23-26; Jude 22, 23) If one obstinately is speaking about or deliberately spreading false teachings, this may be or may lead to apostasy. If there is no response after a first and a second admonition, a judicial committee should be formed. -Titus 3:10, 11; w89 10/1 p. 19; w86 4/1 pp.30-31; w86 3/15 p.15" ("Shepherd the Flock of God", s. 65-66)
Du har missuppfattat betydelsen av ordet. När något som hävdats har verifierats är det inte hörsägen. Bibeln nämner städer, kungar, årtal för händelser, geografiska beskrivningar, m.m. som har verifierats. Du skrev:
Det du säger kvalificerar sig alltså för hörsägen, rykte eller skvaller.
Betyder det att allt som inte verifierats i Bibeln är hörsägen, rykten eller skvaller? Då kan vi slopa mycket. Hela berättelsen om syndafloden, tex. Allt Jesus gjorde och lärde. Skapelseberättelsen...

Svenska Akademiens ordlista från 2015:
"(känna till ngt) genom hörsägen ryktesvis" (https://svenska.se/saol/?id=1216835&pz=7)

Svensk ordbok från 2009:
"muntlig överföring av meddelande vanligen med antydan om viss osäkerhet" (https://svenska.se/so/?id=21633&pz=7#!)

Wiktionary:
"historia som man hört om någon; rykte" (https://sv.wiktionary.org/wiki/h%C3%B6rs%C3%A4gen)

Wikipedia:
"Hörsägen är en juridisk term som ibland används i juridiska sammanhang, och är synonym med vardagsbegreppet skvaller. Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs. Uppgiftens sanningshalt eller ursprung kan därför inte alltid vid uttalandet kontrolleras eller fastslås." (https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rs%C3%A4gen)

Cambridge Dictionary:
"information that you have heard but do not know to be true" (https://dictionary.cambridge.org/dic...nglish/hearsay)
Vi är nog överens om att de ser alla som döper sig som goda exempel, även barn. Nu handlar frågan däremot om ifall barn och ungdomar ständigt uppmanas att döpa sig så fort som möjligt:
Uppgiften är enkel. Dyk upp med den ständiga propagandan du hävdar att Jehovas vittnen för mot barn och ungdomar om att de bör döpa sig så fort det bara går.
Jag godtar videoklippet med Anthony Morris. Som jag skrivit tidigare är han helt klart av uppfattningen att en tonåring som är redo för att ta körkort vid 16 års ålder kan vara tillräckligt mogen för dop. Av att se videoklippet igen märkte jag även att han baserar detta på någon slags "demo" som ska ha visats tidigare i programmet. Alltså är detta även Jehovas vittnens officiella ståndpunkt. Men jag hade gärna velat se helheten. Samtidigt propagerar han inte för att barn och ungdomar bör döpa sig så fort som möjligt.Ärligt talat, tycker du verkligen att jag borde godta det du säger utan att få några som helst belägg? På ett internetbaserat diskussionsforum bland totalt anonyma främlingar är det viktigt att man framför belägg för sina påståenden om man vill tas på allvar. Det är tragiskt, men kanske är det på grund av din naivitet som du spenderade årtionden i Jehovas vittnen? Jag menar, du har ju inte ens klart för dig att den mosaiska lagen inte gäller kristna.
Jag vet visst vad du menar om Mose lag, men vittnena plockar godtyckligt delar ur den iallafall. Mitt exempel med skägg var medvetet valt, jag var övertygad om att du skulle hugga på det. Min följdfråga till dig blir då: Om nu förbudet mot att raka sig inte gäller längre, eftersom den mosaiska lagen inte gäller kristna, varför hävdar då jv att förbudet mot tatueringar som du finner två verser längre ner (3 Mos 19:28) fortfarande gäller?
Visst, hade jag bara skrivit så hade det varit det. Men nu skrev jag såhär:
Jag tog upp exempel med varierande allvarlighetsgrad, precis som jag antar att man kan bli tillsagd inom Jehovas vittnen på grund av överträdelser med varierande allvarlighetsgrad.
Då låter det som att allting är i sin ordning. Det hade varit värre om Jehovas vittnen inte vidtog åtgärder när någon överträder de religiösa krav inom religionen de själva väljer att tillhöra.
Hade jag blivit behandlad på detta vis hade jag försökt ta hjälp av en annan församling eller överklagat till högre instanser. Och om det inte hade hjälpt hade jag inte ödslat mer tid på dem. Nu vet jag förstås inte varför du blev utesluten och som jag förstått det har du ingen aning heller. Kanske kan du kontakta Jehovas vittnens avdelningskontor i Holbæk? Eller rapporterar församlingarna inte uteslutningar till högre instanser?
Fetstilen ovan är mina svar till dig.
Citera
2017-11-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Du saknar fullständigt insikt i hur Jehovas vittnens rättsliga process fungerar.

En dömande kommitté kan endast ha två möjliga resultat.
  1. Äldstebröderna har uppfattningen att personen inte visar tillräcklig ånger, och denne blir därför utesluten.
  2. Äldstebröderna har uppfattningen att personen visar tillräcklig ånger, och denne blir därför inte utesluten, men får under en period restriktioner. Personen får då exempelvis inte svara under mötena, eller ha uppgifter i teokratiska skolan. Detta är alltså "privilegier" som till och med odöpta annars får ha.

En dömande kommitté är inte till för att avgöra om den anklagade har begått en synd. Huruvida personen är skyldig eller inte har äldstebröderna avgjort redan innan.

Dess enda uppgift är att avgöra om den anklagade visar tillräckligt mycket ånger.

Exakt, och tillräcklig mycket ånger innebär att slicka äldsteröv tills tungan blir blå och kanske kanske att man klarar sig undan, och även då avgörs det till stor del beroende på vem man är, vilka kontakter man har och vilken relation man har till de dömande äldstebröderna.
Citera
2017-11-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det var förresten möjligt att överklaga till Betel, men jag insåg ju att det var lönlöst.
Jag minns när Göran Borglin vid ett besök ledde äldstemötet och sa åt oss att vi inte skulle berätta för en utesluten att det finns möjlighet att överklaga. "Det blir så mycket extraarbete som upptar brödernas dyrbara tid, dessutom kommer överklagningskommitten i princip alltid fram till att uteslutningen var korrekt." sa han.
Citera
2017-11-29, 20:53
Medlem
Citat:
Varför är det så mycket klippt i filmsekvensen?

Jag håller inte med uttalanden om att man ska bli döpt så fort som möjligt och pressas till att bli döpt. Dopet är ett livsavgörande beslut som ingen annan än individen ska besluta om, med sin egen vilja.

Även om "medlemmar från den styrande kretsen uttalar sig i offentliga sammanhang" så betyder det inte att det är bibelenligt eller enligt vad Gud vill, eller ens enligt Jv:s officiella läror.

Alla Jehovas vittnen har ett eget ansvar att hålla sig till bibeln och Guds budskap, även om t.o.m. Guds tjänare gör fel. Bibeln avslöjar att massor med Guds tjänare har gått emot Gud och hans budskap, t.o.m. storheter som David, så bara för att någon påstår att h*n är tjänare åt Gud, så behöver det inte alltid stämma.

Oj oj oj....så du menar att medlemmar i Yrande kretsen kör sitt eget race?
Men även Morris var ju inne på samma ämne.......jag vill minnas att han menade att om en ungdom är mogen att ta körkort så borde också vederbörande vara döpt.

Självklart vill organisationen att ungdomar ska döpa sig tidigast möjligt.......annars har inte organisationen makt över ungdomarna genom att hota med uteslutning.

Testa hur väl argumentet att en fullkomlig Jesus lät döpa sig vid 30 bast fungera i en JV-församling.
Citera
2017-11-29, 20:58
Medlem
Citat:
Hur vet du isåfall att det är Jehovas vittnens senaste anvisning om att bära skägg om du bara har deras hemsida att tillgå, där det påstådda förbudet från 1974 mot att bära skägg inte ens nämns?Förbudet handlar om hur man inte fick bära sitt skägg, förmodligen för att de inte skulle ta efter avgudadyrkande folkslag. Det låter alltså inte som ett krav där man krävdes att låta sitt skägg växa helt vilt. Oavsett gällde förbudet israeliterna och inte kristna. Att den mosaiska lagen inte fortsatte att gälla för kristna visas bland annat genom att kraven för omskärelse och slaktoffer upphörde.

I de äldstes handbok står det i kapitlet "Determining Whether a Judicial Committee Should Be Formed":

"Deliberately spreading teachings contrary to Bible truth as taught by Jehovah's Witnesses: (Acts 21:21, ftn.; 2 John 7,9, 10) Any with sincere doubts should be helped. Firm, loving counsel should be given. (2 Tim. 2:16-19, 23-26; Jude 22, 23) If one obstinately is speaking about or deliberately spreading false teachings, this may be or may lead to apostasy. If there is no response after a first and a second admonition, a judicial committee should be formed. -Titus 3:10, 11; w89 10/1 p. 19; w86 4/1 pp.30-31; w86 3/15 p.15" ("Shepherd the Flock of God", s. 65-66)
Du har missuppfattat betydelsen av ordet. När något som hävdats har verifierats är det inte hörsägen. Bibeln nämner städer, kungar, årtal för händelser, geografiska beskrivningar, m.m. som har verifierats. Du skrev:
Det du säger kvalificerar sig alltså för hörsägen, rykte eller skvaller.

Svenska Akademiens ordlista från 2015:
"(känna till ngt) genom hörsägen ryktesvis" (https://svenska.se/saol/?id=1216835&pz=7)

Svensk ordbok från 2009:
"muntlig överföring av meddelande vanligen med antydan om viss osäkerhet" (https://svenska.se/so/?id=21633&pz=7#!)

Wiktionary:
"historia som man hört om någon; rykte" (https://sv.wiktionary.org/wiki/h%C3%B6rs%C3%A4gen)

Wikipedia:
"Hörsägen är en juridisk term som ibland används i juridiska sammanhang, och är synonym med vardagsbegreppet skvaller. Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs. Uppgiftens sanningshalt eller ursprung kan därför inte alltid vid uttalandet kontrolleras eller fastslås." (https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rs%C3%A4gen)

Cambridge Dictionary:
"information that you have heard but do not know to be true" (https://dictionary.cambridge.org/dic...nglish/hearsay)
Vi är nog överens om att de ser alla som döper sig som goda exempel, även barn. Nu handlar frågan däremot om ifall barn och ungdomar ständigt uppmanas att döpa sig så fort som möjligt:
Uppgiften är enkel. Dyk upp med den ständiga propagandan du hävdar att Jehovas vittnen för mot barn och ungdomar om att de bör döpa sig så fort det bara går.
Jag godtar videoklippet med Anthony Morris. Som jag skrivit tidigare är han helt klart av uppfattningen att en tonåring som är redo för att ta körkort vid 16 års ålder kan vara tillräckligt mogen för dop. Av att se videoklippet igen märkte jag även att han baserar detta på någon slags "demo" som ska ha visats tidigare i programmet. Alltså är detta även Jehovas vittnens officiella ståndpunkt. Men jag hade gärna velat se helheten. Samtidigt propagerar han inte för att barn och ungdomar bör döpa sig så fort som möjligt.Ärligt talat, tycker du verkligen att jag borde godta det du säger utan att få några som helst belägg? På ett internetbaserat diskussionsforum bland totalt anonyma främlingar är det viktigt att man framför belägg för sina påståenden om man vill tas på allvar. Det är tragiskt, men kanske är det på grund av din naivitet som du spenderade årtionden i Jehovas vittnen? Jag menar, du har ju inte ens klart för dig att den mosaiska lagen inte gäller kristna.
Visst, hade jag bara skrivit så hade det varit det. Men nu skrev jag såhär:

Du verkar förutsätta att JV-organisationen spelar med öppna kort och att regler publiceras i klartext.......och att det finns officiell statistik på saker och ting........men varför skulle det vara så? Skulle sådant ligga i organisationens intresse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in