2024-08-23, 18:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror Trump har lärt sig av scientologerna, dom var först med personliga angrepp och personlig förföljelse istället för sakargument.

Varför ljuger du om att jag inte skulle ha gett sakargument? Och varför går du till angrepp medan du klagar på angrepp? Och om du ska gå till angrepp så vore det bättre om du höll dig till sanningen snarare än att fantisera fritt. Trump har inte hämtat sin still från scientologerna. Han var sådan långt innan scientologin förändrades till vad den är idag och scientologerna är betydligt värre än Trump när det gäller att ljuga om sina motståndare och förfölja dem. Jag kan ge en lång lista över vad de har hittat på om mig och vad de gjort mot mig bara därför att jag haft mage att skriva sanningar som de inte gillar, men det passar inte denna tråd.

Så, om du inte vill verka feg, så svara då på ämnet i stället för att ta på dig offerkoftan, även om den verkar vara bekväm för dig eftersom du använder den så ofta.

Tror du verkligen att Jesus någon gång bara skulle ha vänt sig om och gått sin väg när han fick en obekväm fråga?

Visa istället hur du resonerar så att det går att se att du faktiskt har tänkt efter själv i frågan och inte bara är en robot som upprepar inlärda mantran och som försvinner när det inte räcker.
Citera
2024-08-23, 20:23
Medlem
Citat:
Hur många tror som du?

Hur många är ni i eran församling?

Jag tror knappast att ni är fler än Jehovas vittnen, jag tror du använder FB för att värva medlemmar i din rörelse, på bekostnad av Jehovas vittnen.

Jag kan inte säga hur många som tror det jag argumenterat för här. Flera teologer, vars litteratur jag har, har gett uttryck för likande tankegångar. Det lutherska ansedda konservativa kommentarverket av Keil och Delitzsch, som för övrigt Sällskapet Vakttornet också hänvisat till, förklarade t ex till Hes. 16:55 att den profetian bara kan uppfyllas efter uppståndelsen.

Att "värva medlemmar" till min "rörelse" på "bekostnad av Jehovas vittnen" är inte anledningen till att jag skriver här. Men att sprida kunskap i allmänhet är en drivfjäder.

En sak som jag och av allt att döma flera andra skulle önska att du svarar på är om du tror att den s k. styrande kretsen med Rutherford i spetsen verkligen blev utsedda av Kristus till att vara "den trogne och omdömesgille slaven" år 1919, som JVs ledning framhöll för bortåt 10 år sedan. Tror du att det var så?
Citera
2024-08-23, 20:28
Medlem
Citat:
Jag uppfattar dina inlägg som väldigt luddiga, med ett tydligt avståndstagande av vad Jehovas vittnen tror på.

Eftersom du inte kan bemöta mina argument från Skriften måste du nöja dig med att helt omotiverat påstå att mina inlägg är "väldigt luddiga".
Citera
2024-08-23, 20:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, när du säger: "Tror du verkligen att katoliker någon gång bara skulle ha vänt sig om och gått sin väg när han fick en obekväm fråga?", så antar jag att du aldrig skulle ha "vänt dig om och gått din väg" på grund av att du är lika som katoliker, men jag kanske har missuppfattat, du är inte lika som katoliker eller som Jesus?

Men det är ju ni troende som försöker att efterlikna Jesus, inte jag.

Bara därför att jag påpekar att jag anser att det är fel med hur du agerar baserat på vad du borde göra om du hade som mål att emulera Jesus agerande så skulle det inte nödvändigtvis automatiskt betyda att jag skulle ha som mål att emulera Jesus.

Samma som när jag påpekar att till exempel Calovius som påstår sig vara troende alltså då själv borde följa Bibelns ord så betyder det inte att jag menar att jag, i motsats till Calovius följer Bibelns ord. Jag påpekar då helt enkelt bara att Calovius som faktiskt påstår sig vara troende då själv borde följa Bibelns ord.

Försök inte läsa in mer i vad jag skriver än vad jag faktiskt skriver.

På engelska finns det ett uttryck som är bra, men som inte går att översätta till svenska:
"ASSUME" makes an "ASS" out of "U" and "ME", vilket i stort sett kan tolkas som att man lätt kan göra sig till åtlöje om man drar förhastade slutsatser.
Citera
2024-08-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ett typiskt och fegt försök att få det att framstå som om inlägget egentligen bara var trams när det i själva verket var både tydligt och sakligt.

Besvara istället de faktiska Bibelhänvisningar som gavs och förklara varför du (eller Jehovas vittnen) anser att de inte skulle vara relevanta till att nattvarden ska tas av alla troende idag.

1 Kor. 11:25–26
På samma sätt tog han också bägaren efter kvällsmåltiden och sa: ”Den här bägaren representerar det nya förbundet, som blir giltigt genom mitt blod. Fortsätt göra detta, och varje gång ni dricker den ska ni göra det till minne av mig.” För varje gång ni äter detta bröd och dricker denna bägare förkunnar ni Herrens död, till dess han kommer.

Hur menar du att det citatet påstår att inte alla ska äta och dricka i åminnelse tills Jesus kommer? Var i Bibeln står det att man kan säga "Nej, tack" till brödet och vinet och ändå följa Jesu ord?

Och förklaringen till att det enligt Bibeln även finns en del som inte tagit del av nattvarden som kan få evigt liv kan mycket riktigt vara att det gäller dem som levde innan Jesu tid och då alltså inte haft den möjligheten.

Och bland dem som lever idag, vilka tror du har störst chans att få evigt liv? Rättlevande personer som aldrig hört talas om Jesus eller Jehovas vittnen som vägrar ta del av Jesu sista måltid, trots att de läst det ovanstående citatet och då borde veta att det är något som alla troende ska göra och fortsätta att göra?

Men, det är klart, du besvarar förmodligen inte mig heller med något vettigt argument i frågan, eller hur? Inser du inte hur det får dig att framstå? Att du helt enkelt bara glider undan när frågorna blir för svåra?

JV har fel inte bara ifråga om vem som skall ta del och inte del av nattvarden. De har också fel i att nattvarden skulle firas bara en gång om året på en speciell dag. Det framgår av 1 Kor. 11:18-20 att man firade den när man kom tillsammans som församling. Man kom förvisso inte tillsammans som församling bara en gång om året utan åtminstone en gång i veckan, av allt att döma på söndagar. Det framgår också av tidiga efterapostoliska skrifter. Bl a skrev Justinus Martyren i mitten av det andra århundradet att man åt denna måltid varje söndag. Det finns inget belägg för att de första kristna faktiskt åt måltiden bara en gång om året.
Citera
2024-08-23, 22:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Jag har ingen som helst aning om vem Smeso är. Vi tillhör inte samma församling, för då skulle jag ha haft närmare information om hans tidigare tillhörighet till en rörelse som jag personligen anser vara en av de farligaste rörelser som finns. Han har nämnt den då och då här.

jo, jag har nämnt det lite då och då här när jag har sett hur skrämmande lika organisationerna är i sitt beteende som organisation och när det gäller att styra hur medlemmarna tänker och agerar.

Själv tycker jag att det inte är så viktigt hur många som tänker lika när det gäller sanningshalten för något, vilket om inte annat ett Jehovas vittne snabbt skulle kunna skriva under på när det gäller den katolska kyrkan, så att ttsp spelar kortet om antal likatänkande blir bara fel eftersom de ändå bara är en minoritet inom den kristna världen. Och minoriteter förlorar automatiskt vid storleksjämförelser och treenigheten ska då alltså anses korrekt, med det sättet att tänka, så det sättet att tänka passar bara ttsp när han tror att han har numerisk majoritet, inte när han inte har det. Alltså är det ett exempel på en typ av dubbelmoral i och med att det sättet att tänka tydligen bara är korrekt när det passar hans syfte.

Det är själva argumentet som är det viktiga att diskutera, inte hur många som kan tänkas tänka likadant. Det kallas för argumentum ad populum och är ett argumentationsfel. Visst, det är ofta som sanningen har flest anhängare, men det är inte en regel, vilket Jehovas vittnen med färre än 15 miljoner medlemmar globalt borde vara väl medvetna om i sitt anspråk på den enda verkliga sanningen, trots att de är en ytterst liten minoritet. Argumentum ad populum borde då inte vara något som ett vittne borde hänvisa till som något som skulle göra en åsikt särskilt trovärdig om hur nattvard ska gå till med tanke på att det finns över 2 miljarder kristna i världen och att en betydande andel av dem tillhör samfund som firar nattvard regelbundet.

Logik är viktigt i argumentation.
Citera
2024-08-24, 00:13
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Dessa texter stöder inte uppfattningen om två fållor i Joh. 10. De som kom från den judiska fållan och de som kom från annat håll förenades i en enda hjord enligt texten, vilket stämmer med Ef. 2:11-16. Den nya situationen kallas inte en "fålla". Så kommer det att vara fram till Jesu synliga och dramatiska återkomst, då han skall döma världen, levande och död ...............................

Jag ser inte det jordiska paradiset nånstans.
I Upp. 2:26 tror jag att "makt över folken" betyder att man är med och dömer folket, inte att man sitter och styr över folket.
1 Kor. 6:2 stöder den tolkningen.

I Upp. 21: 24 tycker jag vi kan se lite vidare.
22 Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, allhärskaren, är dess tempel, han och Lammet. 23 Och staden behövde varken sol eller måne för att få ljus, ty Guds härlighet lyser över den, och Lammet är dess lampa, 24 och folken skall leva i detta ljus. Jordens kungar kommer med all sin härlighet till den staden, 25 och dess portar skall aldrig stängas om dagen – natt blir det inte där.

Det låter verkligen inte som jorden.
Här talas det om att jordens kungar skall komma med all sin härlighet till den staden. Behöver gud jordiska kungarnas härlighet?

Är månne detta samma kungar som omtalas i Upp. 5:10
"10 Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud,till präster åt honom.
Och de skall vara kungar på jorden."

Det är ett mysterium med dessa kungar men jag tror inte det är någon himmelsk regering som bossar över ett jordiskt paradis. Jag förstår heller inte tusenårsriket och får finna mig i det tillsvidare.
Citera
2024-08-24, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Det är ett mysterium med dessa kungar men jag tror inte det är någon himmelsk regering som bossar över ett jordiskt paradis. Jag förstår heller inte tusenårsriket och får finna mig i det tillsvidare.

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

"Så skall ni be: Vår fader, du som är i himlen... Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
" (Matteus 6:9-10 Bibel2000)

"I min syn om natten såg jag, och se, en som liknade en människoson kom med himlens skyar. Han närmade sig den Gamle och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt och ära och rike, och alla folk och stammar och språk ska tjäna honom. Hans välde är ett evigt välde som inte ska ta slut, och hans rike ska inte förstöras." (Daniel 7:13-14 Folkbibeln)

"Då ställde översteprästen ännu en fråga: »Är du Messias, den Välsignades son?« Jesus svarade: »Det är jag, och ni skall få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma bland himlens moln.«" (Markus 14:61-62 Bibel2000)

"du har blivit slaktad, och med ditt blod har du friköpt människor åt Gud av alla stammar och språk och länder och folk.
Du har gjort dem till ett kungarike och till präster åt vår Gud, och de ska regera på jorden.
" (Upp 5:9-10 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2024-08-24 kl. 08:01.
Citera
2024-08-24, 11:22
Medlem
[quote=Smeso|89305591]jo, jag har nämnt det lite då och då här när jag har sett hur skrämmande lika organisationerna är i sitt beteende som organisation och när det gäller att styra hur medlemmarna tänker och agerar.

Det finns stora likheter. Jag läste nyligen boken LÅNG VÄG HEM MINA 25 ÅR I SEKTEN av Mariette Lindstein (2024) och har ni framför mig den bok som skrevs av en nära släkting till Hubbards efterträdare som ledare. Jag vill säga att om Mariette har rätt - och det tror jag hon har - är Scientologikyrkan värre an JV. Sektförfattaren Karl-Erik Nylund skrev i sin andra omarbetade upplaga av SEKTERNAS VÄRLD (2004) : "Scientologirörelsen är en manipulativ sekt och självreligion som toppar listan av farliga sekter både i Sverige och övriga världen." (s. 228)
Citera
2024-08-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag ser inte det jordiska paradiset nånstans.
I Upp. 2:26 tror jag att "makt över folken" betyder att man är med och dömer folket, inte att man sitter och styr över folket.
1 Kor. 6:2 stöder den tolkningen.

I Upp. 21: 24 tycker jag vi kan se lite vidare.
22 Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, allhärskaren, är dess tempel, han och Lammet. 23 Och staden behövde varken sol eller måne för att få ljus, ty Guds härlighet lyser över den, och Lammet är dess lampa, 24 och folken skall leva i detta ljus. Jordens kungar kommer med all sin härlighet till den staden, 25 och dess portar skall aldrig stängas om dagen – natt blir det inte där.

Det låter verkligen inte som jorden.
Här talas det om att jordens kungar skall komma med all sin härlighet till den staden. Behöver gud jordiska kungarnas härlighet?

Är månne detta samma kungar som omtalas i Upp. 5:10
"10 Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud,till präster åt honom.
Och de skall vara kungar på jorden."

Det är ganska logiskt att Gud inte har övergett tanken om att hans skapelse är god, när han skapade Adam och Eva för att bo för evigt på jorden så var det gott:

"Gud välsignade dem och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden" (1 Mose 1:28 Bibel2000)

"Himlen är Herrens, men jorden gav han åt människorna." (Ps 115:16 Bibel2000)

"Så säger Herren, han som skapat himlen
– han är Gud – han som format och frambragt jorden
– han gav den en fast grund – han skapade den inte till att ligga tom utan gjorde den till att vara bebodd"
(Jesaja 45:18 Bibel2000)

Men tanken är självklart inte att onda människor ska vara på jorden:

"De rättfärdiga skall äga landet(jorden) och bo där för alltid." (Ps 37:29 Bibel2000)

Därför behövs en rensning från ondskan:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

"de gick ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, allhärskarens, stora dag... Och de samlade dem på den plats som på hebreiska heter Harmagedon." (Upp 16:14,16 Bibel2000)

Det är Jesus, tillsammans med dom andra kungarna i himlen som kommer att gå till rätta med orättvisorna på jorden:

"Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. " (Matt 24:30 Bibel2000)

"Se, han kommer med molnen, och varje öga skall se honom, också de som har genomborrat honom, och alla jordens stammar skall brista ut i klagan för hans skull. Ja, amen." (Upp 1:7 Bibel2000)

Resultatet av detta kommer att vara att människorna kommer att leva utan död och elände:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2024-08-24, 18:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det finns stora likheter. Jag läste nyligen boken LÅNG VÄG HEM MINA 25 ÅR I SEKTEN av Mariette Lindstein (2024) och har ni framför mig den bok som skrevs av en nära släkting till Hubbards efterträdare som ledare. Jag vill säga att om Mariette har rätt - och det tror jag hon har - är Scientologikyrkan värre an JV. Sektförfattaren Karl-Erik Nylund skrev i sin andra omarbetade upplaga av SEKTERNAS VÄRLD (2004) : "Scientologirörelsen är en manipulativ sekt och självreligion som toppar listan av farliga sekter både i Sverige och övriga världen." (s. 228)

Ja, som jag skrev finns det stora likheter, men scientologikyrkan är betydligt värre och förtjänar att toppa listorna.
Själv jobbade jag under Mariette under mitt sista år och jag kan säga att hon har inte överdrivit i det hon skrivit.
Två nära släktingar till efterträdaren har skrivit böcker, så jag vet inte vilken du menar. Det kan ju vara antingen brorsdotterns bok Beyond Belief eller faderns bok Ruthless: Scientology, My Son David Miscavige, and Me. Jag kände dem båda men har inte läst någon av de böckerna.

Två böcker som jag kan rekommendera är Blown for Good av Marc Headley och Counterfeit Dreams: One Man's Journey into and Out of the World of Scientology av Jefferson Hawkins. Den förstnämnda därför att den är roligt skriven och visar galenskaperna från en lite mer humoristisk sida och den sistnämnda eftersom den faktiskt förklarar mer hur och varför man kan fastna i en sådan sekt och stanna kvar trots allt man ser som är fel.

När det gäller JV, finns det några böcker om hur det var att arbeta på Betel eller böcker av tidigare ledare eller liknande?

Alltså böcker som mer beskriver hur själva organisationen arbetar snarare än enskilda avhoppares egna personliga traumatiska berättelser, vilka visserligen är läsvärda i sig, men som då beskriver hur det är på gräsrotsnivå snarare än i den högre ledningen (som Mariettes bok och den andra boken du nämnde och de böcker som jag nämnde).
Citera
2024-08-24, 18:18
Medlem
Citat:
Jag kan inte säga hur många som tror det jag argumenterat för här. Flera teologer, vars litteratur jag har, har gett uttryck för likande tankegångar. Det lutherska ansedda konservativa kommentarverket av Keil och Delitzsch, som för övrigt Sällskapet Vakttornet också hänvisat till, förklarade t ex till Hes. 16:55 att den profetian bara kan uppfyllas efter uppståndelsen.

Att "värva medlemmar" till min "rörelse" på "bekostnad av Jehovas vittnen" är inte anledningen till att jag skriver här. Men att sprida kunskap i allmänhet är en drivfjäder.

En sak som jag och av allt att döma flera andra skulle önska att du svarar på är om du tror att den s k. styrande kretsen med Rutherford i spetsen verkligen blev utsedda av Kristus till att vara "den trogne och omdömesgille slaven" år 1919, som JVs ledning framhöll för bortåt 10 år sedan. Tror du att det var så?

Undrar om det finns någon som känner till Rutherfords härjningar som med gott samvete kan stanna kvar i JV. Men många inom organisationen tror säkert att han var utsedd och var hjälpt av den helige ande att göra det han gjorde.
Så, Titties....hur var det med Rutherfords agerande? Du har hittills bara duckat och ansett sådant som irrelevant. Men, säg oss nu, på fullt allvar; tror du att Gud fader utvalde Cellskapet Vakttornet under Rutherfords ledarskap att vara Guds jordiska organisation ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in