Citat:
Ursprungligen postat av
Berossos
Jag har ingen som helst aning om vem Smeso är. Vi tillhör inte samma församling, för då skulle jag ha haft närmare information om hans tidigare tillhörighet till en rörelse som jag personligen anser vara en av de farligaste rörelser som finns. Han har nämnt den då och då här.
jo, jag har nämnt det lite då och då här när jag har sett hur skrämmande lika organisationerna är i sitt beteende som organisation och när det gäller att styra hur medlemmarna tänker och agerar.
Själv tycker jag att det inte är så viktigt hur många som tänker lika när det gäller sanningshalten för något, vilket om inte annat ett Jehovas vittne snabbt skulle kunna skriva under på när det gäller den katolska kyrkan, så att
ttsp spelar kortet om antal likatänkande blir bara fel eftersom de ändå bara är en minoritet inom den kristna världen. Och minoriteter förlorar automatiskt vid storleksjämförelser och treenigheten ska då alltså anses korrekt, med det sättet att tänka, så det sättet att tänka passar bara
ttsp när han tror att han har numerisk majoritet, inte när han inte har det. Alltså är det ett exempel på en typ av dubbelmoral i och med att det sättet att tänka tydligen bara är korrekt när det passar hans syfte.
Det är själva argumentet som är det viktiga att diskutera, inte hur många som kan tänkas tänka likadant. Det kallas för argumentum ad populum och är ett argumentationsfel. Visst, det är ofta som sanningen har flest anhängare, men det är inte en regel, vilket Jehovas vittnen med färre än 15 miljoner medlemmar globalt borde vara väl medvetna om i sitt anspråk på den enda verkliga sanningen, trots att de är en ytterst liten minoritet. Argumentum ad populum borde då inte vara något som ett vittne borde hänvisa till som något som skulle göra en åsikt särskilt trovärdig om hur nattvard ska gå till med tanke på att det finns över 2 miljarder kristna i världen och att en betydande andel av dem tillhör samfund som firar nattvard regelbundet.
Logik är viktigt i argumentation.