Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 16:13
  #8005
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Okej, ett svar till går väl an.

Tack

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Men ja, det kan vara pinsamt (och svårt) att prata om sex på ett konstruktivt sätt utan att det blir vulgärt.

Är inte det ett resultat av att man skuldbelägger sexualiteten? Ju mer man förbjuder något utan att ge rimliga förklaringar till varför, desto mer vill ungdomarna prova det. När man har tryckt ner dem tillräckligt mycket och länge har det byggts upp så mycket frustration att de våldtar en 10-åring.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det är inget unikt för Jehovas Vittnen.

Det kan jag inte uttala mig om (man ska inte tro så mycket av det man läser i tidningarna), men som kristen organisation, Jesus röst på jorden osv, kan man väl kräva att ni gör mer än allmänheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Utomstående verkar tro att det handlar om värsta fariséreglerna när det egentligen är fullt skriftenliga riktlinjer. Det är inte så att man får stryk med en crocketklubba av församlingspresiderande om man vaknat med sagg i kallingarna.

Naturligtvis inte, det skulle vara alldeles för öppet. Man arbetar i det fördolda, far med lögner och använder psykologiska övertag som man har. Allt ska komma fram i ljuset, sa Jesus, och ni försenar det bara. Därför ska syndarna komma före er till himmelriket.
__________________
Senast redigerad av Eliwood 2018-05-24 kl. 16:37.
Citera
2018-05-26, 20:41
  #8006
Medlem
Vasectomaters avatar
Det här är ganska stort, A&E kommer ut med en ”Investigate” serie: ”Cults and extreme belief” med Elizabeth Vargas där de granskar olika sekter och Jehovas Vittnen är med! Premiär den 28 Maj.

A&E är en stor och väldigt populär kanal här i USA så detta kommer inte gå omärkt förbi, även för vittnena själva. De kommer bl.a behandla deras enorma pedofiliproblem vilket hålls i mörker för medlemmarna.
Detta kommer bli ännu en spik i organisationens kistlock och jag är säker på att de jobbar hårt nu med damagekontroll. De har ju redan börjat egentligen för länge sen där de påstår att all negativ information om organisationen är lögner, tex så var ju alla pedofilianklagelser ”apostate driven lies” enligt Lett.

https://youtu.be/msK-hjH6N1A
Citera
2018-05-30, 21:09
  #8007
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det här är ganska stort, A&E kommer ut med en ”Investigate” serie: ”Cults and extreme belief” med Elizabeth Vargas där de granskar olika sekter och Jehovas Vittnen är med! Premiär den 28 Maj.

A&E är en stor och väldigt populär kanal här i USA så detta kommer inte gå omärkt förbi, även för vittnena själva. De kommer bl.a behandla deras enorma pedofiliproblem vilket hålls i mörker för medlemmarna.
Detta kommer bli ännu en spik i organisationens kistlock och jag är säker på att de jobbar hårt nu med damagekontroll. De har ju redan börjat egentligen för länge sen där de påstår att all negativ information om organisationen är lögner, tex så var ju alla pedofilianklagelser ”apostate driven lies” enligt Lett.

https://youtu.be/msK-hjH6N1A

Här är avsnittet upplagt på Rutube, något slaktat men ändå intressant:

https://rutube.ru/video/858c657cb39a...b7d1ce296d192/

Detta bådar inte gott för sekten. Kan inget annat än njuta. Och som grädde på moset kommer Newsweek ut med en artikel om samma sekt och deras behandling i Ryssland som även den tar upp om deras pedofiliproblem. En bild på NVÖ på omslaget som blir riven av en björntass med rubriken ”Bible Thumpers”...

http://www.newsweek.com/2018/06/01/j...es-939860.html

Jehova verkar vara arg på sina vittnen?
Citera
2018-06-01, 05:32
  #8008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Hmm, tror jag vet vad din poäng är, men jag låtsas väl inte om det, såsom seden bland diskussionslystna lyder.

Men som kontring, tror du att ens Daniel (du vet, han i babylon) hade hela bilden klar för sig?

Lustigt nog så ändrade han sig inte med tiden pga det.
Citera
2018-07-07, 16:31
  #8009
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Det är väl klart att jorden kommer gå under en vacker dag, man måste förstå skillnaden mellan det andliga och det fysiska

Jorden kommer inte gå under. Enligt Guds löfte ska hans folk - de som uppriktigt vill leva efter hans vägledning - bo för evigt på jorden men först ska ondska tas bort från jorden.

"De rättfärdiga skall ta jorden i besittning,de skall bo för evigt på den." - Ps 37:29

Se även Ps 104:5; 119:90 och Pred 1:4
Citera
2018-07-07, 16:40
  #8010
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Jorden kommer inte gå under. Enligt Guds löfte ska hans folk - de som uppriktigt vill leva efter hans vägledning - bo för evigt på jorden men först ska ondska tas bort från jorden.

"De rättfärdiga skall ta jorden i besittning,de skall bo för evigt på den." - Ps 37:29

Se även Ps 104:5; 119:90 och Pred 1:4

Förutom då de smorda, de ska väl inte bo på jorden som jag förstått det.
Citera
2018-07-07, 16:50
  #8011
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Förutom då de smorda, de ska väl inte bo på jorden som jag förstått det.

Det stämmer. De ska regera med Kristus i den himmelska regeringen.
Citera
2018-07-28, 15:46
  #8012
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
OnT: Stjärnor och solsystem vara inte för evigt. Även vår sol kommer att slockna oavsett

Och du tror inte att Gud som har skapat allting har makten att påverka fysiklagarna?
Citera
2018-07-28, 20:51
  #8013
Medlem
Hur ser Jehovas Vittnen på människor som tillhör andra religioner? Är det typ, alla vägar leder hem. Eller, som en god vän sa till mig en gång, han är kristen, jag är buddhist, att bibeln är den enda sanningen och att vara vilse från sanningen är i sig ett reningstillstånd. För att man då har gått mot ondska, och lider tills man ser sanningen?

Dalai Lama pratade om hur olika religioner är som olika former av mediciner för olika former av sjukdomar. Inom Kristendomen så heter det ju frälsning, och inom Buddhismen så heter det befrielse. (Från ett lidande)

Det verkar som att från mitt perspektiv så är Bibeln fylld med situationsidentifiering, vad hände förr, vad pågår nu, personlighetsidentifiering för de olika spirituella varelserna där vissa har högre eller lägre makt, som är antingen god eller ond, möjligtvis? Självklart gav Jesus människan Guds kärlek genom sitt lidande.

Den Buddhistiska läran går ut på att först tämja sinnet, koncentrera sinnet och undersöka sinnet. Vi avsäger oss flyktiga begär och känslor som leder till lidande såsom: Hat, ilska, avundsjuka, girighet. Sedan arbetar vi på att träna sinnet att få bättre tålamod, bättre medlidande, vara generös, moraliska studier. Allt med meditation som grund.

Då tänker jag, att eftersom Buddhas lära ändå hanterar allt som skulle kunna ses som lidande. Lider vi alltså inte av att ha gått iväg från Bibelns lära till exempel. Det kanske är skilda resoneringar mellan olika individer. I grund och botten undrar jag väl bara vad Jehovas Vittnen tycker om andra religioner.
Citera
2018-07-28, 21:00
  #8014
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solodris
Hur ser Jehovas Vittnen på människor som tillhör andra religioner? Är det typ, alla vägar leder hem. Eller, som en god vän sa till mig en gång, han är kristen, jag är buddhist, att bibeln är den enda sanningen och att vara vilse från sanningen är i sig ett reningstillstånd. För att man då har gått mot ondska, och lider tills man ser sanningen?


Nej, vi tror inte att det finns mer än en väg.

Citat:
(Matteus. 7:13) Gå in genom den trånga porten. Den stora porten och den breda vägen leder nämligen till död, och många väljer den. 14 Men den trånga porten och den smala vägen leder till liv, och det är få som finner den.

"Den smala vägen leder till liv, och det är få som finner den". Det är ganska tydligt att det inte kan innebära att alla religioner leder rätt. Det står faktiskt också att det är få som kommer att finna den rätta vägen. Bibeln fördömmer också all form av avgudadyrkan vilket också visar på att det bara finns en form av tillbedjan som kan accepteras.

Så all annan religion ser vi Jehovas Vittnen som falsk religion som Gud fördömmer. Men vi respekterar såklart folk som har en annan tro.
__________________
Senast redigerad av Apollos 2018-07-28 kl. 21:03.
Citera
2018-07-28, 21:09
  #8015
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solodris
Hur ser Jehovas Vittnen på människor som tillhör andra religioner? Är det typ, alla vägar leder hem. Eller, som en god vän sa till mig en gång, han är kristen, jag är buddhist, att bibeln är den enda sanningen och att vara vilse från sanningen är i sig ett reningstillstånd. För att man då har gått mot ondska, och lider tills man ser sanningen?

Dalai Lama pratade om hur olika religioner är som olika former av mediciner för olika former av sjukdomar. Inom Kristendomen så heter det ju frälsning, och inom Buddhismen så heter det befrielse. (Från ett lidande)

Det verkar som att från mitt perspektiv så är Bibeln fylld med situationsidentifiering, vad hände förr, vad pågår nu, personlighetsidentifiering för de olika spirituella varelserna där vissa har högre eller lägre makt, som är antingen god eller ond, möjligtvis? Självklart gav Jesus människan Guds kärlek genom sitt lidande.

Den Buddhistiska läran går ut på att först tämja sinnet, koncentrera sinnet och undersöka sinnet. Vi avsäger oss flyktiga begär och känslor som leder till lidande såsom: Hat, ilska, avundsjuka, girighet. Sedan arbetar vi på att träna sinnet att få bättre tålamod, bättre medlidande, vara generös, moraliska studier. Allt med meditation som grund.

Då tänker jag, att eftersom Buddhas lära ändå hanterar allt som skulle kunna ses som lidande. Lider vi alltså inte av att ha gått iväg från Bibelns lära till exempel. Det kanske är skilda resoneringar mellan olika individer. I grund och botten undrar jag väl bara vad Jehovas Vittnen tycker om andra religioner.
Vad gäller känslohantering kan Buddha nog haft en del poänger, men eftersom den buddhistiska läran huvudsakligen handlar om att söka upplysning utan Gud så är den läran i direkt motsägelse med bibeln.

Hittade en artikel om interreligiöst samarbete som behandlar din fråga.

Jesus lidande var inte i sig en gåva till mänskligheten, men det var förutsagt att han skulle behöva lida p.g.a. mänsklighetens tillstånd.
Gåvan bestod snarare av att han avlöste arvssynden som Adam nedärvde, därav Paulus ord i korinthiebreven:

Som det står skrivet: ”Den första människan, Adam, blev en levande varelse.” Den siste Adam blev en livgivande ande.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-07-28 kl. 21:13.
Citera
2018-07-31, 11:52
  #8016
Medlem
Detta är en lång tråd och jag har inte hunnit läsa igenom hela än.

Religion och traditioner går ju ofta in i varandra beroende av var i världen man råkar befinna sig men min erfarenhet av Jehovas Vittnen är att de står lite vid sidan av Islam och Kristendomen (som de inte heller ser som sina religionsbröder/systrar typ de aldrig deltar i ekumeniska sammankomster mm.) på det viset att de uppför sig och är mer religiöst enhetliga var än i världen de lever. Det kan ju ha att göra med att de är relativt få till antalet jämfört med större religioner.

Jag har aldrig varit ett Jehovas Vittne och har inga planer på att bli det heller, men har erfarenhet av både släkt och nära familjemedlemmar som är/var infödda Jehovas Vittnen och såna som valt bli det som vuxna. Min erfarenhet är följande:

Det ingår redan från början att regelbundet studera bibeln tillsammans med nån som kommit längre i sina kunskaper och på det viset lära sig mer hela tiden. Det är inte så att man blir medlem och slår sig till ro utan man studerar och fördjupar sina kunskaper hela tiden. Så ett typiskt Jehovas Vittne har ofta mycket mer kunskap om historia och Jesus osv än en troende medelvensson. Det finns också utrymme att diskutera och frågasätta hur dem ser på den skrivna texten i bibeln, men bara för de med lite djupare kunskaper i texterna. Det fungerar inte att komma med "jag tror så här bla bla bla" utan att peka på källor i bibeltexter och annat för dem relevant material.

Ett Jehovas Vittne behöver inte säga upp bekantskapen med sin familj. Det har aldrig hänt mig utan snarare har det varit så att graden av kontakt man haft varit beroende av om man visat intresse och respekt för varandras val i livet. Känner man sig inte ha så mycket gemensamt så avtar ju kontakterna men detta kan skilja sig åt och vara olika från en person till en annan. Någon Jehovaskritiker här i forumet påstod att hans f.d flickvän är och var Jehovas Vittne, men min erfarenhet är att det fungerar inte så med pojkvänner/flickvänner. Du kan ens knappast vara nära vän med ett Vittne om du inte har ett genuint intresse för bibeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback