2021-10-04, 20:08
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
De har ju alltid (förut) haft det som poäng att de särskiljer sig som Guds enda organisation eftersom de inte döper bebisar. Men nu när de är desperata efter medlemmar så sjunker dopåldern. Men det är ju ingen skillnad på att döpa en bebis eller en 8 åring, ingen av dessa förstår innebörden och eventuella livslånga konsekvenser eller ens budskapet av deras läror. De skrapar bara på ytan med roliga bilder av finklippta gräsmattor och pandaklappning. Samt att de vill vara sina föräldrar och församling till lags, kopiera deras sätt, oavsett religion eller ideal.

De har inga problem att utesluta barn eller unga tonåringar. Det är helt i sin ordning att föräldrar vänder sina barn ryggen för resten av livet om de inte kryper tillbaka till korset…förlåt, pålen. Ibland kan det dock vara nödvändigt att föräldrarna måste ringa och be om pengar efter 30 års tid av tystnad och shunning vilket är ok om det stannar där.

Nu är det ju också en astronomisk skillnad mellan exempelvis Svenska Kyrkans bebisdop och dopet som sanktioneras av Sällskapet Vakttornet inom Jehovas Vittnen. Det förstnämnda är faktiskt bara en symbolisk rit som egentligen inte kräver ett dugg av barnet som döps medan det sistnämnda dopet inom Jehovas Vittnen innebär ett avgörande steg i en människas liv både i relationen till sitt eget liv, sina närmaste samt förhållningen till hela det omgivande samhället, och detta avgörande steg innebär även att allt en dag också kan tas ifrån personen (läs uteslutning). Att Sällskapet Vakttornet då lägger denna skuld och stora ansvar på omyndiga barn är fel.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-04 kl. 20:11.
Citera
2021-10-05, 06:03
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns ingen åldersgräns i bibeln när det gäller det heller.

Och problemet med var man ska dra gränsen och människans frihet att bestämma själv uppstår där också.

Så bra, då vet jag att Sällskapet Vakttornet inte utesluter möjligheten att låta barn gifta sig såvida "lagen" tillåter..
Citera
2021-10-05, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Så bra, då vet jag att Sällskapet Vakttornet inte utesluter möjligheten att låta barn gifta sig såvida "lagen" tillåter..

Varför vill du få det att låta som något annat än vad jag menar?

Det finns ingen åldersgräns i bibeln, men det betyder inte att det är fritt fram. Tvärtom förespråkar bibeln och Jehovas vittnen att man gifter sig (och därmed också har sex) långt senare än vad man i samhället tycker är lämpligt.

Jag vet inte, men jag kan höra att t.o.m. 8 åringar kan "leka doktor", utan att föräldrar eller samhället höjer på ögonbrynen, jag har hört att man ska lämna barn ifred som utövar sexuella handlingar mot varandra. Det är motstridigt, man pratar om att inte sexualisera barn, men samtidigt tillåter att barn har sex med varandra.

Jehovas vittnen ser detta som direkt olämpligt, detta är t.o.m. olämpligt när man är 20 år och inte är gift.

Men även detta kritiserar motståndare till Jehovas vittnen, vilket är motsägelsefullt.
Citera
2021-10-05, 08:05
Medlem
Citat:
Ja, stackars barn. Men inom JV så är det visst så att man ser ingen skillnad mellan vuxna och barn, så ett barn exempelvis då det är 8 år.... eller 14 år kan bli döpt, men faktum är att barnet även kan bli uteslutet. Tänk så fantastiskt va!!

Jag undrar om tex en familj i församlingen har en unge på 8 år som blivit utesluten, får barnet fortfarande hänga med på mötena på Rikets Sal, eller måste ungen ha barnvakt alternativt sitta ute i foajén??

Utfryst som barn, av de som skall skydda en, dvs föräldrarna. Tänk vad många barn lider i tysthet, kanske känner skam för att föräldrarna är hjärntvättade och ser sitt barn som en skam...
Barnet får nog följa med men kanske sitta en bit från de andra. Jag vet inte hur det är med det. Men kan bara föreställa mig barnets lidande...
Citera
2021-10-05, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
det gör inte jag heller men när jag träffar på galningar som förespråkar rena dumheter reagerar jag vare sig de är tillhör en kult eller är miljöpartister.

Då förstår jag! 😊
Citera
2021-10-05, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
I Sverige så fungerar kanske detta ok om föräldrarna inte gömmer undan barnet. Men i många länder så har de inga tvångsomhändetagningar.

Ledningen är stolta över barn som offrat sina liv pga blodsfrågan, de har hyllat dom som martyrer i en vakna tidning. Unga liv som hade kunnat räddats relativt enkelt med en simpel transfusion.
Just denna doktrin är ett bra exempel på att bibelns ord inte alls går före ledningens påhitt. Blodtransfusion är inte förbjudet enligt bibeln. Ingen människa offrar sitt liv genom att donera blod.
Vittnen får inte ens donera blod men de får ta emot fraktioner som kommer från donerat blod. Är det definitionen av hyckleri?
Blod räddar liv.

Min spontana reaktion på detta är att Jehovas vittnen borde inte få ha vårdnaden om barn, de utsätter dom för livsfara. Ja, hyckleri är en bra definition.
Citera
2021-10-05, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är en samvetsfråga om fraktioner av blod är blod. Man kan t.ex. äta kött så länge man tappat på blodet, även om det finns fraktioner av blod kvar i köttet.

Förbudet mot blod är i alla fall tydligt i bibeln. Att man inte har så pass strikt syn som att förbjuda fraktioner av blod också, verkar ni tycka är dåligt.

Förklara gärna, jag kan inte allt om J.V.
Man utför inte blodtransfusioner för att det tolkas som att det är förbjudet att ta emot blod enligt bibeln? Men man visste väl inget om blodtransfusioner, eller att man kunde ta emot blod på den tiden bibeln skrevs?
Citera
2021-10-05, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Man utför inte blodtransfusioner för att det tolkas som att det är förbjudet att ta emot blod enligt bibeln? Men man visste väl inget om blodtransfusioner, eller att man kunde ta emot blod på den tiden bibeln skrevs?
Bibeln säger att man inte kan äta blod och nej de hade inte en susning om blodtransfusioner
Citera
2021-10-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Bibeln säger att man inte kan äta blod och nej de hade inte en susning om blodtransfusioner

Så de äter inte kött, det innehåller ju blod..Eller är det blodpudding de inte äter?
Vad får barnen i sig när det gäller kött?
Citera
2021-10-05, 08:47
Medlem
Citat:
Nu är det ju också en astronomisk skillnad mellan exempelvis Svenska Kyrkans bebisdop och dopet som sanktioneras av Sällskapet Vakttornet inom Jehovas Vittnen. Det förstnämnda är faktiskt bara en symbolisk rit som egentligen inte kräver ett dugg av barnet som döps medan det sistnämnda dopet inom Jehovas Vittnen innebär ett avgörande steg i en människas liv både i relationen till sitt eget liv, sina närmaste samt förhållningen till hela det omgivande samhället, och detta avgörande steg innebär även att allt en dag också kan tas ifrån personen (läs uteslutning). Att Sällskapet Vakttornet då lägger denna skuld och stora ansvar på omyndiga barn är fel.

Jag tycker det låter så hemskt att de utesluter barn, ungdomar. Det måste ju vara fruktansvärt och de kanske inte har någon att tala med. Barnen tror att det är fel på dom. Fy, för att utfrysa andra människor och skicka dom ut i kylan. Jag menar inte att det är bättre att de är med i Jehovas, de borde få komma till ett hem där de inte behöver känna skam för religiösa påhitt av föräldrarna.
Så fruktansvärt kallt. Jag brukar inte alltid försvara socialtjänsten, men här har de ett jobb att göra, för barnens/tonåringarnas bästa. Ta vårdnaden av barnen från dessa människor.
Citera
2021-10-05, 08:50
Medlem
Citat:

Du har rätt, i bibeln står det inte: "du skall icke ta emot blodtransfusioner", men det står:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28 Bibel2000)

Det står inte "äta", men det står "avhålla".

Jag tror Gud var förutseende att människan senare skulle uppfinna blodtransfusionen, och därför inspirerade bibelskribenten att använda orden "avhålla sig från blod", till skillnad från andra bibelställen där det står om att äta blod.

Om din läkare säger att du ska avhålla dig från alkohol, betyder det att du kan föra in alkohol i venerna direkt, istället för att föra det in i munnen? Nej, då avhåller man sig inte från alkohol, detsamma med blod.

Sedan har nya mänskliga uppfinningar gjort det mer komplicerat, t.ex. om man ska betrakta fraktioner av blod som "blod". Här låter Jehovas vittnen det enskilda samvetet avgöra, för att inte bli alltför strikta, men det betyder inte att det är fritt fram, det är fortfarande en allvarlig fråga som man ska begrunda innan man tar emot det.

Guds lagar och bud är till människans bästa, och det finns en anledning till varför Gud har gett budet om att avhålla sig från blod. Främsta anledningen är inte medicinskt, men det finns stora risker med blodtransfusioner. Inte bara med överföring av smittor, utan själva transfusionen där kroppen reagerar på det främmande ämnet. I dom extremaste fallen så kan det påverka immunförsvaret, och kroppen ansträngs och får kämpa så pass mycket att man t.o.m. dör av det.

Den viktigaste orsaken till att man dör av blodförlust, är att blodtrycket försvinner. Detta kan man avhjälpa med andra medel som kroppen inte reagerar på, då får man upp blodtrycket så att blodet kan pumpas runt utan att införa främmande ämnen som belastar kroppen.
Citera
2021-10-05, 08:55
Medlem
Citat:
Så de äter inte kött, det innehåller ju blod..Eller är det blodpudding de inte äter?
Vad får barnen i sig när det gäller kött?

Jo, vi äter kött, så länge det har tappats på blodet. Att det blir kvar blod i köttet när man tappar det på blod, är inget problem enligt Gud:

"Gud välsignade Noa och hans söner och sade till dem... Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta. " (1 Mose 9:1,3-4 bibel2000)

"Men djurets blod får du inte förtära. Du skall hälla ut det på marken som vatten." (5 Mose 15:23 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in