2017-12-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Alla odöpta personer närvarande på församlingsmötena hos jehovas vittnen tilltalas inte som broder eller syster när de ska svara på mötena. Jag tycker det är förringande mot mig personligen.
Vad tycker ni om sådant inom jehovas vittnen?

Menar du att Jehovas vittnen ska kalla alla människor på jorden som deras andliga bröder och systrar? Även Trump och kim jong un?

Om inte, var ska gränsen dras?
Citera
2017-12-09, 17:51
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att Jehovas vittnen ska kalla alla människor på jorden som deras andliga bröder och systrar? Även Trump och kim jong un?

Om inte, var ska gränsen dras?

Nej alla de vet delar deras tro och är med på mötena, eller att du slutar kalla alla döpta vittnen som broder och syster
Citera
2017-12-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Precis.
Alla borde ju inse det självklara att "i" betyder "strax innan" på ttspianska.

Nej, det behöver det inte betyda, men att anmärka på semantik istället för andemeningen i inlägg, gränsar till ett trollbeteende som inte är konstruktivt.
Citera
2017-12-09, 18:00
Medlem
Citat:
Nej alla de vet delar deras tro och är med på mötena, eller att du slutar kalla alla döpta vittnen som broder och syster

Jag förstår hur du menar, men blir det inte problem om det t.ex. finns intresserade som inte för närvarande delar Jehovas vittnens tro, ska man kalla även dom för andliga bröder och systrar?

Jag tycker det är en logisk gränsdragning vid dopet, eftersom dopet är det yttre tecknet på att man har överlämnat sitt liv till Gud Jehova.
Citera
2017-12-09, 18:00
Medlem
Citat:
Menar du att alltså att dopet är bara ett krav som finns för att överleva?

Det här är så främmande från vad jag har hört från massor med möten och studier ända sedan jag blev döpt 1994.

Det du och andra försöker få det till är att odöpta förkunnare, odöpta barn till Jv, odöpta anhängare till Jv, odöpta okunniga men ändå ödmjuka människor som villigt skulle underordna sig Gud om dom bara hade kunskap, skulle dödas av Gud, bara för att dom inte är döpta (och annat).

Men som jag har visat så finns det hopp för vem som helst på jorden, Jv säger att man inte kan döma andra, om andra överlever eller inte, med andra ord har andra förutom Jv chansen att överleva, läs här:

** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

I artikeln står det att: "vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö", om det nu är så som du säger, att det krävs dop och annat för att överleva, att det finns vissa specifika krav för att överleva, så borde man ju veta vilka som överlever. Man skulle då inte säga "vi vet inte vilka som kommer att överleva".

Och läs här:

Tror Jehovas vittnen att de är de enda som blir frälsta?

Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittne...-fr%C3%A4lsta/

Alltså "många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram", exakt vad jag har sagt, att alla som underordnar sig Gud, innan harmageddon kommer, har möjlighet att överleva. Det beror alltså på om man har ett ödmjukt hjärta nog att underordna sig Gud eller inte.

Vad JV säger är urenkelt när man har hört fraserna i hela sitt liv.
Jag kan hjälpa till med en liten översättning från JV-språk till vanlig svenska.

JV-språk: "Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö."
Svenska:Men vi vet inte vilka som kommer att bli ett JV i framtiden.

JV-språk: "Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare."
Svenska: Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet av bli ett JV.

JV-språk:" Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade."
Svenska: Och många som lever nu kan komma att bli ett JV längre fram, och de kommer också att bli räddade.

Förstår du nu?
Citera
2017-12-09, 18:11
Medlem
Citat:
Vad JV säger är urenkelt när man har hört fraserna i hela sitt liv.

Jag har hört det i 23 år, räknas det inte?

Citat:
Jag kan hjälpa till med en liten översättning från JV-språk till vanlig svenska.

JV-språk: "Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö."
Svenska:Men vi vet inte vilka som kommer att bli ett JV i framtiden.

Det håller jag med om, dom som underordnar sig Gud före harmageddon blir Jehovas vittnen/ Jehovas tjänare/Guds tjänare/ Guds underordnad.

Citat:
JV-språk: "Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare."
Svenska: Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet av bli ett JV.

Samma sak här, Jehova är Gud, och dom som underordnar sig Gud blir hans tjänare, och alla människor på jorden har möjlighet innan harmageddon att underordna sig Gud och hans lagar, och därmed bli hans tjänare, hans vittnen.

Citat:
JV-språk:" Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade."
Svenska: Och många som lever nu kan komma att bli ett JV längre fram, och de kommer också att bli räddade.

Förstår du nu?

Jo jag förstår, jag säger inte emot dig. Trodde du att jag menar att alla som blir IS anhängare kommer att bli räddade? Nej självklart måste man underordna sig Gud Jehova, hur skulle det annars se ut?
Citera
2017-12-09, 18:18
Medlem
Citat:

Enligt JV innebär inte att dela deras tro och vara med på mötena att du är en av dem.
Det blir du först när du har "tagit ställning för Jehova", och "överlämnat dig" och blivit döpt.
Citera
2017-12-09, 18:21
Medlem
Citat:
Nej, det behöver det inte betyda, men att anmärka på semantik istället för andemeningen i inlägg, gränsar till ett trollbeteende som inte är konstruktivt.

Det är innebörden i det du skrev inte semantiken som jag reagerade emot.
Jag tycker dina argument är fel, inte själva ordvalet.
Citera
2017-12-09, 18:26
Medlem
Citat:
Jag har hört det i 23 år, räknas det inte?

Det håller jag med om, dom som underordnar sig Gud före harmageddon blir Jehovas vittnen/ Jehovas tjänare/Guds tjänare/ Guds underordnad.

Samma sak här, Jehova är Gud, och dom som underordnar sig Gud blir hans tjänare, och alla människor på jorden har möjlighet innan harmageddon att underordna sig Gud och hans lagar, och därmed bli hans tjänare, hans vittnen.

Jo jag förstår, jag säger inte emot dig. Trodde du att jag menar att alla som blir IS anhängare kommer att bli räddade? Nej självklart måste man underordna sig Gud Jehova, hur skulle det annars se ut?

Och hur menar JV att man visar att man underordnar sig Gud och blir hans vittnen?
Vilka andra godkänns av JV som Guds vittnen?
Citera
2017-12-09, 18:28
Medlem
Citat:
Det är innebörden i det du skrev inte semantiken som jag reagerade emot.
Jag tycker dina argument är fel, inte själva ordvalet.

Problemet är att min andemening/innebörden av vad jag skrev var "fram till harmageddon".

Men ni håller på med semantik och strider om ord, istället för att t.ex. fråga mig vad jag menade med "i harmageddon", ni ställer människor mot väggen bara för att dom inte skriver perfekt semantisk svenska (om det nu finns något sådant) som inte går att missförstås, med andra ord troll som bara är ute efter att förstöra istället för att förstå och ha en konstruktiv diskussion.
Citera
2017-12-09, 18:30
Medlem
Citat:
Enligt JV innebär inte att dela deras tro och vara med på mötena att du är en av dem.
Det blir du först när du har "tagit ställning för Jehova", och "överlämnat dig" och blivit döpt.

Jag håller med dig, man kan inte vara kristen om man inte blir döpt, ganska logiskt. Men det betyder inte att man behandlar dom som inte är döpta på ett nedsättande eller felaktigt sätt.
Citera
2017-12-09, 18:36
Medlem
Citat:
Och hur menar JV att man visar att man underordnar sig Gud och blir hans vittnen?
Vilka andra godkänns av JV som Guds vittnen?

Som jag har sagt många gånger, det handlar om hjärtstilleståndet, även om David och Salomo gjorde mycket ont, så hade dom hjärtat på det rätta stället.

Även om Paulus förföljde och dödade kristna, så var hans hjärta god, och det behövdes bara att Jesus visade sig, och han omvände sig och blev själv kristen.

Innan Harmageddon kan alla människor på jorden omvända sig om dom har ett gott hjärta, om dom vill underordna sig universums skapare. Det handlar alltså inte om att man ska ha hunnit bli döpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in