Menar du att alltså att dopet är bara ett krav som finns för att överleva?
Det här är så främmande från vad jag har hört från massor med möten och studier ända sedan jag blev döpt 1994.
Det du och andra försöker få det till är att odöpta förkunnare, odöpta barn till Jv, odöpta anhängare till Jv, odöpta okunniga men ändå ödmjuka människor som villigt skulle underordna sig Gud om dom bara hade kunskap, skulle dödas av Gud, bara för att dom inte är döpta (och annat).
Men som jag har visat så finns det hopp för vem som helst på jorden, Jv säger att man inte kan döma andra,
om andra överlever eller inte, med andra ord har andra förutom Jv chansen att överleva, läs här:
** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***
Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33)
Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus.
Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)
I artikeln står det att: "vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö", om det nu är så som du säger, att det krävs dop och annat för att överleva, att det finns vissa specifika krav för att överleva, så borde man ju veta vilka som överlever. Man skulle då inte säga "
vi vet inte vilka som kommer att överleva".
Och läs här:
Tror Jehovas vittnen att de är de enda som blir frälsta?
Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittne...-fr%C3%A4lsta/
Alltså "många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram", exakt vad jag har sagt, att alla som underordnar sig Gud, innan harmageddon kommer, har möjlighet att överleva. Det beror alltså på om man har ett ödmjukt hjärta nog att underordna sig Gud eller inte.