Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-15, 07:57
Medlem
Den australiensiska kommisionen har lämnat sin slutrapport från granskningen av hur organisationer i australien hanterar fall av sexuella övergrepp mot barn.

Däri inkluderas även dess omdöme om Jehovas vittnens undermåliga hantering av sådana fall.

Utdrag från omdömet:
Citat:
We found that at least until 1998, individuals making complaints of child sexual abuse were required to state their allegations in the presence of the person against whom the allegations were made. The ‘two-witness’ rule applied – that is, wrongdoing could only be established on the basis of testimony from two or more ‘credible’ eyewitnesses to the same incident (or strong circumstantial evidence testified to by at least two witnesses or testimony of two witnesses to the same kind of wrongdoing). Allegations were investigated by elders, all of whom were men and had no relevant training.

We found that in deciding the sanctions to impose and/or the precautions to take in relation to a known or suspected perpetrator of child sexual abuse, the Jehovah’s Witness organisation had inadequate regard for the risk that the person might reoffend. Alleged perpetrators of child sexual abuse who were removed from their congregations as a result of allegations of child sexual abuse were frequently reinstated. We found no evidence of the Jehovah’s Witness organisation reporting allegations of child sexual abuse to police or other civil authorities.

During our case study we heard from survivors of child sexual abuse that they were not provided with adequate information by the Jehovah’s Witness organisation about the investigation of their allegations, felt unsupported by the elders who handled the allegations, and felt that the investigation process was a test of their credibility rather than that of the alleged perpetrator. We also heard that victims of child sexual abuse were told by congregational elders not to discuss the abuse with others, and that if they tried to leave the organisation, they were ‘shunned’ or ostracised from their religious community.
Citat:
The Jehovah’s Witness organisation addresses child sexual abuse in accordance with scriptural direction, relying on a literal interpretation of the Bible and 1st century principles to set practice, policy and procedure. These include the ‘two-witness’ rule as discussed, as well as the principle of ‘male headship’ (that men hold positions of authority in congregations and headship in the family). Scripturally, only men can make decisions. Other scripture-based policies include the sanctions of reproval (a form of discipline that allows a perpetrator to remain in the congregation), disfellowshipping (exclusion or excommunication as a form of punishment for serious scriptural wrongdoing), and shunning (an instruction to the congregation not to associate with a disfellowshipped person). As long as the Jehovah’s Witness organisation continues to apply these practices in its response to allegations of child sexual abuse, it will remain an organisation that does not respond adequately to child sexual abuse and that fails to protect children.
Citat:
We recommend that the Jehovah’s Witness organisation abandon its application of the two-witness rule in cases involving complaints of child sexual abuse (Recommendation 16.27), revise its policies so that women are involved in processes relating to investigating and determining allegations of child sexual abuse (Recommendation 16.28), and no longer require its members to shun those who disassociate from the organisation in cases where the reason for disassociation is related to a person being a victim of child sexual abuse (Recommendation 16.29).

Rapporten kan läsas här.
Senast redigerad av Innesluten 2017-12-15 kl. 08:03.
Citera
2017-12-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej jag dömer inte,och bedömer inte ens förutom orsaken till att personen befinner sig på Flashback och beklagar sig.

Lev ditt liv som du vill, var fri och gör vad du vill, Jehovas vittnen har inget att säga till om det, ändå väljer många att befinna sig på Flashback och vara negativa och anklaga andra, istället för att leva sina helt fria liv.

Men det är att leva sina fira liv, som de väljer. Att du tror att det är negativt för dem är förstås bara en effekt av att du helst ser att ingen säger någonting dåligt om JV. Om du ersätter JV med något du inte ömmar på samma sätt för så ska du nog se att det går alldeles utmärkt att vara negativ och samtidigt öka välbefinnande.

Du lägger uppenbarligen en negativ värdering i att man sitter på Flashback och pratar JV - förutom när du själv gör det, antar jag.
Citera
2017-12-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, jag har bara tagit upp det som var Janne Josefssons främsta exempel på att Jehovas vittnen skyddar pedofiler, där inte det ens handlar om pedofili, utan om en 4 år äldre kusin som våldförde sig, långt innan dom blev Jehovas vittnen. Det är fel i många fronter, och bara det visar hur sjuka avfällingar är, och hur mycket Janne Josefsson ville ha ett scoop, sensationsjournalistik på bekostnad av en redan utsatt grupp.

Janne Josefsson t.o.m. gjorde två uppföljningar där Anders var det främsta exemplet, så självklart tar jag upp denna fadäs som Janne Josefsson kom undan med.

Jag har aldrig förnekat att även Jehovas vittnen kan ha problem med pedofili.

När har jag ljugit?

Tex nu ljuger du. Det var inte långt innan de blev vittnen. Det pågick till långt efter förövarens dop.
Senast redigerad av Jhwh 2017-12-15 kl. 16:37.
Citera
2017-12-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Den australiensiska kommisionen har lämnat sin slutrapport från granskningen av hur organisationer i australien hanterar fall av sexuella övergrepp mot barn.

Däri inkluderas även dess omdöme om Jehovas vittnens undermåliga hantering av sådana fall.

Utdrag från omdömet:

Rapporten kan läsas här.
Det är inte förvånande att de drar den slutsatsen.
Citera
2017-12-22, 13:57
Medlem
Nån som vet hur rapporten från Royal Commission mottagits av jv?
Citera
2017-12-22, 17:23
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Nån som vet hur rapporten från Royal Commission mottagits av jv?

“It’s apostate driven lies and dishonesty”. Så så var det med den saken..

Det finns så många youtube klipp ute nu där folk filmar när de går fram till deras predikokärror. När de frågar om ARC så känner de flesta vittnen inte till det alls, eller så låtsas de att de inte gör det. Fortsätter de att berätta om kommissionen så packar de upp och lämnar platsen i många fall eller säger att de inte vill ”argumentera” och ber dem lämna dem ifred, annars ringer dom snuten.
Tyvärr för dem så är det ju just JVn som har fått igenom rätten till gatupredikning och förkunnande i domstol här i USA och den rätten förbehålls då precis alla. Så den gubben gick ju inte.

Om de nu bara ringde snuten lika snabbt när det gäller pedofili så..
Citera
2017-12-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
“It’s apostate driven lies and dishonesty”. Så så var det med den saken..

Det finns så många youtube klipp ute nu där folk filmar när de går fram till deras predikokärror. När de frågar om ARC så känner de flesta vittnen inte till det alls, eller så låtsas de att de inte gör det. Fortsätter de att berätta om kommissionen så packar de upp och lämnar platsen i många fall eller säger att de inte vill ”argumentera” och ber dem lämna dem ifred, annars ringer dom snuten.
Tyvärr för dem så är det ju just JVn som har fått igenom rätten till gatupredikning och förkunnande i domstol här i USA och den rätten förbehålls då precis alla. Så den gubben gick ju inte.

Om de nu bara ringde snuten lika snabbt när det gäller pedofili så..

Är organisationen ålagd några förpliktelser av kommissionen? Ska t ex organisation en uttala sig om yttrandet? Kommer kommissionen att fortsätta granska organisationen?
Citera
2017-12-25, 14:48
Medlem
Fittheligeandes avatar
Är det så att de som dör innan armagedon får en andra chans? Alltså att man får återuppstå och leva i det nya Jerusalem? Till skillnad från de som dör under själva armagedon?
Citera
2017-12-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Är det så att de som dör innan armagedon får en andra chans? Alltså att man får återuppstå och leva i det nya Jerusalem? Till skillnad från de som dör under själva armagedon?

Ja ungefär.
Jehovas vittnen tror att de som dött innan kriget vid Harmageddon, och som Gud inte har dödat personligen, får uppstå igen under tusenårsriket på jorden. Där får de, tillsammans med dem som överlevt Harmageddon möjligheten att uppnå fullkomlighet, vilket sen prövas vid slutet av tusenårsriket.

Däremot uppstår de inte till liv i det nya Jerusalem. Jehovas vittnen menar att det nya Jerusalem är en himmelsk stad vars innvånare är de 144000.

De som dör under Harmageddon har precis som du säger ingen ytterligare möjlighet till liv.
Citera
2018-01-02, 06:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Här säger Paulus att han inför judar agerat som jude (fast han var kristen), att han för dem som står under lagen har varit som en som står under lagen (fast han själv säger att han inte gör det), tillsammans med dem som är utan lag har han betett sig som en som är utan lag (fast han inte är utan Guds lag), inför de svaga har han betett sig som svag (fast han inte var det).

Hur menar du att det inte är att förställa sig?

När jag går på katolska bröllop eller går in i en katolsk kyrka så gör jag inte korstecken, dvs jag försöker inte låtsas vara katolik, som Paulus tydligen skulle ha gjort.

Han låtsades inte bli något, han blev det. Precis som Gud inte låtsades bli människa utan verkligen blev det.

Citat:
Ursprungligen postat av 1 Kor 9:19
Fri och oberoende av alla har jag alltså gjort mig till allas slav för att vinna så många som möjligt.

Gud har redan gjort honom fri och oberoende. Därför saknar han mening med livet, gör sig till andras slav och hoppas att finna mening i det.

Citat:
Ursprungligen postat av 1 Kor 9:22
Allt har jag varit inför alla, för att åtminstone rädda några.

T.ex. en teddybjörn eller ett datorspel.
Citera
2018-01-10, 17:21
Medlem
Att bibel och traktatsällskapet investerar i flera företag som tillverkar fordon och utrustning för krigsföring är för mig väldigt märkligt. Hur förklarar man detta inom organisationen?
Citera
2018-01-10, 20:49
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanelafs
Att bibel och traktatsällskapet investerar i flera företag som tillverkar fordon och utrustning för krigsföring är för mig väldigt märkligt. Hur förklarar man detta inom organisationen?
Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in