Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, jag förstod att det var ett eget ihopkok av olika hypoteser, men att Jesus påstås ha blivit korsfäst men istället räddades men att berättelsen om korsfästelsen ändå är sann (fast med någon annan i Jesus ställe) är ju annars något som bara muslimer hävdar. Du har alltså en blandning av den romerska komplotten och den muslimska räddningen av Jesus i din version. Det var det jag menade med att du har blandat ihop dessa hypoteser.
I den romerska versionen räddas inte Jesus och i den muslimska versionen är det ingen romersk komplott, men du har alltså blandat ihop de versionerna av Jesu påstådda liv så att det var en romersk komplott och att Jesus egentligen räddades.
Nej, jag har inte använt mig av några hypoteser från något håll eftersom jag inte har varit bekant med några innan jag kom hit till detta forum.
Jesus var en romersk agent och det ser man på hans agerande under hela hans liv. Hans far var en romersk soldat som betäckte Jesus moder Maria, då jungfru.
Bara en sådan sak att han bad sina anförvanter att betala skatt till romarna är ju verkligen graverande bevis och vilket liv det blev på Jesus när Petrus drog svärd och högg av ett öra på en soldat. Då avslöjade han sig åter.
Inget under att judarna valde att skona en verklig upprorskämpe som Barrabas istället för Jesus när PP gjorde allt han kunde för å beveka judarna som var fly förbannade på infiltratören.
Jag har massvis att anföra om det här och jag ska öppna en tråd vad det lider i ämnet så vi slipper ytterligare off topics.