Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-21, 20:42
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Inte särskilt tuff fråga. Det är i stort sett lika absurt eftersom de enligt mig båda är i lika stor grad baserade på ren fantasi.

Och varför inte då tänka sig att människan som andlig varelse kom till jorden för miljontals år sedan därför att en rymdkejsare skeppade hit brottslingar och annat löst pack och dumpade av dessa vilsna själar här. Därför har människans själ en önskan att få komma bort och tillbaka till paradiset (det ursprungliga solsystemet).

Vad är mer absurt?

Att tro på det, att tro på det du skrev eller att tro på Jesus från Nasareth och allt det där?
Hahahahaha.
Så du anser att alla som trott på Jesus är ....
jag citerar dig, rena rama skitsnacket.
Något som man skulle kunna komma på i grovt berusat tillstånd, men som borde ge med sig när man nyktrat till.

Det jag tror på ser jag ju med egna ögon nu.
Jesus kan jag inte se och det är inte trovärdigt.
Citera
2020-10-21, 20:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vad betyder orden Order out of chaos, som det står på Dollar sedaln bl.a?

Svara gärna på frågorna eller var ärlig och säg bara som det är.
T.ex Att du inte har en aning. om det är så det är.

Vad jag fick ut från den boken?
Vet inte, men efter att ha läst mycket mer och lärt mig religion och filosofi så har jag kommit till det jag tycker mig se idag.
Som du anser idiotiskt som platt jorden dravlet.

Jag bryr mig inte om att det står "Order out of chaos" på dollarsedlar. Jag bryr mig heller inte om s.k. konspirationsteorier om frimurare och liknande.

Att skapa ordning ur kaos är däremot hur universum fungerar, kan man säga. Det spelar ingen roll hur mycket man rör till det så ordnar det så sakteliga in sig i olika mer eller mindre välordnade grupperingar. Kaos är alltså inte ett varaktigt tillstånd i det stora hela, men kan vara det i mindre delsystem som inte kan ändras utan extern påverkan (t.ex. ett rum i ett hus). Annars så söker allt ett balanserat och välordnat viloläge i stället för kaos.
Citera
2020-10-21, 20:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hahahahaha.
Så du anser att alla som trott på Jesus är ....
jag citerar dig, rena rama skitsnacket.
Något som man skulle kunna komma på i grovt berusat tillstånd, men som borde ge med sig när man nyktrat till.

Det jag tror på ser jag ju med egna ögon nu.
Jesus kan jag inte se och det är inte trovärdigt.

Man kan ju vända på det och fråga vad tror du om det som hinduer tror på?
Är det rena rama skitsnacket, enligt dig? Eller finns det sanning i det?

Om du då anser det vara rena skitsnacket, vad är det som skulle göra Jesusberättelsen med GT som bakgrund mer trovärdig?

Bara därför att du växte upp med den världsuppfattningen? De som växer upp i Indien tror ju att deras världsuppfattning är helt korrekt och sanningsenlig eftersom det är så som de ser på världen med deras egna ögon nu.

Vad gör deras världsbild och deras ögon mer felaktiga än dina?
Citera
2020-10-21, 20:56
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Man kan ju vända på det och fråga vad tror du om det som hinduer tror på?
Är det rena rama skitsnacket, enligt dig? Eller finns det sanning i det?

Om du då anser det vara rena skitsnacket, vad är det som skulle göra Jesusberättelsen med GT som bakgrund mer trovärdig?

Bara därför att du växte upp med den världsuppfattningen? De som växer upp i Indien tror ju att deras världsuppfattning är helt korrekt och sanningsenlig eftersom det är så som de ser på världen med deras egna ögon nu.

Vad gör deras världsbild och deras ögon mer felaktiga än dina?
Herre gud. Vad pratar jag med för filur?
Har du förstått ett ord av vad jag säger?
Nej jag tror inte det.

Jag orkar inte mer.
Gå tillbaka och läs tidigare inlägg av mig så kanske du ser att jag inte ser någon som helst skillnad på någon religion. Dom är alla identiska. Allt från Kristendom till asatro och allt annat på Jorden idag.
Det är samma saga i olika former.
Som skillnaden på filmer som
Dansa med Vargar
eller Den sista Samurajen
eller Pointbreak.

Alltså samma berättelse, i detalj samma.
Citera
2020-10-21, 21:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Herre gud. Vad pratar jag med för filur?
Har du förstått ett ord av vad jag säger?
Nej jag tror inte det.

Jag orkar inte mer.
Gå tillbaka och läs tidigare inlägg av mig så kanske du ser att jag inte ser någon som helst skillnad på någon religion. Dom är alla identiska. Allt från Kristendom till asatro och allt annat på Jorden idag.
Det är samma saga i olika former.
Som skillnaden på filmer som
Dansa med Vargar
eller Den sista Samurajen
eller Pointbreak.

Alltså samma berättelse, i detalj samma.

Jösses, alltså. Snacka om att inte kunna se skillnader. Då förstår jag varför du skriver så knäppt.

Allt är lika med allt så allt är möjligt och ingen tolkning mindre korkad än en annan.

Okej, hejdå.
Citera
2020-10-21, 22:37
Medlem
Om man hänger med Jv innefattande att man regelbundet går på möten och sociala aktiviteter utan att vara döpt; när börjar påtryckningarna från sekten?

Om sekten märker att det kan finnas risk för att personen i fråga kan vara på väg att lämna p.g.a. exempelvis att man funnit kärleken utanför sekten, vad får det för konsekvenser och hur tar det sig i uttryck?
Citera
2020-10-21, 23:39
Medlem
returxs avatar
Citat:
Jo, jag förstod att det var ett eget ihopkok av olika hypoteser, men att Jesus påstås ha blivit korsfäst men istället räddades men att berättelsen om korsfästelsen ändå är sann (fast med någon annan i Jesus ställe) är ju annars något som bara muslimer hävdar. Du har alltså en blandning av den romerska komplotten och den muslimska räddningen av Jesus i din version. Det var det jag menade med att du har blandat ihop dessa hypoteser.
I den romerska versionen räddas inte Jesus och i den muslimska versionen är det ingen romersk komplott, men du har alltså blandat ihop de versionerna av Jesu påstådda liv så att det var en romersk komplott och att Jesus egentligen räddades.
Nej, jag har inte använt mig av några hypoteser från något håll eftersom jag inte har varit bekant med några innan jag kom hit till detta forum.

Jesus var en romersk agent och det ser man på hans agerande under hela hans liv. Hans far var en romersk soldat som betäckte Jesus moder Maria, då jungfru.

Bara en sådan sak att han bad sina anförvanter att betala skatt till romarna är ju verkligen graverande bevis och vilket liv det blev på Jesus när Petrus drog svärd och högg av ett öra på en soldat. Då avslöjade han sig åter.

Inget under att judarna valde att skona en verklig upprorskämpe som Barrabas istället för Jesus när PP gjorde allt han kunde för å beveka judarna som var fly förbannade på infiltratören.

Jag har massvis att anföra om det här och jag ska öppna en tråd vad det lider i ämnet så vi slipper ytterligare off topics.
Citera
2020-10-22, 02:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Jag har massvis att anföra om det här och jag ska öppna en tråd vad det lider i ämnet så vi slipper ytterligare off topics.

Ja, det vore intressant.
Citera
2020-10-22, 17:41
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Nej, jag har inte använt mig av några hypoteser från något håll eftersom jag inte har varit bekant med några innan jag kom hit till detta forum.

Jesus var en romersk agent och det ser man på hans agerande under hela hans liv. Hans far var en romersk soldat som betäckte Jesus moder Maria, då jungfru.

Bara en sådan sak att han bad sina anförvanter att betala skatt till romarna är ju verkligen graverande bevis och vilket liv det blev på Jesus när Petrus drog svärd och högg av ett öra på en soldat. Då avslöjade han sig åter.

Inget under att judarna valde att skona en verklig upprorskämpe som Barrabas istället för Jesus när PP gjorde allt han kunde för å beveka judarna som var fly förbannade på infiltratören.

Varför skulle romarna avrätta sig egen agent då? Det har du inte förklarat.
Citera
2020-10-22, 17:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Jehovas vittnen säger ju idag att de blev raffinerade och tuktade år 1919 då Rutherford och hans kumpaner åkte in i finkan (för propaganda uppvigling under oroliga post war tider). Efter det så var de Guds enda och sanna organisation på jorden. Allt var klappat och klart.

Men då hette de ju fortfarande The International Bible Students, de bytte inte namn till Jehovas Vittnen förens år 1931, dvs 12 år senare. IBS fortsatte att existera, dvs Jehovas Vittnen blev en spin-off. IBS existerar ju än idag. https://www.internationalbiblestudents.com/about.html

Så enligt deras egna logik så är det ju IBS som är den enda sanna Guds organisation som existerar idag. Vilket betyder att Rutherford och hans kumpaner och följare blev avfällingar år 1931 då de avvek. För enligt dem själva hade ju självaste Jehova redan förklarat IBS som sanna.
Citera
2020-10-23, 23:30
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Varför skulle romarna avrätta sig egen agent då? Det har du inte förklarat.
Det var ju judarna som var så enträgna med det. Pontius Pilatus försökte ju i det längsta att blidka dem och slippa att tillmötesgå deras krav, fast de fixade ju det ändå genom att ta ner honom från korset (skendöd) långt innan stipulerad till för korsfästelseakten.

Fast lugna er, jag återkommer som sagt inom sinom tid med utförligare redogörelse i en egen tråd om detta dubbelspel
Senast redigerad av returx 2020-10-23 kl. 23:32.
Citera
2020-10-24, 00:20
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jehovas vittnen säger ju idag att de blev raffinerade och tuktade år 1919 då Rutherford och hans kumpaner åkte in i finkan (för propaganda uppvigling under oroliga post war tider). Efter det så var de Guds enda och sanna organisation på jorden. Allt var klappat och klart.

Men då hette de ju fortfarande The International Bible Students, de bytte inte namn till Jehovas Vittnen förens år 1931, dvs 12 år senare. IBS fortsatte att existera, dvs Jehovas Vittnen blev en spin-off. IBS existerar ju än idag. https://www.internationalbiblestudents.com/about.html

Så enligt deras egna logik så är det ju IBS som är den enda sanna Guds organisation som existerar idag. Vilket betyder att Rutherford och hans kumpaner och följare blev avfällingar år 1931 då de avvek. För enligt dem själva hade ju självaste Jehova redan förklarat IBS som sanna.
Jaha, där ser man. Har för mig att jag frågade ttsp om just detta att de tycks så homogena jämfört med mormonerna som ju verkar t.o.m. kunna mäta sig med pingstvännerna i splittring. Antingen tänkte jag fråga eller så gjorde jag det men fick inget svar. Jag ska låta det vara osagt vilket men tack för upplysningen. Ja visst är det konstigt med dessa ständiga revideringar av Guds (sanna?) ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in