Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-17, 14:11
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Evigt liv? Är du medveten om att det är just det man pratar om i vetenskapen idag som nästa genombrott, förutom AI?

Orsaken till att man åldras och dör har med gener att göra. Det finns många arter som kan regenerera kroppsdelar, varför skulle det vara omöjligt för människan? Om man kan regenerera eller laga skadade celler och gener, så är ett evigt liv inte omöjligt teoretiskt sett.

Fast jag tror inte att människan kan skapa ett evigt liv, men man kan förmodligen förlänga livet, så som man hittills har gjort, med mediciner så har medellivslängden ökat från år till år.

Man har fått ett genombrott med mRNA tack vare Covid, där man tror att man ska kunna bota en massa andra olika sjukdomar, åldrandet är också ett slags sjukdom.

Jag påstår att det är du som lever i en fantasivärld att odödlighet skulle vara omöjligt.

Religon är en fantasi!

Evigt liv med hjälp av vetenskap och medicin är väl inte samma sak som evigt liv med hjälp av böner?
Blanda inte ihop äpplen och päron!
Citera
2023-12-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Religon är en fantasi!

Ok, har du bevis och argument för det? Nej, jag trodde väl det. Dina uppfattningar är lika mycket fantasi som någon annans.

Citat:
Evigt liv med hjälp av vetenskap och medicin är väl inte samma sak som evigt liv med hjälp av böner?
Blanda inte ihop äpplen och päron!

Böner??? Varifrån får du det?

Det var inte genom böner som Gud skapade människan, Gud tog stoft från marken och formade människan, inser du att människan består av material/ämnen som existerar på jorden?

Även enligt evolutionsteorin/abiogenesis uppstod livet genom grundämnena på jorden, fast detta påstår man skedde mirakulöst/magiskt, utan intelligent inblandning. Så man kan fundera på vem som egentligen fantiserar och tror på hokus pokus.
Citera
2023-12-17, 14:58
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ok, har du bevis och argument för det? Nej, jag trodde väl det. Dina uppfattningar är lika mycket fantasi som någon annans.

Böner??? Varifrån får du det?

Det var inte genom böner som Gud skapade människan, Gud tog stoft från marken och formade människan, inser du att människan består av material/ämnen som existerar på jorden?

Även enligt evolutionsteorin/abiogenesis uppstod livet genom grundämnena på jorden, fast detta påstår man skedde mirakulöst/magiskt, utan intelligent inblandning. Så man kan fundera på vem som egentligen fantiserar och tror på hokus pokus.

Varje religon har väl sin tro om hur livet uppstod?
Ber man inte till ”sin” gud i alla slags religoner?
Har du bevis för att din gud existerar? Har du fått uppenbarelser?
Citera
2023-12-17, 15:22
Medlem
Citat:
Varje religon har väl sin tro om hur livet uppstod?

Ja, även din religion.

Eller påstår du att du vet hur livet uppstod? Har du vetenskapliga bevis på hur livet uppstod?

Citat:
Ber man inte till ”sin” gud i alla slags religoner?

Ja, men det har inget med evigt liv att göra om man ber eller inte.

Citat:
Har du bevis för att din gud existerar? Har du fått uppenbarelser?

Nej, jag har inte fått uppenbarelser, förutom att jag förstått vad sanningen om vår verklighet är, genom logiska förnuftiga och vetenskapliga resonemang.

Jag kan inte bevisa specifikt att Gud existerar, men jag kan ge bevis/evidens som pekar på Guds existens. På liknande sätt kan jag inte bevisa att det är vinden som gör att träden svajar utanför mitt fönster, men det är den mest troliga förklaringen trots att vinden är osynlig för ögat.
Citera
2023-12-17, 15:34
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ja, även din religion.

Eller påstår du att du vet hur livet uppstod? Har du vetenskapliga bevis på hur livet uppstod?

Ja, men det har inget med evigt liv att göra om man ber eller inte.

Nej, jag har inte fått uppenbarelser, förutom att jag förstått vad sanningen om vår verklighet är, genom logiska förnuftiga och vetenskapliga resonemang.

Jag kan inte bevisa specifikt att Gud existerar, men jag kan ge bevis/evidens som pekar på Guds existens. På liknande sätt kan jag inte bevisa att det är vinden som gör att träden svajar utanför mitt fönster, men det är den mest troliga förklaringen trots att vinden är osynlig för ögat.

Högst troligt att det är vinden som blåster ja. Även om du inte är helt säker.
Strömmen kan man inte heller se men tro mig du känner den. Prova tryck in en gaffel i eluttaget i väggen.

Du är fri att tro och tycka vad du vill. Jag tror inte på någon religon och tillber ingen gud. Underkastelse är inget för mig.

Svaga individer utan egen vilja luras lätt in i religoner/sekter. Tyvärr.
Citera
2023-12-17, 15:43
Medlem
Citat:
Högst troligt att det är vinden som blåster ja. Även om du inte är helt säker.
Strömmen kan man inte heller se men tro mig du känner den. Prova tryck in en gaffel i eluttaget i väggen.

Du är fri att tro och tycka vad du vill. Jag tror inte på någon religon och tillber ingen gud. Underkastelse är inget för mig.

Svaga individer utan egen vilja luras lätt in i religoner/sekter. Tyvärr.

Så du tror inte på evolutionsteorin och självalstrande abiogenesis?
Senast redigerad av ttsp 2023-12-17 kl. 15:49.
Citera
2023-12-17, 15:51
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Så du tror inte på evolutionsteorin och självalstrande abiogenesis?

Tror och tror.
Saker och ting utvecklas och anpassas till sin miljö.
Det är ingen gud som sitter och styr det.
Citera
2023-12-17, 15:59
Medlem
Citat:
Tror och tror.
Saker och ting utvecklas och anpassas till sin miljö.
Det är ingen gud som sitter och styr det.

Du undviker att svara på frågan: Har du bevis för att livet uppkom av naturens element, eller är det som en religion för dig, att du bara tror på det utan bevis? Du tror på vad andra säger "präster" inom denna tro, och du bara sväljer det utan att undersöka det själv?

Detsamma med evolutionsteorin, kan du bevisa att människan utvecklades från en encellig organism, eller är det för att du har din tro att det skedde på det sättet?

Bara den uppenbara frågan, vilka bevis finns det att ett encelligt djur utvecklade flera celler?
Kan man förklara detta vetenskapligt, eller tror man bara blint på att det hände, som en religion?
Senast redigerad av ttsp 2023-12-17 kl. 16:02.
Citera
2023-12-17, 16:21
Medlem
Citat:
Du undviker att svara på frågan: Har du bevis för att livet uppkom av naturens element, eller är det som en religion för dig, att du bara tror på det utan bevis? Du tror på vad andra säger "präster" inom denna tro, och du bara sväljer det utan att undersöka det själv?

Detsamma med evolutionsteorin, kan du bevisa att människan utvecklades från en encellig organism, eller är det för att du har din tro att det skedde på det sättet?

Bara den uppenbara frågan, vilka bevis finns det att ett encelligt djur utvecklade flera celler?
Kan man förklara detta vetenskapligt, eller tror man bara blint på att det hände, som en religion?

Nu är du inne på God of the gaps, d v s det som inte kan förklaras tillskrivs Gud. Att en gudom ligger bakom det som inte är förklarat är dessutom inte logiskt stringent.
Citera
2023-12-17, 16:49
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:

Va? Präster?
Jag behöver inte tro på någonting för att få vardagen att fungera. Ännu mindre bevisa något!
Mitt liv består av mycket mer än att behöva fundera på hur människan uppkom. Var det Adam och Eva eller kommer människan från apan?
Vem fan bryr sig?!

Som jag skrivit innan: folk får tro vad de vill, lägga hur mycket tid de vill på att fundera, om det gör de lyckliga och fyller deras tomrum.

Vet inte hur vi hamnade här med evolutionsteorier och grejer. Det jag skrev och ville få fram var att jag inte förstår vuxna människor som väljer att underkasta sig en religon.
Citera
2023-12-19, 05:03
Medlem
Gosifs avatar
Angående Adams & Evas söner så har jag hört allt möjligt från pastorer och präster.. Efter att ena brodern slog ihjäl den andre så flytta han till ett annat ställe och ”gifte sig med en kvinna”

Vem nu den kvinnan var

Prästen sa att han gifte sig med en apa..
Citera
2023-12-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Angående Adams & Evas söner så har jag hört allt möjligt från pastorer och präster.. Efter att ena brodern slog ihjäl den andre så flytta han till ett annat ställe och ”gifte sig med en kvinna”

Vem nu den kvinnan var

Prästen sa att han gifte sig med en apa..

Du ska inte lyssna på allt som präster säger, lyssna och läs vad som står i bibeln istället.

Det är tydligt enligt bibeln att Adam och Eva födde söner OCH döttrar efter Kain och Abel:

"Efter Sets födelse levde Adam 800 år och fick söner och döttrar. " (1 Mose 5:4 Bibel2000)

Och det är tydligt att det var Adam och Evas uppgift att skaffa barn så att människorna skulle uppfylla jorden:

"Gud välsignade dem och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden " (1 Mose 1:28 Bibel2000)

Så det finns inga andra människor, alla människor på jorden idag härstammar från Adam och Eva.
Så det är uppenbart att Adam och Evas barn gifte sig med varandra och i sin tur fick barn. Detta betraktades inte som incest på den tiden, eftersom människans gener var nära fullkomlighet, utan genetiska sjukdomar och fel. Därför kunde dom få friska barn, barn som t.o.m. levde i flera hundra år på grund av att dom var friska.

Dagens tabu om att syskon gifter sig och får barn, kommer också från bibeln, Gud förbjöd syskon att gifta sig på Moses tid. Detta på grund av risken för sjukdomar eftersom syskon har liknande defekter i generna som skulle förstärka och öka risken för att dom defekta generna skulle orsaka sjukdom och död.
Senast redigerad av ttsp 2023-12-19 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in