Citat:
Ursprungligen postat av
AndersEldebrink
Menar du inte missbruk av heroin, eller tolkar du bibeln som att heroin är helt förbjudet? Vilka verser använder du dig av då?
Ja jag menade missbruk. Men om heroin kan användas i medicinskt syfte vet jag inte.
Denna vers kan tillämpas t.ex. på rökning men även missbruk för missbruk "befläckar/förstör kroppen":
"
Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet." (2 Kor 7:1 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersEldebrink
Sen är det väl lite knäppt att jämföra heroin med födelsedagsfirande? Man firar födelsedagen en gång om året och jag har inte hört att någon har dött av en överdos

Jag jämförde principen att det i bibeln inte finns
uttalade förbud för varenda synd som människan kan hitta på, för då skulle bibeln vara oändligt tjock. Inte ens svenska staten hinner med att förbjuda alla nya drogerna som människan uppfinner varje år, hur skulle det se ut om alla dessa droger stod i bibeln, och alla andra slags synder som människan hittar på?
Födelsedagsfirande som problem nämns inte eftersom det var så naturligt för Guds folk att inte hålla på med astrologi. Inte förrän efter avfallet från sann kristendom, som började märkas på 100-talet av aposteln Johannes(1 Joh 2:18-19, 2 Thess 2:3), började "kristna" att ta till sig hedniska seder och bruk.
Men detta skedde alltså långt efter att bibeln var skriven, på 300-talet, och därför nämns inte födelsedagsfirande som något problem som ska tas upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersEldebrink
Jag utesluter inte möjligheten att JV vill folk väl med sina bud, men med hela världen full av missunsamma och stränga människor (jag har t.o.m. växt upp med två och delvis blivit en själv) börjar jag dra öronen åt mig när folk ska förbjuda mig från ännu fler saker.
Jag har aldrig förbjudit dig. Det är frivilligt att bli ett Jehovas vittne och leva efter dom strikta moralnormerna.