Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
När avskaffades förelsedagsfirandet? På 40- eller 50-talet?

Mycket tidigare. Julfirandet avskaffades 1928 och strax efteråt tabubelades födelsedagsfirande, sannolikt inte senare än 1929.
Citera
2015-06-22, 22:43
Medlem
Citat:
Precis så ska ett JV debattera på nätet. I a f enligt organisationens riktlinjer.
Aldrig skriva något med egna ord som kan stå kvar! Möjligen lämna en länk! Men absolut inget mer.

sån tur då att ttsp väger upp för 100 pipmöss-vittnen...
Citera
2015-06-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Mycket tidigare. Julfirandet avskaffades 1928 och strax efteråt tabubelades födelsedagsfirande, sannolikt inte senare än 1929.

Du nämnde något om svagt ledarskap, men på den tiden styrde väl Rutherford organisationen med järnhand?
Citera
2015-06-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
sån tur då att ttsp väger upp för 100 pipmöss-vittnen...
Jepp, han är synnerligen "olydig" mot sina överordnade.
Citera
2015-06-22, 23:53
Medlem
Mankas avatar
Jag också har en fråga till jv, varför firas inte födelsedagar? Hänvisa till bibelstället!
Citera
2015-06-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag också har en fråga till jv, varför firas inte födelsedagar? Hänvisa till bibelstället!
http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/födelsedagar/

Här förklaras varför. Och det finns inget specifikt ställe i bibeln som "förbjuder" födelsedagsfirande.
Citera
2015-06-23, 08:02
Medlem
Citat:
Du nämnde något om svagt ledarskap, men på den tiden styrde väl Rutherford organisationen med järnhand?

Just det. Han var en diktator. Att hans ledarskap var "svagt" syftade på att han ofta var en klåpare med bibeltexter och fakta. Åtskilliga av hans vimsiga nycker har efteråt korrigerats, även om en sådan kastastrofal lära som "det gudomliga uppdraget" snarare har fått dö utan tydlig korrigering. Eftertrycket vid mnemeion som Guds minne är ett groteskt misstag som ännu lever ("minnesgravar" syftar klart på människors minne, inte Guds!). Avskaffandet av korset och förbud mot födelsedagsfirande m m lever också kvar. Dessa svagt underbyggda uppfattningar behövdes för att profilera rörelsen och det skulle kosta oerhört mycket i prestige att gå tillbaka till de tidigare uppfattningarna. Så Rutherfords hugskott lever kvar i dessa avseenden.
Citera
2015-06-23, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/födelsedagar/

Här förklaras varför. Och det finns inget specifikt ställe i bibeln som "förbjuder" födelsedagsfirande.

Det finns inte heller något specifikt ställe i bibeln som "förbjuder" användandet av heroin, men det är underförstått.

Historiskt så firade inte judarna födelsedagar, och inte heller dom första kristna, utan det var hedningarna som gjorde det. Tankarna om att en dag per år är speciell kommer från dom Babyloniska religiösa tankarna om att man kan tyda stjärnorna, alltså astrologi, där födelsedagen är viktig att veta så att man vet vilket stjärntecken man är född i. Detta är avgudadyrkan enligt GT och NT. GT är väldigt tydlig med hur den ser på Babylon och dess religiösa seder, men även NT är väldigt tydlig:

"Förut, när ni ännu inte kände Gud, var ni slavar under gudar som i verkligheten inte är några gudar. Men nu när ni känner Gud, eller rättare, när Gud känner er, hur kan ni nu vända tillbaka till dessa svaga och ömkliga makter och vilja bli deras slavar igen?

Ni håller ju så noga räkning på dagar och månader och särskilda tider och år! Jag är rädd att jag har slitit förgäves för er.
"
(Gal 4:8-11 Bibel2000)

Citat:
"Fram till 300-talet förkastade kristendomen födelsedagsfirandet som en hednisk sedvänja."

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6delsedag

Citat:
Christianity: Early centuries
Origen in his commentary "On Levites" writes that Christians should not only refrain from celebrating their birthdays, but should look on them with disgust.[24]

Orthodox Christianity still prefers the celebration of name days only.

https://en.wikipedia.org/wiki/Birthday#Christianity
Citera
2015-06-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns inte heller något specifikt ställe i bibeln som "förbjuder" användandet av heroin, men det är underförstått.

Menar du inte missbruk av heroin, eller tolkar du bibeln som att heroin är helt förbjudet? Vilka verser använder du dig av då?

Sen är det väl lite knäppt att jämföra heroin med födelsedagsfirande? Man firar födelsedagen en gång om året och jag har inte hört att någon har dött av en överdos

Jag utesluter inte möjligheten att JV vill folk väl med sina bud, men med hela världen full av missunsamma och stränga människor (jag har t.o.m. växt upp med två och delvis blivit en själv) börjar jag dra öronen åt mig när folk ska förbjuda mig från ännu fler saker.
Senast redigerad av AndersEldebrink 2015-06-23 kl. 08:44.
Citera
2015-06-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Menar du inte missbruk av heroin, eller tolkar du bibeln som att heroin är helt förbjudet? Vilka verser använder du dig av då?

Ja jag menade missbruk. Men om heroin kan användas i medicinskt syfte vet jag inte.

Denna vers kan tillämpas t.ex. på rökning men även missbruk för missbruk "befläckar/förstör kroppen":

"Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet." (2 Kor 7:1 Bibel2000)

Citat:
Sen är det väl lite knäppt att jämföra heroin med födelsedagsfirande? Man firar födelsedagen en gång om året och jag har inte hört att någon har dött av en överdos

Jag jämförde principen att det i bibeln inte finns uttalade förbud för varenda synd som människan kan hitta på, för då skulle bibeln vara oändligt tjock. Inte ens svenska staten hinner med att förbjuda alla nya drogerna som människan uppfinner varje år, hur skulle det se ut om alla dessa droger stod i bibeln, och alla andra slags synder som människan hittar på?

Födelsedagsfirande som problem nämns inte eftersom det var så naturligt för Guds folk att inte hålla på med astrologi. Inte förrän efter avfallet från sann kristendom, som började märkas på 100-talet av aposteln Johannes(1 Joh 2:18-19, 2 Thess 2:3), började "kristna" att ta till sig hedniska seder och bruk.

Men detta skedde alltså långt efter att bibeln var skriven, på 300-talet, och därför nämns inte födelsedagsfirande som något problem som ska tas upp.

Citat:
Jag utesluter inte möjligheten att JV vill folk väl med sina bud, men med hela världen full av missunsamma och stränga människor (jag har t.o.m. växt upp med två och delvis blivit en själv) börjar jag dra öronen åt mig när folk ska förbjuda mig från ännu fler saker.

Jag har aldrig förbjudit dig. Det är frivilligt att bli ett Jehovas vittne och leva efter dom strikta moralnormerna.
Citera
2015-06-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ja jag menade missbruk. Men om heroin kan användas i medicinskt syfte vet jag inte.

Denna vers kan tillämpas t.ex. på rökning men även missbruk för missbruk "befläckar/förstör kroppen":

"Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet." (2 Kor 7:1 Bibel2000)

Det låter som ett tråkigt liv att bara använda saker för medicinskt syfte, som om ni vill göra er själva till robotar? Jag tror att Gud gav oss hörsel, känsel, lukt, smaklökar och syn för att kunna njuta av världen. Är det även syndigt att lyssna på vacker musik eller att äta god mat? Är det syndigt att drömma när man sover?

Jag brukar inte posta långa länkar, men den här är intressant: http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/alkfritt.htm

Citat:
Jag jämförde principen att det i bibeln inte finns uttalade förbud för varenda synd som människan kan hitta på, för då skulle bibeln vara oändligt tjock. Inte ens svenska staten hinner med att förbjuda alla nya drogerna som människan uppfinner varje år, hur skulle det se ut om alla dessa droger stod i bibeln, och alla andra slags synder som människan hittar på?

Det finns bara ett bud, "älska Gud mer än något annat", sen löser sig resten själv eftersom Gud är kärlek. Det andra budet, "älska dina medmänniskor som dig själv", kommer från det första. Allt annat i bibeln är sagor, och då menar jag inte på ett nedsättande sätt, man kan lära sig mycket från sagor om en god person hjälper en att förstå dem. Men alla personer och situationer är olika, och när man börjar byta ut medkänsla mot färdigskrivna regler blir man religiös.

Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit. -- 1 Kor 13:1-3

Amen, kom Jesus.
Senast redigerad av AndersEldebrink 2015-06-23 kl. 10:15.
Citera
2015-06-23, 10:17
Medlem
Megatrons avatar
Citat:

Födelsedagsfirande som problem nämns inte eftersom det var så naturligt för Guds folk att inte hålla på med astrologi. Inte förrän efter avfallet från sann kristendom, som började märkas på 100-talet av aposteln Johannes(1 Joh 2:18-19, 2 Thess 2:3), började "kristna" att ta till sig hedniska seder och bruk.

Men detta skedde alltså långt efter att bibeln var skriven, på 300-talet, och därför nämns inte födelsedagsfirande som något problem som ska tas upp.

Man firar inte födelsedagar pågrund av astrologi. Man firar årsdagen då man föddes. På samma sätt som man firar årsdagen för giftemål, förlovning osv. Du menar att det blir en synd för att ni kallar det en synd? Hänger inte riktigt med på ditt resonemang. Hänger med på att heroin och rökning kan falla under missbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in