2017-12-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med dig, man kan inte vara kristen om man inte blir döpt, ganska logiskt. Men det betyder inte att man behandlar dom som inte är döpta på ett nedsättande eller felaktigt sätt.

Ändå gjorde du det nyss mot crazy priest.
Citera
2017-12-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Vilken roll har äldrebröder inom jehovas vittne?

De ska sköta undervisningen i församlingen, de bestämmer hur saker och ting ska skötas, och de ser till att medlemmarna följer alla reglerna.
Citera
2017-12-09, 20:10
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
De ska sköta undervisningen i församlingen, de bestämmer hur saker och ting ska skötas, och de ser till att medlemmarna följer alla reglerna.

Vilken rätt har de att utöva sanktioner mot medlemmar som inte följer regler?
Citera
2017-12-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Vilken rätt har de att utöva sanktioner mot medlemmar som inte följer regler?

Det är nog felaktigt att uttrycka det som "rätt". Snarare är de tvugna att följa ett regelverk för bestraffning.

Det har nyligen varit en lång diskussion om hur rättssystemet inom JV fungerar bara några sidor bak i tråden, så du kan titta där.

Men kort och gott så finns det ett gäng regler som anses så viktiga att man kan bli utesluten om man inte följer dem. Utesluten blir man om inte äldstebröderna har bedömningen att man är ångerfull.

Utesluten innebär att ingen inom JV får ha någon som helst kontakt med dig, med några få undantag t.ex när det gäller minderåriga barn.

Om du är intresserad kan du läsa äldstebrödernas konfidentiella instruktionsbok:
Shepherd the flock of God
Citera
2017-12-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Ok... ja, jag förstår att JVs teologi kan uppfattas som förvirrande.
Det här får bli en förenklad sammanfattning av händelseförloppet som JV tror att det ska ske.

Först bryter den stora vedermödan ut. Det kommer att ske "snart". Det skulle kunna ske imorgon.

Under den stora vedermödan kommer all falsk religion att tillintetgöras, dvs all religion som inte är Jehovas vittnen. Gud kommer att ingjuta i nationernas sinnen att de ska göra det, och framförallt Förenta Nationerna kommer att stå för angreppet.

Mot slutet av den stora vedermödan kommer Jesus i kraft av Guds domare att döma alla människor på jorden. Endast de människor som tagit de nödvändiga stegen för räddning får då överleva.

Precis vid slutet av den stora vedermödan kommer även Jehovas vittnen att angripas.

Så fort Jehovas vittnen angrips kommer kriget vid Harmageddon börja, och då dödas alltså alla som inte har fått "märket i pannan". Se där! Ibland är det bra att bli märkt...

Efter kriget vid Harmageddon börjar tusenårsriket, som i sällsynta fall också kallas "domens dag".

Under tusenårsriket är Satan inspärrad, och kan inte influera människor på jorden. Alla som har dött, men som inte fått möjlighet att ta ställning för Jehova, och som Jehova inte har dödat personligen, kommer att få uppstå under tusenårsriket.

Precis vid slutet av tusenårsriket ska Satan släppas lös igen, och då får alltså även de som uppväckts under den perioden möjlighet att bevisa att de tar ställning för Jehova och inte Satan. De som överlevde Harmageddon anses redan ha bevisat sig trogna, och man tror därför att det inte kommer vara speciellt svårt för dem att vara trogna en gång till.

De som denna andra gång också visar att de tar ställning för Jehova får sen leva lyckliga för evigt, såvida de inte plötsligt för för sig att synda. Då blir de dödade av Jehova.

Allt stämmer förutom dom fetmarkerade.

Den första fetmarkerade: Människan kan inte genom att ta "de nödvändiga stegen" bli räddad, man kan inte bli räddad enbart på grund av gärningar.

Det andra fetmarkerade: Även om dom har bevisat sig trogna i harmageddon, så får dom inte en fribiljett i den sista prövningen. Samma förutsättning gäller även då, att man är villig att underordna sig Gud och hans lagar, alltså om man har en god hjärteinställning.
Citera
2017-12-09, 20:20
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
På JV-språk är räddad = överleva = inte bli dödad av Gud.
Det förstår jag och jag invänder inte mot det:
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Kaltens inlägg slår fast att man måste döpa sig för att bli räddad. Vilken räddning åsyftas? Från att bli dödad i kriget vid Harmageddon eller från att bli dömd till döden under domens dag?
Citat:
När Harmageddon börjar, så har alla människor redan tagit ställning för eller emot Gud, dom är redan dömda, och Gud förgör dem som opponerar sig mot honom. Du har alltså uppfattat det rätt.

När jag säger: "redan tagit ställning", så har människor sjunkit ner i sin ondska så pass mycket att dom inte kan ta sig tillbaka till det goda, man syndar mot heliga anden, så som Satan. Det går till en viss gräns, man sjunker ner i sin ondska tills att man blir så sjuk i sinnet att inget kan få en på bättre tankar. Förstår du hur jag menar?
Är det någon form av uppenbarelse som ska äga rum innan kriget bryter ut så att alla kan ta ställning? Har du källa på att det du skriver är vad Jehovas vittnen tror?
Citat:
Jag vet inte om dessa artiklar besvarar din fråga:

*** su kap. 2 sid. 19 § 15 Stridsfrågorna som avgör vår framtid ***

”Kungarna på hela den bebodda jorden” och alla deras följeslagare kommer att tvingas ta ställning. Omedelbart före Harmageddon kommer deras motstånd mot Guds rike och mot alla som förkunnar det att kraftigt öka jorden runt. Antingen de erkänner Satans existens eller inte, så befinner sig hela världen ”i den ondes våld”, precis som Guds ord säger. Hela den onda världen och alla som sätter sin lit till den, ja, alla som tar efter dess sätt att leva, måste bort.
I det här fallet verkar det handla om människor som aktivt motarbetar Gud. Det står att deras motstånd kommer att öka kraftigt.
Citat:
*** w73 15/10 sid. 471-472 § 35 Guds seger — vad den betyder för den nödställda mänskligheten ***

Den högviktiga frågan är nu: På vems sida av slagfältet står var och en av oss vid Harmageddon? Den tid vi har på oss att bestämma oss i denna fråga närmar sig nu sitt slut. Det är nära sextio år sedan hedningarnas tider slutade år 1914, och ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” kommer inte att dröja till obestämd tid, för alltid.

Kriget måste börja vid någon tidpunkt. I detta fall är det den allsmäktige Guden som bestämmer tiden för detta krig vid Harmageddon. Eftersom vi inte vet hans exakta tid men det finns alla goda skäl att veta att den är nära förestående, bör vi inte tänka att vi kan ta god tid på oss att bestämma oss. Hur vet vi att vi inte just nu befinner oss på den sida där ”konungarna på hela den bebodda jorden” befinner sig — och alltså är emot den allsmäktige Guden?

Det är därför angeläget och brådskande att vi granskar vår ställning och tar reda på var vi står. Om vi finner att vi inte är på den allsmäktige Gudens och hans messianska rikes sida, då bör vi uppriktigt önska byta sida. I annat fall, om vi bestämmer oss för att stanna där vi är, får vi ta konsekvenserna.
Den här artikeln ger intryck av att man kan råka vara emot Gud utan att man vet om det. Alltså, om man råkar vara emot Gud, kommer man att bli upplyst om vad som gäller och få möjlighet att byta sida innan kriget bryter ut?
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Alla odöpta personer närvarande på församlingsmötena hos jehovas vittnen tilltalas inte som broder eller syster när de ska svara på mötena. Jag tycker det är förringande mot mig personligen.
Vad tycker ni om sådant inom jehovas vittnen?
Kriterier för att benämnas som broder eller syster tycks vara att man gör Guds vilja och arbetar med att vittna om Jesus:

"I den kristna församlingen finns andliga band mellan medlemmarna, ett broderskap som på många sätt liknar förhållandet mellan köttsliga bröder. Jesus kallade sina lärjungar ”bröder”. (Mt 25:40; 28:10; Joh 20:17) Han betonade detta förhållande starkt när han sade: ”Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och syster och mor.” (Mt 12:48–50) Den kristne måste därför älska Kristus mer än han älskar sina köttsliga släktingar, och han måste om så är nödvändigt vara villig att lämna dem för Kristi skull. (Mt 10:37; 19:29; Lu 14:26) Köttsliga bröder skulle rentav kunna utlämna varandra till döden. (Mk 13:12) Ordet ”bröder” används inte bara om Jesu närmaste lärjungar, utan innefattar hela skaran av troende (Mt 23:8; Heb 2:17), ”hela brödraskaran”, alla ”som har arbetet med att vittna om Jesus”. (1Pe 2:17; 5:9; Upp 19:10) En sådan skara av andliga bröder visar varandra ”broderlig kärlek” i fullaste mått. (Rom 12:10; Heb 13:1)" (Insikt i Skrifterna, band 1 s. 370)

"Jesus lärde att andliga släktskapsförhållanden är viktigare än köttsliga. En kvinna som gjorde hans Faders vilja var en ”syster” som han satte större värde på än sina köttsliga släktingar. (Mt 12:50; Mk 3:34, 35) Den som är beredd att om nödvändigt bryta alla släktskapsband för Guds kungarikes skull skall få ”hundrafalt” av både ”systrar” och andra släktingar redan nu, och dessutom ”evigt liv” i framtiden. (Mt 19:29; Mk 10:29, 30; Lu 14:26) Kvinnor i den kristna församlingen kallas i andlig bemärkelse systrar. (Rom 16:1; 1Kor 7:15; 9:5; Jak 2:15)" (Insikt i Skrifterna, band 2 s. 1040)

Det vore alltså intressant att veta om Jehovas vittnen kallar odöpta förkunnare för bröder och systrar.
Citera
2017-12-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ändå gjorde du det nyss mot crazy priest.

På vilket sätt behandlade jag CrazyPriest på ett nedsättande och felaktigt sätt?
Citera
2017-12-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ja om du har en artikel där det står: "Det är bråttom med dopet, döpt dig imorgon för att inte bli dödad av Gud", så vore det bra.

Även sanna judar som inte blev döpta var Guds tjänare, dopet är inte avgörande för räddning
.

Nähä, men nu är det inte din inställning som debatteras i tråden.

Citat:
"Där fanns Guds uppenbarelsetält, som Herrens(Jehovas) tjänare Mose hade gjort i öknen."(2 Krön 1:3 Bibel2000)

Moses blev aldrig döpt, men han var ändå Jehovas tjänare.

Du kan aldrig som ett JV hävda att du är ett JV utan att döpa dig för att Mose inte behövde döpa sig. De tillhörde en annan religion.
Prova att ta upp det under Vakttornsstudiet! Jag har förstått att du inte är där så ofta, men ta dig dit och räck upp handen på en random fråga och påstå att man inte behöver vara döpt för frälsningen, så välkomnar jag dig ut i friheten!
Citera
2017-12-09, 20:23
Medlem
Citat:
Allt stämmer förutom dom fetmarkerade.

Den första fetmarkerade: Människan kan inte genom att ta "de nödvändiga stegen" bli räddad, man kan inte bli räddad enbart på grund av gärningar.

Det andra fetmarkerade: Även om dom har bevisat sig trogna i harmageddon, så får dom inte en fribiljett i den sista prövningen. Samma förutsättning gäller även då, att man är villig att underordna sig Gud och hans lagar, alltså om man har en god hjärteinställning.

Var det inte du som gnällde nyss om att förstå vad man menar och inte anmärka på ord?

Nåväl. Låt mig omformulera mig:

Endast de människor som tagit de nödvändiga stegen för räddning får då överleva.
Endast de människor som tagit de nödvändiga stegen för räddning har då en chans att överleva.

De som överlevde Harmageddon anses redan ha bevisat sig trogna, och man tror därför att det inte kommer vara speciellt svårt för dem att vara trogna en gång till.
De som överlevde Harmageddon förmodas inte ha svårt att bevisa att de är trogna en gång till.
Citera
2017-12-09, 20:23
Medlem
Citat:
På vilket sätt behandlade jag CrazyPriest på ett nedsättande och felaktigt sätt?

Han var besviken på hur han behandlas hos JV och då svarar du så här:

Citat:
Menar du att din tro på Gud beror på människor? Hur skulle du ha klarat dig om du hade varit med om samma sak som Job, där alla hans vänner vände sig emot honom och föreslog att han skulle förbanna Gud, som hade gett honom hans plågor? (vilket inte var sant).

Behöver jag förtydliga mig om vad som är felaktigt ?
Citera
2017-12-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
.
Du kan aldrig som ett JV hävda att du är ett JV utan att döpa dig för att Mose inte behövde döpa sig. De tillhörde en annan religion.
Prova att ta upp det under Vakttornsstudiet! Jag har förstått att du inte är där så ofta, men ta dig dit och räck upp handen på en random fråga och påstå att man inte behöver vara döpt för frälsningen, så välkomnar jag dig ut i friheten!

Det är lite lustigt hela historien, men om jag förstår saken rätt så invänder ttsp mot påståendet att "man blir dödad om man inte är döpt". Han menar nämligen att man kan bli dödad även om man är döpt, men att man definitivt blir det om man inte är döpt.

Vilket han ju har helt rätt i.
Citera
2017-12-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Det förstår jag och jag invänder inte mot det:

Är det någon form av uppenbarelse som ska äga rum innan kriget bryter ut så att alla kan ta ställning? Har du källa på att det du skriver är vad Jehovas vittnen tror?
I det här fallet verkar det handla om människor som aktivt motarbetar Gud. Det står att deras motstånd kommer att öka kraftigt.
Den här artikeln ger intryck av att man kan råka vara emot Gud utan att man vet om det. Alltså, om man råkar vara emot Gud, kommer man att bli upplyst om vad som gäller och få möjlighet att byta sida innan kriget bryter ut?
Kriterier för att benämnas som broder eller syster tycks vara att man gör Guds vilja och arbetar med att vittna om Jesus:

"I den kristna församlingen finns andliga band mellan medlemmarna, ett broderskap som på många sätt liknar förhållandet mellan köttsliga bröder. Jesus kallade sina lärjungar ”bröder”. (Mt 25:40; 28:10; Joh 20:17) Han betonade detta förhållande starkt när han sade: ”Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och syster och mor.” (Mt 12:48–50) Den kristne måste därför älska Kristus mer än han älskar sina köttsliga släktingar, och han måste om så är nödvändigt vara villig att lämna dem för Kristi skull. (Mt 10:37; 19:29; Lu 14:26) Köttsliga bröder skulle rentav kunna utlämna varandra till döden. (Mk 13:12) Ordet ”bröder” används inte bara om Jesu närmaste lärjungar, utan innefattar hela skaran av troende (Mt 23:8; Heb 2:17), ”hela brödraskaran”, alla ”som har arbetet med att vittna om Jesus”. (1Pe 2:17; 5:9; Upp 19:10) En sådan skara av andliga bröder visar varandra ”broderlig kärlek” i fullaste mått. (Rom 12:10; Heb 13:1)" (Insikt i Skrifterna, band 1 s. 370)

"Jesus lärde att andliga släktskapsförhållanden är viktigare än köttsliga. En kvinna som gjorde hans Faders vilja var en ”syster” som han satte större värde på än sina köttsliga släktingar. (Mt 12:50; Mk 3:34, 35) Den som är beredd att om nödvändigt bryta alla släktskapsband för Guds kungarikes skull skall få ”hundrafalt” av både ”systrar” och andra släktingar redan nu, och dessutom ”evigt liv” i framtiden. (Mt 19:29; Mk 10:29, 30; Lu 14:26) Kvinnor i den kristna församlingen kallas i andlig bemärkelse systrar. (Rom 16:1; 1Kor 7:15; 9:5; Jak 2:15)" (Insikt i Skrifterna, band 2 s. 1040)

Det vore alltså intressant att veta om Jehovas vittnen kallar odöpta förkunnare för bröder och systrar.

Odöpta kallas inte för bröder eller systrar. De är bara på väg att bli Jehovas tjänare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in