Citat:
Ursprungligen postat av
Kalten
På JV-språk är räddad = överleva = inte bli dödad av Gud.
Det förstår jag och jag invänder inte mot det:
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Kaltens inlägg slår fast att man måste döpa sig för att bli räddad. Vilken räddning åsyftas? Från att bli dödad i kriget vid Harmageddon eller från att bli dömd till döden under domens dag?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
När Harmageddon börjar, så har alla människor redan tagit ställning för eller emot Gud, dom är redan dömda, och Gud förgör dem som opponerar sig mot honom. Du har alltså uppfattat det rätt.
När jag säger: "redan tagit ställning", så har människor sjunkit ner i sin ondska så pass mycket att dom inte kan ta sig tillbaka till det goda, man syndar mot heliga anden, så som Satan. Det går till en viss gräns, man sjunker ner i sin ondska tills att man blir så sjuk i sinnet att inget kan få en på bättre tankar. Förstår du hur jag menar?
Är det någon form av uppenbarelse som ska äga rum innan kriget bryter ut så att alla kan ta ställning? Har du källa på att det du skriver är vad Jehovas vittnen tror?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag vet inte om dessa artiklar besvarar din fråga:
*** su kap. 2 sid. 19 § 15 Stridsfrågorna som avgör vår framtid ***
”Kungarna på hela den bebodda jorden” och alla deras följeslagare kommer att tvingas ta ställning. Omedelbart före Harmageddon kommer deras motstånd mot Guds rike och mot alla som förkunnar det att kraftigt öka jorden runt. Antingen de erkänner Satans existens eller inte, så befinner sig hela världen ”i den ondes våld”, precis som Guds ord säger. Hela den onda världen och alla som sätter sin lit till den, ja, alla som tar efter dess sätt att leva, måste bort.
I det här fallet verkar det handla om människor som aktivt motarbetar Gud. Det står att deras motstånd kommer att öka kraftigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
*** w73 15/10 sid. 471-472 § 35 Guds seger — vad den betyder för den nödställda mänskligheten ***
Den högviktiga frågan är nu: På vems sida av slagfältet står var och en av oss vid Harmageddon? Den tid vi har på oss att bestämma oss i denna fråga närmar sig nu sitt slut. Det är nära sextio år sedan hedningarnas tider slutade år 1914, och ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” kommer inte att dröja till obestämd tid, för alltid.
Kriget måste börja vid någon tidpunkt. I detta fall är det den allsmäktige Guden som bestämmer tiden för detta krig vid Harmageddon. Eftersom vi inte vet hans exakta tid men det finns alla goda skäl att veta att den är nära förestående, bör vi inte tänka att vi kan ta god tid på oss att bestämma oss. Hur vet vi att vi inte just nu befinner oss på den sida där ”konungarna på hela den bebodda jorden” befinner sig — och alltså är emot den allsmäktige Guden?
Det är därför angeläget och brådskande att vi granskar vår ställning och tar reda på var vi står. Om vi finner att vi inte är på den allsmäktige Gudens och hans messianska rikes sida, då bör vi uppriktigt önska byta sida. I annat fall, om vi bestämmer oss för att stanna där vi är, får vi ta konsekvenserna.
Den här artikeln ger intryck av att man kan råka vara emot Gud utan att man vet om det. Alltså, om man råkar vara emot Gud, kommer man att bli upplyst om vad som gäller och få möjlighet att byta sida innan kriget bryter ut?
Citat:
Ursprungligen postat av
CrazyPriest
Alla odöpta personer närvarande på församlingsmötena hos jehovas vittnen tilltalas inte som broder eller syster när de ska svara på mötena. Jag tycker det är förringande mot mig personligen.
Vad tycker ni om sådant inom jehovas vittnen?
Kriterier för att benämnas som broder eller syster tycks vara att man gör Guds vilja och arbetar med att vittna om Jesus:
"I den kristna församlingen finns andliga band mellan medlemmarna, ett broderskap som på många sätt liknar förhållandet mellan köttsliga bröder. Jesus kallade sina lärjungar ”bröder”. (Mt 25:40; 28:10; Joh 20:17) Han betonade detta förhållande starkt när han sade: ”Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och syster och mor.” (Mt 12:48–50) Den kristne måste därför älska Kristus mer än han älskar sina köttsliga släktingar, och han måste om så är nödvändigt vara villig att lämna dem för Kristi skull. (Mt 10:37; 19:29; Lu 14:26) Köttsliga bröder skulle rentav kunna utlämna varandra till döden. (Mk 13:12) Ordet ”bröder” används inte bara om Jesu närmaste lärjungar, utan innefattar hela skaran av troende (Mt 23:8; Heb 2:17), ”hela brödraskaran”, alla ”som har arbetet med att vittna om Jesus”. (1Pe 2:17; 5:9; Upp 19:10) En sådan skara av andliga bröder visar varandra ”broderlig kärlek” i fullaste mått. (Rom 12:10; Heb 13:1)" (
Insikt i Skrifterna, band 1 s. 370)
"Jesus lärde att andliga släktskapsförhållanden är viktigare än köttsliga. En kvinna som gjorde hans Faders vilja var en ”syster” som han satte större värde på än sina köttsliga släktingar. (Mt 12:50; Mk 3:34, 35) Den som är beredd att om nödvändigt bryta alla släktskapsband för Guds kungarikes skull skall få ”hundrafalt” av både ”systrar” och andra släktingar redan nu, och dessutom ”evigt liv” i framtiden. (Mt 19:29; Mk 10:29, 30; Lu 14:26) Kvinnor i den kristna församlingen kallas i andlig bemärkelse systrar. (Rom 16:1; 1Kor 7:15; 9:5; Jak 2:15)" (
Insikt i Skrifterna, band 2 s. 1040)
Det vore alltså intressant att veta om Jehovas vittnen kallar odöpta förkunnare för bröder och systrar.