2017-12-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Problemet är att min andemening/innebörden av vad jag skrev var "fram till harmageddon".

Men ni håller på med semantik och strider om ord, istället för att t.ex. fråga mig vad jag menade med "i harmageddon", ni ställer människor mot väggen bara för att dom inte skriver perfekt semantisk svenska (om det nu finns något sådant) som inte går att missförstås, med andra ord troll som bara är ute efter att förstöra istället för att förstå och ha en konstruktiv diskussion.

Jag ger upp
Whatthefuckingever
Citera
2017-12-09, 19:24
Medlem
Citat:
Menar du att Jehovas vittnen ska kalla alla människor på jorden som deras andliga bröder och systrar? Även Trump och kim jong un?

Om inte, var ska gränsen dras?

Din gräns för Jehovas tjänare innefattar odöpta. En berättigad undran.
Citera
2017-12-09, 19:34
Medlem
Citat:
Som jag har sagt många gånger, det handlar om hjärtstilleståndet, även om David och Salomo gjorde mycket ont, så hade dom hjärtat på det rätta stället.

Även om Paulus förföljde och dödade kristna, så var hans hjärta god, och det behövdes bara att Jesus visade sig, och han omvände sig och blev själv kristen.

Innan Harmageddon kan alla människor på jorden omvända sig om dom har ett gott hjärta, om dom vill underordna sig universums skapare. Det handlar alltså inte om att man ska ha hunnit bli döpt.

Hjärtstilleståndet....

Hur ska du ha det?
Om Gud ser till hjärtinställningen och den alltså är god, varför ska h*n då omvända sig?
Var kommer ditt "alltså" ifrån. Ingen i ditt resonemang stöder en sådan slutsats.

Människor med ett gott hjärta som omvänder sig. Är alltså inte döpt? På vilket sätt har h*n omvänt sig?
Citera
2017-12-09, 19:43
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Jag förstår hur du menar, men blir det inte problem om det t.ex. finns intresserade som inte för närvarande delar Jehovas vittnens tro, ska man kalla även dom för andliga bröder och systrar?

Jag tycker det är en logisk gränsdragning vid dopet, eftersom dopet är det yttre tecknet på att man har överlämnat sitt liv till Gud Jehova.

Jag tycker att äldstebröderna som håller frågestund på mötena borde kalla mig för broder, de vet vart de har mig i min tro. De som finns i min församling.
Känns förringande som sagt! Många vittnen verkar ju också bara vilja prata med varandra och inte med mig. Jag känner ofta förbised och nonchalerad av flera i församlingen. Hälsar alltid men stannar aldrig och pratar med mig och visar inget intresse att prata med mig på mötena. Inte alla men en del inklusive förordnade bröder. Min tro är lite upp och ner p g a vissa vittnen.
Citera
2017-12-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ok, jag kan bara anta att du inte har något att komma med när det gäller "bråttom med dopet".

Som sagt sida upp och ner urvridet ner till minsta ord, backa ett par sidor. Nåt specifikt du vill diskutera som inte tagits upp så gör vi det.

Citat:
Och då var han inte Guds tjänare?
Med dåtidens mått mätt. Den religionens mått mätt.
Men du och jehovas vittnen anser sig vara kristna sist jag kollade. Kristna blir döpta!

Citat:
Nej, en Jehovas tjänare kan vara odöpt.

Källa på det.
Citera
2017-12-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Det jag har funnit är att en stor skara människor kommer att överleva den stora vedermödan som avslutas med kriget vid Harmageddon:

Frågan är då vilka som utgör den stora skaran som överlever den stora vedermödan.

Varken Kaltens eller Jhwhs inlägg belyser frågan om man blir dödad i kriget vid Harmageddon om man inte har döpt sig. Deras inlägg besvarar inte heller om man blir dödad i kriget om man inte tar ställning till Gud. Kaltens inlägg slår fast att man måste döpa sig för att bli räddad. Vilken räddning åsyftas? Från att bli dödad i kriget vid Harmageddon eller från att bli dömd till döden under domens dag? Det Jhwhs inlägg kommer fram till är att människor kommer att dömas beroende på hur de ställer sig till budskapet om Guds kungarike. När sker dömandet? Vid kriget eller under domens dag?

Ok... ja, jag förstår att JVs teologi kan uppfattas som förvirrande.
Det här får bli en förenklad sammanfattning av händelseförloppet som JV tror att det ska ske.

Först bryter den stora vedermödan ut. Det kommer att ske "snart". Det skulle kunna ske imorgon.

Under den stora vedermödan kommer all falsk religion att tillintetgöras, dvs all religion som inte är Jehovas vittnen. Gud kommer att ingjuta i nationernas sinnen att de ska göra det, och framförallt Förenta Nationerna kommer att stå för angreppet.

Mot slutet av den stora vedermödan kommer Jesus i kraft av Guds domare att döma alla människor på jorden. Endast de människor som tagit de nödvändiga stegen för räddning får då överleva.

Precis vid slutet av den stora vedermödan kommer även Jehovas vittnen att angripas.

Så fort Jehovas vittnen angrips kommer kriget vid Harmageddon börja, och då dödas alltså alla som inte har fått "märket i pannan". Se där! Ibland är det bra att bli märkt...

Efter kriget vid Harmageddon börjar tusenårsriket, som i sällsynta fall också kallas "domens dag".

Under tusenårsriket är Satan inspärrad, och kan inte influera människor på jorden. Alla som har dött, men som inte fått möjlighet att ta ställning för Jehova, och som Jehova inte har dödat personligen, kommer att få uppstå under tusenårsriket.

Precis vid slutet av tusenårsriket ska Satan släppas lös igen, och då får alltså även de som uppväckts under den perioden möjlighet att bevisa att de tar ställning för Jehova och inte Satan. De som överlevde Harmageddon anses redan ha bevisat sig trogna, och man tror därför att det inte kommer vara speciellt svårt för dem att vara trogna en gång till.

De som denna andra gång också visar att de tar ställning för Jehova får sen leva lyckliga för evigt, såvida de inte plötsligt för för sig att synda. Då blir de dödade av Jehova.
Senast redigerad av Innesluten 2017-12-09 kl. 20:01.
Citera
2017-12-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Hjärtstilleståndet....

Hur ska du ha det?
Om Gud ser till hjärtinställningen och den alltså är god, varför ska h*n då omvända sig?
Var kommer ditt "alltså" ifrån. Ingen i ditt resonemang stöder en sådan slutsats.

Varför var Paulus tvungen att omvända sig?

Citat:
Människor med ett gott hjärta som omvänder sig. Är alltså inte döpt? På vilket sätt har h*n omvänt sig?

Att man underordnar sig Gud. Även om Paulus ännu inte hade blivit döpt, så hade han omvänt sig.
Citera
2017-12-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Jag tycker att äldstebröderna som håller frågestund på mötena borde kalla mig för broder, de vet vart de har mig i min tro. De som finns i min församling.
Känns förringande som sagt! Många vittnen verkar ju också bara vilja prata med varandra och inte med mig. Jag känner ofta förbised och nonchalerad av flera i församlingen. Hälsar alltid men stannar aldrig och pratar med mig och visar inget intresse att prata med mig på mötena. Inte alla men en del inklusive förordnade bröder. Min tro är lite upp och ner p g a vissa vittnen.

Menar du att din tro på Gud beror på människor? Hur skulle du ha klarat dig om du hade varit med om samma sak som Job, där alla hans vänner vände sig emot honom och föreslog att han skulle förbanna Gud, som hade gett honom hans plågor? (vilket inte var sant).
Citera
2017-12-09, 20:02
Medlem
Citat:
Menar du att din tro på Gud beror på människor? Hur skulle du ha klarat dig om du hade varit med om samma sak som Job, där alla hans vänner vände sig emot honom och föreslog att han skulle förbanna Gud, som hade gett honom hans plågor? (vilket inte var sant).

Av deras frukter ska ni känna igen dem...
Citera
2017-12-09, 20:04
Medlem
Farenheits avatar
Vilken roll har äldrebröder inom jehovas vittne?
Citera
2017-12-09, 20:07
Medlem
Citat:
Varför var Paulus tvungen att omvända sig?

Att man underordnar sig Gud. Även om Paulus ännu inte hade blivit döpt, så hade han omvänt sig.

Du hävdar ju att Gud ser till hjärteinställningen. Varför ska då en med gott hjärta omvända sig?
Citera
2017-12-09, 20:07
Medlem
Citat:
Som sagt sida upp och ner urvridet ner till minsta ord, backa ett par sidor. Nåt specifikt du vill diskutera som inte tagits upp så gör vi det.

Ja om du har en artikel där det står: "Det är bråttom med dopet, döpt dig imorgon för att inte bli dödad av Gud", så vore det bra.

Citat:
Med dåtidens mått mätt. Den religionens mått mätt.
Men du och jehovas vittnen anser sig vara kristna sist jag kollade. Kristna blir döpta!

Även sanna judar som inte blev döpta var Guds tjänare, dopet är inte avgörande för räddning.

Citat:
Citat:
Nej, en Jehovas tjänare kan vara odöpt.
Citat:
Källa på det.

"Där fanns Guds uppenbarelsetält, som Herrens(Jehovas) tjänare Mose hade gjort i öknen."(2 Krön 1:3 Bibel2000)

Moses blev aldrig döpt, men han var ändå Jehovas tjänare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in