Citat:
Ursprungligen postat av
Greaser
Det där är ju solklart för att man inte ska färgas av "världen". Jag kan känna att den sociala begränsningen har satt käppar i hjulet för mig som ung vuxen. Jag hade sjukt svårt att skapa sociala kontakter och att umgås med folk. I förlängningen så kanske det är därför jag är enstöring nuförtiden. Enligt mig så är vi avhoppare antingen gränsfall till eremiter, eller översociala. Jag känner inte en enda normal jäv-avhoppare. Det var traumatiskt på så många sätt att växa upp mitt i samhället, men ändå helt avskuren från allt.
En högst rimlig förklaring från en person med erfarenhet från JV. Fattar jag det rätt så har ett JV väldigt lite egen fritid.
Vad gäller mina klasskamrater som var JV, bägge tjejer, så var de inte särskilt utmärkande som duktiga i skolan. De hade ganska låga betyg. Jag tror det beror på att de kan ha fostrats till att först och främst bli goda hemmafruar och att JV-litteraturen gick före hemläxorna och pluggandet vid skrivborden.
Några år efter att skolan slutat så kom en av dem till min dåvarande arbetsplats och visade stolt upp sin vigselring och sade att nu är man minsann gift och skall ha barn. Detta samtidigt som andra tjejer till klasskamrater var långt från sådana tankar.
Grejen är dock att denna JV-tjej en sådär femton år senare lämnade JV och troligen även sin man. Skvallret gick då att hon var ute i världen och strulade runt hejvilt, uppklädd och uppspacklad. En gång fick hon på fyllan nästan klorna i en annan gemensam klasskamrat till kille. Men han var så chockad över detta att han backade "jag kunde inte tro detta om NN". Hon som var så tillbakadragen, tyst och blyg i skolan.